Bang of uitproberen? Puberfase of meer aan de hand??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:05

lieskehh schreef:
Ik ben zelf gevorderd zat dus daar zal het niet aan liggen, maar als een paard dit doet raakt mijn vertrouwen wel kwijt. En denk bij andere die hem zullen gaan rijden ook! En het is hem eigenlijk ook alleen op de rechterhand dat die dit doet.

Ik geloof best dat je kunt rijden, daar heb ik het niet over. Met "gevorderd" bedoel ik gevorderd in de africhting met jonge paarden. En ik heb de indruk - ten minste uit je OP - dat dat niet het geval is. Geeft niet, maar wees je er bewust van. Met "beginner" bedoel ik dus ook niet een beginnend ruiter op manege niveau :D :D.
En sommige paarden zijn gewoon net even slimmer dan andere en nemen sneller de leiding over.

Het is nu even belangrijk dat de de cirkel waar je nu inzit doorbreekt. Doordat je nu twijfel hebt en wat angstig bent kun je hem ook niet voldoende vertrouwen geven, c.q. de leider zijn. Een paard voelt dat al op het moment dat je erop stapt.
Daarom dus mijn advies om hem een paar keer per week door iemand te laten rijden die daar wel ervaring mee heeft. Gewoon om de cirkel even te doorbreken.
Ik ken de cirkel waar je nu inzit uit het opleiden van mijn destijds 4 jarige pony die ik groen heb gekocht.
Hij was altijd braaf langs de weg. Op een keer begon het gezeik; geen idee wat precies de oorzaak was als er al eentje was. Vast een "sis" geluidje of zoiets. Want hij is erg van de geluidjes. Eerst als er een vrachtwagen dicht in de buurt kwam. Maar op een gegeven moment ook als er eentje aan het einde van de straat de straat in kwam rijden. Toen heb ik hem flink op zn donder gegeven. Dat kan ook alleen maar als je zeker weet dat het geen angst is. Schrikken mag bij mij maar zeiken niet. Daarna was het overigens wel over en kon ik gewoon weer zonder problemen langs de weg.
In de bak vertoonde hij dat gedrag ook bij mijn dochter. Bij haar was schrikken gewoon een lolletje voor hem. Hij schrok al als er iemand dicht in de buurt van de bakrand kwam, of op het terras dat naast de bak lag.
Bij mij liep hij tralalala overal langs. Mijn pony is een echte "schieter" vooral voor geluidjes. Hij schrikt dan ook even echt en dat mag. Maar daarna moet het wel over zijn. Inmiddels kan ik er in de bak een klein kind opzetten. Een bak kent hij en dat is vertrouwd. Niet alleen thuis maar ook op wedstrijd vind ie dat geen probleem meer.
Buiten blijft hij nog wel eens schieterig voor ritsels of onverwachte dingen. Maar ook buiten geldt, schrikken mag maar vervolgens doorzeiken niet.

Babootje

Re: Bang of uitproberen? Puberfase of meer aan de hand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:15

Even in je profiel gekeken. Leuke pony heb je. Heeft wel wat van die van mij weg. En lijkt sprekend op een pony die een meisje bij mij op stal heeft gehad. Die heette Orlando en was een welshcob (net als die van mij). Ze kocht hem met vier jaar ook. Maar dat ging niet goed. De pony (een slimmerd) was haar snel de baas; ze heeft hem uiteindelijk verkocht want ze was er doodsbang van.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:39

Grondwerk lijkt mij een super goede keuze! Paarden laten vaak ander gedrag zien als ze zich zelfzekerder beginnen te voelen. Grote kans dat met het inrijden je paard zich heel goed gedroeg ook vanuit onderdanigheid/angst onbekende etc.
Nu er wat meer routine is laat hij zijn eigenlijk ik zien, heel goed en fijn wat dat wil je per slot van rekening ook.

Alleen komt het nu aan op werken aan jullie relatie, je paard zekerder maken. Een paard wat dwars doet, heeft altijd een oorzaak, hetzij angst, hetzij gebrek aan vertrouwen in jouw leiderschap of onduidelijke communicatie.

Herkenbaar van mijn eigen paardje, ingereden alles prima maar daarna kwam het echte werk. Veel tijd en energie besteed aan onze relatie door wandelingen, schriktraining etc en communicatie.
Nu rijdt ik haar op een touwhalstertje door het bos, geen problemen meer.

Zoek ook eens wat info over horsenalities op, dat zijn de verschillende karakters van paarden en de strategieen die je kunt toepassen om ze confident en connected te krijgen.

Succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:52

Die van mij heeft het wel eens als we in het donker rijden in de buitenbak.
Vaak blijf ik in eerste instantie dan op de helft die haar wel een veilig gevoel geeft en ga vanuit daar steeds een stukje verder. Tussendoor veel figuren en overgangen rijden.
99 van de 100 keer kan ik halverwege gewoon de hele bak doorrijden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:27

Ik denk dat door iemand anders laten rijden weinig zin heeft. Ze weten nl precies bij wie ze welke dingen wel kunnen uithalen of niet.

Mooi voorbeeld: mijn merrie was heter dan heet. Andere instructrice, ander voer en supplement. Heeft lang geduurd, maar nu zat ik in een fase waarin ze niet vooruit te branden was.
Ik vandaag mijn vriend laten longeren omdat ze bij mij gewoon bijna ziek leek zo weinig puf om te lopen.
Nou, we hebben het geweten. Ze ging snurkend door de baan. (ik ben begonnen met longeren) Ze weet dus heel goed dat ik voorzichtig met haar ben en wat truttiger er mee om ga dan mijn vriend. LOPEN dat ze ging!!

Ik zou rustig aan stappen, dingetjes opzoeken, ook spannende dingen, losse teugel (nog wel dat je zo snel kunt reageren als er iets gebeurd) en laten kijken..........en wachten...........totdat ze diep zucht, spanning weg en rustig weg stappen.
Elke x stukje bij beetje uitbreiden. En neem iemand die je goed kan begeleiden.

Er komt een moment dat je heel snel kunt doorpakken, afleiden en verder rijden maar dat is nu nog even oefenen. Het komt goed hoor!!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:46

Babootje: dankjewel voor je goede tip, ik zal het is gaan proberen maar wat Dimple al zegt ben benieuwd dat als ik iemand anders erop zet en dan zelf er weer, op ga hij het net zo hard weer doet. Maar we gaan gewoon rustig aan de slag met af en toe wat grondwerk. En verkopen zal ik niet gauw doen, ben wat dat betreft wel een doorzetter. Hij is wel echt mijn maatje in de omgang dus zal hem niet kunnen missen :n

Freya: ja grondwerk las ik veel goede dingen over, dus dat nemen we nu 1x per week mee, waarschijnlijk zal dat onze band ook versterken! Al gaat daar een jaar inzitten dat heb ik er wel voorover :)

Dimple: ja dat ken ik dat paarden bij de eigenaar zelf weten wat ze kunnen maken maar bij anders persoon dat niet doen, maar het kan altijd zijn dat als de ene persoon hem doorhakt dat het dan bij mij uiteindelijk ook gaat werken, of het werkt averechts en hij doet bij mij nog zo en bij de nadere ruiter niet.

Dankjewel voor alle reacties, ik ga de tips is opvolgen

Helaas is Ravelli vandaag met longeren of iets anders zijn eigen verstapt en loopt nu links achter niet goed, ik hoop dat het gauw over is en we weer aan de slag kunnen!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:35

Ik heb wat gehad aan de tips hier. Rijden ging vandaag erg fijn. Ben direct gaan draven om de ergste spanning eruit te krijgen en het klinkt stom maar ik was zachtjes aan het zingen/neuriën zodat ik zelf ook beter kon ademen en ontspannen. Elke keer als hij ging spannen of de oren erop kwamen ging ik een volte of ander figuur rijden om hem af te leiden en bij mij te houden. Werkte erg goed en heb voor het eerst sinds poosje weer lekker ontspannen kunnen rijden.

Beterschap voor Ravelli! Balen zeg..

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:13

Nou super, ga zo door! uiteindelijk komt het wel goed, heeft tijd nodig

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:26

Heel herkenbaar, ik zit met mijn paard momenteel ook in zo'n fase.
Eerst deed ze het zo nu en dan, toen "schrok" ze een keer vlak voor de hoek en schoot weg en ik er op de kop af, vertrouwen een enorme deuk en werd wat angstig voor die hoek, en sneed die steeds wat af, maar toen begon ze het ook wat op de lange zijde te doen en een andere hoek, dus mijn rijden verplaatste zich naar de binnen hoefslag en het midden :(
Ook thuis begon ze ermee.

Omdat ik er van overtuigd was dat het een combinatie probleem begon te worden en ik er niet uit zou komen en alleen maar zenuwachtiger en angstiger, heb ik mijn paard gister door iemand anders laten rijden, 1 keer "schrok" ze, maar aangezien deze persoon veel en veel beter en met veel meer overtuiging rijdt dan mij kwam ze er niet mee weg en werd ze aan het werk gezet, probleem over.

Morgen gaat ze weer op haar rijden en waarschijnlijk nog wel een paar keer, de bedoeling is dat ik er dan op een gegeven moment ook weer op ga, helaas zit ik momenteel met en blessure aan mijn knie en kan dat nu nog niet.

Mijn idee zou dus ook zijn iemand die echt heel goed kan rijden erop zetten, iemand die bijv. ook wel paarden beleerd, dan kun jij zien vanaf de kant wat er wel of niet gebeurd en hoe degene dat oplost.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:49

Bij het western rijden heb je de noodstop voor het geval je paard er vandoor gaat, je kunt op youtube wel filmpjes vinden hoe je dit moet leren, het heeft mij wel geholpen om te voorkomen dat ze gaat rennen.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:57

Heb het hele item doorgelezen, omdat we momenteel hetzelfde probleem hebben met onze pony. Begint zich schrikkerig te gedragen, bij het rijden in de bak, wat voorheen niet zo was, maar is daarbij zo enorm snel in zijn wendingen en wegrennen, dat het heel moeilijk uit te zitten is ... De kans om er daardoor af te vallen behoorlijk groot en daardoor zit ik niet meer ontspannen. Rijd hem zelf regelmatig, omdat mijn dochter er op dit moment wat angst voor heeft. Ze heeft privéles en dat gaat qua het rijtechnische gedeelte heel goed, instructrice ook speciaal gevraagd vanwege opkomende angst. Maar het vertrouwen is dus nu weg bij mijn dochter. En hij "flikt" het nu dus ook bij mij. Ben heel wat strenger dan mijn dochter, maar ook ik zit het niet altijd uit.
Pony mag best iets eng vinden, ik klets hem er naartoe/langsheen als het moet, ben helemaal voor Simpelmans verhaal wat dat betreft, zo lang hij maar in die richting blijft kijken. Dat 180 graden omdraaien en dan bokkend wegrennen - en dan bedoel ik van 0 naar 100 in 3 seconden bij wijze van spreken - dáár heb ook ik moeite mee ....

Heeft iemand daar nog een praktische tip voor? Omdat ik dan al zo uit balans ben (als ik überhaupt nog zit) voel ik niet zoveel voor de optie "laat maar doorgalopperen totdat hij van jou mag stoppen" ... hij heeft me al te veel snelheid op zulke momenten.

Die one-rein-stop ... is dat een optie voor zo'n jonge pony?

:?

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:13

ik ken zo het probleem van hierboven. Mijn paard heeft dat ook zo lang gedaan. Dat ik op den duur ook angst kreeg. omdat het zo snel gaat dat je er vrij snel opeens naast kan liggen. Het beste werkte bij mijn paard het negeren, net doen of er niks is gebeurt. op den duur vond ie het spelletje niet meer leuk en is hij ermee gestopt. nu doet ie het nog heel zelden als ie wel echt iets engs ziet.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 14:36

Bij mij pony is het inmiddels echt een heel stuk minder, hij loopt nog wel met spanning langs de deur maar kan er wel gewoon langs zonder gekke fratsen,
Doe nu voortaan als ik er langs rij even mijn handen naar voren of iniedergeval zorgen dat er zo weinig mogelijk contact is zodat hij op mijn druk niet weg kan rennen, want het liefst rent die tegen mijn hand aan en dat gaat dan niet. sindsdien is het snel opgelost.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:40

Tessabo schreef:
Heb het hele item doorgelezen, omdat we momenteel hetzelfde probleem hebben met onze pony. Begint zich schrikkerig te gedragen, bij het rijden in de bak, wat voorheen niet zo was, maar is daarbij zo enorm snel in zijn wendingen en wegrennen, dat het heel moeilijk uit te zitten is ... De kans om er daardoor af te vallen behoorlijk groot en daardoor zit ik niet meer ontspannen. Rijd hem zelf regelmatig, omdat mijn dochter er op dit moment wat angst voor heeft. Ze heeft privéles en dat gaat qua het rijtechnische gedeelte heel goed, instructrice ook speciaal gevraagd vanwege opkomende angst. Maar het vertrouwen is dus nu weg bij mijn dochter. En hij "flikt" het nu dus ook bij mij. Ben heel wat strenger dan mijn dochter, maar ook ik zit het niet altijd uit.
Pony mag best iets eng vinden, ik klets hem er naartoe/langsheen als het moet, ben helemaal voor Simpelmans verhaal wat dat betreft, zo lang hij maar in die richting blijft kijken. Dat 180 graden omdraaien en dan bokkend wegrennen - en dan bedoel ik van 0 naar 100 in 3 seconden bij wijze van spreken - dáár heb ook ik moeite mee ....

Heeft iemand daar nog een praktische tip voor? Omdat ik dan al zo uit balans ben (als ik überhaupt nog zit) voel ik niet zoveel voor de optie "laat maar doorgalopperen totdat hij van jou mag stoppen" ... hij heeft me al te veel snelheid op zulke momenten.

Die one-rein-stop ... is dat een optie voor zo'n jonge pony?

:?

Die one-rein stop vind ik echt alleen iets voor noodsituaties. Kans dat je omligt met een jonge pony is groot.

Het enige dat er op zit is hem voor zijn. Goed kijken in welke situaties hij schrikkerig is. Als ze bijvoorbeeld op 1 punt zijn geschrokken heb je 100% kans dat ie het op hetzelfde punt nog een xtje doet. Als je dan twijfelt ben je helemaal kansloos en wordt het steeds erger.
Dus beter voorbereiden. Weet je bijvoorbeeld dat hij bij de A schrikt, dan zorg je ervoor dat je bij de C al in de smiezen hebt om het zo maar even te zeggen. Buitenteugel er (goed) aan, binnenbeen erin, schouder voor of binnenwaarts erlangs en niet laten kijken. (Ik zeg dan meestal nog... Denkdrrrr om!!!) helpt vaak ook nog.
Ik ben niet voor uit laten rennen, maar gewoon stoppen (maak gebruik van de hoeken van de bak) en dan er weer gewoon langs. Blijf in zo'n geval ook van je binnenteugel af. (Dwz geen contact, want zodra hij contact voelt is de kans groter om die kant uit te breken als ie dat toch al wil).

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:30

Dat wat je voorstelt doe ik al, althans ik probeer het, inclusief het verbale waarschuwen ;-) Hij luistert wel naar me, zie oortjes naar achteren gaan en het is ook gelukt om daarmee 2 x op tijd te zijn, maar ontspannen rijden is er niet bij zo. Ben bang dat als ik te veel teugel geef hij er nog makkelijker vandoor gaat. En wil hem zo graag lekker over de rug laten lopen, voorwaarts neerwaarts. Ging zo goed en nu deze terugval ... Zo jammer! Maar goed. Pas op de plaats denk ik dan maar. Back to basic. En misschien wat korter rijden want ik vind het heel vermoeiend om een uur zo geconcentreerd te moeten rijden, vooral na een werkdag en het rijden van mijn paard al 's middags :o