lieskehh schreef:Ik ben zelf gevorderd zat dus daar zal het niet aan liggen, maar als een paard dit doet raakt mijn vertrouwen wel kwijt. En denk bij andere die hem zullen gaan rijden ook! En het is hem eigenlijk ook alleen op de rechterhand dat die dit doet.
Ik geloof best dat je kunt rijden, daar heb ik het niet over. Met "gevorderd" bedoel ik gevorderd in de africhting met jonge paarden. En ik heb de indruk - ten minste uit je OP - dat dat niet het geval is. Geeft niet, maar wees je er bewust van. Met "beginner" bedoel ik dus ook niet een beginnend ruiter op manege niveau

En sommige paarden zijn gewoon net even slimmer dan andere en nemen sneller de leiding over.
Het is nu even belangrijk dat de de cirkel waar je nu inzit doorbreekt. Doordat je nu twijfel hebt en wat angstig bent kun je hem ook niet voldoende vertrouwen geven, c.q. de leider zijn. Een paard voelt dat al op het moment dat je erop stapt.
Daarom dus mijn advies om hem een paar keer per week door iemand te laten rijden die daar wel ervaring mee heeft. Gewoon om de cirkel even te doorbreken.
Ik ken de cirkel waar je nu inzit uit het opleiden van mijn destijds 4 jarige pony die ik groen heb gekocht.
Hij was altijd braaf langs de weg. Op een keer begon het gezeik; geen idee wat precies de oorzaak was als er al eentje was. Vast een "sis" geluidje of zoiets. Want hij is erg van de geluidjes. Eerst als er een vrachtwagen dicht in de buurt kwam. Maar op een gegeven moment ook als er eentje aan het einde van de straat de straat in kwam rijden. Toen heb ik hem flink op zn donder gegeven. Dat kan ook alleen maar als je zeker weet dat het geen angst is. Schrikken mag bij mij maar zeiken niet. Daarna was het overigens wel over en kon ik gewoon weer zonder problemen langs de weg.
In de bak vertoonde hij dat gedrag ook bij mijn dochter. Bij haar was schrikken gewoon een lolletje voor hem. Hij schrok al als er iemand dicht in de buurt van de bakrand kwam, of op het terras dat naast de bak lag.
Bij mij liep hij tralalala overal langs. Mijn pony is een echte "schieter" vooral voor geluidjes. Hij schrikt dan ook even echt en dat mag. Maar daarna moet het wel over zijn. Inmiddels kan ik er in de bak een klein kind opzetten. Een bak kent hij en dat is vertrouwd. Niet alleen thuis maar ook op wedstrijd vind ie dat geen probleem meer.
Buiten blijft hij nog wel eens schieterig voor ritsels of onverwachte dingen. Maar ook buiten geldt, schrikken mag maar vervolgens doorzeiken niet.