Teugelhulpen, elastiek? Martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:56

Geen hulpteugels er aan maar zelf gaan oefenen.
Maak desnoods een sperriem vast aan de voortuig oogjes van je zadel waar je zelf aan vast houd.

Springen mag alleen met een martingaal.
En ook een martingaal mag alleen inwerken als je paard echt heel hoog komt met zijn hoofd.
Niet voor hem aan de teugel te krijgen.

Ga goede les zoeken en iemand die je aan de longeerlijn zitles geeft zodat jij een onafhankelijke zit krijgt en je handen stil kan houden.
En als oefening voor het springen in verlichte zit, handen op de rug. Of hangend naast je lichaam.
En later eens over wat cavaletti's, ook handen op de rug. Zodat jij leert daar geen balans in te zoeken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:08

Eerst leren rijden zonder al het aanhangsel.
Het is net of hebben mensen geen zin in de basis en willen dat alles makkelijk moet gaan. Mensen durven niet zonder.

Afgelopen jr bij de VION 30 paarden aan het los springen en maar 1 die gewoon goed gereden werd zonder al die poespas. De rest allemaal ellende om de hals om ze bij zich te houden?!?

Leer zitten leer rijden.
Of je nou tussen pony's of paarden loopt. Beide keren is de basis het zelfde!. Als hij zijn kop omhoog gooit is dat omdat jij hem niet een stap voor bent. Leer voelen en leer geduld te hebben.

Joyvankan

Re: Teugelhulpen, elastiek? Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:21

Ik kreeg mijn draver en die heb ik ook eerst met martegaal gereden omdat ze de galop niet kon en dan haar hoofd extreem hoog opgooide, toen zei iemand mij pak een dubbelgebroken bit dat duwt minder tegen het gehemelte aan. Dus dit geprobeerd en dat ging al beter. Ondertussen kan ze goed galopperen en heb ik de martegaal weg gedaan maar tijdens het springen deed ze soms nog onrustig. Nu rijd ik bitloos en ze springt super.

Beschrijf eens wat jouw paard met springen doet waardoor je de hulpteugels nodig hebt?

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:26

Ik zou gewoon les nemen en helemaal niet springen tot je haar onder controle kan houden zonder elastiek.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:28

Ik denk dat het probleem van dit paard vooral op haar rug zit. En dat je dus eerst eens heel goed naar je eigen rijden had moeten kijken en daar wat aan doen ipv hulpteugels eraan te hangen om je eigen rijtechnische problemen te verdoezelen. Er is ook geen hulpteugel tegen onrustige handen, dat is kul. Het enige middel tegen onrustige handen is goede les. Dan volgt het paard vanzelf.