Klaar voor de B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:08

Sjolvir schreef:
Jup, maar ach, als je niet van je paard valt, glij je wel uit over natte vloer of valt van de trap,
dus kan je net zo goed lol hebben in je sport, toch?

Precies!! En zolang dit het ergste is (afkloppen!!) ben ik meer dan tevreden..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:02

Janine1990 schreef:
purny schreef:
Nogmaals het is niet mijn eigen paard maar een manegepaard. Dus met hulpmiddelen kan ik niet aankomen. Ook heb ik al eerder aangegeven dat ik 1 keer per maand of in de twee maanden priveles heb met haar.

Heel erg begrijpelijk!

Maar je klinkt wel als iemand die de ambitie heeft om meer dan dit te doen. Is een bijrijpaard niet haalbaar voor je?

Het liefste zou ik haar willen leasen, dat is echt mijn droom. Maar in mijn eentje kan ik het niet opbrengen qua tijd en financiën.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:03

purny schreef:
Het liefste zou ik haar willen leasen, dat is echt mijn droom. Maar in mijn eentje kan ik het niet opbrengen qua tijd en financiën.

Dat is wel heel erg jammer zeg!
En een leuk paard er naast zoeken? Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar in mijn omgeving is dat eigenlijk altijd gratis.

purny

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:05

Veel eigenaren vragen een bijdrage van minimaal 100 euro per maand. Ik woon in de randstad.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:07

purny schreef:
Veel eigenaren vragen een bijdrage van minimaal 100 euro per maand. Ik woon in de randstad.

Oeps, ja... Dat is wel heeeel erg veel.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:43

Sjolvir schreef:
Jup, maar ach, als je niet van je paard valt, glij je wel uit over natte vloer of valt van de trap,
dus kan je net zo goed lol hebben in je sport, toch?

Wat je zegt, de meeste ongelukken gebeuren thuis, dus ik zorg dat ik zo veel mogelijk op stal ben! :D

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:01

Ook de oudste, stijfste manegepaarden kunnen zich leren ontspannen. Ook als je er maar één keer per week op zit. Maar dan moet je (juist op de doorgewinterde beestjes) heeeel ontspannen, rustig en met een regelmatige zit rijden. Lekker ontspannen in het zadel zitten, bekken kantelen, schouders iets naar achteren, en je benen lekker lang laten. Ook manegepaarden voelen nog steeds de kleinste verandering in houding. Omdat over het algemeen manegepaarden een nogal "harde" mond hebben, rijd je juist meer op je zit. Zet je handen niet vast op of boven het zadel. Een stille hand beweegt wel licht mee met de mond.
Blijf ook constant rijden: actieve stap is actief, niet de ene keer iets sneller dan de andere. In draf en galop net zo.

Bij jou zou ik als advies geven: eerst kijken of je hem/haar? lekker lang en laag kan rijden. Aan de lange teugel stappen, draven en galoperen. Zoals mijn voorgangers al zeggen: die rug moet los.
Het vergt heel veel energie en nog veel meer tijd, maar het is mij ook gelukt als 14 jarig groentje. Met de juiste hulp kom je er best.

NB. Laat die "B-proef waardig" even lekker voor wat het is. Doe mee aan die wedstrijdjes, geniet er lekker van en zie het als een extra oefening voor de volgende les!

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:29

ik denk dat je meer moet werken aan zijn stelling voordat je hem nagevelijk wilt gaan rijden, en hem moet proberen voorwaartser te krijgen want zie je af en toe flink trappen..

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:52

Hee Purny,
Ik ga wel mee met het commentaar van mijn voorgangers. Ik vind het zo op beeld ook niet B waardig. In de B vragen ze ook echt nageeflijkheid, een recht (gericht) paard en wordt er er, althans in de regio waar ik rij zeker niet gestrooid met punten. Ook niet in de B. Je moet je paard in de basis al behoorlijk voor elkaar hebben wil je overtuigend winst rijden. Vandaag toevallig weer meegedaan met oefendressuur en ook daarbij zijn ze niet heel mild. Wel 2x winst maar dan ook maar net. Mijn paard struikelde net voor het halthouden op het eind van de proef (waar niemand wat aan kon doen) en dan krijg je ook gewoon een 5. Ik zou wel lekker onderling starten, al is het maar voor je eigen ervaring. Maar verwacht er niet teveel van in het stadium waar je nu inzit... Veel succes.

NinaTeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:42

In de B is het nog niet verplicht om je paard aan de teugel te hebben, wel zul je daar beter op beoordeeld worden wanneer je hebt wel hebt. Paard moet in balans lopen en jij moet zelf netjes zitten en duidelijk zijn naar het paard toe (niet dmv slaan oid)
Als ik eerlijk ben zou ik nog even wachten en lekker door blijven trainen en dan misschien van het zomer in 2014 een keer een proefje wagen. Want dan weet je zelf ook waar je ongeveer staat.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:22

Ik vind zoals ik in je andere topic ook gemeld heb dat het aantal punten dat je gehad hebt de proef goed weergeeft.

211 is echter niet heel ruim. Ik weet dat je een manegestartpas aan mag vragen als je een F8 diploma hebt. Ik denk echter at je constante verbinding niet stabiel genoeg is om het in een echte B-proef stand te kunnen houden.

Nu las ik ook dat het om een onderlinge wedstrijd gaat en zou ik zeggen waarom niet?

Zolang jij lol hebt in wat je doet en je jezelf niet laat tegenhouden door misschien een keer lage punten moet je het vooral doen. Je kan er alleen maar leerpunten uit halen die je dan weer mee kan nemen naar je lessen.

Heel veel plezier en succes

Roccobese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:10

Hai, als je onderling wilt starten gewoon doen. Je leert alleen al van het jury commentaar.
Succes met je 1ste B proef :)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:47

Alles is al gezegd!
Kan je meerdere dagen gaan rijden of leasen zodat je zelf meer kan sleutel en het effect ook behouden blijft

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:52

Hee wat leuk, Lana! Die heb ik nog gereden toen ze net aankwam op hippisch centrum vanuit Polen :D

Wendybrian, ts gaf al aan dat leasen financieel niet echt haalbaar is. Ik denk meer lessen dan ook niet aangezien ik weet wat dat daar kost := (heb er zelf jaaaren gereden).

Ik denk dat alle tips al wel gegeven zijn. Maar ik zou gewoon lekker gaan starten onderling met Lana. Je kunt er zoals eerder gezegd alleen maar van leren! Heel veel succes en vooral plezier met starten :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:10

Frummels schreef:
Hee wat leuk, Lana! Die heb ik nog gereden toen ze net aankwam op hippisch centrum vanuit Polen :D

Wendybrian, ts gaf al aan dat leasen financieel niet echt haalbaar is. Ik denk meer lessen dan ook niet aangezien ik weet wat dat daar kost := (heb er zelf jaaaren gereden).

Ik denk dat alle tips al wel gegeven zijn. Maar ik zou gewoon lekker gaan starten onderling met Lana. Je kunt er zoals eerder gezegd alleen maar van leren! Heel veel succes en vooral plezier met starten :j

Wat leuk! :D Ik rij elke week op haar en leer steeds meer van haar... het is een prachtpaard :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:59

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

smospo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:36

Hoi Purny, ik was dit bericht even speciaal op gaan zoeken nav wat je zaterdag tegen mij zei. Niet teveel twijfelen hoor, gewoon lekker meedoen met de gezellige onderlinge wedstrijden. De figuren zijn veel simpeler als wat je in de F8 en de F9 moet doen en je hebt veel meer de tijd om je overgangen te rijden. Je hoeft bijvoorbeeld in de B niet op de letter aan te galopperen wat in de F9 volgens mij al wel moest. In de B mag je gewoon in de hoek of op de tweede helft van de volte aanspringen in de galop. dat Lana niet zo makkelijk is en niet voor het been daar kan ik over mee praten zoals je weet. Dat mensen zeggen dat je nog geen officiele wedstrijden moet gaan doen, ja dat weten we en met een paard als lana waar je maximaal 1x per week op rijdt in de les is het een extra hoge moeilijkheidsgraad. Maar lana is het liefste paard van stal en ze doet op haar manier echt haar best om voor je te werken. Gewoon gezellig meedoen dus en het zien als een diplomaproefje waarvan je het commentaar mee kan nemen in je rijlessen. Groetjes en tot ziens!