Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:50

Een échte flegmatieke gaat IMO nooit een razendsnelle worden.
Maar een echte flegmatieke is nergens snel, niet in de bak, niet voor de koets, niet buiten... Niet bij het ene traag en bij het andere wel fijn vlot.
In dat laatste geval is er gewoon een gebrek aan consequent rijden en profiteert ie van de ruimte die ie krijgt. En geef 'm 's ongelijk. Dus kordater zijn. Been = reactie, niet over vier passen, op het moment dat je been geeft. Geen reactie? Tikje met de zweep er bij. Ik persoonlijk werk liefst met een zweepje in zo'n geval, dat je ze echt op een hele lichte beenhulp vooruit kan laten gaan. :)

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:08

Maar het vreemde vind ik hij is niet alleen ongevoelig voor been maar ook voor zweep. Soms moet ik zoon tik geven voor reactie dat ik het gewoon zielig vind. Maar over paar weken heb ik les met dit paard en ben benieuwd wat er uit komt! Denk wel dat het grotendeels aan mezelf ligt of weet ik eigenlijk wel zeker. Heb t altijd heerlijk makkelijk gehad met de andere paardjes die ik reed en nu rijd ik deze en kom ik m'n eigen gebreken(of hoe je dat maar zegt) tegen. Wat eigenlijk wel een ontzettend goede les voor me is

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:13

Ik persoonlijk zou het niet snel zielig vinden. Je paard kiest er zelf voor om niet te reageren, naar mijn mening mag je dan echt wel een flinke tik geven, zodat 'ie wel reageert

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:17

Oké ja dat is ook een beetje mijn 'probleem'. Ik vind het snel al zielig :D en denk dat hij dat verneemt en daarom eigenlijk een loopje met me neemt. Probeer wel echt consequent te zijn nu. Ik zie in de bak in ieder geval wel vooruitgang nu buiten nog. Hij zal ook wel stukje ontspannender moeten lopen want hij os nu een bonk stress!

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:21

Kan het ook zijn dat hij tijdens het buitenrijden een bonk stress is, omdat jij nerveus bent? Want jij hebt (onbewust) zo veel invloed op een paard. Je paard voelt alles, dus zodra jij gespannen bent, zal je paard zijn houding ook gaan veranderen. Een paard is niet zoals een mens, óf jij bent de baas óf hij is de baas, jullie zullen niet gelijk staan. En als ik je verhalen een beetje lees, heb ik het idee dat je paard de baas is

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:56

Ja ik denk dat dat het ook is. Ik heb hiervoor een ander paard van hun gereden waar ik mee lezen en schrijven kon en ik heb een naar ongeluk gehad vroeger en dat paard heeft me heel wat obstakels helpen overwinnen. We voelden elkaar aan. Met dit paard is het echt nog aftasten en ben ik soms nog bang. En dat komt niet eens omdat het een vervelend paard is maar omdat ik hem zo groot vind. En het is echt gewoon vertrouwen krijgen en consequent worden. Denk dat het voor mezelf ook een hele goede beslissing is dat ik weer les neem. Want ik blijf beetje hangen en heb echt ff een schop onder me reet nodig om het zo maar te zeggen. Waar ik gewoon telkens heel erg bang voor was is dat het aan de gezondheid van het paard lag etc. Maar nadat ik alle tips gekregen had dacht ik ja denk ook echt dat het voor sowieso 95(Miss wel 100)% aan mijn gevoel ligt dat ik over breng op het paard. Maar ik ben en blijf nu eenmaal een twijfelaar! Heb wel wat aan die tips en pas het ook wel toe en probeer me al steeds meer bewust te worden van mijn gedrag tov het paard. Het is gewoon zo vreemd en dat ligt echt aan mezelf, want ik rijd een ander paardje dat eigenlijk veel pittiger is om te rijden en daar ben ik echt niet bang kan ik alles mee! Terwijl het met die andere telkens weet een uitdaging is

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:59

EvelienKiss schreef:
Nog een tip om je paard alert en enthousiast te krijgen. Galopperen, stop, omdraaien en dan DIRECT KEIHARD weer weg galopperen. Mijn paard vindt dit een geweldig spel, wordt ze heel actief van. Moet je alleen doen als het paard al warm is, want het vraagt veel van de spieren.

Ik doe dit vaak tijdens het grondwerken, mijn paard vind dit ook fantastisch! Ze is sowieso al behoorlijk voorwaarts, maar dit resulteert echt in sprintjes en vreugdesprongen. :j

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:54

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:06

(Ik heb enkel de helft van de eerste pagina gelezen dus sorry als dit al gezegd is)
Volgens mij is er een verschil tussen een lui paard en een trage.
Mujn paard bijvoorbeeld voelt super traag en loopt ook altijd traag, maar hij werkt wel en is goed aan het been. Mijn instructrice was altijd verwinderd hoe die beentjes aan het werken waren op zijn tempo.
Een lui paard gaat ook niet werken naar mijn gevoel.
Ik weet niet wat bij jou paard het geval is;, maar als hij echt een trage is zou hij misschien ook voor de wagen etc. traag zijn.
Misschien vindt je pony het werk in de bak saai en raakt verveelt?

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:42

Ja dat kan.
Zelf zo scherp zijn en geen halve oefeningen accepteren.
Gas is gas en ho is ho.
Zorg dat je actief rijd en geen 20 meter hetzelfde doet.
Voltes tempowisselingen figuren , stap , draf em weer weg.
En denk eraan, scherp zijn!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 18:11