zwanger en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

Re: zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:35

Ik ben met 16 weken gestopt met rijden door bekkeninstsbiliteit. Anders was ik doorgegaan tot max 20 weken. De vk vertelde mij dat vabaf 20 weken de kans dat de placenta loslaat of scheurt aanwezig is bij een val. Dat risico wil ik niet nemen! Ik ben nu 36weken zwanger en ben nog lekkeraan het longerren en trainen met dubbele lijnen :) misschien ook een idee voor jou?

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:43

Mij is verteld door de verloskundige dat je zelf het beste aanvoelt wanneer het niet meer kan. Ik heb er zelf met 25 weken voor het laatst opgezeten, maar had zo'n last van mijn bekken dat ik dus wel moest stoppen anders had ik nu ook zeker nog wel gereden. Moet er wel bij zeggen dat ik een ontzettend braaf paard heb, anders had ik dat risico ook echt niet genomen....

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:55

Je twijfelt er over, dus ik zeg: stoppen. Je vergeeft het jezelf nooit als het fout gaat. Na de bevalling hulp vragen bij het opstarten, of nog mooier, een bijrijder.

Ik vind rijden aan het begin van de zwangerschap geen probleem, de baby zit dan goed beschermd, maar na zo'n 20 weken, wordt de buik toch groter en kwetsbaarder.
Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap heel lang doorgereden, tot een week of 35. Toen kreeg ik toch pijn in het bekkengebied. De tweede keer was ik banger en had ik mijn eigen paard. Na 13 weken zat ik er al niet meer lekker op en ben ik gestopt... nou ja, heel even aan een touwtje rondstappen, dat dan nog wel, maar verder niet.
Achteraf zou ik gewoon stoppen na een week of 14. De baby is meer waard dan alle paarden bij elkaar...

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:11

Sommige reactie`s vind ik een klein beetje overtrokken. Dat je voorzichtig moet zijn is een feit, maar je kan niet thuis gaan zitten omdat er misschien iets kan gebeuren. Deelnemen aan het verkeer is ook gevaarlijk, voor zowel zwangere als niet zwangeren.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:17

Ik ben nu 16 weken zwanger en heb, sinds ik weet dat ik zwanger ben, niet meer op een paard gezeten. Het hoeft niet altijd aan de betrouwbaarheid van het paard te liggen als je er eens af valt. Hij kan ook struikelen bijvoorbeeld. Gezien de regelmaat waarop ik van mijn paarden afdonder, zag mijn vriend het ook niet echt zitten dat ik er nog op zou kruipen. Maar ook het superbetrouwbare paard van mijn instructrice ben ik niet meer opgekropen.

Verder doet mijn ene paard ook anders tegen mij, zoals ik hier al eerder las bij iemand anders, is de mijne veel aanhankelijker en een echt knuffelkont ineens. Ook neemt ze me in bescherming valt me heel erg op! Maar dit neemt niet weg dat ik er tijdens mijn zwangerschap niet meer op stap.
Mijn andere paard merk ik geen verschil aan.

Als ik perse iets met mijn paarden wil doen, kan ik altijd poetsen, longeren of ander grondwerk doen. 'Gelukkig' gaat het mestwerk nog gewoon door, waarna ik meestal ook geen puf meer heb om verder nog iets met mijn paarden te doen. :')

Als ik in jou schoenen zou staan, zou ik stoppen met rijden en lekker op de grond ermee aan de slag.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:19

Ik ben zelf gestopt met rijden vanaf ik wist dat ik zwanger was. Mijn paardje heeft me er nog afgebokt toen ik eigenlijk al zwanger was maar nog niet getest had. Twee dagen later testte ik dan positief, ben dan tot aan de eerste echo zo bang geweest dat er door die val iets mis zou lopen.

Mijn vriend heeft dan tijdens mijn zwangerschap af en toe met mijn paardje gereden, en ik stapte op het einde dan nog even op mijn paardje om hem uit te stappen, maar ook dat heb ik vanaf 25 weken niet meer gedaan. En uiteraard miste ik het af en toe, maar wat is nu 9 maanden niet paardrijden op een mensenleven?

Ik begrijp niet goed dat er op bokt zo'n issue gemaakt wordt van het rijden zonder cap, omdat je ook van het braafste paard kan vallen. Maar zwanger paardrijden, dat moet dan wel kunnen, want het paard is braaf genoeg.

Zoals TS doet op een onvoorspelbaar paard rijden als je zwanger bent, vind ik persoonlijk toch onverantwoord... De kans is groot dat alles goed gaat, en zelfs een val hoeft daarom nog geen gevolgen te hebben voor je kindje, maar als het wel gebeurt, dan vergeef je het jezelf toch nooit...

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:31

Ik ben nu 34 weken zwanger..

Eerst een miskraam gehad en toen bij nr 2 met 6 weken mega bloedingen kreeg ben ik gestopt met rijden.. eerst nog wat longeerwerk gedaan maar vanaf 17 weken bekkeninstabiliteit en enorm veel harde buiken, nu aai ik ze alleen nog af en toe :D

De ene zwangerschap is de andere niet dus doe lekker wat voor jou goed voelt.. en wat dat thuis itten betreft; ik zit door combi van bi en bijna constant harde buiken al vanaf 18 weken thuis.. ik word er gek van en de muren komen op me af, maar toch alles voor het kind!! Ben blij dat ons kleine mannetje nu met 34 weken nog steeds lekker warm in mn buik zit en heb nu al 3 dagen voorweeën/indalingweeën.. dus doe en kan bijna niks maar dat haal ik na de bevalling wel weer in denk ik dan maar :)

Succes met je eigen keuze..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:50

Tussen thuis stil gaan zitten en niet meer rijden zit natuurlijk een groot verschil! Ik reed dan niet meer vanwege mijn maagzuur, maar verder deed ik uhm vrijwel bijna alles wat ik ook deed zonder zwanger te zijn... Dat moet natuurlijk ook lichamelijk mogelijk zijn!
Toen ik 36 of 37 weken zwanger was heb ik mijn fokmerries en hun veulens nog gewassen en gevlochten voor de nationale keuring :') Moet er wel bij zeggen dat ik zoiets nooit meer zou doen! Op het moment zelf was ik lekker bezig, maar daarna was ik heel moe en heb ook erg weinig genoten van de keuring zelf :o

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:04

Cowgirl83 schreef:
Ik begrijp niet goed dat er op bokt zo'n issue gemaakt wordt van het rijden zonder cap, omdat je ook van het braafste paard kan vallen. Maar zwanger paardrijden, dat moet dan wel kunnen, want het paard is braaf genoeg. ...
dat was ook het eerste dat in mij opkwam :P

Ik kan zelf niet uit ervaring spreken, maar als ik je berichten lees zou ik toch stoppen met rijden en hem op een andere manier zijn werk blijven geven

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:08

ik reed met 26 weken nog volop , buitenritten,

ik ging op 6 oktober nog een buitenrit maken, 7 oktober opgenomen met zwangerschapsvergiftiging en 10 oktober werd 3 maanden te vroeg ons meisje geboren via een spoedkeizersnede,..

en nee dat kwam niet door het paardrijden overigens! ...

tis wat je lichaam zelf aan geeft , ik reed ook niet op jonge beesten of knetter gekke paarden enkel op de mijne en een risico zit er altijd in , zwanger of niet zwanger ...

ik vind het een beetje eigen keus trouwens..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:11

Rianneke schreef:
Toen ik 36 of 37 weken zwanger was heb ik mijn fokmerries en hun veulens nog gewassen en gevlochten voor de nationale keuring :')

Dat soort acties vond mijn vk nou juist weer veel gevaarlijker. Vallen van een paard moest normaal wel kunnen zonder schade aan de beebs, maar een trap in mijn buik moest ik echt niet krijgen. (of bijv. bij een fietsongeluk een stuur in mijn buik etc.)

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:15

Heb er ook uitvoerig met mijn verloskundigen over gesproken en die gaf aan, dat ik zelf het gevoel zou krijgen tot hoelang ik zou kunnen rijden. Zij hebben het nooit afgeraden. Zij gaven aan dat als je voor de zwangerschap al reed en veel aan sport deed dat dat geen probleem was, maar als je dit niet deed, dan was het verstandig om dit pas op te pakken na de bevalling.

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:01

Naar mijn mening voel je zelf het beste aan wanneer je moet stoppen met rijden. Dit kan heel erg verschillen per persoon, dus het lijkt mij moeilijk om hier richtlijnen aan te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:00

Ik ben 33 weken nu en rijd nog maar wel rustig aan!

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:20

Wij hebben tot 7maanden buitenritten gereden. Maar werden meer stap ritjes omdat het niet fijn was draven of een galopje. En mijn paard niet harder wou. Hij was zo voorzichtig met me. Die wist al eerder als ik, dat ik zwanger was. Als hij erg onrustig zou zijn geweest, had ik niet zolang door gereden.
Je voelt het zelf als beste aan.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:40

Ik heb tot 3 maand zwanger gereden daarna kreeg ik teveel last werd misselijk en voelde me niet lekker in me buik met draven en galopperen.

Ben nu 25 weken zwanger ( en niet zon beste zwangerschap veel kwaaltjes en weke baarmoedermond.....kans is groot dat ik binnenkort word opgenomen aangezien ik weeen heb gehad) mis t enorm maar merk aan mijn paard dat hij t steeds meer begrijpt ik heb een heel druk werkpaard (fries ja hahahah) en als ik nu nog ga wandelen blijft hij braaf naast me lopen. Heb 2 bijrijdsters voor hem nu 1 was er al de ander is een goeie vriendin die hem nu voor mij rijd. Prima oplossing.

Je kan je paardje ook een poos ergens in training zetten ;-) heb ik ook nog aam zitten denken maar vond dit ook super gaan.

Succes met je zwangerschap en zoeken van een oplossing voor je paard.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:03

Ik zou uitkijken hoor.. Als het al echt een kindje wordt zou ik niet meer gaan rijden..

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:08

_nvds schreef:
Ik zou noooit rijden als ik ooit zwanger zou worden.
Je eigen kindje dood .. en nog wel je eigen schuld. nee bedankt

Dan ook maar gelijk stoppen met fietsen, autorijden en de rest wat het leven enigszins dragelijk maakt.... Je bent zwanger, niet ziek of zielig. Toen ik zwanger was van mijn kids ben zovaak gestuiterd. Zowel met de fiets als door overstekende stoepranden. Er is nooit iets gebeurt wat nadelig was voor de ongeborene. Ook is toen ik zwanger was van mijn jongste is mijn buik aangevallen door iemand die gek was op de vader van m'n kids en beweerde dat hij van haar was.... Ook toen heeft de jongste daar niets aan overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:13

:oo rainbow dat laatste!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:19

Hier ook een mama,

1e zwangerschap door gereden tot 25,3 weken zwanger 2 paarden.
2e zwangerschap met 12 weken moeten stoppen ivm bloedverlies.

Nu 3e zwangerschap wat niet echt de bedoeling meer was.
Door gereden tot 19 weken.
Dit kwam door dat ik 30 min door het verkeer rij voor ik bij de binnen bak ben.
Had naar mijn menig te veel harde buiken, met op stappen af stappen weer op stappen weer afstappen weer op stappen en weer thuis afstappen.

Niet dat ik mijn paarden niet vertrouwde, maar wou niet weer een vroeg geboorte.
Ben nu 31,3 weken zwanger.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:38

Met de eerste heb ik tot zo'n 20 weken (tot mijn jasje niet meer dicht kon) wedstrijden gereden (m2) op mijn uberfijne paard. Er ook direct wel afgestapt als ik merkte dat er iets raars was waar ze in mijn optiek wat te heftig op reageerde. Daarna tot week 30 ofzo gewoon gereden, wel steeds minder doorzitten etcetera. Vervolgens nog tot het eind instappen, uitstappen (het werk door een ander laten doen) en het verzorgen zelf gedaan. In het uitgerekende weekend was de ruiter op meerdaagse wedstrijd, dus een dag longeren, een dag los gedaan en de derde dag (de zondag) kreeg ik 's middags een wat naar gevoel in mijn buik. Dus ik balen (toch nog bekkeninstabiliteit, dacht ik), maar toch maar naar paard gegaan. Ik ben er maar gewoon op gegaan en dat hielp zo goed, pijn zakte weg en ik heb best wel intensief gereden die middag. De volgende ochtend is op dat nare gevoel in mijn buik onze dochter geboren.

Met de tweede reed ik al niet meer, maar ik denk dat - als ik nog wel gereden had - ik het hetzelfde had gedaan. Ik ben superfijn door mijn zwangerschap gekomen en heb twee super bevallingen gehad waarbij ik in beide gevallen, om met mijn schoonmoeder te spreken, thuis kwam alsof ik even een boodschap in de supermarkt was gaan doen, en zo ben ik me ook blijven voelen. Een goede conditie en de endorfines die je krijgt van lekker paardrijden zijn ook fijn voor je kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:27

Idd doorzitten kan ik toch al een week of 8 niet meer zonder een onprettig gevoel (en ik rijd western) en galloperen doe/deed ik in verlichte zit dan ging het nog prima! Nu is mn bak een zwembad dus heb niet echt meer getraind sinds een weekje ofzo dus hoe het nu zou gaan weet ik niet. Maar ik merk ook dat ik nu meer last heb met uitmesten etc dus grote kans dat verlichte zit m ook niet meer word. Dan ga ik lekker door met bijgezet longeren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:29

Urielle schreef:
Dat soort acties vond mijn vk nou juist weer veel gevaarlijker. Vallen van een paard moest normaal wel kunnen zonder schade aan de beebs, maar een trap in mijn buik moest ik echt niet krijgen. (of bijv. bij een fietsongeluk een stuur in mijn buik etc.)

Ik heb er toen geen enkel gevaar in gezien. Maar het scheelt wel dat de veulens bij ons echt super handmak zijn en de merries het ritueel gewoon kennen en nergens om geven. Mijn vriend was echt wel voorzichtig met mij, maar die zei over 1 veulen; dat beest valt nog eens om van ellende, zo weinig pit zit er in :')

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:41

Het valt mij op dat er met stoppen met rijden ook word gedacht aan stoppen om dingen te doen met je paard. Je zou bijvoorbeeld er voor kunnen kiezen om te stoppen met rijden omdat je paard fris en stuiterig is maar je kan dan zoveel meer dingen doen wat de band met je paard versterkt en toch zijn engergie kwijt kan.
Je zou bijvoorbeeld, grondwerk kunnen doen, longeren op tig verschillende manieren, zo word het niet saai voor je paard en behoud je toch je band zodat rijden na je zwangerschap weer zo is opgepakt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:41

Ik heb tot 34 weken gereden op m'n merrie die ook drachtig was.
toen kon ik er ook niet meer op komen.
zoon op de 2e july geboren en een merrieveulen 14 dagen later,
Dus als het goed voelt gewoon blijven rijden.
Als het niet goed voelt ermee stoppen. zo simpel is het!