Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:09

Sky_As schreef:
ik ken het probleem van je instructrice. Heb namelijkeen zelfde probleem gehad met een lesklant.
Kwam ik 1 keer in de week een half uur, en dan reed ze zelf nog een half uur per week en soms nog een extra dag.
En alles wat ik in dat half uur probeerde uit te leggen, kon ik een week later bijna weer uitleggen.

Die pony galoppeerde heel moeilijk. Dus ja, dan is het het makkelijkste, als je een doel voor jezelf hebt. Bijv. dag 1: een half rondje galopperen, dag 2 (dat je rijdt, dus hoeft echt niet 2 dagen achter elkaar te rijden) een heel rondje galopperen. En zo uitbouwen, dat als ik een maand later weer eens de galop wil oefenen (omdat het weiland dan eindelijk droog genoeg is) je ook echt fatsoenlijk 3 rondjes kunt galopperen.

Als ik dan zag dat er met pijn en moeite een half tot 1 rondje galop (na meer dan een maand trainen) vanaf komt. kan ik zien dat er weinig geoefend is. En dat motiveert mij als lesgever echt niet hoor. Ben ik dus ook mee gestopt.

Het is heel vervelend, dat je als lesgever fanatiek bent, en niet voldoende vooruitgang ziet.
En sommige mensen hebben veel talent, die hebben aan 2 tot 3 keer in de week rijden meer dan genoeg! Maar dat is echt per combinatie te kijken.

Ik denk dat jouw lesgever niet voldoende vooruitgang ziet, en graag wilt dat je meer oefent. Dan kun je 2 dingen doen: of je gaat meer oefenen, of je geeft aan dat hem dat niet gaat worden en zoekt een andere lesgeefster waarbij je wel aan elkaars "eisen" voldoet.

Ik snap dat jij als fanatieke instructrice dit niet motiverend vindt, echter is de ruiter jouw klant en zij betaald jou/huurt jou in. Aan de klant te bepalen welk tempo zij wil aanhouden. De een is inderdaad minder fanatiek en hoeft niet zo nodig binnen een half jaar een B-wedstrijd te rijden, terwijl de ander dat juist wel wil.

Sammie

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:34

Je kunt je ook afvragen hoe fair het is tegenover een paard... twee dagen trainen en de rest 'zoek' je het maar uit. De instructrice kan nl. ook aangeven dat je meer met het paard moet doen, omdat het paard die 2 dagen niet 'bij' kan houden. Dat je telkens opnieuw moet beginnen met losmaken, terwijl dat niet nodig is als je meer met je paard zou doen. En als ruiter zakt het ook veel sneller weg.

Dat heeft imo niks met fanatiek of recreatief te maken. Als je je paard dressuurmatig wil rijden dan red je dat niet met 2 dagen. Dan blijf je hangen. Niet alleen de ruiter, maar zeker meer het paard.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:06

Mijn ervaring is anders...heb zelfs afgelopen week 1,5 week niet kunnen trainen door omstandigheden.
Pakte dinsdag het paard weer op, eerst even longeren zodat ze haar ei kwijt kon en toen erop, binnen no time had ik haar los daar haar lijf (aan beide kanten), over de rug en liep ze als een trein...

Mensen die op amateurniveau aan yoga doen, krijgen ook een soepeler lijf met 2x in de week hun lichaam los te werken. Natuurlijk gaat het niet zo snel als dat zij 5x per week aan yoga zouden doen, echter hun lijf wordt wel elke keer een stukje soepeler & leniger.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:11

Dan ben ik swerelds meest waardeloze ruiter.. ik rij maar 1 a 2x per week op mijn paard.. en hij kan makkelikk een b proefje aan.. (alleen ik stresskip niet :p)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:12

Sammie schreef:
Je kunt je ook afvragen hoe fair het is tegenover een paard... twee dagen trainen en de rest 'zoek' je het maar uit. De instructrice kan nl. ook aangeven dat je meer met het paard moet doen, omdat het paard die 2 dagen niet 'bij' kan houden. Dat je telkens opnieuw moet beginnen met losmaken, terwijl dat niet nodig is als je meer met je paard zou doen. En als ruiter zakt het ook veel sneller weg.

Dat heeft imo niks met fanatiek of recreatief te maken. Als je je paard dressuurmatig wil rijden dan red je dat niet met 2 dagen. Dan blijf je hangen. Niet alleen de ruiter, maar zeker meer het paard.

Dit wilde ik nu precies aanhalen. Hoe kun je je paard een sportprestatie vragen tijdens een les terwijl je daar voor de rest amper aan werkt?

En daarbij leer je mi zeker meer als je daar meer tijd en energie in steekt..
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 12-12-13 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:12

laetitia schreef:
Pakte dinsdag het paard weer op, eerst even longeren zodat ze haar ei kwijt kon en toen erop, binnen no time had ik haar los daar haar lijf (aan beide kanten), over de rug en liep ze als een trein...

Dat dat voor jouw paard geldt, wil niet zeggen dat het ook voor het paard van ts geldt (of nochtans voor elk paard). Die instructrice zegt het niet voor niks, die kent het paard beter dan wij en ik kan mij dus zomaar voorstellen dat 1 van de reden om te zeggen is dat de huidige methode dus niet werkt. (en mogelijk wordt dat effect nog eens versterkt door een ruiter die zelf ook niet de lenigste of de snelste is).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:18

Maar sportprestatie. Zien jullie dat als gewoon correct rijden in de bak met gewoon een volte hier, gebroken lijntje hier, wat stap draf en een galopje linksom en rechtsom? Dat moet volgens mij wel kunnen. Voor drie keer in de week. Correct rijden, wil toch niet zeggen een paard met een superconditie en alle Z oefeningen onder de knie heeft? Als je niks overvraagd, je zorgt voor voldoende les, en je zorgt voor voldoende beweging ( wat echt niet alleen OHZ kan) dan hoef je voor een correcte basis toch niet per se meer dan drie keer per week te rijden? Denk dat heel recreatie rijden Nl niet veel meer rijdt dan drie keer per week hoor.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 12-12-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:18

laetitia schreef:
Sky_As schreef:
ik ken het probleem van je instructrice. Heb namelijkeen zelfde probleem gehad met een lesklant.
Kwam ik 1 keer in de week een half uur, en dan reed ze zelf nog een half uur per week en soms nog een extra dag.
En alles wat ik in dat half uur probeerde uit te leggen, kon ik een week later bijna weer uitleggen.

Die pony galoppeerde heel moeilijk. Dus ja, dan is het het makkelijkste, als je een doel voor jezelf hebt. Bijv. dag 1: een half rondje galopperen, dag 2 (dat je rijdt, dus hoeft echt niet 2 dagen achter elkaar te rijden) een heel rondje galopperen. En zo uitbouwen, dat als ik een maand later weer eens de galop wil oefenen (omdat het weiland dan eindelijk droog genoeg is) je ook echt fatsoenlijk 3 rondjes kunt galopperen.

Als ik dan zag dat er met pijn en moeite een half tot 1 rondje galop (na meer dan een maand trainen) vanaf komt. kan ik zien dat er weinig geoefend is. En dat motiveert mij als lesgever echt niet hoor. Ben ik dus ook mee gestopt.

Het is heel vervelend, dat je als lesgever fanatiek bent, en niet voldoende vooruitgang ziet.
En sommige mensen hebben veel talent, die hebben aan 2 tot 3 keer in de week rijden meer dan genoeg! Maar dat is echt per combinatie te kijken.

Ik denk dat jouw lesgever niet voldoende vooruitgang ziet, en graag wilt dat je meer oefent. Dan kun je 2 dingen doen: of je gaat meer oefenen, of je geeft aan dat hem dat niet gaat worden en zoekt een andere lesgeefster waarbij je wel aan elkaars "eisen" voldoet.

Ik snap dat jij als fanatieke instructrice dit niet motiverend vindt, echter is de ruiter jouw klant en zij betaald jou/huurt jou in. Aan de klant te bepalen welk tempo zij wil aanhouden. De een is inderdaad minder fanatiek en hoeft niet zo nodig binnen een half jaar een B-wedstrijd te rijden, terwijl de ander dat juist wel wil.

Zo is het misschien wel als je voor een baas werkt. Aangezien lesgeven vaak toch ook hobby -achtig is (zo dik betaald het meestal niet) vind ik dat het in overleg gaat.
Als ik er geen voldoening meer uit haal, omdat je geen vooruitgang ziet. Dan kan ik best aangeven dat er wat moet veranderen, of dat ik stop met lesgeven.
Of je blijft inderdaad voor je geld staan, en geeft maar wat aanwijzingen die de ruiter wel wilt horen.

Ik heb ook recreatieruiters lesgegeven die wel kei fanatiek waren (en ook minder vooruitgang hadden), dat is wel leuk. Maar als je een half uur lang iemand alleen maar aan staat te moedigen en er komt niks.... dan houdt het voor mij op hoor!

En fanatiek zijn, heeft niks met hoeveelheid van het rijden te maken of talent te maken. maar met een bepaalde inzet die ze tonen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:20

Persoonlijk rijd ik ook niet vaak.

Paard gemiddeld 3x per week hooguit 4x maar toch eigenlijk wel 3x
Ik train haar inmiddels voor de M1 en we boeken nog steeds progressie en vooruit gang.
Het kan dus wel degelijk alleen ligt het wel voor de hand hoe je traint.

Want je hebt trainen en trainen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:39

Met 3 keer in de week onderhoud je de spieren en conditie goed.
Dat staat ongeveer gelijk als om de dag rijden, het zou zelfs zo maar beter kunnen zijn voor het herstel dan juist bijna elke dag rijden :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:51

Ts geeft aan 2 en soms 3 x in de week te rijden (dus om en om is ook al niet ter sprake) en ik denk niet dat dat op dusdanig niveau is dat het paard spiertechnisch moet bijkomen van de training.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:56

little_king schreef:
Daar ben ik het ook mee eens.
Met 1 keer in de week kom je niet verder, maar met 3 keer echt wel.
Ik rijd op dit moment een keer in de week, soms zelfs 0x en ik ga gewoon vooruit hoor. Het paard ook omdat ik de rest van de dagen andere oefeningen met haar doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:11

Maar TS geeft verder ook niet aan of er gelongeerd wordt oid. Als er goed gelongeerd wordt, hoeft 'maar' 2x rijden ook geen probleem te zijn voor de training van je paard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:20

Naomi, te geeft niet aan dat ze nog andere oefeningen doet.
Iets anders doen kan zeker rijden vervangen.

Nee hij zal spieren niet rust hoeven te geven, maar om nu te zeggen 3x is te weinig. Misschien is voor veel paarden 5 of 6 wel teveel.
Maar wie heeft die standaard gemaakt en besloten dat dat beter is?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:41

Normaal gesproken rij ik 5 of 6 keer in de week. Momenteel is dat 3 keer in de week.
2 dagen zelf trainen en 1 keer les.
Soms longeer ik ipv rijden.
Kan er prima mee 'uit de voeten'.
Start tijdelijk geen wedstrijden en ben de basis aan het verbeteren.
Heb niet het idee dat de vooruitgang nu minder snel gaat.
Ik vind het misschien zelfs wel 'prettiger'.
Wil straks 4/5x per week aanhouden.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:04

Ik denk inderdaad dat het er ontzettend aan ligt wat je doelen zijn en hoe je traint. Ik rij wedstrijden en rij buiten de zondag concours nog twee a drie keer in de week. Hij wordt ook nog twee a drie keer aan de longe getraind en dat is dan ook echt training, dus gericht op gangen en overgangen. Ik zet hem dan ook bij. Ik train twee dagen bewust op herstel en hij heeft meestal een dag echt rust. Zo gaat het tot nu toe prima!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:24

Als ik mijn paard 5 of 6 x ga rijden.. denk dat ze dat niet leuk vind. Ze zou het wel doen maar geen feestje vinden denk ik. Maar aan de 1ne kant dat uurtje per dag ze moet niet zeuren :p.

Zelf zou ik best 5 x wille rijden in de maar ben bang dat ik mn paard ongelukkig maak

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:03

Zolang je een paard rijd met rust en respect, afwisseling en variatie biedt en je maakt het je paard gemakkelijk om goed te doen zal geen enkel paard ongelukkig worden va een extra dag training.

Het is een paard, die hebben geen kalender.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:28

Gerritt schreef:
ik heb daar domweg geen tijd voor en vervoer (ga naar instructrice toe, kan thuis niet rijden bij rot weer) en vind 2x in de week wel prima. Verder rijd ik wat om huis heen en ga nog wel eens 1x in de week in de rijhal een eindje verder op in me eentje rijden.

Als ik het goed begrijp rij je 2x bij je instructrice, 1x in de rijhal en nog een keer om huis.
Zijn die lessen privé lessen of groepslessen?

Ik rij 1x per week op een manegepaard in de groep en leer elke week weer bij :)
Gaat natuurlijk niet zo hard vooruit als vaker en/of privéles, maar daar ligt m'n ambitie ook niet.

Voor de hardlopers onder ons: bij 2x in de week kan je je conditie vasthouden, bij 3x kan je aan verbetering werken ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:29

Rex_Rolfo schreef:
Gerritt schreef:
ik heb daar domweg geen tijd voor en vervoer (ga naar instructrice toe, kan thuis niet rijden bij rot weer) en vind 2x in de week wel prima. Verder rijd ik wat om huis heen en ga nog wel eens 1x in de week in de rijhal een eindje verder op in me eentje rijden.

Als ik het goed begrijp rij je 2x bij je instructrice, 1x in de rijhal en nog een keer om huis.
Zijn die lessen privé lessen of groepslessen?

Ik rij 1x per week op een manegepaard in de groep en leer elke week weer bij :)
Gaat natuurlijk niet zo hard vooruit als vaker en/of privéles, maar daar ligt m'n ambitie ook niet.

Voor de hardlopers onder ons: bij 2x in de week kan je je conditie vasthouden, bij 3x kan je aan verbetering werken ;)

Dan rest er ook nog een stukje opbouwen van conditie en spierkracht!

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:40

ik vind dat het ook aan de omstandigheden ligt, je moet elk paard apart zien. Ik rij nu in de winter 5x per week een half uurtje mijn paard los en 1x een buitenrit. verder heeft ze niet veel beweging in de winter. Nu gaan wij NIET vooruit, maar moest ik slechts 2x in de week rijden, dan zouden we achteruit gaan, doordat zij erg stijf is in de winter.

In de zomer staat zij 24/7 op de wei en rij ik misschien 2 keer per week in de bak, en dan gaan we echt met sprongen vooruit!

mijn pony van 4 jaar rij ik nu ongeveer 3x per week en die gaat veel meer vooruit dan als ik hem elke dag rijd, dan wordt hij vervelend

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:44

Mijn paarden staan hele dagen buiten in de wei, ook in de winter.
Met 3 keer heb ik echt wel vooruitgang, maar dat scheelt inderdaad tegenover een stalpaard denk ik.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:22

Ik rijdt mijn paard zelf zo'n 2 keer in de week, maar hij komt minstens 4 keer onder het zadel. Ik rij de ene week een dressuurles en één keer zelf dressuur, de andere week rij ik een springles en één keer dressuur. Zij mede-eigenaar rijdt ook 2 keer. Hij wordt meestal 3 keer in de week dressuurmatig gereden, een keer springen en regelmatig nog een extra dag een buitenritje. Op de andere dagen wordt hij gelongeerd.
Mijn paard wordt dus ruim voldoende getraind. Toch zou ik zelf waarschijnlijk harder vooruit gaan als ik vaker zou rijden. Je hebt gewoon minder de mogelijkheid om goed te oefenen. Het paard oefent wel (we hebben les van dezelfde instructrice en krijgen dezelfde oefeningen mee) maar zelf oefen ik eigenlijk net iets te weinig. Vooruit ga ik zeker, maar het zou denk ik wel sneller gaan als ik vaker zou rijden.
We hebben overigens wel geprobeerd om 6 keer in de week te rijden, ieder 3 keer. Maar het paard werd daar niet beter van, hij heeft gewoon even de tijd nodig om te herstellen en te verwerken.

Dus ik vind dat er wel wat in zit. Bij jou wordt het paard ook nog eens niet getraind op de dagen dat jij niet rijd. Jij oefent zelf weinig en je paard traint te weinig om conditie en spierkracht op te bouwen (daarvoor is toch echt 3 a 4 keer per week trainen nodig). Als het paard wel getraind zou worden dan zou het minder erg zijn als jij minder oefent, omdat het paard wel op peil wordt gebracht en dat het rijden voor jou ook makkelijker maakt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 19:43

Sammie schreef:

Wat wil je nu zeggen met je posten ? :) Want dat vraag ik me af.
Ik proef een beetje dat je het oneerlijk vind dat ik mijn eigen paard maar 2 a 3x rijd ;) Ik zou dat zielig vinden als mijn paard 23/7 in een hokje zou staan en dan maar 1x per dag uit haar hok zou komen en maar paar keer in de week ohz zou zijn. Maar dat doet ze niet. Ze staat overdag buiten met haar vriendinnen, in de nacht op stal en heeft contact met haar vriendin. Grote stal, genoeg voer, goed voer, goede verzorging, aandacht, goed passende spullen, etc. Komt niks te kort ;) Ze is elke dag in handen. Niet in de zin van actief bewegen maar wel einden wandelen, stappen ohz buiten, tutten en soms ga ik ook wel eens actief longeren inderdaad ipv voor mezelf rijden.

Mijn paard is altijd soepel, wanneer ik ook rij. Ze is een diesel, eenmaal warm is ze heel goed te rijden. We hebben sinds een poosje een overstap gemaakt naar een andere instructrice (dit wat ik het topic mee opende speelde nog in mijn hoofd en vroeg mij af hoe andere paardenmensen erover denken).
Ik heb geen ambities om hoog in de sport te komen. Wel om beter te leren paardrijden. En wie weet ooit wel eens een wedstrijdje maar waar ik het wel mee eens ben is dat je dan veel vaker moet oefenen, puur omdat ik ook nog het een en ander moet leren ;) Ik ben bovenalles gemotiveerd om iets te leren, mijn vorige instructrice heeft nooit geklaagd dat het lag aan mijn inzet of motivatie zeker niet. Ik pik snel iets op, mijn paard net zo het ligt eraan hoe het gebracht word.

Ik vind het lekker om te rijden, gewoon ontspanning en wat er is met mijn paard is dat ze niet op de huid gezeten moet worden, dat maakt haar pis chagerijnig. Dat is ook waar ik met mijn andere instructrice mee vast liep, dat ging vaak met veel spanning en gedoe. Mijn paard vond het op het gegeven moment geen reet meer aan en ik kwam niet meer vooruit omdat mijn paard mij niet meer wilde helpen. (Ookal zitten we niet in de sneltrein tis wel irri als je vast loopt) Nu de overstap is gemaakt boeken wij weer vooruitgang, mijn paard kan nu compleet ontspannen lopen, is opgewekter, is meer meegaand, de trucendoos is dicht etc. Zolang we samenwerken gaat het altijd goed.

Maar duidelijk is iedereen van een andere mening. De een rijd 1x in de 2 wk en vind dit prima, de ander is heilig overtuigd dat er vaak gereden moet worden wil je vooruitgang boeken.

@Tabaluga ik vraag geen sport prestatie ? :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:01

Daar denk ik bij een serieuze dressuurles anders over maar dan vergelijk ik het met mn eigen lessen. Over het algemeen kost het behoorlijk wat conditie, lenigheid en kracht voor paard en ruiter :)

Ik denk dat jouw instructrice jou daar duidelijk genoeg advies heeft gegeven. Ze kent jou en je paard en jullie als combinatie en als zij het nodig of beter vind dat je meer traint dan zou ik dat ter harte nemen.

Mocht je daar geen zin in of tijd voor hebben dan is dat je goed recht en zou ik dat gewoon aangeven.