Ter info: De invloed van een (te) strakke neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:14

magda_90 schreef:
Nog makkelijker is het om zo denigrerend te doen en zelf in die tunnelvisie te blijven hangen. ;)

Westernruiters rijden net zo goed met gebroken trenzen die nog steeds stabiel blijven liggen zonder het gebruik van een neusriem. Zo zijn er ook genoeg Engelse ruiters zonder een neusriem met gebroken bitten waarbij die bitten nog steeds netjes stabiel blijven liggen.

Een nette ruiterhand en goed rijden doet een hoop maar zorgt niet voor een stabiele ligging van het bit maar maakt het hoogstens minder onstabiel dan bij een ruiter met een slechte ruiterhand, neemt niet weg dat een neusriem nog altijd voor de stabiliteit van het bit in de mond is, en nergens anders voor.

Ceriadwen

Re: Ter info: De invloed van een (te) strakke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:17

Ik snap sowieso niet wat western rijden met dit stuk te maken heeft, naar mijn weten heb je met western rijden helemaal geen contact met het bit what so ever, en hangt die er eigenlijk alleen maar voor de show in omdat je alles op je zit doet.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:19

En leg eens uit, hoezo ligt het dan met neusriem stiller in de mond van het paard? Want zover ik weet zit het bit nog altijd vast aan de bakstukken en niet aan de neusriem, waardoor het bit alsnog alle kanten op kan bewegen. Het betekend dus dat de neusriem alleen de tanden van het paard op elkaar houdt (dus aansnoert) en zo het bit stabiel laat liggen.

En dat van het western, die hebben echt wel contact met de teugels, alleen niet zoveel als wat dressuurruiters 'nodig' hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:24

Ceriadwen schreef:
magda_90 schreef:
Nog makkelijker is het om zo denigrerend te doen en zelf in die tunnelvisie te blijven hangen. ;)

Westernruiters rijden net zo goed met gebroken trenzen die nog steeds stabiel blijven liggen zonder het gebruik van een neusriem. Zo zijn er ook genoeg Engelse ruiters zonder een neusriem met gebroken bitten waarbij die bitten nog steeds netjes stabiel blijven liggen.

Een nette ruiterhand en goed rijden doet een hoop maar zorgt niet voor een stabiele ligging van het bit maar maakt het hoogstens minder onstabiel dan bij een ruiter met een slechte ruiterhand, neemt niet weg dat een neusriem nog altijd voor de stabiliteit van het bit in de mond is, en nergens anders voor.

Waarom zou een nette ruiterhand en goed rijden niet voor een stabiele ligging van het bit zorgen? Leg uit?

Eens even naar het stabiliteit-verhaal gekeken. Men is er van overtuigd dat een neusriem inderdaad het bit stabiel zou kunnen laten liggen in de paardenmond. Zwart/wit gezien is dit inderdaad ook zo, want als de kaken van een paard op elkaar vast gezet worden, zal het bit daar ook tussen zitten dus heb je stabiliteit. Of is dit een verkapte symptoombestrijding?

Ceriadwen schreef:
Ik snap sowieso niet wat western rijden met dit stuk te maken heeft, naar mijn weten heb je met western rijden helemaal geen contact met het bit what so ever, en hangt die er eigenlijk alleen maar voor de show in omdat je alles op je zit doet.

Paardrijden is niet alleen maar in hokjes denken; Engels vs. Western vs. andere takken. Paardrijden is een vakgebied met ontzettend veel overeenkomsten (en vooroordelen). Als jij denkt dat het westernrijden inderdaad op deze manier gebeurt, dan zal ik je willen aanraden om je hier in te gaan verdiepen.

Friso_lover schreef:
En leg eens uit, hoezo ligt het dan met neusriem stiller in de mond van het paard? Want zover ik weet zit het bit nog altijd vast aan de bakstukken en niet aan de neusriem, waardoor het bit alsnog alle kanten op kan bewegen. Het betekend dus dat de neusriem alleen de tanden van het paard op elkaar houdt (dus aansnoert) en zo het bit stabiel laat liggen.

En dat van het western, die hebben echt wel contact met de teugels, alleen niet zoveel als wat dressuurruiters 'nodig' hebben.

Het begrip "stabiele ligging van het bit" is tegenwoordig heel makkelijk uit te leggen: men neme een bit, men klemt de kaken op elkaar met de neusriem. Voila: we hebben een bit ingeklemd tussen gehemelte en tong en het paard heeft geen ruimte om met het bit om te gaan dus het bit ligt stil = wordt vertaald als stabiel.

Heel plastisch uitgelegd en absoluut geldt dit niet voor iedere ruiter.

Vandaar mijn bescheiden mening dat een neusriem (naast de mooi) een verkapte symptoombestrijder is.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:26

Amen, magda! _O_

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:26

Helemaal mee eens. Een jong paard zal ik altijd met een africhtingsneusriem rijden die los genoeg is om er een paar vingers tussen te steken. Een ouder netjes beleerd paard loopt zonder net zo prima als met. Zo niet dan heb je iets niet voor elkaar.

Ceriadwen

Re: Ter info: De invloed van een (te) strakke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:34

Jongens, alsjeblieft verdiep je ergens in.

Bakstukken!! Komop zeg, Waar zijn bakstukken voor dan?

Symptoombestrijding, welk symptoom? waar heb je het over?

Om dingen nog duidelijker uit te leggen dan ik al gedaan heb, zal ik moeten gaan zoeken naar tekeningen, en onderbouwingen op het internet. Ik heb daar helemaal geen zin in, zeker niet om gewoon hele simpele basiskennis uit te moeten gaan leggen aan mensen die ergens een klok hebben horen luiden en daar een of andere theorie aan moeten hangen die gewoonweg fout is.

Op mijn eerste vraag was er maar 1 (maar EEN) die het antwoord wist, de rest riep maar wat, tot aan gebroken kaken aan toe. Als dat de gemiddelde kennis is van paardrijdend Nederland dan snap ik dat er zulke grote fouten ontstaan zoals het te strak maken van een neusriem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:43

Ceriadwen schreef:

Om dingen nog duidelijker uit te leggen dan ik al gedaan heb, zal ik moeten gaan zoeken naar tekeningen, en onderbouwingen op het internet. Ik heb daar helemaal geen zin in, zeker niet om gewoon hele simpele basiskennis uit te moeten gaan leggen aan mensen die ergens een klok hebben horen luiden en daar een of andere theorie aan moeten hangen die gewoonweg fout is.

Op mijn eerste vraag was er maar 1 (maar EEN) die het antwoord wist, de rest riep maar wat, tot aan gebroken kaken aan toe. Als dat de gemiddelde kennis is van paardrijdend Nederland dan snap ik dat er zulke grote fouten ontstaan zoals het te strak maken van een neusriem.

Ik heb mij verdiept in zaken als neusriemen/bitten en alles daaromheen door middel van veel literatuuronderzoek, praktijkervaring, ervaringen van derden en logisch redeneren. Als jij dat ook zou doen/hebben gedaan zou je weten dat de neusriem van oudsher in het slachtveld is gebruikt ter voorkoming van gebroken kaken (ziedaar jouw antwoord op je eerste vraag).

Dat jij het symptoom niet ziet wat je bestrijd met een neusriem, maakt het voor mij duidelijker dat je in een tunnelvisie leeft en net genoemde niet hebt uitgevoerd.

Dat jij, tot slot, zelf iets schreeuwt, denigrerend reageert en vervolgens weigert te antwoorden/onderbouwen, zegt ook meer over jou dan onze goodwill om open te staan voor een gezonde discussie.

M.a.w. voor mij kom jij juist over als iemand die ergens de klok heeft horen luiden.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-11-13 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:44

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:45

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:46

Ceriadwen schreef:

Jij komt met beweringen, zorg dan ook dat je die kunt staven. Het enige wat je doet zijn vragen stellen, maar met concrete antwoorden kom je niet, wel met verwijten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:48

magda_90 schreef:
Ceriadwen schreef:

Ik heb mij verdiept in zaken als neusriemen/bitten en alles daaromheen door middel van veel literatuuronderzoek, praktijkervaring, ervaringen van derden en logisch redeneren. Als jij dat ook zou doen/hebben gedaan zou je weten dat de neusriem van oudsher in het slachtveld is gebruikt ter voorkoming van gebroken kaken (ziedaar jouw antwoord op je eerste vraag).

Dat jij het symptoom niet ziet wat je bestrijd met een neusriem, maakt het voor mij duidelijker dat je in een tunnelvisie leeft en net genoemde niet hebt uitgevoerd.

Dat jij, tot slot, zelf iets schreeuwt, denigrerend reageert en vervolgens weigert te antwoorden/onderbouwen, zegt ook meer over jou dan onze goodwill om open te staan voor een gezonde discussie.

M.a.w. voor mij kom jij juist over als iemand die ergens de klok heeft horen luiden.

Het zal, wat jij wil. Het is zo jammer dat de kennis ondertussen van bokt vertrokken is nu voel ik me net een Don Quichote.

Weet je, ga gewoon eens bij iemand in de leer die weet waar die het over heeft, misschien dat dit je helpt.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:49

magda_90 schreef:
Friso_lover schreef:
Ohmygod Ceriadwen, weet je zeker dat je op het goeie forum bent? Denk dat het Penny forum beter bij je past...

Hier, lees dit maar eens. Word ook uitgelegd wat de neusriem doet.

http://www.youtube.com/watch?annotation ... PIePtrcpqo

En daar hebben we helaas misverstand/propaganda nummer twee; magda_90 @ [YRT] Dubbel gebroken bit.

Ja ik weet dat niet alles daar in klopt, maar wat hij over het neusriem zegt klopt wel en daar ging het in dit topic even om.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:50

Hoe harder je schreeuwt, hoe minder je bereikt. :(:)

[edit]:
Friso_lover, helaas is ook die informatie eenzijdig in dat filmpje (en erg kort belicht). Er wordt wederom uitgegaan dat een neusriem per definitie slecht is. In verkeerde handen is dit inderdaad ook zo daar is geen twijfel over mogelijk. Er zijn echter genoeg ruiters die de neusriem gebruiken voor de mooi, mits dit correct* gebeurt, zal het paard daar geen hinder van ondervinden.

*Correct dus in de zin van goed passend en voorzien van goede en soepele materialen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:10

Ceriadwen schreef:

_O- :)ddd
de bakstukken zijn om te zorgen dat je bit er niet uit dondert :roll: al heb kun je ook met enkel je bit rijden hoor :D ( bijv. leren bit )
ik rijd zonder neusriem en toch echt een dubbel gebroken bit. geen rare westernbitten en ik rijd ook geen western.
toch ligt mijn bit gewoon stil in de mond, tenzij er mee gekauwd wordt. met de neusriem goed afgesteld zit ze ook te kauwen op haar bit, en daarmee beweeg het wat, in de mond maar je zal dat bit niet heen en weer zien schuiven door de mond.
misschien zou je dat zien als je heen en weer ging zagen... maar dat zie ik ruiters hier ook presteren met aansnoerneusriem in de meest letterlijke zin van het woord. kan het bit dan echt niet meer verder door de mond omdat het paard de ringen tegen komt gaat het hoofd erbij mee zwaaien tot uiteindelijk heel de voorkant van het paard mee waggeld op het gepluk van de ruiter. wat deed die neusriem ookalweer? ow ja, stabiel :wave: echt niet... als je kijkt hoe dat bit heen en weer glijd door de mond.
misschien als je een lage neusriem hebt, die niet onder je bakstukken door gaat dat je je bit stabiel kunt maken. maar wat vooral je bit stabiel maakt is DE RUITERHAND en niet allerlei hulpmiddelen.
misschien wat uit je vooroordelen en de praktijk in, kijken naar een bit bij aangesnoerde neusriem....
ja tuurlijk kaken worden opelkaar geklemd, maar zodra ze het iets open krijgen... wat zou moeten als je correct de neusriem vast zet kan dat bit met een slechte ruiterhand nog steeds alle kanten op.
en al die kreten over western ruiters rijden met stabielere bitten, laat me niet lachen. ow sorry rol al over de grond
gelukkig werk ik altijd naast de kerk met de paarden dus hoor altijd de klok luiden :D en weet precies waar die klepel hangt. ;)

en vergeet vooral niet dat paarden en hun tuig niet zijn ontworpen voor ons plezier, maar echte taken hadden in het werk en dus ook het slachtveld. zo veel boeide dat stabiele bit die ruiter niet hoor... zolang het paard maar zo lang mogelijk behouden kon worden, en niet onder jou hulpen uit kon.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:11

Friso_lover schreef:
Inderdaad Urielle, probeer dan eens zonder.
Of heb je misschien de neusriem te hoog/laag?

Mag niet zonder he, neusriem is verplicht bij de KNHS anders mieterde ik die dingen zo ergens in een mand. -O-
We hebben al hoger/lager/hoge neusriem/gecombineerde neusriem/lage neusriem/smalle en brede riemen/met en zonder bont geprobeerd maar het blijft opengaan.
Idem trouwens met het halster, even te lang op de poetsplaats is open plekken van die metalen gevallen aan de zijkant van de neus. -O-

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:13

Urielle schreef:
Friso_lover schreef:
Inderdaad Urielle, probeer dan eens zonder.
Of heb je misschien de neusriem te hoog/laag?

Mag niet zonder he, neusriem is verplicht bij de KNHS anders mieterde ik die dingen zo ergens in een mand. -O-
We hebben al hoger/lager/hoge neusriem/gecombineerde neusriem/lage neusriem/smalle en brede riemen/met en zonder bont geprobeerd maar het blijft opengaan.
Idem trouwens met het halster, even te lang op de poetsplaats is open plekken van die metalen gevallen aan de zijkant van de neus. -O-

ik reed een gevoelig paard daar had ik vaatdoekjes onder :') maar trainen kan toch wel altijd zonder? ...
op wedstrijd hang ik er ook braaf alles aan wat er aan hoort :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:14

Kun je hiervoor geen compensatie krijgen door op de gevoelige plekken bijvoorbeeld iets van tape te plakken? Een kennis van mij, tot nu alleen onofficieel gestart, heeft dezelfde situatie. Nu zij tape plakt op de gevoeligste plekken kan zij de wedstrijd door met een neusriem. Maar zij is nog aan het uitzoeken of dit ook bij officiële wedstrijden mag.
Zij heeft nu een smalle leren rondgenaaide. Niet de mooiste maar wel de beste tot nu.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:17

magda_90 schreef:
Kun je hiervoor geen compensatie krijgen door op de gevoelige plekken bijvoorbeeld iets van tape te plakken? Een kennis van mij, tot nu alleen onofficieel gestart, heeft dezelfde situatie. Nu zij tape plakt op de gevoeligste plekken kan zij de wedstrijd door met een neusriem. Maar zij is nog aan het uitzoeken of dit ook bij officiële wedstrijden mag.
Zij heeft nu een smalle leren rondgenaaide. Niet de mooiste maar wel de beste tot nu.

geloof dat het wel kan...
1 heeft net een botje uitsteken waar de neusriem zit, dat konden we opereren laten maar omdat hij zonder geen last heeft was compensatie betere oplossing volgens de da.
( maar das wel anders medisch natuurlijk )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:19

Ik kan eens proberen maar ik vrees als het met bont of vilt ertussen nog opengaat er weinig aan te doen is dan hopen dat het paard ooit 'eelt' aankweekt. Ik smeer het in met zinkzalf en zo komen we erdoor mits de neusriem dus absoluut niet meer kan bewegen, en dat is alleen als hij zo strak mogelijk getrokken is.
KNHS doet moeilijk in dit soort gevallen, bontje achter de oren mag ik ook niet gebruiken volgens hen, doe ik toch :+ en de jury's spraken me er wel op aan, maar met de reden erbij mocht ik wel gewoon starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:20

unihorses schreef:
ik reed een gevoelig paard daar had ik vaatdoekjes onder :') maar trainen kan toch wel altijd zonder? ...
op wedstrijd hang ik er ook braaf alles aan wat er aan hoort :+

Ik probeer mijn wedstrijd- en thuissituatie zo uniform mogelijk te houden (qua tuigage etc.)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:38

_San87_ schreef:
[Jij komt met beweringen, zorg dan ook dat je die kunt staven. Het enige wat je doet zijn vragen stellen, maar met concrete antwoorden kom je niet, wel met verwijten.

Ja, de vragen stel ik om een reden namelijk zodat mensen zelf na gaan denken in plaats van een roeptoeter achterna rennen.

@ Urielle, heb je ooit wel eens een stuk spons geprobeerd? Bij nader inzien is misschien een lapje satijn beter omdat dit makkelijk zacht glijd over de huid. Wat je ook kan proberen is vaseline dik insmeren onder het tuig dat moet je alleen niet vergeten eraf te halen na het rijden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:43

Cowgirl schreef:
In de drafsport bind men de tong gewoon vast.

En jij krijgt ook geen koelkast! Tongbandje is om te zorgen dat ze niet de tong kunnen inslikken, ook voor het niet over het bit gooien maar harddravers lopen veelal met opzet waardoor de tong ligging al anders wordt, op hogere snelheid kunnen deze naar achteren schuiven en de strot belemmeren...huiswerk doen ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:44

Ceriadwen schreef:
_San87_ schreef:
[Jij komt met beweringen, zorg dan ook dat je die kunt staven. Het enige wat je doet zijn vragen stellen, maar met concrete antwoorden kom je niet, wel met verwijten.

Ja, de vragen stel ik om een reden namelijk zodat mensen zelf na gaan denken in plaats van een roeptoeter achterna rennen.

Uhu. }:0

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:45

Waar moeten nou 2 vingers tussen passen?
De riem voor het bit of de riem vooraan om de neus?