Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasminvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:58

Dani199764 schreef:
Ik heb ook heel erg moeite met doorzitten! ik kan het gewoon niet ik probeer t elke keer een stukje nu al maanden lang maar het wil gewoon niet. heb al veel tips geprobeerd maar het probleem is.. ik heb een heel smal volbloedje die heel erg gevoelig is, dit is fijn op zich maar hierdoor kan ik niet zonder zadel of beugels rijden om het doorzitten te oefenen omdat mijn houding nog niet goed is en als ik als een gek loop te stuiteren op haar aan alle kanten op ga (ook omdat ik neiging heb mn benen te klemmen en je hoeft bij haar maar heel ligt te drijven en ze gaat al) vind ze dit heel vervelend de oren gaan in de nek en stuiteren maar, dit word gegarandeerd vliegles voor mij.

Het is goed voor je houding om zonder zadel te kunnen rijden en vind het ook heel leuk om te doen maar met mijn eigen paard word dit gewoon lastig en heb geen ander paard tot m'n beschikking.

Weet iemand hoe ik mijn paard en mezelf kan leren zonder zadel te rijden?

btw: ik rijd zonder tuig op mijn pony (l)
Tip 1: Stap er op :P
Tip 2: Stap eerst is een rondje door de bak met iemand ernaast ( geloof me; voor een paard kan het best eng zijn dat de ruiter er zonder zadel opzit(heb ervaring) )
Tip 3: Als je het vertrouwt, doe dan een rondje alleen
Tip 4: Na z'n ongeveer 20 rondjes stappen(of meer moet je zelf bepalen) kan je een klein stukje draven.
Tip 5: ONTHOUD altijd dat je met het draven er ook af kan vallen!! Houd jezelf dus goed vast aan de manen & beweeg mee met je pony
Tip 6: Als je dat een paar keer heb gedaan( dus niet meteen na 1x rijden) kan je de galop proberen. Dat is echt heel makkelijk
Succes!!

Tamaar2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:22

Ik heb ook moeite met doorzitten, maar als ik me er goed op concentreer lukt het wel

Miek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:25

Mijn instructrice zei pas:' in plaats je knieën te laten scharnieren moet je je enkels laten scharnieren.' Makkelijk vertaald:' duw je hakken naar beneden bij elke stap.' Na deze tip lukt het bij mij.

Tamaar2001

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:30

Ik doe hetzelfde als @paardenhart.
Het helpt echt!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:41

Bij ons op de manège leerden ze ons altijd zonder stijgbeugels door te zitten :').

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:37

buikspieren, buikspieren, buikspieren! Trainen dus. Doorzitten vind ik echt heel lastig en voor mij werkt ook de tip, schanieren met je enkels. Hierdoor kan ik mijn benen enigszins stil houden. Daarnaast merk ik dat als ik mijn buikspieren goed train, het doorzitten een stuk gemakkelijker gaat. En gewoon doen, dwing jezelf een keer niet 5 meter maar 10 meter door te zitten. Je moet er aan wennen en je paard ook.
Vraag iemand of ze je een keer wilt helpen, houd zij hem aan de longe en controleert ze het tempo, dan kan jij je focussen op je zit. Desnoods doe je er even een bijzetje om, zodat je paard niet constant zijn rug wegdrukt. Dan kan jij ook je teugels loslaten en je echt focussen op je zit. Het zal voor je paard ook een stuk rustiger zijn als je al zo aan het huppen bent, die druk niet in zijn mond komt. Dit werkt altijd goed bij mijn paard.

granderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:45

bij ons op de manege leren ze ook altijd doorzitten zonder beugels enzoo.. na 1e rijles: SPIERPIIJJJNNNN!!! :(

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:51

Ik heb ook heel veel moeite met door zitten. Maar dit komt vooral doordat ik van een pony af kom met hele korte pasjes naar een paard die je best wel heel hoog opgooit.
Nu liet hij in het begin zijn rug ook niet los, nou zie dan maar eens door te zitten.

Maar nu weer begint het eindelijk makkelijker te worden. Je moet gewoon kleine stukjes gaan door zitten, ga van letter naar letter door zitten, stukje lichtrijden en dan weer doorzitten. En denk je dat het goed voelt ga je nog een letter verder met doorzitten.
Het is echt iets wat zowel jij als je paard moet leren.

Ik heb zelf ook een poosje gehad dan hoefde ik maar na te gaan denken om te gaan doorzitten of we zaten al in galop.
Gisteren toevallig nog een hele zware training gehad waarbij ik moest doorzitten. Zelfs de middendraf kan ik nu redelijk uit zitten. En af en toe als het te heftig wordt ga ik een pasje lichtrijden en dan weer zitten.

Doorzitten komt wel, het heeft gewoon tijd nodig. :)

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:01

Een vriendin van mij kon ook niet doorzitten , zij heeft het geleerd door op een paardje met een slome draf te rijden en daarna zonder beugels daarna zonder zadel :) suc6 !

Eeffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 02:47

Ik heb ook redelijk veel moeite met doorzitten , maar na een tijd lukt het mij toch wel beter.
Meestal oefen in erop door gewoon mijn voeten uit mijn stijgbeugels te doen. :)

Vi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:56

Oke ik heb ook een vraagje, Met een barebackpad kan ik prima doorzitten niks aan de hand maar zonder beugels (en ook te vaak met helaas) stuiter ik na een pas of 5 als een trekpoppetje!

Op een of andere manier span ik dan toch aan..
Iemand nog tips voor ontspanningsoefeningen ?