Paard wil buiten alleen maar harder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:54

TS ik had ook totaal geen problemen met het paard in de bak of als ik er naast liep. Alleen als ik buiten aan het rijden was. Ik heb het ervaren als een mengeling van hetigheid, gretigheid/ blijheid, nerveusiteit maar ook niet willen luisteren en daar dus eigen gangetje willen gaan, net als jouw paard doet. Dus wel degelijk zo voelde ik was er iets niet goed in de rangorde. De gretigheid buiten won het van de gehoorzaamheid.
Waarom kan ze nu wel heel erg braaf zijn en kan ik haar nu wel op de pinken overal rijden? Ik weet zeker dat een ander dat niet hoeft te proberen met haar. Precies ze is gehoorzaam geworden ook buiten en zelfs ook in hele moeilijke situaties voor haar luistert ze en geeft ze zich aan mij over.
De rangorde is overal definitief bevestigd, dat vraagt tijd, dat vraagt geduld maar ook eerlijke strengheid door consequent paardje iedere keer terug te zetten. Ga maar eens net zo lang naar buiten met een braaf paard en stap totdat ze uitademt en bij je blijft. Het is niet leuk maar wel noodzakelijk om dat te doen. Paard moet gewoon luisteren en dan is het voor alle partijen leuk. Door te ontkennen dat het een rangorde probleem is kun je het ook niet oplossen want je stopt je hoofd in het zand.
Ik heb mezelf eerlijk in de spiegel durven te kijken en de conclusie getrokken dat paard eerst overal "met mijn voeten speelde" en later alleen buiten. Merens hebben sterk karakter dus het kwam niet uit de lucht gevallen.
Manlief wilde mee oplossen, zoek dus iemand en leg je probleem uit, telefoon op zak en gaan. Zet je paardje zoals ik ook heb gedaan maar keer op keer tussen de struiken (ruin gewoon laten wachten) tegen een boom en laat haar maar eens nadenken... Werkt echt hoor want ze zijn niet gek. Natuurlijk wordt ze boos, want je gaat een probleem een patroon doorbreken, maar door zelf rustig te blijven en niet toe te geven kun je het op gaan lossen.
Vaak zei ik hard op als ze rennerig was door hetigheid: "bang zijn mag fiepen niet", als een soort mantra want mijn paardje was ook nog eens bang voor allerlei spook kabouters. Nu draait ze niet meer om 180 of 360 graden vanuit draf of nog erger in galop om, laat ze zich braaf terug rijden en inderdaad het gebeurd nog wel eens dat ze zoals gisteren opeens vol op de rem gaat en op haar kont nog een stukje door glijdt maar dat is goed uit te zitten en niet zo lastig als dat je opeens een rondje maakt of de andere kant uitkijkt en stilstaat met alle varianten van dien van stuwen en drammen.
€ 10.000,-- vind ik veel te duur. Daar kan ik twee goede merens voor kopen. :j
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-10-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:56

Het lijkt er op dat TS hier aangeeft een probleem te hebben, maar alle oplossingen zijn niet nodig want ze heeft al zo een goede band met haar paard. Er gaat toch echt iets mis, je hebt haar niet onder controle en ze neemt jou mee op buiten rit in plaats van andersom.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:08

Gaat het rijden in de bak wel goed wat betreft tempocontrole?
Krijg je hem daar wel goed teruggereden op je zit?
[/quote]

Inderdaad, hij mag af en toe echt wel even lekker in galop, maar hij komt daarna helemaal lastig terug.... dan wil hij het liefst alleen nog maar galopperen..... het eerst in de bak rijden en zo heeft geen nut, hij is ook onvermoeibaar....
We hebben in de bak andere problemen, maar geen tempocontroleproblemen.[/quote]

TS: Wat voor problemen heb je in de bak met paardrijden?

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:28

ga je wel eens alleen naar buiten? of zijn er altijd andere paarden bij?
Ik heb ook een overenthousiast paard, geniet enorm van buitenritten maar deed een half jaar geleden precies hetzelfde, wilde alleen maar hard en was lastig terug te krijgen.
Toch heeft hij moeten leren om ondanks zijn enthousiasme naar mij te luisteren.
Ik rij nu alleen met losse teugel en met dressuurstang die ik alleen gebruik als het nodig is ( kleine ophouding is al voldoende, zo niet dan heeft hij pech, moet ie maar luisteren)
Ik heb niet toegegeven aan zijn drammen en liet hem alleen gaan als dat van mij mocht, heb veel gestapt en als ik ging draven en voelde dat hij wilde versnellen nam ik hem meteen terug, ho is en blijft gewoon ho.
Tempo controle kan je prima doen in het bos.
Met mijn paard gaat het nu super goed, rij hem met losse teugel, natuurlijk is ie soms weer te snel maar hij luistert nu wel

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:52

Brendaaaa schreef:
Dat denk ik dus ook.... ik heb totaal geen enkele problemen op de grond met hem. Hij respecteert mijn persoonlijk ruimte, stopt als ik stop, gaat stappen als ik ga lopen, gaat draven als ik ga rennen, en stopt net zo abrubt als ik weer stop. Hij wijkt voor druk zowel op de grond als onder het zadel, is erg gefocussed op stem en is in de omgang een vriendelijk dier met hele rustige energie. Hij is 100 procent bomproof, ook buiten, is niet nerveus of schrikachtig. Het enige wat hij wil buiten is genieten! En ik geniet wel met hem mee, maar hij overdrijft in zijn enthousiasme, en heeft gewoon echt te veel pret.... oren naar voren en VRIJHEID moet hij denken....

Kijk nou gewoon eens sec naar de houding van je paard tijdens een buitenrit.
Hoofd hoog , hals hoog , oren gespitst naar voren.
Bedenk nou eens dit beeld , terwijl hij gewoon in de wei staat.
Wat denk je dan? Hij is overenthousiast als hij in de wei staat??

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:45

TS Waarom probeer je niet wat dressuur oefeningen te doen op buitenrit? Eerst gewoon op een kleine open vlakte wat voltes stappen en draven, overgangen stap-draf-stap maken etc. Dit is vaak wat makkelijker dan op een lang pad, waar je geen ruimte hebt voor een bocht/ buiging. Dit hoeft echt geen groot veld oid te zijn, een kruising van 2 bospaden is hier vaak al geschikt voor. Misschien juist wel omdat je zo een mooie kleine volte kunt maken. Juist omdat je aangeeft dat dressuur in de bak wel goed gaat, lijkt het me goed om met tempo controle op een dresuurmatige manier buiten te beginnen.
Ook een gehoorzaamheidsoefening als wijken, is op een buitenrit heel goed. Probeer dit soort dingen eerst in stap, als het goed gaat kun je het in draf proberen. Dus echt weer terug naar de basis, voor je een vervolg stap zet.
Wat voor oefeningen vindt je paard moeilijk in de bak? Heb je mogelijkheid om dit buiten te proberen? Zo zorg je ervoor dat je paard gericht is op de oefening en misschien een beetje 'vergeet' dat hij op buitenrit is.
Dit soort dingen kun je ook doen als je met z'n tweeen op buitenrit bent, al heb je iets meer ruimte nodig. Zo geef je aan naar je paard dat buiten net zo gewoon is als in de bak, en dat er dus helemaal geen reden is om raar te doen. Of hij nu voorop loopt of achter. Als je allebei 'halverwege'de cirkel looppt, is er geen voorop of achter.
Veel succes hiermee.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:52

Meldt je even bij het endurance gedeelte. Daar hebben ze veel ervaring met paarden die graag willen lopen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:03

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als ik dingen dubbel aanhaal....

Allereerst, meteen wordt er weer gegooid met de term: rangordeprobleem. Het lijkt tegenwoordig wel alsof ieder probleem met elk paard gegooid wordt op die term. En dan helpt alleeeeeeen NH ...
Ik krijg er wel een klein beetje jeuk van... :')

Afijn, ikzelf heb ook een vlotte harry die liever sneller gaat dan langzaam. De tip die ik heb gekregen van mijn instructrice is als volgt: Eerst alleen maar stappen buiten, en dan echt ook ontspannen stappen. Laat hem op jou wachten! Zodra hij sneller gaat dan jij wilt, halve tot hele ophouding maken (ligt aan de mate van versnellen). Dit zul je in het begin tot vervelens aan toe moeten oefenen, wel honderd keer of meer. Eerst alleen in stap, later ook in draf. Timing is of the essence! Maar uiteindelijk zal je paard op jou wachten en is een kleine hulp voldoende om hem in jouw tempo te laten lopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:07

Inderdaad dems, mijn vlotte laat zich (tot een bepaald moment, maar hier word aan gewerkt) begrenzen als ik enkel mijn hand hoger doe (gespje van de teugel in mijn hand). En dat heb ik veel moeten herhalen... Bij ieder stapje dat die ook maar iets sneller/groter maakt als die ervoor weer corrigeren, en opnieuw, en opnieuw...

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:29

xSlvna schreef:
Inderdaad dems, mijn vlotte laat zich (tot een bepaald moment, maar hier word aan gewerkt) begrenzen als ik enkel mijn hand hoger doe (gespje van de teugel in mijn hand). En dat heb ik veel moeten herhalen... Bij ieder stapje dat die ook maar iets sneller/groter maakt als die ervoor weer corrigeren, en opnieuw, en opnieuw...

Dat probeer ik ook, maar dan begint die van mij vervolgens te dribbelen en te drammen. Hoe los je dat op? Ik probeer stil te zetten, wat hij ook keurig doet, maar hij gaat daarna rustig verder met dribbelen en drammen. Zelfs achteruit zetten of het stuk opnieuw doen maakt geen donder uit. Hij blijft dribbelen en drammen.

xSlvna

Re: Paard wil buiten alleen maar harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:40

Dat heb ik dus met mijne ook, op zulke momenten geef ik zelf gewoon toe, ik blijf niet aan de gang, paard heeft af en toe ook wat meer pit in haar reet (minder gereden, te lang piste werk gedaan waardoor ze buiten enorm vrolijk is, prima, ga maar, ik heb je al de hele week lastig mogen vallen met mijn onzin), maar het voordeel is dat de mijne de dag erna wel rustiger is, de eerste dag is ze gewoon over enthousiast.

Hoe je dat aan moet pakken als het paard zó enthousiast is, goeie vraag. Hoe is die als je aan de hand naar buiten gaat met hem?

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:34

TS ik herken je verhaal helemaal. Als ik alleen buiten rij dan doet ze niks en kan ik zonder handen (bij wijze van spreken) maar als er ook maar 1 paard is dat voor de gaat lopen dan word ze gek, ze moet altijd voorop.
Ik los dit altijd op door me teugels gewoon los te laten en als ik ga draven of galloperen dan pak ik ze op, en dat weet ze ook. ik kan dus rustig stappen en als ik wil draven ofzo dan hoef ik alleen men teugels op te pakken

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:20

dems75 schreef:
Heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als ik dingen dubbel aanhaal....

Allereerst, meteen wordt er weer gegooid met de term: rangordeprobleem. Het lijkt tegenwoordig wel alsof ieder probleem met elk paard gegooid wordt op die term. En dan helpt alleeeeeeen NH ...

Als de rangorde op een juiste manier is bepaald en het paard heeft daarna vertrouwen kunnen opbouwen in zijn ruiter dan is daarmee doorgaans het "probleem" verdwenen.
Ervoor vertrouwen opbouwen kan niet.....
Het door de ruiter ervaren probleem is meestal alleen maar de competitie tussen ruiter en paard.
Het paard is duidelijk zichtbaar gelukkiger als de rangorde bepaald is.

Heel veel mensen weten niet dat ze en hoe ze het rangorde instellen voor elkaar moeten krijgen.
Dit kun je ook niet zomaar even van internet plukken, je hebt er een goed voorbeeld voor nodig.
Het gebeurt zéker niet met wreed inwerkende bitten, geruk en geschreeuw en geëtter.

Van uit een goed voorbeeld kan dan de ruiter dan zijn eigen "probleem" oplossen.
De z.g. Natural Horsemans workshops besteden hier veel aandacht aan en zij hebben veilige en eenvoudige technieken ontwikkeld waar iedereen mee overweg kan.

Voor iedereen die nog nooit iets met NH van doen gehad heeft, het is domweg op een intelligente én gevoelige manier met paarden omgaan.
Iedere ruiter zou zoiets eens moeten doen, het is een verrijking van onze omgang met paarden.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 21-10-13 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:23

Mijn eerste ingeving, kan je paard zijn energie wel kwijt? Zo beoordelend vanuit je posts lijkt het net of je paard bakken energie over heeft.

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:31

een bijzetteugel aan doen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:03

Simpelman schreef:
dems75 schreef:

Als de rangorde op een juiste manier is bepaald en het paard heeft daarna vertrouwen kunnen opbouwen in zijn ruiter dan is daarmee doorgaans het "probleem" verdwenen.
Ervoor vertrouwen opbouwen kan niet.....
Het door de ruiter ervaren probleem is meestal alleen maar de competitie tussen ruiter en paard.
Het paard is duidelijk zichtbaar gelukkiger als de rangorde bepaald is.

Heel veel mensen weten niet dat ze en hoe ze het rangorde instellen voor elkaar moeten krijgen.
Dit kun je ook niet zomaar even van internet plukken, je hebt er een goed voorbeeld voor nodig.
Het gebeurt zéker niet met wreed inwerkende bitten, geruk en geschreeuw en geëtter.

Van uit een goed voorbeeld kan dan de ruiter dan zijn eigen "probleem" oplossen.
De z.g. Natural Horsemans workshops besteden hier veel aandacht aan en zij hebben veilige en eenvoudige technieken ontwikkeld waar iedereen mee overweg kan.

Voor iedereen die nog nooit iets met NH van doen gehad heeft, het is domweg op een intelligente én gevoelige manier met paarden omgaan.
Iedere ruiter zou zoiets eens moeten doen, het is een verrijking van onze omgang met paarden.

Voor een ieder die nooit met het skala in aanraking gekomen zijn. het draait niet om wreed inwerkende bitten, geruk en geschreeuw.
Het draait om het dresseren en gymnastiseren van het paard.

Heel leuk om voor ieder rijkunstig probleem NH er bij te halen maar zo werkt het niet. Een paard zal moeten leren om op een ophouding terug te komen en te wachten op de kuit totdat het weer harder mag. Dressuurrijden bestaat voor een grootdeel samen een gebarentaal af te spreken. een lichte kuitdruk en jij gaat voorwaarts, een lichte ophouding(een halve ophouding) en je komt terug.
Dat heeft niks met rangorde te maken.

Ik geloof best dat voor grote groepen mensen NH een uitkomst kan bieden. Veel plezier ermee. Maar hou op met denken en beweren dat die genen die het op de Duitse manier doen verkeerd doen, schreeuwen tegen hun paard en van voren in de bek hangen en van achter aan het schoppen of slaan zijn.

En nee niet alles is op dominantie terug te voeren. Ook niet bij een Gelderse die in een favoriete houding de kop erop heeft...ja...ook in de wei.

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:22

Hai,

in je verhaal herken in een probleem wat ik zelf ook ondervonden heb. Ikzelf rijd al van jongs af aan buiten aangezien wij geen bak hadden. Het probleem op proberen te lossen met andere bitten raad ik af, je paard word op deze manier alleen maar sterker en gaat zich er tegen verzetten. Het heeft vooral te maken met een stukje controle en ontzag dat hij voor je heeft. Begin te zijn met consequent, zodra hij harder gaat als dat jij wil, zet hem stil en begin opnieuw. Herhaal dit voor mij part 100x totdat hij het doorheeft. Stilstaan zal zeker voor dit paard geen pretje zijn aangezien dat is wat hou nou juist niét wil. Blijf het herhalen. Zodra hij het tempo heeft wat jij wilt laat de druk die je op je teugels hebt los, houd contact maar zorg ervoor dat hij zit als een beloning ziet. Enja tuurlijk ieder paard blijft voorwaarts buiten maar hou er ook rekening mee dat dit een stukje is wat je onder controle moet hebben, het is immers ook voor je eigen veiligheid ! Succes ermee :)

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:23

longeren voor dat je naar buiten gaat

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:39

Ook diegenen die zoals "NatasjavE" denken dat Natural horsemanship iets op zich zelf betekend en niets met Dressuur te maken heeft.
Eigenlijk is het iets dat samen werkt, iets dat met elkaar heel erg gelinkt is, het is niet dat het een soort vervangmiddel is, het is voor een groot deel net hetzelfde.
Er is niemand die hier zegt dat de oude Duitse manier van trainen verkeerd is, ik denk dat je niet weet wat natural horsemanship net betekent NatashjavE, en idd velen bekiken het op een verkeerde manier en dan is heel het ding niets waard.
Maar dat geldt eigenlijk voor alles.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:50

Ik weet prima wat het is. Heel veel mensen op stal hier houden zich er mee bezig. Kijk er vaak naar en stel er veel vragen over. Helemaal prima als het een voor jou prettige manier van trainen is.

Voor mij is het vooral oude wijn in nieuwe zakken. Ik zie vooral veel dingen die overeenkomen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:54

NatasjavE schreef:
Voor een ieder die nooit met het skala in aanraking gekomen zijn. het draait niet om wreed inwerkende bitten, geruk en geschreeuw.
Het draait om het dresseren en gymnastiseren van het paard.

Heel leuk om voor ieder rijkunstig probleem NH er bij te halen maar zo werkt het niet. Een paard zal moeten leren om op een ophouding terug te komen en te wachten op de kuit totdat het weer harder mag. Dressuurrijden bestaat voor een grootdeel samen een gebarentaal af te spreken. een lichte kuitdruk en jij gaat voorwaarts, een lichte ophouding(een halve ophouding) en je komt terug.
Dat heeft niks met rangorde te maken.

Ik geloof best dat voor grote groepen mensen NH een uitkomst kan bieden. Veel plezier ermee. Maar hou op met denken en beweren dat die genen die het op de Duitse manier doen verkeerd doen, schreeuwen tegen hun paard en van voren in de bek hangen en van achter aan het schoppen of slaan zijn.

En nee niet alles is op dominantie terug te voeren. Ook niet bij een Gelderse die in een favoriete houding de kop erop heeft...ja...ook in de wei.

Het probleem van TS heeft niets met het Scala der Ausbildung te maken.
Het is voor haar voor alsnog een gedragsprobleem.

Je kunt aan het gymnastiseren en dresseren van een paard beginnen nadat je de rangorde vastgesteld hebt.
Voor dat het paard die rangorde geaccepteerd heeft doet het absoluut niets voor zijn ruiter.
Voor heel veel NL paarden is hier maar heel weinig voor nodig, de fokkerij levert namelijk over het algemeen gemakkelijke paarden, ze worden er al 50 jaar op geselecteerd, een heel klein beetje bluf en alles gaat.
Dit geld niet voor alle paarden.
Er zijn paarden die een beetje meer bluf nodig hebben en hier lopen mensen die daar geen ervaring mee hebben tegen op.

Het zijn die paarden die door hun onervaren ruiters met wrede bitten, geschreeuw en geruk belaagd worden om ze tot gehoorzaamheid te dwingen.
Het zijn zeker die mensen die veel baat hebben bij een andere instap.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:15

Een rangorde probleem krijg je als je niet duidelijk bent voor je paard. Als je niet duidelijk bent wordt dressuur rijden ook niks. Als je niet duidelijk bent wordt buiten rijden ook niks.

Jij roept bij alle adviezen 'ja, maar ...'. Daar moet je mee stoppen. Natuurlijk wil een instructrice wel met jou op buitenrit; als je maar betaald en een fiets regelt.
Als jij in de bak perfect dressuurmatig kunt rijden en een perfecte band met je paard hebt, moet het appeltje-eitje zijn om dat ook op buitenrit te kunnen, want de hulpen zijn hetzelfde. Jouw paard heeft echter al geleerd (van jou) dat er buiten andere regels gelden dan in de bak. Dat maakt jouw paard onzeker en een paard is een vluchtdier, dus die reageert (heel logisch) met onder je vandaan rennen. Jij bent in je hulpen (=communicatie naar je paard toe) niet duidelijk genoeg geweest.

Jouw paard is buiten fris, maar jij moet hem/haar (?) leren dat 'ho' (oftewel de hulp daarvoor) ook daadwerkelijk 'ho' betekend, waar je ook met je hem/haar bent en dat jij bepaald, ten alle tijde. Dit doe je op een rustige, maar doch besliste manier. Valt bij sommige paarden niet altijd mee, maar het is de enige juiste weg.
Dit komt overigens zowel in het scala terug als bij NH, Parelli etc etc etc. Het is namelijk de basis van alles.

Succes! ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:32

Paard is in de bak aan het werk en heeft dan geen tijd om voor zichzelf te beginnen. Er zijn paarden die dat buiten net zo goed nodig hebben. Zowel onzekere als dominante paarden hebben een ruiter nodig die ze aan het werk zet, anders gaan ze iets zoeken om te doen. Onzeker paard zal daarnaast naar huis willen waar het veilig is als ze geen ruiter hebben waar ze die veiligheid kunnen vinden. Dat je paard naast je 100% gehoorzaam is maakt dat niet automatisch zo als je er op zit en dus uit het zicht bent (Er is dan bv geen lichaamstaal te lezen en paard moet als eerste langs de enge dingen ipv achter de mens te kruipen).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:49

Okey jij rijdt dus altijd voorop. Daar zou ik echt mee stoppen. Bij flavio dacht ik precies hetzelfde als jij, hij vindt 't super leuk buiten, is overenthousiast en bang om achter gelaten te worden. Neehoor, wat iemand anders zei : kijk eens goed naar de lichaamstaal en dan alsof je paard in de wei staat... het is echt dominantie. Flavio heeft respect voor mij, in de bak, aan de hand ook buiten, maar met buiten rijden dus eerst echt niet. Dit 'terrein' moet jij nog veroveren. Dit doe je niet door hrm zijn zin te blijven geven. Blijkbaar kun jij hem vooraan hemer niet van overtuigen dat jij leidt. Flavio vindt het nog steeds leuk buiten, is nog steeds overenthousiast, maar hij luistert wel. Zet hem achter een betrouwbaar paard die al hoger in rang is, dat is stap 1.