Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:19

Ayasha schreef:
Nee een paard "schrikt" omdat ie de link een keer toevallig gelegd heeft bij écht schrikken dat hij met dat gedrag het zichzelf makkelijker kan maken. :)

Ja wat heel logisch is, anders zou hij in de natuur worden opgegeten haha.

Ayasha
Blogger

Re: Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:23

klopt, maar eenmaal hij dat "door heeft" kan ie wel degelijk een schrikreactie vertonen, zonder dat ie daadwerkelijk schrikt. Dat is gewoon operante conditionering.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:26

Ayasha schreef:
klopt, maar eenmaal hij dat "door heeft" kan ie wel degelijk een schrikreactie vertonen, zonder dat ie daadwerkelijk schrikt. Dat is gewoon operante conditionering.

Ja maar dan zit er toch nog een reden achter, ik bedoel gewoon te zeggen dat een paard niet zo maar schrik en er weinig mensen zijn die na gaan waarom een paard schrikt.

In het geval wat jij bedoeld is het dan eigenlijk gewoon aangeleerd gedrag, door waarschijnlijk onbewuste reactie na het schrikken van de ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:29

Ik vind het een beetje muggenziften om geen probleem te hebben met "het is een vorm van operante conditionering dat hij schrikt zonder daadwerkelijk bang te zijn omdat ie ooit geleerd heeft dat hij daarmee een bepaalt voordeel behaald" maar wel met "paard schrikt nep om uit te testen" (uit testen is per definitie kijken óf ie het zichzelf makkelijker kan maken).
Dat laatste typt gewoon makkelijker.

wáárom hij 'nep schrikt' is eigenlijk ook helemaal niet van belang.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:32

Volgens mij is hier een heel groot misverstand terwijl ik volgens mij niks anders denk dan jij ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:34

Ik geloof ook wel ergens dat het ene paard sneller is afgeleid dan het andere paard. En welke reactie er dan komt is misschien inderdaad aangeleerd gedrag.
Mijn eigen pony is heel kijkerig en als ik op 1 dag eerst mijn eigen pony longeer en daarna het paard van mijn bijrijdster (die is zeer flegmatiek) moet ik altijd heel erg goed nadenken over mijn energie.
Als ik mijn eigen pony eerst doe, moet ik geheel ontspannen zijn en juist niet veel overgangen maken maar langzaam opbouwen en aandacht erbij houden, maar niet heet maken.
Bij het paard moet ik mijn energie even een schop geven en heel veel overgangen maken, actief staan en zelfs mijn stem anders laten klinken.
Ik doe ze dus direct na elkaar in dezelfde longeerkraal.
Toch heeft mijn pony van die kijkerige momenten en het paard nooit.
Mijn aanpak is zoals bovenstaand, maar in de basis qua hulpen en reactie hetzelfde.
Vandaar dat ik denk dat het ene paard sneller is afgeleid dan het andere en het ene paard (door genen? opgroeien? voeding? karakter? whatever) en dus meer schrikt dan het andere paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:41

Basic_ schreef:
Volgens mij is hier een heel groot misverstand terwijl ik volgens mij niks anders denk dan jij ;)

Basic_ schreef:
Zijn ( een aantal van) jullie er echt van overtuigd dat paarden zo denken?
Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe mensen het gedrag van hun paard vertalen.

Dit gaf me dat idee. Ik denk dat de meeste ruiters wel begrijpen dat een paard niet schrikt om te pesten zoals mensen bv wel dingen kunnen doen om te pesten. Dat gevoel "kent" een paard niet. Maar het concept is gelijkaardig ook al is het paard simpelweg te dom om met achterliggende redenen dergelijk gedrag te vertonen. Een paard doet gewoon wat ie doet omdat hem dat ooit een fijn gevolg opgeleverd heeft, niet omdat ie zijn ruiter wil pesten maar het gedrag en het gevolg blijft gelijkaardig. En ik denk dat de meeste ruiters (uitzonderingen daar gelaten) dat wel beseffen maar zoals je ziet; als je dat zo moet uitleggen ben je tien minuten aan het typen en heb je nog niks nuttigs bij gedragen. _O-

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 06:31

Ik snap wat je bedoeld, alleen vaak wordt er anders gehandeld door de ruiter aks deze wel denkt dat het paard geen zin heeft, vandaar mijn opmerking :)

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 06:34

Uhm, wat denk je van oogkleppen? en pak hem wel aan zou ik zeggen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 06:39

Herkenbaar hahaha.. Mijn ruintje was bij mij altijd braaf maar als z'n bijrijder hem te weinig vroeg waren alle hoeken eng _O- lichtstraaltjes, blaadjes, blafjes, schaduwen.. En dan gewoon rechtsomkeert en poef! Weg :')

Toen was ie al ruim 15 :=

De enige remedie:

Hem goed aan het werk zetten, veel achter elkaar vragen qua oefeningen zodat je hem bezig houdt in zijn koppie :D

Rijd hem maar sb, wend af doe Een stuk verruimen neem m terug galoppeer vervolgens aan. Neem een volte 10 meter mee, zet hem schoudervoor door de hoek, rijd de diagonaal op.. Ga stuntelen met wissels of middengangen of overgangen. Rijd m op de diagonaal bij x maar eens een kleine volte langs de B (eerste boog kleiner dan de tweede) en zorg dat je op X weer recht op de diagonaal naar de hoek gaat.

Als je zijn werklust bevredigd kun je hem daarna wat meer "op eigen benen" laten lopen (oftewel, lekker rondrijden)

Hij kent een hoop, maak daar gebruik van. Focus je niet op straf of waar ie van schrikt oid. Rijd m maar eens goed moe.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 07:31

RenateKo schreef:
Hallo simpelman, ja ik ben ook al een tijd bezig met rechtrichten met haar en deze oefening doen we ook zeker het werken aan hand gaat super goed met haar daar schrikt ze veel minder zeg maar bijna niet, het is meer een probleem onder het zadel, het is zoals basic zegt ze heeft veel bevestiging nodig en je moet idd constant met haar bezig zijn ik weet daarom wel dat het ook aan mij ligt.

IK wil zo graag dat ze gewoon gelijk ontspannen rond kan stappen maar misschien moet ik wel accepteren dat het gewoon niet zo'n paard is en dat ik haar gewoon veel afwisseling moet geven en haar aan het werk moet houden!

Je paard heeft een reden om zo schrikkerig te zijn.
Je moet dit eerst accepteren, "willen" heeft geen zin.
Als je dit geaccepteerd hebt kun je aan verbetering gaan werken.

Het "bereden" worden is voor een jong/onervaren paard een heel sterke ingreep in zijn autonomie.
Het duurt zeker een jaar of twee voordat het hier, mits goed begeleid, enigszins mee om kan gaan.
Men heeft die periode de Campagneschool genoemd.
In deze periode werk je slechts rustig en geduldig aan de gewenning van het dragen van het gewicht onder verschillende omstandigheden en het in vertrouwen en zonder dwang gehoorzamen.
Dit is het creëren van een vertrouwens band tussen ruiter en paard.
Zeker ook zal het jonge paard zijn bespiering langzaam aan moeten aanpassen aan de gevraagde bewegingen.
De Campagneschool is de kleuterschool van het paard.
Hij bestaat voornamelijk uit lange kalme buitenritten (veel stap), kleine sprongetjes maken en af en toe een sessie van 20 minuten in de rijbaan om dingen uit te leggen.
Voor het paard is deze periode het zich op een ongedwongen en natuurlijke manier bewegen maar nu mét ruiter op zijn rug. Het is logisch voor hem, het is als een kudde die zich verplaatst.
We werken hier uitsluitend met een contactteugel het horizontale evenwicht mag niet beïnvloed of verstoord worden, een paard is uitstekend zélf in staat om zich op de meest efficiënte manier te bewegen.
Sterker, de ruiter stoort hem hier normaal gesproken alleen maar in met alle mogelijke blessures ten gevolge.

Zoals je je om je heen kunt constateren werkt men tegenwoordig voornamelijk in de rijbaan hetgeen volstrekt niet logisch is voor een paard.
Aangezien alle paarden nu direct rechtgericht moeten zijn en klaargemaakt moeten worden voor de Olympische spelen neemt men geen tijd meer voor de kleuterschool.
Jonge paarden worden direct en voortdurend in de rijbaan in de spierpijn gewerkt en niet in de laatste plaats mentaal zwaar overnomen.
Tijd om uit te leggen en te laten verwerken is er doorgaans niet.

Aangezien dit soort van omgang met paarden algemeen is lijkt het de norm maar dat is het zeker niet.

Dit alles veroorzaakt bij jonge paarden veel stress.
Stress is angst.
Paarden die niet rustig, geduldig, tijdloos en met veel begrip voor hun zwakheden worden aangereden zullen hier in het algemeen angstig door worden en onder onder bepaalde omstandigheden op de vlucht willen gaan.
Ze voelen zich zwak.

Het in dit topic geadviseerde er "doorheen rijden" en "bezig houden" werkt slechts op korte termijn, het neemt de redenen tot angst niet weg.
Het angstgedrag zal telkens weer opnieuw terugkomen totdat het paard mentaal murw gereden is en emotioneel gedood, het is dan tot robot verworden.
Het lijkt er op dat veel ruiters dit als best mogelijke resultaat van hun africhting zien.

In FEI art 401, Het doel van de dressuur staat o.m. meer: dat het paard zich "Edelmoedig" overgeeft aan zijn ruiter. Het is interessant om op te zoeken wat dat woord betekent.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 07:37

Dat nepschrikken doet die van mij nog steeds. Ik heb hem nu een jaar..
Gewoon aanpakken en door rijden, niet het enge ding ontwijken. Veel aan het werk houden en doorpakken! :)
Enneh, die van mij heeft echt geen reden om te schrikken. Absoluut niet. Soms schrikt die echt, daar merk ik het verschil ook mee.. Dan pak ik het ook anders aan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:35

Basic_ schreef:
Ik snap wat je bedoeld, alleen vaak wordt er anders gehandeld door de ruiter aks deze wel denkt dat het paard geen zin heeft, vandaar mijn opmerking :)

Dat snap ik ook, maar daar kan je weinig aan veranderen vrees ik, ooit komen zulke ruiters zichzelf tegen... Daar ben ik wel van overtuigd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:39

Ayasha schreef:
Ik ken de ORS en hij is aangeleerd door iemand die er echt wel het e.e.a vanaf weet gezien ik wanhopig was, ze denderde er alsnog gewoon doorheen maar dan echt letterljk blind.

Het is niet voldoende als de ORS door iemand wordt aangeleerd. Het moet een reflex worden en voordat een beweging een reflex wordt ben je heel lang bezig. En je moet de ORS ook blijven onderhouden anders heb je er niets aan. Dus regelmatig blijven oefenen. En zelf dien je ook snel genoeg te worden dat je je paar terugkrijgt voordat hij wel in volle vaart zit.

santusha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:46

Ik dacht dat je er mee buiten rijd maar hoe gaat het met buiten rijden dan .

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:00

Cassidy schreef:
Ayasha schreef:
Ik ken de ORS en hij is aangeleerd door iemand die er echt wel het e.e.a vanaf weet gezien ik wanhopig was, ze denderde er alsnog gewoon doorheen maar dan echt letterljk blind.

Het is niet voldoende als de ORS door iemand wordt aangeleerd. Het moet een reflex worden en voordat een beweging een reflex wordt ben je heel lang bezig. En je moet de ORS ook blijven onderhouden anders heb je er niets aan. Dus regelmatig blijven oefenen. En zelf dien je ook snel genoeg te worden dat je je paar terugkrijgt voordat hij wel in volle vaart zit.

En geloof me, als hij er dan reflexmatig in zit, je zelf heel handig bent geworden met op tijd toepassen en je een lichtelijk vluchtgevaarlijk paard hebt. Ben je heeel blij dat iemand dit ooit bedacht/uitgevonden/toepast heeft en dat je paard en jij dit kennen.
Het heeft mij uit een aantal spannende situaties gehaald...
Ik gebruik 'm met mijn ruin vrij veel, als ik spanning voel opbouwen gaat de ORS erin. Ik heb bij hem liever iets te vaak dan 1x te laat...

helena555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:03

probeer anders eens kleine volte, dat hij z'n hoofd bijna kan raken bij hij/zijn kont, en dan rij je gewoon weer de hoefslag. en als hij dan weer je uitprobeert, doe je het weer opnieuw. ;)
en veel figuren rijden, dat hij/zij zich daar meer op concentreert. dan is hij/zij ook niet veel bezig met uitproberen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:08

Cassidy schreef:
Ayasha schreef:

Ik heb inmiddels geen ORS meer nodig. Je hoeft me niet te geloven hoor. :) Bij 99% van de paarden zal de ORS werken. Bij mijn paard niet maar dat was ook een hele aparte. :) Enfin dat is ze nog altijd maar ik begrijp nu hoe ik met haar om moet gaan.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:09

helena555 schreef:
probeer anders eens kleine volte, dat hij z'n hoofd bijna kan raken bij hij/zijn kont, en dan rij je gewoon weer de hoefslag. en als hij dan weer je uitprobeert, doe je het weer opnieuw. ;)
en veel figuren rijden, dat hij/zij zich daar meer op concentreert. dan is hij/zij ook niet veel bezig met uitproberen.

Dat zou ik dan weer niet zo snel doen...
Maar wel veel oefeningen doen. Z'n aandacht erbij houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:16

Ik rijd dan veel figuren en tempowisselingen. Maar ook figuren die hij niet verwacht. Als ik over het midden ga, dan ineens linksaf ipv rechtdoor. Gebroken lijnen rijden en dan opeens niet de gebroken lijn maar verder om van hand te veranderen. Dat helpt bij die van mij goed, want de grote volte is op een bepaald moment ook als over de hoefslag rijden. Binnenhoefslag neem ik dan ook van. Schijnovergangen zijn ook fijn en maakt ze ook wat actiever en met het koppie er bij.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:19

Simpelman schreef:
RenateKo schreef:
Hallo simpelman, ja ik ben ook al een tijd bezig met rechtrichten met haar en deze oefening doen we ook zeker het werken aan hand gaat super goed met haar daar schrikt ze veel minder zeg maar bijna niet, het is meer een probleem onder het zadel, het is zoals basic zegt ze heeft veel bevestiging nodig en je moet idd constant met haar bezig zijn ik weet daarom wel dat het ook aan mij ligt.

IK wil zo graag dat ze gewoon gelijk ontspannen rond kan stappen maar misschien moet ik wel accepteren dat het gewoon niet zo'n paard is en dat ik haar gewoon veel afwisseling moet geven en haar aan het werk moet houden!

Je paard heeft een reden om zo schrikkerig te zijn.
Je moet dit eerst accepteren, "willen" heeft geen zin.
Als je dit geaccepteerd hebt kun je aan verbetering gaan werken.

Het "bereden" worden is voor een jong/onervaren paard een heel sterke ingreep in zijn autonomie.
Het duurt zeker een jaar of twee voordat het hier, mits goed begeleid, enigszins mee om kan gaan.
Men heeft die periode de Campagneschool genoemd.
In deze periode werk je slechts rustig en geduldig aan de gewenning van het dragen van het gewicht onder verschillende omstandigheden en het in vertrouwen en zonder dwang gehoorzamen.
Dit is het creëren van een vertrouwens band tussen ruiter en paard.
Zeker ook zal het jonge paard zijn bespiering langzaam aan moeten aanpassen aan de gevraagde bewegingen.
De Campagneschool is de kleuterschool van het paard.
Hij bestaat voornamelijk uit lange kalme buitenritten (veel stap), kleine sprongetjes maken en af en toe een sessie van 20 minuten in de rijbaan om dingen uit te leggen.
Voor het paard is deze periode het zich op een ongedwongen en natuurlijke manier bewegen maar nu mét ruiter op zijn rug. Het is logisch voor hem, het is als een kudde die zich verplaatst.
We werken hier uitsluitend met een contactteugel het horizontale evenwicht mag niet beïnvloed of verstoord worden, een paard is uitstekend zélf in staat om zich op de meest efficiënte manier te bewegen.
Sterker, de ruiter stoort hem hier normaal gesproken alleen maar in met alle mogelijke blessures ten gevolge.

Zoals je je om je heen kunt constateren werkt men tegenwoordig voornamelijk in de rijbaan hetgeen volstrekt niet logisch is voor een paard.
Aangezien alle paarden nu direct rechtgericht moeten zijn en klaargemaakt moeten worden voor de Olympische spelen neemt men geen tijd meer voor de kleuterschool.
Jonge paarden worden direct en voortdurend in de rijbaan in de spierpijn gewerkt en niet in de laatste plaats mentaal zwaar overnomen.
Tijd om uit te leggen en te laten verwerken is er doorgaans niet.

Aangezien dit soort van omgang met paarden algemeen is lijkt het de norm maar dat is het zeker niet.

Dit alles veroorzaakt bij jonge paarden veel stress.
Stress is angst.
Paarden die niet rustig, geduldig, tijdloos en met veel begrip voor hun zwakheden worden aangereden zullen hier in het algemeen angstig door worden en onder onder bepaalde omstandigheden op de vlucht willen gaan.
Ze voelen zich zwak.

Het in dit topic geadviseerde er "doorheen rijden" en "bezig houden" werkt slechts op korte termijn, het neemt de redenen tot angst niet weg.
Het angstgedrag zal telkens weer opnieuw terugkomen totdat het paard mentaal murw gereden is en emotioneel gedood, het is dan tot robot verworden.
Het lijkt er op dat veel ruiters dit als best mogelijke resultaat van hun africhting zien.

In FEI art 401, Het doel van de dressuur staat o.m. meer: dat het paard zich "Edelmoedig" overgeeft aan zijn ruiter. Het is interessant om op te zoeken wat dat woord betekent.

Mooie post, waar ik het helemaal mee eens ben. Ik heb afgelopen jaar mogen leren en ervaren hoe je een paard angstig paard in rust en vertrouwen kan trainen. En wat ben ik blij dat ik geen harde middelen gebruikt heb. De band die je krijgt is onbetaalbaar. Toch blijven er natuurlijk voor een paard angstige situaties. Ik merk dat mijn paard, ook dan, nu liever bij mij blijft, dan dat ze wegschiet. Heeft wel twee jaar geduurd, maar dan heb je ook wat. Ik denk dat tijd en geduld een moeilijke factor is voor veel mensen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:40

ChevalNoir schreef:
Mooie post, waar ik het helemaal mee eens ben. Ik heb afgelopen jaar mogen leren en ervaren hoe je een paard angstig paard in rust en vertrouwen kan trainen. En wat ben ik blij dat ik geen harde middelen gebruikt heb. De band die je krijgt is onbetaalbaar. Toch blijven er natuurlijk voor een paard angstige situaties. Ik merk dat mijn paard, ook dan, nu liever bij mij blijft, dan dat ze wegschiet. Heeft wel twee jaar geduurd, maar dan heb je ook wat. Ik denk dat tijd en geduld een moeilijke factor is voor veel mensen.

Helaas voor de meeste mensen kunnen ze dit niet meemaken.
Overal om je heen zie je namelijk de mensen met een angstig paard bezig deze te dwingen, er doorheen te rijden of bezig te houden met allerlei figuren om te zorgen dat het paard zich niet kan concentreren op zijn eigen angst waardoor het dan ook nooit de tijd krijgt om daar mee om te leren gaan.

Wonderbaarlijk voor veel mensen, maar een paard kan echt leren omgaan met zijn eigen angsten.
Het kan zijn instincten de baas worden.
Het kan cognitief leren, het kan inzien dat het niet bang hoeft te zijn, dat het niet hoeft te vluchten maar dat het ook op zijn ruiter/kuddeleider kan wachten om te voelen wat die er van vindt.
Een paard kan véél meer aan dan wat de meeste mensen veronderstellen.
Men weet dit niet, domweg omdat je het maar zelden tegenkomt en niemand er werkelijk aandacht aan schenkt als het zich voordoet.

De norm is namelijk doordrijven, gehoorzaamheid, druk.
Dit lijkt de kortste weg, wanneer het handig aangepakt wordt heb je namelijk direct resultaat maar het is uiteindelijk de langste want het resultaat is tijdelijk.

Een goed opgeleid paard gaat aan een los teugeltje over de kermis en niet als een robot.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 21:42

Nou heb vanavond nog even gereden en heb alle tips meegenomen.

Ben meteen bij het instappen al begonnen met bezighouden. Daarna van alles gedaan: zelfverzonnen figuren, middendraf en daarna direct halthouden-achterwaarts-weer voorwaarts in middendraf. Op de linkerhand in de rechtergalop aan laten springen, vierkanten rijden in plaats van voltes (met als hoeken keertwendingen in stap of stukjes pirouette in galop) etc. etc

Hij is in totaal maar 3 keer geschrokken in 3 kwartier.... Een heel stuk anders dan afgelopen woensdag, toen is hij denk ik minimaal 30 keer is geschrokken :+

Heb hem op het eind ook gewoon heel fijn kunnen rijden zónder constant wat te doen, en hij werd onwijs fijn om mee te werken en heb zelfs voor het eerst een paar echte pasjes passage gereden, wát een gevoel :D :D

Nogmaals bedankt dus allemaal!!!!!!!!

Dit is de witte professor in kwestie (ik rij zijn kwaliteiten er nog niet echt goed uit hihi)
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:42

Fijn Anniek!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:14

Als ik mijn paard niet aan het werk zet vind hij ook alles eng.
Dingen langs en in de bak, andere paarden, geluidjes etc.

Mijn paard is geen leider maar een volgeling.
Als ik hem aan de langere teugel laat lopen en hem het eigenlijk zelf uit laat zoeken min of meer dan weet hij het niet meer en wordt hij angstig. Ik vraag hem op dat moment een leider te zijn wat hij helemaal niet is. Die rol die pas hem helemaal niet.
Pak ik hem op en ga ik met hem aan het werk ben ik de leider en hij de "volgeling". Die rol past hem wel en dan is hij in zijn element. Vind hij dingen ook veel minder eng omdat hij erop vertrouwd dat als ik zeg dat hij er langs kan het ook kan.

Een schrikkerig paard vraagt van jou als ruiter creativiteit en snelheid en van jezelf uiterste concentratie.
Als ik rij en ik kijk naar een bepaald iets waarvan ik denk dat hij schrikt kan ik er 100% vanuit gaan dat hij schrikt. Op dat moment kruip ik namelijk uit mijn leidersrol en laat ik hem weer aan zijn lot over.

Toen ik mijn paard kocht had hij extreem vluchtgedrag en was zelfs een halster om doen heel spannend.
Met rust en duidelijkheid bereik je heel veel. Een dier moet jou leren vertrouwen.