Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:Op het moment dat ze iets eng vinden en ze er langs zijn, omdraaien en er weer langs. En weer, en weer. Paard het enge object van beide kanten laten zien. Misschien 100 keer, misschien 200 keer. Pas doorrijden als ze geen krimp meer geven. Dan pas ben je aan het desensibiliseren. Van binnenbeen erbij, en dan snel doorrijden als ze er langs zijn leert een paard niets.
Babootje schreef:@Kostolany ik gebruik gewoon magnesium van Treurniet (gele zak), 12.00 euro. Doe ik bijna 2 maanden mee. Dat gaat gewoon over het voer. Mijn pony eet echt alles dus ik zou niet weten of het de eetlust vermindert. Bij hem in ieder geval niet.
steflyn schreef:2 kg onderhoudsbrok? Vind ik nogal gek. Ik denk dat bij veel paarden het aan het rantsoen ook ligt.
Mijne heeft hetzelfde karakter en ze krijgt 1 schep onderhoud + sportsfit van Pavo hier is zij heet genoeg van.
JJane schreef:Babootje schreef:@Kostolany ik gebruik gewoon magnesium van Treurniet (gele zak), 12.00 euro. Doe ik bijna 2 maanden mee. Dat gaat gewoon over het voer. Mijn pony eet echt alles dus ik zou niet weten of het de eetlust vermindert. Bij hem in ieder geval niet.
Misschien moet je voor jezelf eens een potje magnesium halen en elke dag een tabletje nemen. Dan kom je erachter dat je je daar heel vreemd van kan voelen. Dit is niet naar bedoeld hoor maar voor mij was het echt een eye opener.
), pak eens een fitnessbal en klooie daar wat mee met het paard. Altijd gericht op ontspanning en met de wetenschap dat als je met het object van het paard afgaat(er achteraan loopt met het paard ook) het een stuk minder eng is en eerder nieuwschierigheid opwekt. Schriktraining dus, maar op een constructieve manier, het paard nieuwschierig en "dapper" krijgen.JJane schreef:Voor de mensen die de opmerking niet begrepen: de magnesium werkte inderdaad erg goed tegen de spierpijn en het stijf zijn maar ik liep regelmatig met stevige hartkloppingen rond terwijl ik maar een lage dosering gebruikte. En dat zijn dingen die je niet gelijk ziet aan een paard.

Bowen schreef:Ik denk dat je moet oppassen met het idee "erdoorheen rijden". Het probleem is dat je een paard wel (met de nodige moeite) langs een eng object(van mij part een levensgevaarlijk lolliepapiertje dat glimt) kan krijgen, maar de spanning blijft er dan toch wel een beetje inzitten en bij een volgend object schrikt hij alleen maar sneller en harder, met als risico dat hij op ten duur "ontploft". Tuurlijk wordt hij moe op ten duur en zal het dan minder worden, maar het paard heeft niets geleerd. Ik geloof niet zo in paarden die maar klieren om het jou lastig te maken, maar zelfs als je dat denkt werkt het beter om tot ontspanning te rijden dan erdoor te duwen.

Babootje schreef:Cassidy schreef:Op het moment dat ze iets eng vinden en ze er langs zijn, omdraaien en er weer langs. En weer, en weer. Paard het enge object van beide kanten laten zien. Misschien 100 keer, misschien 200 keer. Pas doorrijden als ze geen krimp meer geven. Dan pas ben je aan het desensibiliseren. Van binnenbeen erbij, en dan snel doorrijden als ze er langs zijn leert een paard niets.
Deze situatie zal zich meestal voordoen. Iets engs buiten de bak of ruiterpad waar je niet omheen kunt rijden. Je moet er langs. In de bak kun je bovenstaande nog doen.
Het verschil met wat Simpelman omschreef vind ik toch het stukje dwang. 100 of 200 x ergens langsrijden kan bij een erg stressvol paard 100 of 200 x stress op en het risico een paard over de zeik te rijden. Resultaat: flink wat negatieve ervaringen. Als het na 10x niet betert heeft 100 of 200 x helemaal geen zin.
Wat Simpelman omschrijft is het paard zijn eigen angst te laten overwinnen. Wat een positieve ervaring oplevert.
Beide methoden zijn niet verkeerd, maar je moet als ruiter gewoon goed kunnen onderscheiden welke methode op welk moment zin heeft en het beste bij je paard past. En bij jou (het laatste ook niet onbelangrijk).
Cassidy schreef:Simpelman roept dat zijn methode voor een select happy few werkt, ik beweer dat Parelli methode voor iedereen werkt.

Simpelman schreef:Cassidy schreef:Simpelman roept dat zijn methode voor een select happy few werkt, ik beweer dat Parelli methode voor iedereen werkt.
????? Waar?
Simpelman schreef:Het vraagt van de begeleider een hoog niveau van sensibiliteit.
. Parelli wel. En met dat voordeel dat je die gevoeligheid bij Parelli kunt ontwikkelen. Methode Simpelman moet hij al ontwikkeld zijn.