Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:17

Ik herken je probleem TS, ik had heel veel moeite met doorzitten op mijn huidige paard. Op mijn haflinger zat ik als een huis, maar op mijn Fries heb ik er nu nog steeds wel eens moeite mee ondanks dat we al bijna M mogen starten.

Hoepelen schijnt te helpen! Dat deed ik al dus ben dat ook maar weer gaan oppakken, haha.

Verder is het echt belangrijk dat je paard loslaat in de rug, anders kun je domweg niet zitten. Probeer 'm dus lekker los te laten lopen. Bij mij helpt het ook om het paard net iets onder zijn tempo te laten lopen, op die manier heb ik geleerd hem uit te zitten.
Zonder beugels of zadel rijden is geen optie voor mij, dat is geheid zandhappen :+

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 20:47

Gerritt schreef:
Bouw het uit. Eerst een lange zijde doorzitten daarna volhouden tot een hele hoefslag en zo ga je verder.
Het is onmogelijk om na een paar keer al een hele ronde te kunnen doorzitten. Je zult zien dat het na enkele weken zeker goed gaat.

een L2 proef kan ik al rijden , dus het gaat de goede kant op ! nu nog verder oefenen om M proeven door te kunne zitten ;)

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 20:47

NienkeYihaa schreef:
misschien een keer zonder zadel.. of heb je dat al geprobeerd, of uiteraard zonder beugels..

jaaa, dit doe ik inderdaad al

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 20:49

aeolusnr1 schreef:
toch vind ik ook dat als je nu L2 start en nog steeds problemen hebt om door te zitten een bijna ongelooflijk verhaal, eigenlijk kan dit toch niet héééééé.
En dan probeer jij je er een beetje uit te praten door te zeggen bij L1 moet je niet de hele proef doorzitten, hoe lang duurt zo'n proefje ..... 3 à 4 minuten, dus oefenen geblazen zou ik zeggen.
Een ganse les een uur doorzitten zou toch geen probleem mogen zijn vind ik zelf, echt niet hoor.
zitles nemen, regelmatig ook eens zonder stijgbeugels rijden, af en toe ook eens zonder zadel rijden, en uiteraard dit alles in alle gangen, stap draf en galop.

een L2 proef gaat anders wel goed. nu alleen nog oefenen voor langere werk ! de een heeft trouwens meer moeite als de ander !!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:50

Bij mij was de gouden tip "Ontspan je schouders en laat je armen meeveren" hem. Nu gaat het doorzitten steeds beter :).

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:52

Ik heb hier ook veel moeite mee gehad en nog steeds wel. Heb ook zitlessen gevolgd. Bij deze zitlessen moest ik eerst alles ontspannen en gewoon gaan 'zitten' in het zadel. Gewoon als een zoutzak soort van. Hierdoor voel je je megaan met je paard zijn bewegigen. En vanuit daaruit recht gaan zitten. Buikspieren aanspannen. Maar jezelf niet gaan vast zetten. Succes!

gsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:02

Voltige!!!! Ik kon ook niet zitten.. Bij ons op stal doen we veel aam voltige en ik ben mee gaan doen naja alleen op paard gezeten en voelen hoe je moet gaan zitten... Zo kan je je paard ook niet kn de weg zitten door bijv aan te teugel te trekken om je balans te houden... Succes ermee veel doen!!!

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 21:09

HenriekeJ schreef:
Ik heb hier ook veel moeite mee gehad en nog steeds wel. Heb ook zitlessen gevolgd. Bij deze zitlessen moest ik eerst alles ontspannen en gewoon gaan 'zitten' in het zadel. Gewoon als een zoutzak soort van. Hierdoor voel je je megaan met je paard zijn bewegigen. En vanuit daaruit recht gaan zitten. Buikspieren aanspannen. Maar jezelf niet gaan vast zetten. Succes!

deze reactie heb ik nog niet gekregen ! :)
dankje !

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:28

Ik heb een tijdje zonder beugels geoefend aan de longe.
heeft bij mij een stuk geholpen ;D

xChanelx

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:00

Zet je voeten op de grond en focus op je navel. Klinkt stom hè?
Werkt wel ;)
Dus 'diep' zitten, jezelf lang maken, zonder beugels werkt inderdaad erg goed, al moet je wel oppassen dat je niet gaat knijpen met je benen. Controleer continu of je ontspannen zit. Begin met een paar passen doorzitten, dan weer lichtrijden, doorzitten enz. Anders verlies je die ontspanning.
Probeer je navel in het zadel te drukken, als je je concentreert op je centrum en dus probeert je navel op dezelfde hoogte te houden, zit je stiller.
Succes.

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 16:18

xChanelx schreef:
Zet je voeten op de grond en focus op je navel. Klinkt stom hè?
Werkt wel ;)
Dus 'diep' zitten, jezelf lang maken, zonder beugels werkt inderdaad erg goed, al moet je wel oppassen dat je niet gaat knijpen met je benen. Controleer continu of je ontspannen zit. Begin met een paar passen doorzitten, dan weer lichtrijden, doorzitten enz. Anders verlies je die ontspanning.
Probeer je navel in het zadel te drukken, als je je concentreert op je centrum en dus probeert je navel op dezelfde hoogte te houden, zit je stiller.
Succes.

de 'naveltruc' heb ik nog niet als tip gekregen ! bedankt ! ;)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:30

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:47

Zitles? Zonder beugels? Etc.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:51

Ik zou eerst gaan doorzitten bv gelijk na je overgang van stap naar draf.. en dan eerst bv 1 rondje en dan gaan lichtrijden, dat doe je geregeld een aantal keer per keer dat je rijd en na een week ga je bv een stukje langer en dan weer een stukje langer.. zo oefen ik eht met stralina en die had enorm veel spierpijn maar het gaat een stuk beter en steeds meer uitbreiden als dat ene stuk goed gaat.
langzaam je spieren eraan laten wennen en sterker maken, succes!

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:17

Wat ook nog wel kan helpen en dat is vooral in de overgang van licht rijden naar doorzitten gaan zitten op het moment dat je uitademt ik weet niet of dit al genoemd is :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:24

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:13

En dan verbloem je dus je eigen probleem. Waar je aan hoort te werken. En niet hoort op te lossen met één of ander middeltje.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:26

Waarom zou dat mijn eigen probleem zijn? Sommige paarden zitten gewoon niet zo makkelijk als een ander paard! als dan een hulpmiddeltje ervoor zorgt dat je muisstil kan zitten, zie ik het probleem niet :)

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:25

Sabine_95 schreef:
Wat ook nog wel kan helpen en dat is vooral in de overgang van licht rijden naar doorzitten gaan zitten op het moment dat je uitademt ik weet niet of dit al genoemd is :)

het is nog niet zo specifiek genoemd ! ( op dat moment )

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:25

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:32

Ik weet niet of iemand dit idee al had gestuurd, maar voor de zekerheid stuur ik hem ook maar even"
Mij hielp het erg, omdat ik het eerst erg rot vond en nu heel leuk, om gewoon het zadel eraf te doen en dan maar lekker gaan stappen.
En, als je niet bang bent om te vallen, dan een stukje te draven.
Probeer je bekken te kantelen en niet te knijpen, dan gaat het prima:D.
Een stukje in galop is dan natuurlijk ook erg leuk.

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:52

Yasmijntje schreef:
Ik weet niet of iemand dit idee al had gestuurd, maar voor de zekerheid stuur ik hem ook maar even"
Mij hielp het erg, omdat ik het eerst erg rot vond en nu heel leuk, om gewoon het zadel eraf te doen en dan maar lekker gaan stappen.
En, als je niet bang bent om te vallen, dan een stukje te draven.
Probeer je bekken te kantelen en niet te knijpen, dan gaat het prima:D.
Een stukje in galop is dan natuurlijk ook erg leuk.

ja, zonder zadel rijden doe ik steeds vaker !

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:12

jasz schreef:
Ik denk dat de allerbeste tip die ik ken is:
Gooi dat zadel eraf.. En rijden! :D
Dan moet je het wel leren, ga je ook veel beter van zitten.
Het is ff wennen, en je moet langzaam opbouwen, anders val je eraf. Maar niks is beter voor een stabiele zit dan zonder zadel rijden.
Anders blijf je onbewust op het zadel steunen, en krijg je nooit een onafhankelijke zit. :)
En ik spreek uit ervaring ;)

Edit: ik bedoel natuurlijk niet dat je nooit meer met zadel moet rijden. Maar alleen om goed te kunnen door zitten en een goede zit te krijgen.

Hehe, okè, mijn tip is dus dezelfde als de jouwe:D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:16

Haha nou blijft een goede tip hoor! ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 04:48

Zolang je paard zijn lange rugspier niet ontspant zal doorzitten lastig zijn. Deze ontspanning kun je echter niet afdwingen met je hand maar door voorwaarts neerwaarts te rijden en zijdelings te stretchen dmv van zijgangen ( wijken, schouderbinnenwaarts, schouderbuiten, traver, renvers zijn onderdelen van het rechtrichten ) zal je paard steeds beter zijn rug kunnen ontspannen en jou hierdoor veel beter laten gaan zitten. Ook is de contra-stelling een goede oefening stelling vragen wachten totdat het paard wil zakken en dan eerst de teugel helemaal meegeven totdat die kan zakken dit 2 kanten op dan krijg je een ongedwongen ontspanning van de rug. Het paard zal eerst moeten leren zijn buikspieren aan te spannen alvorens hij je kan gaan laten zitten. Zonder ontspanning in de rug kun je nooit fijn zelf ontspannen zitten op de rug van je paard. Kleine stukjes oefenen dus met het aandraven eerst een paar passen doorzitten en dat gaan opbouwen naar steeds iets meer passen dit kun je ook doen met de overgang terug, zodra het paard zijn hoofd omhoog brengt en dus spanning in de rug heeft/krijgt weet je dat je een fake-nageefelijkheid hebt en dat deze dus teveel met handen en teugeldruk is ontstaan. Dit hele proces neemt tijd in beslag en heb je niet zomaar voor elkaar mijn inziens moet dit stukje bevestigd worden in de klasse B alvorens naar een andere klasse te willen gaan. De zijgangen aanleren biedt je paard de mogelijkheden zijn lichaam optimaal te gebruiken en te ontwikkelen en de juiste spieren te gebruiken om jou fijn te kunnen laten zitten. De zijgangen zijn in eerste instantie het makkelijkst aan te leren naast je paard dmv grondwerk hiervoor moet je goede instructie zoeken. D.m.v dit werk wordt jij de optimale fitnesstrainer van je paard en geef je het paard de mogelijkheden te doen wat jij van hem vraagt. Uiteindelijk bieden deze oefenen de mogelijkheid aan om het zwaartepunt van je paard te gaan verleggen van de voorhand naar de achterhand en zijn achterbenen te kunnen gaan ondertreden. Een paard loopt van nature op de voorhand en is scheef kijk maar eens naar een (jong) paard aan de longe vaak gaat het dier plat door de bocht ( valt naar binnen of naar buiten ) vaak ook in een enorm tempo dit omdat het paard nog geen balans heeft en de achterhand nog niet kan ondertreden, rechts of linksgebogen is, het tempo onstaat omdat een paard wat scheef is en niet op eigen benen kan lopen het idee heeft dat ie omvalt door tempo te houden houdt hij zichzelf overeind. Dit is een wat technisch verhaal maar als je de logica ervan in gaat zien is er wat mij betreft geen andere weg. Zou je over dit alles meer informatie willen stuur me dan even een pb.
Heel veel suc6!