Topanga zes weken later

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:34

ambre schreef:
Ik zie idd een paard wat moeite heeft met de balans,die moeizaam buigt en zich niet loslaat in het lijf.
Ze maait met haar voorbenen wat balans houden al moeilijker maakt .
Af en toe is ze haar achterbeen even kwijt.
Het is dus nog een heel projekt,maar dat geef je zelf ook aan.
Het kan niet allemaal in 1x goed gaan,als dat zo was dan startte je wel een stuk hoger dan L1.
Kreupelheid zie ik niet,af en toe een tactfout wel.
De instructies zijn ook duidelijk:rechthouden op 2 teugels en buiging vragen vanuit het binnenbeen.
Geduld hebben en scherp aan het been maken.
Dus constant binnenbeen zou ik niet voor kiezen,dan gaat ze snel leunen tegen het been.
Trek er rustig een jaar voor uit om je paard weer lenig te krijgen,dan komt de rest vanzelf.

Eens, al zie ik duidelijk wel een onregelmatigheid - en typische spat - gebruik van het been en daardoor lichaam.

En dan kan je je kop in het zand steken TS maar daar help je je paard niet mee en daar heb je zelf ook niets aan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 18:35

Nee hoor iedereen mag reageren, ik denk ook dat je best begrijpt wat ik bedoelde met die reactie. En het doel van mijn topic heb ik toch ook al tig keer uitgelegd volgens mij? het proces van ons project samen vanaf het begin delen en daarbij is al het rijtechnisch advies welkom. Daar ben ik dan ook alleen maar blij mee en ik neem alles mee. Ik ben er toch duidelijk in wat er aan de hand is en waar we mee bezig zijn? Proberen om haar sterker te maken in de rug en het achterbeen, rechtrichten en vertrouwen herstellen. Dat dat nu nog niet perfect gaat is logisch, maar stapje voor stapje gaan we wel de goede kant op. Ik heb ook nergens ontkent dat ze niet voorzichtig loopt, en dat er taktfouten in zitten. Dat komt door zwakte en daarom zijn we hier ook mee bezig.

rindin: durven rond worden, maar ook durven loslaten. Laat ik de teugels helemaal lang, zonder contact, loopt ze veel stabieler maar met haar neus (enorm) ver omhoog en met een weggedrukte rug. De stukjes die je in het filmpje ziet zijn echt eerste beginselen van momenten waarin ze wel wat ronder wordt in de bovenlijn en hoewel ze het wel moeilijk vindt, is het al winst dat deze stukjes steeds meer komen nu. Ik denk echt dat wanneer het vertrouwen weer hersteld is, en ze dit durft los te laten en daar stabieler in wordt, het lopen ook weer sterker gaat worden.

Wie zegt nu dat ik mijn kop in het zand steek? Ik ben JUIST bezig om haar sterker en stabieler te maken.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:36

Joolien schreef:
Maar het is en blijft een beschadiging aan het kraakbeen wat hetzelfde is als artrose. ;)
Ik heb ook een paard gehad met spat en is op de foto gezet bij een grote kliniek en die zeiden mij dat dit zeker wel bij artrose hoort.
Daardoor heeft een paard niet perse kreupel te lopen maar wel vertragen in het achterbeen, ze proberen het achterbeen te ontzien en willen niet graag ondertreden. Daarom heb je kans dat ze uit balans komt en onregelmatig gaat lopen want je vraagt nu meer geslotenheid, dat kan ze wellicht met het ene been wel maar het slechte been niet.

Als het vergroeit is is het been dus gewoon minder buigzaam en dat is wat je hier in het filmpje ook terugziet.
Elk paard met spat is niet 100% zuiver.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:43

Wat een ontzettend leuk paard! Ik vind jullie zeker vooruit gegaan, paard loopt veel minder over de buitenschouder weg en zoekt steeds beter de aanleuning.
Wat ik wel zie is dat het paard erg los is van voren, alsof zij dus niet weet hoe ze moet lopen. Hier hebben vooral jonge dieren vaak last van. Ik zou iets meer ruimte geven en het paard laten lopen. Of flink buiten trainen, een lange strandrit met een flink stuk galop waarbij zij de achterhand kan trainen en kan oefenen haar balans te houden bijvoorbeeld.

Over de kreupelheid, ik zie het paard langzaam aan steeds beter lopen (minder stijf) naarmate je langer rijdt. Ik ken het probleem, mijn pony heeft ook spat, ´s winters is dat zodanig dat hij de eerste 2min amper zijn benen kan buigen, met rijden ben ik zo 15/20min bezig waar hij echt verschrikkelijk rot loopt maar na die periode loopt het als een trein, gaat hij weer bokkend en wegspringend door de bak! Ik kreeg op mijn vorige stal ook regelmatig meldingen van naast de bak:"je paard loopt kreupel" Dat ik dan dacht ja over 15minuutjes niet meer... Hoe langer ik hem liet staan hoe beroerder het werd, als ik dagelijks rijd of om de dag dan is het te hanteren.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:55

Leorah schreef:
Wie zegt nu dat ik mijn kop in het zand steek? Ik ben JUIST bezig om haar sterker en stabieler te maken.

Je steekt wel je kop in het zand omdat je blijft ontkennen dat het paard niet kreupelt ;-)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:19

roxxxiejjj schreef:
Wat een ontzettend leuk paard! Ik vind jullie zeker vooruit gegaan, paard loopt veel minder over de buitenschouder weg en zoekt steeds beter de aanleuning.
Wat ik wel zie is dat het paard erg los is van voren, alsof zij dus niet weet hoe ze moet lopen. Hier hebben vooral jonge dieren vaak last van. Ik zou iets meer ruimte geven en het paard laten lopen. Of flink buiten trainen, een lange strandrit met een flink stuk galop waarbij zij de achterhand kan trainen en kan oefenen haar balans te houden bijvoorbeeld.

Over de kreupelheid, ik zie het paard langzaam aan steeds beter lopen (minder stijf) naarmate je langer rijdt. Ik ken het probleem, mijn pony heeft ook spat, ´s winters is dat zodanig dat hij de eerste 2min amper zijn benen kan buigen, met rijden ben ik zo 15/20min bezig waar hij echt verschrikkelijk rot loopt maar na die periode loopt het als een trein, gaat hij weer bokkend en wegspringend door de bak! Ik kreeg op mijn vorige stal ook regelmatig meldingen van naast de bak:"je paard loopt kreupel" Dat ik dan dacht ja over 15minuutjes niet meer... Hoe langer ik hem liet staan hoe beroerder het werd, als ik dagelijks rijd of om de dag dan is het te hanteren.

Je kunt je natuurlijk afvragen of je dat moet willen, je pony eerst 20 minuten moeten pesten...

geerke

Re: Topanga zes weken later

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:40

heel apart dat iemand die z2 rijdt niet ziet dat haar paard zo ongeveer aan vier benen kreupel loopt.
Enne....spat=artrose.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 19:50

Ik zal mn winstpunten wel met zegeltjes verdiend hebben geerke.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:51

Wees nu eens eerlijk...

Hoe loopt dit paard?

Zuiver?

Ja of nee?

Onregelmatig?

Ja of nee?

En nu niet een heel lariekoekverhaal eromheen met zwierezwaaienkontjedraaien met het voorbeen.
Zuiver of niet zuiver?

Ik denk dat het antwoord al bekend is, dit paard loopt NIET zuiver.
Dit zou jij met zoveel kennis echt moéten zien!

Eerst zei je dat het door het wiebelige beeld kwam..
En toen zei je dat het door het voorbeenzwaaien kwam..
En nu is het opeens omdat ie spat(artrose) heeft..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 19:55

Misschien moet je even vanaf het begin lezen jolliegirl. Dat ze spat heeft staat zelfs in de op. En op het voorbeen ging ik in op een reactie van iemand die iets over haar voorbeen zei.

Zuiver ja. Onregelmatig nee. Balans nee. Zwak ja.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:02

Leorah schreef:

Dat zegt niemand hier toch.
Maar denk dat je toch de punten die je paard aangeeft gewoon niet ziet.
Met een paard wat spat heeft moet je gewoon niet willen werken en een paard met spat wordt nooit voor de sport goedgekeurd.

Zo'n paard is alleen nog maar voor recreatie geschikt ( en nee ik heb dit niet uit boekjes maar uit eigen ervaring ).
Wil jij nog hardlopen met artrose. Waarom willen mensen toch perse nog op een paard zitten wat kapot is? Dat snap ik echt niet... :x

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:03

Dan heb je echt oogkleppen op...
Dit paard loopt niet zuiver...

Het dringt blijkbaar niet tot je door....

Sorry, maar zulke topics ga ik mijn energie niet in steken. Jammer dat je niet naar de signalen van je paard kijkt...
Ik snap niet dat je het lef hebt om nog op dit dier te zitten... Bah...Alleen maar denken aan je eigen pleziertje...het rijden... :x

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 20:06

Bedankt jolliegirl zo zal het vast zijn als jij dat denkt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:09

Attitude schreef:
Leorah schreef:

Dat zegt niemand hier toch.
Maar denk dat je toch de punten die je paard aangeeft gewoon niet ziet.
Met een paard wat spat heeft moet je gewoon niet willen werken en een paard met spat wordt nooit voor de sport goedgekeurd.

Zo'n paard is alleen nog maar voor recreatie geschikt ( en nee ik heb dit niet uit boekjes maar uit eigen ervaring ).
Wil jij nog hardlopen met artrose. Waarom willen mensen toch perse nog op een paard zitten wat kapot is? Dat snap ik echt niet... :x

Eens, en ik praat ook uit eigen ervaring.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:17

Leorah schreef:
Nee hoor iedereen mag reageren, ik denk ook dat je best begrijpt wat ik bedoelde met die reactie. En het doel van mijn topic heb ik toch ook al tig keer uitgelegd volgens mij? het proces van ons project samen vanaf het begin delen en daarbij is al het rijtechnisch advies welkom. Daar ben ik dan ook alleen maar blij mee en ik neem alles mee. Ik ben er toch duidelijk in wat er aan de hand is en waar we mee bezig zijn? Proberen om haar sterker te maken in de rug en het achterbeen, rechtrichten en vertrouwen herstellen. Dat dat nu nog niet perfect gaat is logisch, maar stapje voor stapje gaan we wel de goede kant op. Ik heb ook nergens ontkent dat ze niet voorzichtig loopt, en dat er taktfouten in zitten. Dat komt door zwakte en daarom zijn we hier ook mee bezig.

rindin: durven rond worden, maar ook durven loslaten. Laat ik de teugels helemaal lang, zonder contact, loopt ze veel stabieler maar met haar neus (enorm) ver omhoog en met een weggedrukte rug. De stukjes die je in het filmpje ziet zijn echt eerste beginselen van momenten waarin ze wel wat ronder wordt in de bovenlijn en hoewel ze het wel moeilijk vindt, is het al winst dat deze stukjes steeds meer komen nu. Ik denk echt dat wanneer het vertrouwen weer hersteld is, en ze dit durft los te laten en daar stabieler in wordt, het lopen ook weer sterker gaat worden.

Ik vrees dat je te veel met je hart kijkt in plaats van met je ogen.. Ze loopt gewoon niet goed en ik persoonlijk zou bang zijn dat ze pijn zou hebben. Wellicht is het tijd voor een nieuwe foto?

Neemt niet weg dat jij rijtechnisch echt wel vooruit bent gegaan. Veel succes en wijsheid voor de toekomst.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:25

Niet het hele filmpje afgekeken maar wat mij opvalt:
Het hoge tempo. Zou het niet fijner zijn om wat meer rust te krijgen. Paard beter zijn passen af te laten maken.
Ik ben van het logische rijden. Waarom been blijven geven als het paard loopt?
Ik zie soms wat onregelmatigheid, maar dat kan komen door de gehaaste manier van rijden.
Het is een leuk paard met een aparte manier van bewegen. Spat is vervelend maar tegenwoordig kan je met beslag en eventueel een Tildrenbehandeling nog aardig ver komen. Misschien heeft ie dat al gehad?
Veel bewegen is goed, maar belasten niet. Dus daar moet je een goede balans in proberen te vinden.
De manier van lesgeven komt op mij niet zo fijn over. Maar het stuk losrijden staat er niet op, dus misschien mis ik daardoor de ontspanning en het losmaken van je paard.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:44

Enkel op basis van de film weet ik zeker dat je je proef niet uit kan rijden als je dit paard meeneemt op wedstrijd. Het loopt echt niet goed. Heb paarden voor minder gediskwalificeerd zien worden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:32

Murosch schreef:

waar zijn ze te sparen? :') :D
Nee zonder gein, er komen donkere wolken over deze topic.

Wel interessant trouwens.

Mag ik vragen hoe je trainingsschema en wat je kortere termijndoelen/plannen zijn? Neem aan dat je met het e.e.a. rekening houdt/juist opt traint?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 06:26

Omdat de video inmiddels is verwijderd door TS plaats ik hier een slotje.