Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Janneke2 schreef:Maar "Oh, hij is stijf, maar hij moet en zal nageven, want ik ga geen rondjes rijden met een stijf paard" - dat gaat niet werken vrees ik. (De meeste paarden leveren braaf een krul als je hard genoeg trekt, maar dat heeft dan weer niets met loswerken te maken...)
Sonja schreef:Maar is er dan al niet een structureel probleem, als je paard steeds zo stijf is als je begint?
Overigens hebben we het hier al lang niet meer over TS...
Vind het een interessant onderwerp en jij gaf met je topic een goede voorzet daarvoor. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er blijkbaar maar weinig mensen zijn die het gevoel kennen zoals ik het ken, dat als je opstapt je paard eigenlijk gewoon vraagt 'leuk, wat gaan we doen vandaag?' en je samen gaat trainen en werken aan de dingen die nog beter, nog losser, nog fijner kunnen.Janneke2 schreef:"Spaning en spanning is 2".
Soms heb je warmte en dus kilometers nodig om een paard los te maken.
Wat vaak goed helpt: correcte stelling in de hoeken/ op de korte zijde vragen; en just fot fun wat naar buiten aten kijken op de rechte stukken, grote voltes, gebroken lijnen, en veel van hand veranderen.
Van wisselend links buigen, rechts buigen, links buigen wordt een paard (en een mens) veel sneller soepel dan 10x de grote volte linksom en dan 10x de grote volte rechtsom.
Maar "Oh, hij is stijf, maar hij moet en zal nageven, want ik ga geen rondjes rijden met een stijf paard" - dat gaat niet werken vrees ik. (De meeste paarden leveren braaf een krul als je hard genoeg trekt, maar dat heeft dan weer niets met loswerken te maken

maargoed wat dat betreft zien wij de warming up vrijwel hetzelfde aan. Opwarmen van de spieren. Klaarmaken voor het hardere werken. 0000 schreef:Grappig dat je eroverheen stapt dat ik specifiek benoem dat ik uitga van een gezond paard. En bovenstaande quote is dus precies mijn probleem. Als je paard stijf is als je opstapt, is er iets mis...Paarden horen niet stijf van stal te komen, horen nooit zoveel spierpijn te hebben dat ze niet eens meer los kunnen laten in kaak of lijf. Incidenteel kan dat een keertje voorkomen, maar imo gaat er echt iets serieus mis als je (nogmaals, gezonde!) paard stijf is als je opstapt.
0000 schreef:Overigens is dit wel iets wat ik vaker lees en het verwondert mij keer op keer. Waarom gaan zoveel mensen ervan uit dat losrijden bedoelt is om een stijf paard weer 'los' te maken? Waarom niet kijken naar de reden dat het dier überhaupt stijf wordt? Waarom je training niet zo aanpassen dat je paard niet stijf van stal/wei komt? Imo is losrijden het klaarmaken van je paard voor de training. Het opwarmen van de spieren, aan de hulpen stellen, even goed voelen of het hele lijf meewerkt en je paard geen kleine ongemakjes heeft die hem het werken lastig maken. Op het moment dat loswerken moet bestaan uit bochtjes rijden en stelling vragen en andere oefeningen om het paard nageeflijk te krijgen ed, valt dat bij mij onder revalideren of corrigeren, heel andere tak van sport imo.
VivaLaVida schreef:Janneke2 schreef:"Spaning en spanning is 2".
Soms heb je warmte en dus kilometers nodig om een paard los te maken.
Waarom zou je op een stijf paard rondes lang mee liften in stap?
Denk je echt dat i daar minder stijf van word?
VivaLaVida schreef:Inderdaad, kijken doen ze maar in de wei
LoveUggs schreef:Aangezien het voor je paard ook bewegen is en hij toch andere dingen moet doen dan hij in de wei zou doen.
Citaat:Waarom zou je op een stijf paard rondes lang mee liften in stap?
Denk je echt dat i daar minder stijf van word?
Citaat:Eh...????
Ik heb het over kilometers maken, helaas is niet ieder paard meteen soepel.
Dat is niet hetzelfde als "meeliften" (ik beschreef een arsenaal aan oefeningen) en het hoeft ook niet per se allemaal in stap.
VivaLaVida schreef:Inderdaad, kijken doen ze maar in de wei
Citaat:Ik vind deze uitdrukking (die niet van TS komt) geen gehoor.
Doorgaans is het wel zo, dat als jij concentratie van je paard vraagt en je paard ju als leider van de 2 persoonskudde ervaart, dat het dier niet kijkerig zal zijn. (Veel paarden gaan kijkerig doen en "schrikken" omdat ze zich vervelen of zich afvrage wie hier nou de leider is.)
Maar we rijden wel vluchtdieren, die pas 5000 jaar gedomesticeerd zijn. Dus taal die impliceert, dat hij zijn vluchtinstinct maar eventjes opzij moet zetten vind ik van weinig begrip en inzicht getuigen.
0000 schreef:LoveUggs schreef:Aangezien het voor je paard ook bewegen is en hij toch andere dingen moet doen dan hij in de wei zou doen.
Precies. Dus heeft het geen zin om je paard onder het zadel eerst nog een kwartier lang hetzelfde te laten doen als hij in de wei doet..Geen meerwaarde.
Is niet erg dat je dat toch doet hoor, helemaal niet. Besef alleen dat mensen die dat stukje overslaan, hun paarden niet minder of korter loswerken dan jij doet...
Janneke2 schreef:is ieder extra kwartiertje wandelen alleen maar heel erg meegenomen en dus alleen maar goed. (...)om de gewrichtsvloeistof 'warm en stevig' te laten worden.
(Maar qua rijkunstige waarde, "echt soepel maken" etc. valt er idd wel op af te dingen.)
in mijn handen.) 

beestenfreak schreef:volgens mij is het wel normaal hoor, dat een paard pas na 10/15 min. echt lekker ontspannen gaat lopen. Jij moet ook warmlopen voor je goed kan hardlopen
Ik deed altijd in het begin inbuigen en stelling vragen links en rechts zodat de hals een beetje losser wordt. natuurlijk niet met de kin op de borst, maar gewoon met wat lengte in de hals. daarmee voorkom je dat ze om zich heen gaan kijken, ze letten op jou en het nageven gaat makkelijker