Ramzes @ work, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Re: Ramzes @ work, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:51

Idd doncamillo, Ik weet niet of hij verkeersmak is? Misschien kan je een klein rondje uitstippelen die je met hem kan maken.
Is leuk voor beide, heeft hij ook wat te zien :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:56

essie_blue schreef:
TamaradB schreef:
Wat een braaf paard dat hij gewoon blijft lopen. Die van mij was met z'n zere lijf gaan stuiteren tot ik op de grond lag.

Voel je je nou echt beter na het geven van zo'n reactie?
Ik bedoel dit niet onaardig, en niet specifiek tgen jou maar ook tegen anderen die zulke nutteloze reacties plaatsen.
Iemand kan van zo'n reactie ontzettend over de toeren raken.. Gelukkig worden er ook nuttige tips gegeven.
Ts doet haar best en ziet nu ook in dat ramzes kreupel loopt en dat dat zo niet kan.
Al denk ik dat een dieet al behoorlijk zal helpen haha. Wie weet is hij dan wat minder stijf, zal er nu alleen stapritjes mee maken, dat werkt goed tegen eventuele stijfheid.

Ja, ik voel me oprecht beter, ik ben niet uit op kwetsen, maar wel op raken, vooral omdat de TS zegt dat 'zij er ook niks kan doen omdat het haar paard niet is'. Ze kan en mag er moreel gezien niet meer op gaan zitten. Doodzielig. Dus ze kan er wél wat mee doen. Nuttige tips bestaan niet bij een paard dat zo kreupel is. De enige tip is; niet meer op gaan zitten (en de hele buts erachteraan natuurlijk, DA enzovoort). En ik wil dat TS in ziet dat het paard ONGELOOFLIJK braaf is, en dat mijn paard het echt niet zou toelaten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:40

DonCamillo schreef:
Even voor de duidelijkheid (vooral richting de eigenaresse, want die weet er blijkbaar niet zo heel veel van): het paard is rechtsvoor kreupel.

Even voor de duidelijkheid; hij is achter kreupel en ik denk dat het vanuit het bekken of rug komt, rechtsachter is het ergst maar hij loopt op beide benen niet goed.
Als hij voor kreupel zou zijn zou je hem veel meer mee zien knikken met het hoofd, daarom zijn kreupelheden aan de achterbenen altijd lastiger te herkennen.

Wel ben ik met je eens dat even longeren op het harde en daar een filmpje van maken, wel een goed idee is. Dan wel in redelijk tempo, dus vlot. Hoeft maar 2 rondjes, is genoeg om goed te zien waar het vandaan komt en dat kun je ook aan de eigenaresse laten zien.

Stapritjes zou ik eerst niet doen, laat eerst maar eens kijken waarom hij kreupel is.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:09

Nou TS, ik denk dat het al wel gezegd is. Ruiter eraf, slof eraf, DA erbij. Of in ieder geval de eigenaresse proberen te overtuigen van het feit dat hij echt niet goed loopt. Ik heb eerlijk gezegd het filmpje na 10 seconden weggeklikt, omdat ik het niet fijn vindt om naar te kijken. Doe je voordeel met alle goede tips van bokt en stap er niet meer op. Verder nog 1 aandachtspuntje. Je zit zelf ook scheef op je paard en dat helpt zeker ook niet mee. Met een goede instructeur kun je dat verhelpen. Succes, want je paard is wel een lieverd!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:21

TS, jij kan er wel wat aan doen. Jij kan er niet meer op gaan zitten. Goed dat je het ziet en er iets aan wil doen, raar dat de eigenaar Z heeft gereden en niet ziet dat het paard kreupel is. Verder is het allemaal wel gezegd. Hoop dat je er iets mee doet en niet stug doorrijdt!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:51

Ik ben ook van mening dat het paard rechtsachter kreupel is en niet voor, ik ben alleen geen dierenarts :o

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:19

Anneliesdj: wat fijn dat je zo'n reactie geeft.
Ik kan hem op het filmpje nauwelijks recht van achteren zien, maar ik heb niet de indruk dat hij een kant laat zakken of een verkorte pas heeft. Het eerste sluit problemen bovenin niet geheel uit natuurlijk. Daarnaast ga ik er van uit dat de slofteugel de bewegingen van het hoofd remt. Daarom denk ik aan een belastingskreupelheid rechtsvoor, maar het kan maar zo anders zijn, hoor. Wat heeft het voor zin om te speculeren zonder een behoorlijk monsterfilmpje te zien? Laat dat filmpje maar komen dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:30

Hij heeft achter zeker wel een verkorte pas, hij blijft nog 20cm van de afdruk van de voorvoet af. Daarbij zijn de passen erg onregelmatig en hij trekt met rechtsachter. Kijk maar eens hoe hij over de diagonaal gaat.
Een slofteugel beperkt het paard natuurlijk wel wat, maar het kreupel zijn komt vanuit pijn, dat kun je niet tegenhouden al zou je het willen.
Maar ik ben ook nieuwsgierig naar een monsterfilmpje ;)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:48

essie_blue schreef:
TamaradB schreef:
Wat een braaf paard dat hij gewoon blijft lopen. Die van mij was met z'n zere lijf gaan stuiteren tot ik op de grond lag.

Voel je je nou echt beter na het geven van zo'n reactie?
Ik bedoel dit niet onaardig, en niet specifiek tgen jou maar ook tegen anderen die zulke nutteloze reacties plaatsen.
Iemand kan van zo'n reactie ontzettend over de toeren raken.. Gelukkig worden er ook nuttige tips gegeven.
Ts doet haar best en ziet nu ook in dat ramzes kreupel loopt en dat dat zo niet kan.
Al denk ik dat een dieet al behoorlijk zal helpen haha. Wie weet is hij dan wat minder stijf, zal er nu alleen stapritjes mee maken, dat werkt goed tegen eventuele stijfheid.

ik ben het hiermee eens :j

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:50

Citaat:
Ja, ik voel me oprecht beter, ik ben niet uit op kwetsen, maar wel op raken, vooral omdat de TS zegt dat 'zij er ook niks kan doen omdat het haar paard niet is'. Ze kan en mag er moreel gezien niet meer op gaan zitten. Doodzielig. Dus ze kan er wél wat mee doen. Nuttige tips bestaan niet bij een paard dat zo kreupel is. De enige tip is; niet meer op gaan zitten (en de hele buts erachteraan natuurlijk, DA enzovoort). En ik wil dat TS in ziet dat het paard ONGELOOFLIJK braaf is, en dat mijn paard het echt niet zou toelaten.

Oke dit is een nuttige reactie met een beetje uitleg, komt wel prettiger over denk ik :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:58

Ik heb expres geen reactie' s bekeken, dus sorry als dit al is gezegd!
Wat ik zie is een paard dat onregelmatig/kort/ stijf loopt . Een paard dat met een slof word gereden die eigenlijk totaal geen zin heeft en alleen het probleem erger zal maken. Een paard, dat door het niet over de rug lopen, heel erg terug komt in zijn beweging.
TS met de juiste instructeur/trice naast je kan dit echt wel worden opgelost!
Misschien een goede osteopaat erbij en helemaal opnieuw een start maken met rijden? Maar aangezien het jou eigen paard niet is, moeten jullie, dus eigenares en jij, wel op een lijn zitten, anders gaat het niet werken en is het zonde van de tijd en het geld!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:45

Mooi paardje, alleen mag hij wel wat gewicht verliezen!
Hij loopt inderdaad duidelijk kreupel, als ik jou was, en dan kan de eigenaresse nog zo hoog en laag springen als ze wil, maar dit paard heeft rustig nodig want hij is duidelijk kreupel.
Zonde van het paardje.. :(

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 13:43

Ik ben juist terug van driedaagse en had daar maar af en toe internet, dus kon ik enkel soms reacties lezen. Ik heb ze nu terug allemaal doorgenomen: Deze middag ga ik nog eens naar hem, ik hoop dat de eigenares er ook gaat zijn! De vriendin die ging filmen moet werken, dus zij kan niet komen... Ik zal wel proberen hem te longeren en dat tegelijk filmen als dat lukt.
Zijn mok van aan een van de achterbenen, ik dacht rechts maar ik weet het niet meer zo goed.

PinkyPie: Naar welke kant zit ik juist scheef? Want ik zie het niet zo goed...
Ze is qua lesgeefster wel goed hoor, ze legt we de focus meer op het helemaal recht rijden ven het paar, het rechtzetten na de bochten enzo, en minder op de houding van de ruiter, enkel op de houding van de handen... Maar voor de rest vind ik haar wel een goede instructrice :)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:36

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:40

ik kan hier vrij weinig mee.
paard sjokt door een natte bak met een zadel op zijn rug :+

misschien dat je van de week een beter filmpje kan maken?

staat hij inmiddels al op dieet?
heb je overleg gehad met de eigenaar over wat jij vind en wat wij van jou filmpje gezien hebben?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 09:23

Hij staat nog op de wei, 24/7 een krijgt sowieso al geen krachtvoer, dus daaraan kan ik niets veranderen.
De eiganares is er niet geraakt zoals ik heb vermeld, dus ik heb haar nog niet kunnen spreken. Volgende week komt ze nog eens zien hoe hij loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:30

In België hebben ze tegenwoordig toch ook telefoon :?
Als een paard kreupel is, dan ga je toch niet wachten tot je de eigenaar eens een keer treft?
(overigens vind ik longeren met een kreupel paard net zo not-done als rijden... En gezien het zadl erop heb je beide gedaan denk ik? Je houdt wel echt van dat beest he :n )

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 10:13

Ja, ik heb gestapt er op (omdat ze hier zeiden dat stappen nog wel kon) en voor draf heb ik hem gelongeerd.
Ja, de eiganares heeft een telefoon, maar ze heeft juist een nieuwe knie, dus kan niet ver stappen. En aan een telefoon kan je niets zien, dus ik moet wachten tot ze kan komen.
En ja ik houd wél van hem, waarom zou ik hier anders een toppic opstarten bij mijn twijfels of hij wel goed loopt...

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:52

Inderdaad, met dit filmpje kun je helemaal niets zien, helaas.
Is het mogelijk om een filmpje te maken tijdens het longeren in draf op een harde (steen of asfalt) bodem? En dan linksom- en rechtsom. Hoeft maar een paar rondjes. Het mooiste is als iemand anders (die buiten de cirkel staat) filmt, zodat jet het paard ook van voren/achteren kunt zien lopen (voor evt. kreupelheid vanuit de rug of achterbenen) en van van opzij.
Om het helemaal compleet te maken kun je hetzelfde doen op een zachte bodem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:05

Met dit filmpje heb je al best wat info hoor, namelijk dat hij niet kreupel is in stap op zachte bodem.
En gezien hoe ver hij doortreed denk ik dat hij dat op een harde bodem ook niet zal zijn.
Dus gok dat het toch in het bekken of de rug zit, hij is in elk geval niet duidelijk (belastings)kreupel, dus het zit niet in het been zelf.
En te zien aan hoe hij hier loopt, zou het ook best een rijtechnisch probleem kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:16

Zucht.... gewoon niet op een kreupel.paard gaan zitten. Ook niet in stap. Dat is toch logisch zou je denken...
Hij heeft pijn anders liep hij niet te manken en jij voegt nog wat extra gewicht toe.
Wat is nou belangrijker, welzijn van het paard of rijden?
Kan hier niet bij hoor.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:54

Gisteren is de eigenares gekomen en ze had me wel wat te vertellen (ook da was al langs geweest): Ik zat inderdaad vrij scheef waardoor hij net iets meer belast werd op 1 kant. Dan liep hij zelf vrij traag omdat ik hem teveel bij mij hield met mijn hand en ik niet genoeg been gaf. Ze zei ook dat als de ruiter toelaat dat hij zo traag gaat, dat hij begint te slenteren... Ik moest van haar rechter zitten, niet scheef, losser laten vooraan en iets meer met been komen. Dan pas hief hij zijn benen op en zakte ik niet steeds weg naar een kant. Zondag heeft iemand anders les op Ramzes, zij rijdt hem al veel langer, dus ik zal haar ook eens vragen wat zij er nu van vindt...

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:10

Wanneer dit paard zal afvallen zal je zien dat hij beter zal gaan lopen en dat het soepeler zal gaan.
het paard hoeft niet kreupel te zijn, het kan ook liggen aan het feit dat het paard te zwaar is.

Wat ik zou doen: niet te veel verwachten van dit paard, opbouwen van beweging zo dat hij toch gaat afvallen, wanneer het paard te zwaar is en er word te veel op gereden treden er slijtage op. (vergeet galop de komende tijd)
Tevens kan het paard niet rad lopen omdat hij te veel gewicht mee moet dragen.

Veel succes en plezier.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:41

@TS.
Misschien kan je de eigenaresse aanbieden om zelf de zorg te gaan dragen voor Ramzes, omdat ze nu ook met haar knie zit. Je zou dan kunnen voorstellen om hem op een afgezet stukje te doen in de wei en hem, wanneer hij zijn landje compleet kaal heeft gevreten, hooi bij te voeren. Verder zou ik het rijden laten voor wat het is, het paard is te zwaar en moet veel gewicht meezeulen waardoor hij hoe dan ook al niet rad loopt. (Sommige paarden is het nog net niet zo dat je ze door de bak kan rollen) Je zult zien dat je na een week al verandering kan zien en hem langzaam aan kan longeren. Je kan hem weer soepeler maken en als hij aan de longe rad gaat lopen kun je proberen weer te gaan rijden. Ik snap dat je er niet veel over hebt te zeggen maar dit is wel een situatie waarin het zielig is..

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:05

Het paard is inderdaad te dik, misschien is een graaskorf iets?

Bij mij zijn er ook veel problemen weg gegaan door dat mij paard is afgevallen.