Longeren, het gaat steeds wat beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenSisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:30

Hoi,
Leuk ,pittige, energie rijke pony.
Paar tips.
1. Als je longeer probeer zoveel mogelijk op één plek te blijven, kans om mee getrokken te worden is een stuk kleiner.
2. Gebruik een hoofdstel of een kaptoom, hiermee heb je wat meer te vertellen.
3. Houd je armen langs je lichaam, net of je aan het rijden bent, heb dan meer kracht om het lostrekken tegen te gaan.
4. Als je je pony wil op drijven ga je wat naar zijn achterhand, wil je langzaam of stil staan ga je naar z'n schoft en maak je zelf lang.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, succes.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:48

Citaat:
volgend mij is het ook logisch dat ze op gras voorzichtiger loopt met haar hoefijzers heeft ze daar nou eenmaAL minder grip, zeker op een volte.

Dat moest ik even kwijt :+ roep maar als je iets niet vind kloppen..

Kijk, de TS zet zelf al neer wat ik wilde opmerken: het is volkomen logisch dat een paard met hoefijzers op kort gras voorzichtiger zal gaan lopen.
Het is overigens ook volkomen natuurlijk dat een paard dat niet is bijgezet, met het hoofd naar buiten loopt in bochten. Dat is het natuurlijke evenwicht en daar krijgt een paard niets van en op glad terrein zal een paard dat zelfs nog erger gaan doen als contragewicht.
Veel vervelender is het als het paard in de lijn gaat hangen en naar buiten uitbreekt omdat ie dan grote kans loopt zich te bezeren. Maar dat wordt wel steeds beter op de filmpjes!

TS ik ben blij dat je in ieder geval peesjes gebruikt bij je paard op de laatste video, dat zou je altijd moeten doen.... En liefst ook nog de achterbenen inbandageren, dit soort ondergrond met ijzers kan echt lelijke glijpartijen veroorzaken en paard kan zich maar wat makkelijk aantikken als ie uitbreekt over de schouder.
Ga alsjeblieft ook niet longeren als het glad/nat is of als de grond juist erg droog en hard is, het wordt spekglad.

Verder dat meelopen, vooral blijven doen, je paard zit graag overkruisd omdat ie wat stijf is en de achterhand er niet onder krijgt, op een kleine volte wordt het er allemaal niet beter op.

Jammer dat je geen afgesloten ruimte mag creeren, het trekken aan de lijn is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het evenwicht en fijn bewegen.

En wat betreft bijzetten of dubbele longe, zolang je het met deze ondergrond moet doen, zou ik daar ook erg voorzichtig mee zijn. Een paard dat zich niet zo kan bewegen als hij zelf veilig vindt, kan zich ook makkelijker blesseren.

Verder nog complimenten, je longeren is wel sterk verbeterd, de basis is toch al beter in orde. Wat een heerlijke pony.

melody7

Re: Longeren, het gaat steeds wat beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:03

Ohh word dat op een juist droge grond ook glad? daar had ik nog niet aan gedacht, goed dat je dat zegt! en zijn ook peesjes achter niet beter dan inbandageren? Ik longeer inderdaad al nooit als het glad is, vind dat ook veelste link.

Ik ga nu ook gewoon standaard peesjes gebruiken ja, had ook al bedacht dat dat wel beter was voor haar benen, op een volte tikt ze ook wat meer aan dan gewoon onder het zadel.

Dat hangen word ook wel minder ja! En jij zegt precies wat ik dacht, bij een kleine volte heb ik juist altijd het idee dat ze het nog moeilijker krijgt dan ze het al vind! Dankje voor je tips!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:42

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:47

randalinpony schreef:
Citaat:
volgend mij is het ook logisch dat ze op gras voorzichtiger loopt met haar hoefijzers heeft ze daar nou eenmaAL minder grip, zeker op een volte.

Dat moest ik even kwijt :+ roep maar als je iets niet vind kloppen..

Kijk, de TS zet zelf al neer wat ik wilde opmerken: het is volkomen logisch dat een paard met hoefijzers op kort gras voorzichtiger zal gaan lopen.
Het is overigens ook volkomen natuurlijk dat een paard dat niet is bijgezet, met het hoofd naar buiten loopt in bochten. Dat is het natuurlijke evenwicht en daar krijgt een paard niets van en op glad terrein zal een paard dat zelfs nog erger gaan doen als contragewicht.
Veel vervelender is het als het paard in de lijn gaat hangen en naar buiten uitbreekt omdat ie dan grote kans loopt zich te bezeren. Maar dat wordt wel steeds beter op de filmpjes!

TS ik ben blij dat je in ieder geval peesjes gebruikt bij je paard op de laatste video, dat zou je altijd moeten doen.... En liefst ook nog de achterbenen inbandageren, dit soort ondergrond met ijzers kan echt lelijke glijpartijen veroorzaken en paard kan zich maar wat makkelijk aantikken als ie uitbreekt over de schouder.
Ga alsjeblieft ook niet longeren als het glad/nat is of als de grond juist erg droog en hard is, het wordt spekglad.

Verder dat meelopen, vooral blijven doen, je paard zit graag overkruisd omdat ie wat stijf is en de achterhand er niet onder krijgt, op een kleine volte wordt het er allemaal niet beter op.

Jammer dat je geen afgesloten ruimte mag creeren, het trekken aan de lijn is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het evenwicht en fijn bewegen.

En wat betreft bijzetten of dubbele longe, zolang je het met deze ondergrond moet doen, zou ik daar ook erg voorzichtig mee zijn. Een paard dat zich niet zo kan bewegen als hij zelf veilig vindt, kan zich ook makkelijker blesseren.

Verder nog complimenten, je longeren is wel sterk verbeterd, de basis is toch al beter in orde. Wat een heerlijke pony.

Een paard kan prima lengtebuiging en/of binnenstelling aannemen zonder bijzet, zelfs gewoon met halster+longeertouw. Maar dan moet je wel een beetje handig zijn met longeren en moet paard paard netjes kunnen wijken voor druk (hier: de zweep). Maar het wordt niet in één dag bekomen. Kijk maar naar het filmpje op de vorige pagina.

Persoonlijk loop ik ook graag rondjes mee bij longeren, doordat je dan net iets flexibeler bent, en dit maakt het een stuk makkelijker voor het paard.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 16:17

randalinpony, die zijn wel erg duur zeg :=

unicorn, maar als het wat glad is (wat het met hoefijzers op gras altijd is) gaan ze denk ik standaar wat met het hoofd naar buiten voor hun evenwicht toch? waarschijnlijk niet zo erg als Mel, maar toch altijd wel een beetje.. Ik vind rondjes meelopen ook veel fijner! kan echt niet stilstaan :')

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:25

Ik vraag me toch af of je pony helemaal in orde is. Mijn pony loopt aan het begin ook zo en die is 21 met zware artrose. Het korte loopje is niet eens de hoofdreden dat ik het me afvraag. Ik vind het vooral heel vreemd dat hij zich vaak uitschudt/met zijn hoofd schudt tijdens het lopen. Dat kan oversprong gedrag zijn door spanning, maar het kan ook een uiting van pijn zijn. Ik ben benieuwd hoe je pony reageert qua lopen en gedrag als je er dressuurmatig meer mee gaat doen. Kan zijn dat hij daardoor veel beter gaat lopen maar ook juist slechter. Ik zeg trouwens niet dat er iets loos is met je pony, maar meer dat je het een beetje in de gaten moet houden omdat hij toch wat verdachte dingen laat zien.

Wat betreft longeren, neem eens een lesje bij iemand die er veel handigheid in heeft. Die kan jou precies leren hoe je stelling moet vragen en hoe je ervoor kan zorgen dat je pony ook aan de loge zijn lijf goed gaat gebruiken. Hij is al een stuk braver, nu op naar de volgende stap. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 16:31

Dat hoofdschudden doet ze nu vrijwel niet meer, dat is iets wat ze doet als ze boos word of iets niet begrijpt := En ik denk echt niet dat ze iets heeft hoor, daar zou ze anders met rijden ook last van moeten hebben.. (ik weet eigenlijk gewoon zeker dat het door de combi gras en hoefijzers komt)

Ik moet nogsteeds een keer uitleg krijgen van die vriendin, zie wel wanneer het er eens van komt, tot die tijd longeer ik gewoon even niet :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:08

melody7 schreef:
randalinpony, die zijn wel erg duur zeg :=

unicorn, maar als het wat glad is (wat het met hoefijzers op gras altijd is) gaan ze denk ik standaar wat met het hoofd naar buiten voor hun evenwicht toch? waarschijnlijk niet zo erg als Mel, maar toch altijd wel een beetje.. Ik vind rondjes meelopen ook veel fijner! kan echt niet stilstaan :')

Een rechtgericht soepel paard heeft prima evenwicht wanneer het lengtebuiging aanneemt, ook op nat gras. Natuurlijk zullen ze voorzichtiger lopen, maar dat vertaalt zich meer naar trager lopen ipv het hoofd naar buiten te brengen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:03

Nat gras is nat gras, reden dat ruiters meestal kalkoenen indraaien als ze toch op nat gras snelheid moeten maken.
Niet ieder paard is daarnaast soepel en ook niet ieder paard wordt voorzichtiger op gladde ondergronden.
Mijn ervaring is dat dat 'tragere lopen' eigenlijk wat verkrampter lopen is in veel gevallen en echt nergens bevorderlijk voor is. :)
Zelf train ik nooit op ondergronden die glad, te hard of te zwaar zijn, ik zie gewoon niet in hoe dat mijn paarden prettiger kan leren werken.

Mijn advies aan TS is dan ook om gewoon een fijne staprit te maken als de wei glad is en de pony toch even beweging moet krijgen. :)

@TS: er zijn vast wel goedkopere varianten, maar kwam deze gelijk tegen. Zelf gebruik ik bandages met dikke onderlappen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 21:58

randalinpony schreef:
Nat gras is nat gras, reden dat ruiters meestal kalkoenen indraaien als ze toch op nat gras snelheid moeten maken.
Niet ieder paard is daarnaast soepel en ook niet ieder paard wordt voorzichtiger op gladde ondergronden.
Mijn ervaring is dat dat 'tragere lopen' eigenlijk wat verkrampter lopen is in veel gevallen en echt nergens bevorderlijk voor is. :)
Zelf train ik nooit op ondergronden die glad, te hard of te zwaar zijn, ik zie gewoon niet in hoe dat mijn paarden prettiger kan leren werken.

Mijn advies aan TS is dan ook om gewoon een fijne staprit te maken als de wei glad is en de pony toch even beweging moet krijgen. :)

@TS: er zijn vast wel goedkopere varianten, maar kwam deze gelijk tegen. Zelf gebruik ik bandages met dikke onderlappen.

Op nat gras longeer ik niet hoor :P maar gewoon gras is ook al gladder dan zand heb ik het idee, dat zou ik ook liever doen maar soms zit dat er gewoon niet in door mijn rug & nek :n (Vorig jaar is mijn monnikskap spier op meerdere plekken ingescheurd, daar heb ik nu nogsteeds vaak last van waardoor ik dan niet kan rijden)