Hoe leer ik steigeren af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Re: Hoe leer ik steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:13

Als je dit samen met je oude instructrice wilt oplossen, moet je wel al verduveld goed kunnen rijden. En super handig zijn. Zij moet je paard naar voren zien te houden. Maar misschien kunnen jullie dit wel samen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:40

xSlvna schreef:
Maar wat noem jij moeilijke en intensieve oefeningen dan?

Dat ligt aan het niveau van het paard natuurlijk.
Voor een B niveau paard kan schouderbinnenwaarts doodmoeilijk zijn, terwijl een Z paard meer nodig heeft...

Maar idd is er wat veranderd als hij dit pas sinds een paar maanden doet?
Ben jij anders gaan rijden of heb je meer getolereerd?
Want dat is wel apart, dat hij dit niet eerder heeft gedaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:02

Zou ik hem toch eens lichamelijk na laten kijken. Sommige paarden zijn erg hard voor zichzelf en lopen door pijn heen, maar op het moment dat je naar het bekende strand gaat is er spanning+ spanning= explosie. Vooral omdat het sinds een paar maanden is lijkt mij dit één van de meest voor de hand liggende dingen, gezien je hem al 6 jaar hebt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:40

Je hebt verkeerd gequote trouwens, het geen wat je quote heb ik niet getypt maar mijn naam staat er wel boven. :+

Ik denk eerlijk gezegd niet zo zeer dat er echt iets veranderd is, aangezien hij voor de kar hetzelfde vertoonde. Maar wat ik me wel afvraag, heb je hem eens of een paar keer flink laten uitrazen over het strand???

En ik blijf erbij, ga hier niet zelf mee verder klooien maar schakel hulp in... ;)

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:18

Air schreef:
Zou ik hem toch eens lichamelijk na laten kijken. Sommige paarden zijn erg hard voor zichzelf en lopen door pijn heen, maar op het moment dat je naar het bekende strand gaat is er spanning+ spanning= explosie. Vooral omdat het sinds een paar maanden is lijkt mij dit één van de meest voor de hand liggende dingen, gezien je hem al 6 jaar hebt.

Hij loopt inderdaad door pijn heen, maar hij is recent nagekeken en het zadel is ook nagekeken. en zijn gebit wordt morgen nagekeken.

Bo_Cassey schreef:
Tja, dat laatste he? Wellicht is er iets veranderd, wat dan ook? Is hij telkens wat verder richting de grens gegaan zonder dat je het merkte en sprong hij ineens over je grens?

Hij is telkens wat verder over de grens gegaan dus wat dat betreft is het een klein beetje mijn eigen schuld alleen vind ik het niet goed te praten dat hij zo erg steigert aangezien ik dat nooit heb toegestaan.. en elke keer flink heb afgestraft.

_Marinke_ schreef:
Je hebt verkeerd gequote trouwens, het geen wat je quote heb ik niet getypt maar mijn naam staat er wel boven. :+

Ik denk eerlijk gezegd niet zo zeer dat er echt iets veranderd is, aangezien hij voor de kar hetzelfde vertoonde. Maar wat ik me wel afvraag, heb je hem eens of een paar keer flink laten uitrazen over het strand???

En ik blijf erbij, ga hier niet zelf mee verder klooien maar schakel hulp in... ;)

Jaa ik heb hem wel eens laten uitrazen op het strand omdat ie af en toe echt een bom is die op ontploffen staat en die wil ik dan voor zijn.. maar zodra ik hem heb laten gaan een stuk dan is hij daarna weer hartstikke mak en kan ik gewoon stappen op het strand. dan is hij dus zijn enthousiasme kwijt en zijn energie. Maar als ik hem eerst wil laten stappen op het strand dan is hij het daar niet mee eens en gaat ie in staking door te steigeren en dan trekt ie zo hard waardoor ik mijn teugels verlies en dan heb ik verloren.

Ik ben vanmiddag weer een klein stukje naar buiten geweest en toen was er weer niks aan de hand en was ie gewoon braaf.. en heb ik zelfs met lange teugel kunnen draven.
Ik snap werkelijk waar helemaal niets meer van mijn paard.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:42

Als je 1 teugel naar je knie brengt, wat gebeurt er dan?

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:21

dan gaat ie iets wat laag lopen met zijn hoofd naar rechts of links kijken, ligt eraan welke teugel ik gebruik:)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 03:12

Ik weet niet of het gaat helpen

Ik heb een tijdje voor iemand paard gereden, deze ging bij haar ook steeds omhoog als je ermee aan werk wou. Het was echt alleen maar etteren, alles nagezocht.

Toen een keer de tip gehad als ie omhoog gaat tik tussen zijn oren gewoon met hand. En dit heeft zich zo paar keer herhaald en daarna nooit meer gedaan.

Maar dat is natuurlijk omdat we het paard verder kennen.

succes

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:19

Omdat een steigerend paard gevaarlijk is moet je er alles aan doen om dit te voorkomen. Als hij gaat steigeren bij het oprijden van het strand moet je hem al in draf hebben voor het gebeurd (voorwaarts oplossen dus). Vergeet dat jij eerst een stuk wilt stappen op het strand, dit win je niet, niet met eieren, zakjes water of omtrekken.
Na verloop van tijd zal hij het vanzelf minder uitdagend gaan vinden op het strand, kan effe duren, het is een draver daar zit toch een wedstrijdmentaliteit in, maar uiteindelijk is het strand gewoon geworden en zal hij rustiger worden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:33

WilmaBoy schreef:
zweep tussen de oren als je voelt dat hij omhoog wilt.
beter dan je rug te breken

Tja ik wilde het niet zeggen maar :P
Als ik het goed begrijp heeft hij gewoon maling aan je. denk dat het even tijd wordt hem uit te leggen dat stijgeren toch niet zon goed idee is als jij erop zit :o Ik zou beginnen met je hand. Zou genoeg moeten zijn. Tja en als je er dan niet bij kunt moet je een andere oplossing zoeken. Het levert gevaar op voor jullie allebei. Dat lijkt me niet echt de bedoeling

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:05

Ik denk dat het er echt mee te maken heeft dat hij ook op het strand getraind is in HARD gaan... inderdaad dat wedstrijdelement. Hij kan gewoon goed rekenen: 1 + 1 = 2 (buitenrit + strand = koersen!) Voor hem zal het na die 7 jaar training wellicht een gewoonte zijn en die zul je moeten doorbreken.

In de bak zit de 'tempo-knop' er wel goed op, maar ook dat heeft waarschijnlijk (veel) tijd gekost om die erop te krijgen. Ze zijn gewoon zo gewend om hoofd hoog te houden en te gaan met die banaan, dat kost gewoon tijd.
Waarschijnlijk heeft hij inderdaad beetje bij beetje die grenzen opgezocht (zonder dat je op tijd actie ondernam). Hij zoekt leiderschap en als hij dat bij jou niet vindt, zal hij zelf de leiding moeten overnemen. Dat is gevaarlijk natuurlijk: zij missen diverse inzichten tenslotte.

Mij lijkt dat advies van rustig aan die buitenritten qua afstand (en tempo) opbouwen wel goed. Dat je stopt vóór hij iets wil gaan ondernemen en dat hij gaat merken dat het juist heel plezierig is om rustig te blijven. Als hij rustig is, ben jij ook rustig en is het lekker ontspannen voor beide partijen. Op het moment dat hij druk gaat doen, raak jij wellicht in de 'stress' en daar reageert hij dan natuurlijk ook op door 'dan maar de leiding over te nemen'.

Ik weet niet hoe gevoelig jouw draver is, maar de mijne reageert enorm op mijn enthousiasme en op stem. Als mijn draver super luistert, beloon ik hem 'uitbundig' met stem (en dan zie je hem genieten). Hij (mijn draver) wil zo graag zijn best doen... Maar als hij iets niet snapt, gooit hij zijn hoofd omhoog en combineert hij allerlei gangen (hij heeft dan net zo'n wanhopige puppy-uitstraling). Ik moet op zo'n moment dan rustig blijven, vooral duidelijk zijn/worden in wat ik dan wél bedoel en als hij het dan wel snapt, ben ik apetrots op 'm en laat ik het hem merken. Soms train ik 10 minuten, soms een uur... Even twee uitersten. Als we iets nieuws aan het oefenen zijn en hij doet het superbraaf, stop ik op het moment dat hij het goed doet. Natuurlijk stappen we dan nog even uit, maar voelen dat ik dan écht trots op hem ben, doet hij dan wel :)
Bij mij werkt het...
Buitenritten staan ook op mijn wensenlijst, maar wij zijn daar nog niet aan toe (tempo-knop nog niet volledig geïnstalleerd ;) ). Zodra we er aan toe zijn, ga ik ook dat in stappen opbouwen.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:00

Mijn merrie was ook zo. Was gewoon dominantie. Omtrekken. En gelijk weer omtrekken als ie het dan weer probeerd. En als je je evenwicht hebt en hij komt omhoog sla je hem tussen zn oren in. Hij denkt dan dat hij zn kop stoot. Mijn merrie heb ik hiermee het steigeren gedeeltelijk afgeleerd. En als ze nog iets probeerde was het minder hoog. Mijn merrie was juiet tegen t been als ze kwaad werd dusja of voorwaarts werkt is altijd maar de vraag. Hij geeft waarschijnlijk tekenen af waardoor jij gespannen gaat zitten. Let daar ook op

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:04

Even n voorbeelld dat voorwaarts niet altijd lukt. Mijn merrie steigerde uit draf en galop. Was net n hert af en toe haha

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:28

Julu72 schreef:
Ik denk dat het er echt mee te maken heeft dat hij ook op het strand getraind is in HARD gaan... inderdaad dat wedstrijdelement. Hij kan gewoon goed rekenen: 1 + 1 = 2 (buitenrit + strand = koersen!) Voor hem zal het na die 7 jaar training wellicht een gewoonte zijn en die zul je moeten doorbreken.

Een draver die op het strand getraind is, is niet alleen gewend om hard te gaan :) . Allereerst verken je het strand meestal eerst in een rustige draf om het paard warm te lopen, maar ook om te zien of er ergens kuilen/slechte stukken zijn :) . Daarnaast wordt er veel met ze in het water gestapt en zijn er stukken die je harder rijd en momenten dat je ze minder snel rijd. Een draver word in de training enorm goed opgevoed en zal zeker niet stijgeren want geen trainer die dat pikt ;)
.. Buiten dat kunnen dravers ook langzaam voor de kar, een normale draver gaat pas hard als dat van 'm gevraagd word, we kunnen moeilijk alleen maar op topsnelheid trainen :) .

Hij neemt je gewoon zwaar in de maling, tijd om voor hem geen excuses ( zoals zijn verleden ) meer te zoeken en hem te straffen, stijgeren is gewoon een no-go...

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:06

@ruitje: Ik bedoelde niet dat hij alleen in hard gaan getraind is, maar dat hij wel de link legt met dat hij wel een stuk hard mág gaan. Hij heeft leiding nodig en neemt deze blijkbaar zelf als het onduidelijk is. Dravers zijn echt wel goed opgevoed, daar kan ik over meepraten :) . Die van mij is een schat. Supergevoelig, enorm leergierig en werkt heel graag.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:27

pluisje88 schreef:
WilmaBoy schreef:

Als ik het goed begrijp heeft hij gewoon maling aan je. denk dat het even tijd wordt hem uit te leggen dat stijgeren toch niet zon goed idee is als jij erop zit :o Ik zou beginnen met je hand. Zou genoeg moeten zijn. Tja en als je er dan niet bij kunt moet je een andere oplossing zoeken. Het levert gevaar op voor jullie allebei. Dat lijkt me niet echt de bedoeling

Nee dan krijg je heel bokt over je heen :+
Ik zeg ook, tussen de oren slaan met je zweep of hand, levensgevaarlijk dit!
En als je voelt dat die gaat stijgeren hele kleine rondjes draaien en door laten lopen

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:32

Amiigo schreef:
pluisje88 schreef:

Nee dan krijg je heel bokt over je heen :+
Ik zeg ook, tussen de oren slaan met je zweep of hand, levensgevaarlijk dit!
En als je voelt dat die gaat stijgeren hele kleine rondjes draaien en door laten lopen

ik kijg liever bokt over me heen omwille van een opmerking dan een ongeval waarbij iemand zijn/haar rug breekt of nog erger.. sorry voor bokt in dat geval. Maar eigen veiligheid primeert bij een paar dat omhoog komt..
en laten we eerlijk zijn, paarden onderling zijn wel wat meer gewoon dan een tik van de zweep ;-)
waarmee ik bedoel dat je je paard niet hoeft te meppen als een bezetene ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:46

Ik ga het even in een heel andere hoek gooien, heb t namelijk zelf ook gehad :+

Hoelang heb je je paard al? En hoelang is die omgeschoold? Die van mij was nog niet zo lang omgeschoold en had op een gegeven moment hetzelfde, zin niet krijgen is steigeren. Research op internet gedaan en ik vond meteen mijn probleem.
Door mijn constante spanning van 'oliebol gaat die weer' etc, bouwde ik spanning op mijn handen. Daarnaast alsnik harder wilden ging ik via druk ipv ophouding(onbewust) proberen hem zachter te laten lopen
'Normale' paarden zouden daar op reageren. Maar over t algemeen zijn dravers geschoold op druk=hard, los = zelfde tempo. Jij geeft druk dus hij denkt hard! Maar via je lichaamssignalen (dieper zitten etc) denkt die zachter: heel verwarrend dus.

Zou daar eens naar kijken

* zit mobiel dus waarschijnlijk typo's!

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 23:35

Hallo ben ik weer! mijn internet heeft er even uitgelegen.

pluisje88 schreef:
WilmaBoy schreef:

Dit werkt niet. heb ondertussen mijn handen blauw geslagen.. :+

ruitje schreef:
Julu72 schreef:

Een draver die op het strand getraind is, is niet alleen gewend om hard te gaan :) . Allereerst verken je het strand meestal eerst in een rustige draf om het paard warm te lopen, maar ook om te zien of er ergens kuilen/slechte stukken zijn :) . Daarnaast wordt er veel met ze in het water gestapt en zijn er stukken die je harder rijd en momenten dat je ze minder snel rijd. Een draver word in de training enorm goed opgevoed en zal zeker niet stijgeren want geen trainer die dat pikt ;)
.. Buiten dat kunnen dravers ook langzaam voor de kar, een normale draver gaat pas hard als dat van 'm gevraagd word, we kunnen moeilijk alleen maar op topsnelheid trainen :) .

Hij neemt je gewoon zwaar in de maling, tijd om voor hem geen excuses ( zoals zijn verleden ) meer te zoeken en hem te straffen, stijgeren is gewoon een no-go...

Ja hij neemt mij inderdaad heel erg in de maling. Want verder heeft hij overal respect voor mij in de bak en gewoon op de weg ook het is echt puur en alleen op het strand en duinen.

In elk geval heel erg bedankt voor de tips allemaal ik ga zondag richting het strand ik ben nu al 2 weken volop in de bak bezig met de basis dingen en gewoon weer ontspannen op mijn paard zitten. en dat gaat nu heel erg goed! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:47

Zoals ik het lees is je paard lichamelijk in topconditie, heeft hij meer uithoudingsvermogen en spieren als eerder en wordt hij gewoon jolig van het strand en de duinen. Waarschijnlijk omdat hij weet dat hij op een gegeven moment vol gas over het strand mag, daar kan hij moeilijk op wachten als hij energie over heeft.

Streng zijn, maar dat is lastig want je wilt ook geen ongelukken.
Je moet het voelen aankomen en hem voor zijn. Plaag hem niet onnodig door hem stil te laten staan op zo'n moment maar hij mag ook geen streken hebben. Normaal stappen zonder drammen moet kunnen, houd hem voorwaarts dan kan hij minder makkelijk omhoog.
Normaal bij steigeren zou ik zeggen, zweep erbij en teugels los. Maar omdat je zegt dat hij er dan vol vandoor gaat zou ik toch een bit met hefboomwerking en evt kinketting gebruiken om hem bij je te houden.

Kun je hem niet longeren voor je het strand op gaat? Dat hij vast moe is en van daaruit oefenen met rustig blijven, doet hij het goed kun je afsluiten met een ren over het strand. Is hij wel vervelend dan is hij al moe dus zal hopelijk minder doordrammen als je hem aanpakt.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 22:26

jaa hij is inderdaad in top conditie. En heeft vooral zin om te racen!
afgelopen zondag ging het in de duinen erg goed. wel iets wat drammerig gedrag maar dat werd snel minder toen ik omkeerde
naar huis..
deze week gaan we wat verder de duinen in en uiteindelijk het strand op om te kijken hoe die dat doet..
het is een echte doodloper (zo noem ik het altijd maar) als ik hem niet inhoud dan draaft/galopeerd hij van katwijk tot scheveningen
heen en terug zonder te stoppen zeg maar dus het is echt aan mij om te zeggen nu is het genoeg anders loopt ie zich zelf echt dood.
Hij is onwijs moeilijk moe te krijgen.

ik heb een pelham bitje geprobeerd hier werd hij alleen maar heel erg boos van en werd het alleen maar erger..
nu rij ik gewoon weer met enkel gebroken bitje en een martingaal en zodra ik voel dat ie wil gaan dan vraag ik hem naar beneden en dan gaat het goed! dus we gaan de goeie kant op!! het advies om elke keer wat verder te gaan werkt wel bij hem moet ik zeggen en doordat ik nu weer ontspannen op mijn paard zit en met de gedachte van ik zie wel wat er gebeurd werkt ook veel beter.
Voorheen stapte ik al heel erg gespannen op omdat ik wist dat hij dan weer gek ging doen en dan ging het 9 van de 10 keer ook verkeerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:48

Leer hem ook dat als hij zich gedraagt dat dat moment van gaan er ook wel komt.
Ik weet niet wanneer hij normaal vervelend wordt, maar zoek dat moment op, rijd hem naar die ontspanning, het strand over bv, rustig in draf en rustig in galop, gaat dat allemaal naar behoren, of in elk geval acceptabel, beloon hem dan (met stem!) door hem even te laten gaan op een moment waar het kan. Dat kun je ook meerdere keren achter elkaar doen, terugnemen, rust, even stilstaan of stappen, net wat je kunt verwachten van hem, dan weer draf en galop, is hij rustig, dan weer een paar honderd meter losse teugel en weer onder controle en rust erin.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:59

Ik ben het niet helemaal eens hier met jou.
Ik zou zeker de eerste maand of zelfs maanden dit dier helemaal niet meer zomaar even laten gaan, zeker ook niet als vorm van beloning. Volgens mij maak je daar hetgeen wat je nu opbouwt weer stuk.
Als training bv in een soort round-penn daar zou ik het idd wel doen, maar dan enkel om hem te leren schakelen en om te leren stoppen op een eenvoudige vraag.

anneliesdj schreef:
Leer hem ook dat als hij zich gedraagt dat dat moment van gaan er ook wel komt.
Ik weet niet wanneer hij normaal vervelend wordt, maar zoek dat moment op, rijd hem naar die ontspanning, het strand over bv, rustig in draf en rustig in galop, gaat dat allemaal naar behoren, of in elk geval acceptabel, beloon hem dan (met stem!) door hem even te laten gaan op een moment waar het kan. Dat kun je ook meerdere keren achter elkaar doen, terugnemen, rust, even stilstaan of stappen, net wat je kunt verwachten van hem, dan weer draf en galop, is hij rustig, dan weer een paar honderd meter losse teugel en weer onder controle en rust erin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:35

Dat denk ik niet want zoals ik het interpreteer barst dat paard gewoon van energie en vind hij het helemaal te gek om over het strand te gaan.
Als je die bij elke strandrit tegen gaat houden zal hij vroeg of laat de kont wel tegen de krib gooien en er alsnog vandoor gaan. Daarop wachten is helemaal niet slim, paard irriteerd zich alleen maar meer en leert uiteindelijk dat hij toch zijn eigen zin kan doen.
Dan zou je helemaal geen buitenritten moeten maken maar dan kun je er ook niet op oefenen dus los je ook niets op.