Shet aan de teugel laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:01

Just_Sannee schreef:
Als je iets vraagt, dan moet je wel openstaan voor de antwoorden. Wat jij dus niet doet.

En al helemaal niet gaan zeggen dat bokkers die reageren om je te helpen er geen verstand van hebben. Lekker dankbaar. :n

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:03

ik rijd ook een shet en om hem aan de teugel te laten lopen drijf ik 'm altijd naar voren en voor tegenhouden, maar handen en armen ontspannen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:08

160 en dan op een shet van 1,02 gaan zitten vind ik echt geen porem. Je bent gewoon te groot, hoe jammer dat ook is, want ik snap best dat je graag op je shet rijdt. Meisje op Zorro vond ik ook te groot (al had ze de pony wel lekker aan het lopen). Ik zou er zelf iig nooit voor gekozen hebben.

En dan nog iets over dat les niet alles is. Aan de teugel lopen is geen hogere school dressuur. Een pony die goed door zijn lijf is zoekt het vanzelf op. Mijn pony heb ik als veulen gekregen en ik heb haar samen met een ervaren iemand ingereden. Pony kende dus nog niets en door samen veel les te volgen (eerst bij die persoon, later bij de ponyclub) ging mijn pony vanzelf mijn hand opzoeken. Wanneer ik veel figuren en tempowisselingen rijdt wordt ze vanzelf nageeflijk en kan ik haar wat ronder rijden.

Mijn shet Hans kent enkel de basis. Met zijn ruiter was ik niet eens bezig met aan de teugel rijden. Ik vind het veel belangrijker dat ze hem lekker actief laat lopen en hem soepel maakt. Op het einde zocht hij zelf de hand op van zijn ruiter en soms liep hij al aan de teugel, zonder dat de ruiter daar mee bezig was. Helaas is ze nu te groot en rijdt ze niet meer op hem. Mijn shet is overigens 96 cm en de ruiter was nog lang geen 160, maar dat paste dus al niet meer.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:08

een shetlander kan prima aan de teugel lopen, dus jouw opmerking dat je een ander ras nodig hebt klopt niet echt.

verder is aan de teugel rijden geen kunstje, dat zou je na 7 a 8 jaar rij-ervaring wel moeten weten.
trouwens het aantal jaar dat je ervaring hebt zegt niet zoveel, misschien heb je wel de foute dingen aangeleerd of alleen maar zonder les rondgehobbeld.
verder vind het behoorlijk onfatsoenlijk om te zeggen dat de bokkers die reageren geen verstand ervan hebben, voornamelijk omdat er genoeg goede adviezen worden gegeven.
misschien moet jij leren om je shet goed te ondersteunen, recht te richten en vanuit ie ontspanning verder te werken.
een pony hoeft niet een ontspannen houding aan te leren, de ruiter moet leren om niet te blokkeren en de pony te ondersteunen waar nodig is.

mijn advies, zet je ego een paar tandjes lager, haal de oogkleppen weg en sta hier open voor advies.
en kijk of je les kunt krijgen. :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:10

de shet gewoon lekker actief houden, dan moet het vanzelf komen. wat bedoelen die mensen die er verstand van hebben met hij moet het leren? dan ga ik twijvelen over de rij ervaring. als in hij moet weten waar zijn hoofd moet, we knopen er een slof om heen? ( want zo praten de z ruiters hier,.... en je zou denken dat die weten waar ze het over hebben)
en les nemen.... en als er enige vorm van zagen of onzin voorbij komt hem gewoon de deur wijzen. maar sta wel open voor kritiek, en kijk eerlijk of jullie nog wel passen.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:12

een paard/pony/shet leer je niet na geven dat moeten ze uit zichzelf doen! dat gebeurt als ze ontpannen. dat krijg je als je goed rijd zoals figuurtjes, recht richten dus gewoon lekker bezig gaan.
en als ik jou was zou ik les nemen want je ben nooit uitgeleerd ;)

Shelss

Re: Shet aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:02

Ben het hier met bijna iedereen eens:Waarom rij je op die pony als je 1,60m bent??
Je gaat toch niet de nieuwe pony pletter worden he?! _O-

Ga jezelf verdiepen in het mennen!!!
En neem les!

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:05

mischien heeft ze wel erg korte benen?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:06

Dat maakt niet uit.. of ze nou korte of lange benen heeft.
Als ze korte benen heeft, heeft ze een lang bovenlijf, ze brengt de pony erg uit balans met haar lange lijf.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:09

typisch weer zo'n penny...

vooral erg egoïstisch om met 1.60 op een pony van 1.02 te gaan zitten en een grote mond opzetten tegen mensen die je willen helpen

Ego een heleboel tandjes lager en stoppen met rijden op deze pony..

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:17

Just_Sannee schreef:
Dat maakt niet uit.. of ze nou korte of lange benen heeft.
Als ze korte benen heeft, heeft ze een lang bovenlijf, ze brengt de pony erg uit balans met haar lange lijf.

ow ja..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:28

Omdat er sowieso een centaal topic voor deze veelgestelde vraag is ([RT-P] [centraal] Aan de teugel) en dit bovendien ook al is verzand in een discussie of TS wel of niet te groot is voor deze pony, zet ik het nu op slot.

TS: je kunt heel veel informatie halen uit het centrale topic :)