[RT-HAW] Trainen met Haflinger X Fries!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:27

Wauw, wat een gaaf beestje! :D En goed dat je de tips zo goed aan neemt, zie je vaak anders :)

Zoals veel mensen al zeggen, is het 1 en al spanning. Volgens mij trek je ook een beetje aan de teugels om hem naar beneden te krijgen, klopt dat?

Je maakt je rug heel erg hol en gaat met je bovenlichaam naar achteren zitten. Probeer een rechte rug te houden, en je schouders , heupen en hakken in 1 rechte lijn. Zon holle rug is slecht voor je rug, heb je ook wel eens last van je onderrug na het rijden? je hakken zijn opzich goed genoeg uitgedrukt, ik zie geen een foto waar je je hakken optrekt. Dus daar zou ik minder aandacht aan besteden. Juist omdat je je hakken zo ver uitdrukt, ga je je benen te ver naar voren steken. Dus probeer je onderbeen iets meer naar achteren te doen. Als je hakken 'evenwijdig' is met de grond, is t al genoeg uitgedrukt :) Ook lijkt het op sommige foto's dat je klemt met je benen, probeer je benen echt te ontspannen.
Ook zie ik op sommige foto's dat je je hoofd iets naar rechts kantelt, let daar goed op want een hoofd is zwaar en kan je zit al helemaal veranderen. als het erg wordt kan je wasknijpers aan je haar doen en vast maken aan je vest/ shirt/ jas. Als je dan je hoofd kantelt, voel je dat doordat de wasknijper aan je haar trekt (moet je m wel precies goed hebben). Ik heb dit nml ook best erg, en m'n instructrice gaf me ooit deze tip :)

Misschien is het verstandig om een keer een zitlesje te doen? Kan je echt gigantisch veel van leren!

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 08:10

Eileen_ schreef:
Wauw, wat een gaaf beestje! :D En goed dat je de tips zo goed aan neemt, zie je vaak anders :)

Zoals veel mensen al zeggen, is het 1 en al spanning. Volgens mij trek je ook een beetje aan de teugels om hem naar beneden te krijgen, klopt dat?

Je maakt je rug heel erg hol en gaat met je bovenlichaam naar achteren zitten. Probeer een rechte rug te houden, en je schouders , heupen en hakken in 1 rechte lijn. Zon holle rug is slecht voor je rug, heb je ook wel eens last van je onderrug na het rijden? je hakken zijn opzich goed genoeg uitgedrukt, ik zie geen een foto waar je je hakken optrekt. Dus daar zou ik minder aandacht aan besteden. Juist omdat je je hakken zo ver uitdrukt, ga je je benen te ver naar voren steken. Dus probeer je onderbeen iets meer naar achteren te doen. Als je hakken 'evenwijdig' is met de grond, is t al genoeg uitgedrukt :) Ook lijkt het op sommige foto's dat je klemt met je benen, probeer je benen echt te ontspannen.
Ook zie ik op sommige foto's dat je je hoofd iets naar rechts kantelt, let daar goed op want een hoofd is zwaar en kan je zit al helemaal veranderen. als het erg wordt kan je wasknijpers aan je haar doen en vast maken aan je vest/ shirt/ jas. Als je dan je hoofd kantelt, voel je dat doordat de wasknijper aan je haar trekt (moet je m wel precies goed hebben). Ik heb dit nml ook best erg, en m'n instructrice gaf me ooit deze tip :)

Misschien is het verstandig om een keer een zitlesje te doen? Kan je echt gigantisch veel van leren!

Hha bedankt, daarom vraag ik om tips toch ? :)
Heel soms heb ik inderdaad wel last van mijn onderrug :(
Bedankt voor de tips !

W0PPY

Re: [RT-HAW] Trainen met Haflinger X Fries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:01

Leuk dier!
Het beeld is erg gespannen, niet zo prettig om naar te kijken.
Het ziet er naar uit dat je je pony met kracht naar beneden probeerd te krijgen. Dat is voor zowel jou, als de pony zeker niet prettig. Omdat hij zo tegen gehouden word gaat hij ook zijn passen niet netjes afmaken, hij gaat als het ware veel korter lopen, en dat is zonde.
Probeer eerst zijn achterhand er goed bij te rijden. Even niet focussen op de voorkant. Veel (schijn)overgangen rijden. Wanneer je hem de ruimte geeft en zijn achterhand er bij rijd, zul je zien en voelen dat hij vanzelf in je hand gaat zakken. Zo krijg je een mooie constante verbinding zonder te veel druk. Voor jullie allebei veel prettiger op die manier!

Je wil graag leren dus ik ben er van overtuigd dat het goed komt ;)
Succes!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:41

leuke pony, King! ga wel met de rest eens. aangezien ik de eigenaresse ook ken van deze pony.
King is een erg leuke kruising en kan erg veel en ver komen.
Echt niet gaan hangen. Zo verknal je een pony/paard

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:44

Vind het een leuk dier en hij loopt best redelijk voor een manegepaard, verbeterpunten geef je al goed aan, waar je het meeste op moet letten is dat je meegaat met het paard en je lang maakt en ontspant ook in je handen/armen, want door je houding houd je enorm veel tegen, als je hier consequent op let heb je al een heel ander beeld, veel succes! :)

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:31

Miekje23 schreef:
leuke pony, King! ga wel met de rest eens. aangezien ik de eigenaresse ook ken van deze pony.
King is een erg leuke kruising en kan erg veel en ver komen.
Echt niet gaan hangen. Zo verknal je een pony/paard

Komt goed !

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:48

Ik ben wel benieuwd, hoelang rijd je al? (mag ook wel via pb, dat is misschien makkelijker!)

Zoals al in bijna elke reactie gezegt, je rijd (op dit paard) absoluut niet fijn. Je rijd m niet rond, maar je trekt m rond. Dat is precies het tegenovergestelde van nagevelijk rijden! Jij moet eerst zien te ontspannen, en lekker te zitten. Je paard hoeft niet in de krul te lopen, maar lekker door zn lichaam. Op deze manier spant hij al zijn spieren aan en werkt hij, doordat jij hem tegenwerkt met het trekken van voren, jou alleen nog maar erger tegen. Hij probeert zijn neus eruit te duwen, maar kan dat niet omdat jij hem constant vast hebt. Relax, en ONTSPAN!! Dan doet jou paard dat ook. Zet je handen wat lager, en ietsjes breder, zodat hij jou hand volgt en zelf de kans ziet om naar beneden te lopen, en zo werk je toe naar het nagevelijk rijden. Je wilt perfect zitten, netjes en strak, maar dat is niet de bedoeling. Je zit pas netjes en goed als jij je paard niet in de weg zit, en lekker door zijn lijf en over zn rugspieren laat lopen.

Nogmaals pb me als je iets niet begrijpt of meer wilt weten.

Groetjes!

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:37

sannerocky schreef:
Ik ben wel benieuwd, hoelang rijd je al? (mag ook wel via pb, dat is misschien makkelijker!)

Zoals al in bijna elke reactie gezegt, je rijd (op dit paard) absoluut niet fijn. Je rijd m niet rond, maar je trekt m rond. Dat is precies het tegenovergestelde van nagevelijk rijden! Jij moet eerst zien te ontspannen, en lekker te zitten. Je paard hoeft niet in de krul te lopen, maar lekker door zn lichaam. Op deze manier spant hij al zijn spieren aan en werkt hij, doordat jij hem tegenwerkt met het trekken van voren, jou alleen nog maar erger tegen. Hij probeert zijn neus eruit te duwen, maar kan dat niet omdat jij hem constant vast hebt. Relax, en ONTSPAN!! Dan doet jou paard dat ook. Zet je handen wat lager, en ietsjes breder, zodat hij jou hand volgt en zelf de kans ziet om naar beneden te lopen, en zo werk je toe naar het nagevelijk rijden. Je wilt perfect zitten, netjes en strak, maar dat is niet de bedoeling. Je zit pas netjes en goed als jij je paard niet in de weg zit, en lekker door zijn lijf en over zn rugspieren laat lopen.

Nogmaals pb me als je iets niet begrijpt of meer wilt weten.

Groetjes!

Bedankt, de volgende keer met rijden probeer ik wel filmpjes te maken of jullie verschil zien, ik rijdt in januari 5 jaar

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:39

Al die jaren dat ik rondzwerf in de paardenwereld, ben ik nog nooit een kruising haflinger x fries tegengekomen.

Wat een bijzonder dier, hoe is het karakter eigenlijk??

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:46

Sonador schreef:
Al die jaren dat ik rondzwerf in de paardenwereld, ben ik nog nooit een kruising haflinger x fries tegengekomen.

Wat een bijzonder dier, hoe is het karakter eigenlijk??

Haha, king is super ; hij is werkwillig, en heeft plezier in zowel het springen, dressuur als de buitenritten. Hij is zeker niet sloom maar best wel vlot. Hij is heel sociaal tegen de andere paarden en voorzichtig met kinderen. Op het eerste oog vertrouwen niet alle mensen hem, omdat hij groot en breed is , maar daarna komen ze erachter dat het een paard met een groot hart is, die graag voor je wil werken zolang je maar lief voor hem bent. Hij is alleen de laatste tijd wat moeilijker met uit de wei halen, dan rent hij soms weg enzo maar verder is er niks op aan te merken. Als je meer wil weten, meer foto's wil zien ofzo, pb me gerust, leuk !

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:34

Allereerst ts wat ga jij goed met kritiek, commentaar, tips, etc. om zeg! complimenten _/-\o_
boktpiepers zoals die xMendy moet je lekker links laten liggen :roll:

Ik denk dat jullie een hele mooie combinatie zullen worden ts! Wat een prachtpaard. Heel veel succes en neem lekker de tijd voor alles :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:33

Misschien kan het ook helpen om steeds na een (half) rondje een keer diep te zuchten/uit te ademen.
Zo blijf je er aan denken om te ontspannen.
Geen idee of het werkt, maar het klinkt best logisch toch?... :P

Voor je handen heb ik nog wel een tip.
Neem de juiste handhouding aan en pak dan een klein zweepje of een stokje onder je duimen, dus dat die horizontaal over je handen ligt. Doordat je die vast hebt, verplaats je je handen niet en voel je het direct als je iets 'fouts' wilt gaan doen met je handen, bijv. polsen kantelen enz.
Ik denk dat dit ook helpt voor het 'lucht geven' aan je paard, omdat je de stand van je handen niet verandert, dus waarschijnlijk pak je de teugels dan ook niet onbewust korter.

Als je paard een koelbloedig type is en je rijdt alleen, kun je ook in stap een keer je ogen dicht doen, teugels lang en even als een 'pudding' gaan zitten. Helemaal ontspannen, zowel voor jou als voor King.
Dit kan ook gewoon met je ogen open, maar met je ogen dicht voel je beter hoe het paard loopt.
Tussendoor is het ook fijn om even te ontspannen, dus heb je een poosje gedraafd of gegaloppeert, maak dan een overgang naar de stap en laat hem lekker halsstrekken. Als je even niet op je paard hoeft te letten, kun je natuurlijk extra op jezelf letten.
Ook kun je een keer je hand tegen je rug leggen, dit is in stap het makkelijkst natuurlijk, zodat je doorhebt waar je je rug eigenlijk wilt hebben, zodat je je rug niet 'per ongeluk' hol maakt.

En...Niet alles hoeft in een keer perfect. Je krijgt nu natuurlijk ontzettend veel tips in dit topic. Focus je per keer op één of twee dingen en denk niet dat je waardeloos rijdt als het even niet lukt, want dat is echt niet zo.
Ook de topruiters leren elke dag nog en dát is juist het leuke aan paardrijden.
En als jij in je proefjes goede punten weet te behalen én fijne tips krijgt, dan zou ik als ik jou was lekker door gaan met die wedstrijden.

Open je binnenkort een nieuw topic? Ben benieuwd :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:37

Ik had beloofd nog een keer naar je foto's te kijken... Ik zie nu dat je erg scheef zakt, is je paard recht gericht?

Via PB stuur ik je even een linkje ;).

s1028438

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:11

Je neusriem zit te laag, deze mag wel 2/3 gaatjes omhoog, je beugels mogen wel wat langer, daardoor kom je beter in het zadel te zitten.
Verder zie ik veel spanning bij zowel jou als het paard.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:07

Met aan de teugel rijden trek je hem iets te gespannen naar je toe. Probeer hem ook los te laten in het halswerk :) Mooie kruising is het wel!! :)

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:55

LufPony schreef:
Allereerst ts wat ga jij goed met kritiek, commentaar, tips, etc. om zeg! complimenten _/-\o_
boktpiepers zoals die xMendy moet je lekker links laten liggen :roll:

Ik denk dat jullie een hele mooie combinatie zullen worden ts! Wat een prachtpaard. Heel veel succes en neem lekker de tijd voor alles :)

Heel erg bedankt !!

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:56

xChanelx schreef:
Misschien kan het ook helpen om steeds na een (half) rondje een keer diep te zuchten/uit te ademen.
Zo blijf je er aan denken om te ontspannen.
Geen idee of het werkt, maar het klinkt best logisch toch?... :P

Voor je handen heb ik nog wel een tip.
Neem de juiste handhouding aan en pak dan een klein zweepje of een stokje onder je duimen, dus dat die horizontaal over je handen ligt. Doordat je die vast hebt, verplaats je je handen niet en voel je het direct als je iets 'fouts' wilt gaan doen met je handen, bijv. polsen kantelen enz.
Ik denk dat dit ook helpt voor het 'lucht geven' aan je paard, omdat je de stand van je handen niet verandert, dus waarschijnlijk pak je de teugels dan ook niet onbewust korter.

Als je paard een koelbloedig type is en je rijdt alleen, kun je ook in stap een keer je ogen dicht doen, teugels lang en even als een 'pudding' gaan zitten. Helemaal ontspannen, zowel voor jou als voor King.
Dit kan ook gewoon met je ogen open, maar met je ogen dicht voel je beter hoe het paard loopt.
Tussendoor is het ook fijn om even te ontspannen, dus heb je een poosje gedraafd of gegaloppeert, maak dan een overgang naar de stap en laat hem lekker halsstrekken. Als je even niet op je paard hoeft te letten, kun je natuurlijk extra op jezelf letten.
Ook kun je een keer je hand tegen je rug leggen, dit is in stap het makkelijkst natuurlijk, zodat je doorhebt waar je je rug eigenlijk wilt hebben, zodat je je rug niet 'per ongeluk' hol maakt.

En...Niet alles hoeft in een keer perfect. Je krijgt nu natuurlijk ontzettend veel tips in dit topic. Focus je per keer op één of twee dingen en denk niet dat je waardeloos rijdt als het even niet lukt, want dat is echt niet zo.
Ook de topruiters leren elke dag nog en dát is juist het leuke aan paardrijden.
En als jij in je proefjes goede punten weet te behalen én fijne tips krijgt, dan zou ik als ik jou was lekker door gaan met die wedstrijden.

Open je binnenkort een nieuw topic? Ben benieuwd :)

Ik zal het proberen, bedankt !!
Een nieuw topic gaat hopelijk lukken, als ik iemand kan vinden die foto's wil maken !

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:57

Roos_1994 schreef:
Met aan de teugel rijden trek je hem iets te gespannen naar je toe. Probeer hem ook los te laten in het halswerk :) Mooie kruising is het wel!! :)

Dankjewel

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:22

Erg leuke pony, de tips zijn al wel gegeven, maar ik wou even zeggen dat jullie een hele leuke combinatie kunnen worden :)

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 16:44

thesserd1 schreef:
Erg leuke pony, de tips zijn al wel gegeven, maar ik wou even zeggen dat jullie een hele leuke combinatie kunnen worden :)

Bedankt !!

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 16:56

Even deze foto tussendoor voor jullie, ik hoop dat er binnenkort iemand foto's kan maken voor een nieuw topic met hopelijk verbetering maar nu alvast deze foto; gemaakt op de snorrewindse paardendagen, woensdag 7 augustus parcours 1 op zand . ; copyright by WM-fotografie

Afbeelding

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:57

Erg leuke foto, hoe ben je geeïndigd?

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:00

Bedankt !!
1 weigering op de eerste hindernis, daarna alles gesprongen en 20 v/d 28
Maar in die keiharde regen vind ik dat pony toch best goed sprong ! :)
EDIT: dressuur ging veel beter. het was nog droog, F Proeven gereden .

1ste proef: 223 & een 2de plaats vd 13
2de proef: 231 & een 8ste plaats vd 13

Algemeen klassement 3de :)

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:12

Wow... helemaal mijn type paard. Geweldig, zo mooi!

Als je het mij vraagt: niet zo gespannen, geniet van dat mooie paard onder je! Niet zo focussen op je hakken, die zijn prima :) En van voor naar achter rijden. Je paard kan niet ontspannen over de rug en nagevelijk lopen als je de achterhand er niet bij hebt (pfoeh, dat klinkt altijd zo makkelijk). Je lijkt hem ontzettend tegen te werken met je houding, dus ontspan een beetje! Ik zou er geloof ik als een zoutzak met een kwijlbakje opzitten... echt een super mooi dier!! Geniet ervan! Komt vast goed met jullie :) Neem wat meer lessen en vooral foto's blijven posten! Ik ben geloof ik niet de enige die graag meer van dit mooie paard wil zien! :D

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:14

nonskagek schreef:
Wow... helemaal mijn type paard. Geweldig, zo mooi!

Als je het mij vraagt: niet zo gespannen, geniet van dat mooie paard onder je! Niet zo focussen op je hakken, die zijn prima :) En van voor naar achter rijden. Je paard kan niet ontspannen over de rug en nagevelijk lopen als je de achterhand er niet bij hebt (pfoeh, dat klinkt altijd zo makkelijk). Je lijkt hem ontzettend tegen te werken met je houding, dus ontspan een beetje! Ik zou er geloof ik als een zoutzak met een kwijlbakje opzitten... echt een super mooi dier!! Geniet ervan! Komt vast goed met jullie :) Neem wat meer lessen en vooral foto's blijven posten! Ik ben geloof ik niet de enige die graag meer van dit mooie paard wil zien! :D

Heel erg bedankt, ik ga zeker wat doen met de tips, wat een leuke reactie !