Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:03

@listiglistje

Als je paard in de goede houding loopt, ontspannen en nageeflijk (zonder achter de loodlijn te lopen) dan hoort er geen druk te staan op de slofteugel. Als je paard zijn hoofd omhoog gooit mag er wel druk op komen om zijn hoofd weer omlaag te krijgen en hem weer bij je te kunnen houden. Anders heeft een slofteugel geen enkel nut lijkt mij.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:04

Paard komt niet omhoog, dit kost jaren professionele training om ze zo lening en flexibel te krijgen :D kan het gemiddelde Boktpaard ook niet....

Maar goed rollkur is een andere discussie, daar ben je voor of tegen (of blanco, net zoals ik)

ik zeg dat de slof hier los hangt en niet verkeerd gebruikt wordt en niet in gebruik is door een onkundig persoon :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:12

Hannapony schreef:
@listiglistje

Als je paard in de goede houding loopt, ontspannen en nageeflijk (zonder achter de loodlijn te lopen) dan hoort er geen druk te staan op de slofteugel. Als je paard zijn hoofd omhoog gooit mag er wel druk op komen om zijn hoofd weer omlaag te krijgen en hem weer bij je te kunnen houden. Anders heeft een slofteugel geen enkel nut lijkt mij.

slofteugel kan ook gebruikt worden om meer oprichting te verkrijgen, dan zet je hem hoog bij aan de klipjes van je zadel :D
of een de zijkant van je singel voor meer buiging....bij Anky zal het vast ook een hulpmiddel zijn voor extra te gymnastiseren.

kortom niet al het slofgebruik is simpelweg de kop naar beneden trekken :Y)

Hanna98

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:22

Nee, maar als je hem aanspant gaat het hoofd naar mijn idee wel degelijk omlaag. Maar als je hem aan de klipjes van het zadel vastmaakt, dan heeft dat toch geen nut? Dan heeft dat toch hetzelfde effect als gewone teugels? Als je hem aan de zijkant vastmaakt kan je hem ook gebruiken om buiging te creëren. Maar is het niet zo dat je buiging moet krijgen uit ontspanning? Daar komt dus eigenlijk geen slof bij aan te pas. Want dan trek je hem in de buiging en gebeurt dat immers niet uit ontspanning, anders heb je hem niet nodig lijkt mij?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:26

Ik vind iig dat je je eigen kracht niet honderd procent onder controle hebt vanwege het 'katrol' effect dat de slof heeft als hij door de bitringen en tussen de voorbenen door gaat.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:27

Wanneer het echt even niet wil vind ik een slofteugel een goed hulpmiddel, mits het goed gebruikt wordt en de gebruiker dit eerst doet in overleg met instructie.

Ik zie liever ruiters die de slof goed gebruiken dan dat ze zelf maar wat gaan trekken omdat ze het paard niet kunnen houden!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:30

Hannapony schreef:
Nee, maar als je hem aanspant gaat het hoofd naar mijn idee wel degelijk omlaag. Maar als je hem aan de klipjes van het zadel vastmaakt, dan heeft dat toch geen nut? Dan heeft dat toch hetzelfde effect als gewone teugels? Als je hem aan de zijkant vastmaakt kan je hem ook gebruiken om buiging te creëren. Maar is het niet zo dat je buiging moet krijgen uit ontspanning? Daar komt dus eigenlijk geen slof bij aan te pas. Want dan trek je hem in de buiging en gebeurt dat immers niet uit ontspanning, anders heb je hem niet nodig lijkt mij?

zoals uitgelegd in mijn vorige post wordt hij ook door veel "hogere" ruiters gebruikt ;)
De slof heet niet voor niets een HULPteugel, in goede handen kan het net dat laatste stukje buiging/oprichting verbeteren...
mits in kundige handen en de ruiter op het juiste moment de hand/slof kan ontspannen.

Veelal wat ik hier op Bokt zie is een paard wat op de kop loopt (= op de voorhand) en erin duikt en in de te strakke slof gaat hangen, makkelijk voor de ruiter, maar zo slecht....
Bovengenoemde groep, loopt het paard al op de achterhand en nageefelijk en heeft dus niets met trekken te maken, ik noem het eerder vragen!

Overigens maak ik zelf geen gebruik van een slof, alleen in het bos voor mijn eigen veiligheid, als begrenzer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:12

Aan alle lieve paardenmeisjes die voor de het "juiste" gebruik van een slofteugel zijn.

Ik stel dat als je een slofteugel zou moeten gebruiken dat je dan bezig bent met symtoom bestrijding.
Er is een deel van de basisafrichting van je paard/pony overgeslagen!

Te weten:
1/ De bevestiging van de rangorde.
2/ Het paard leren zijn ruiter volledig te vertrouwen en te volgen en te werken in rust en ontspanning.
3/ Het paard te leren onverbiddelijk halt houden op de stem.

Wanneer deze 3 eerste punten niet eerst op orde zijn kom je die de hele paarden carrière tegen en zul je de gevolgen daarvan met drastische hulpmiddelen moeten onderdrukken.
Dit is olie, oliedom.
Ga terug naar af en maak eerst de drie basis punten in orde.
Hiervoor is het wél nodig dat je wat begint zelfstandig na te denken over een en ander.
Geloof mij, dit is de enige manier om gelukkig te worden met je paard, ik heb er honderden gezien en gecorrigeerd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:40

:')

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:45

Een jurylid adviseerde mij een keer letterlijk om "een slofteugel om de pony te knopen en haar daarmee met de kop tussen de knieën te trekken".
Ik wist niet wat ik hoorde, vooral niet van een jurylid. Echt belachelijk. :=

Mijn pony liep die proef niet nageeflijk, maar dat kwam omdat ze doodop was, om dan gelijk dit advies te geven..
Heb het uiteraard niet gedaan en zal het ook nooit gebruiken. Heb weleens met thiedeman gereden, maar dat was omdat ik nog wat angst had dat het paard ervandoor zou gaan.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:48

Ik vind een slofteugel een hele fijne teugel :j Rij er vrijwel nooit mee, alleen als we naar het strand gaan bijvoorbeeld en ik niet goed weet hoe mijn paard kan reageren. Gisteren op het strand heb ik hem omgedaan en ben ik ook heel blij dat ik hem om had. Slof kun je makkelijk los laten of strakker pakken, in mijn ogen heel vriendelijk dus. Je moet er wel goed mee om kunnen gaan natuurlijk!

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:07

marieke_irma schreef:
Wanneer het echt even niet wil vind ik een slofteugel een goed hulpmiddel, mits het goed gebruikt wordt en de gebruiker dit eerst doet in overleg met instructie.

Ik zie liever ruiters die de slof goed gebruiken dan dat ze zelf maar wat gaan trekken omdat ze het paard niet kunnen houden!

Helemaal mee eens

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:51

Ik snap niet waarom het wel oké is om de slof te gebruiken om je paard tegen te houden, dus hem zo kort te nemen dat het paard makkelijker bij te houden is... (doe je toch op zit, niet? :? ) Maar dat het niet oké is om hem te gebruiken om je paard te flexen. Niet dat ik dit doe/nodig heb, maar ik vraag het me gewoon af :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:33

Heleennn schreef:
Ik snap niet waarom het wel oké is om de slof te gebruiken om je paard tegen te houden, dus hem zo kort te nemen dat het paard makkelijker bij te houden is... (doe je toch op zit, niet? :? ) Maar dat het niet oké is om hem te gebruiken om je paard te flexen. Niet dat ik dit doe/nodig heb, maar ik vraag het me gewoon af :)

De "rem" van een paard zit niet in zijn mond, maar in zijn hersenen.
Met behulp van het bit breng je op subtiele wijze voor het paard begrijpelijke boodschappen over.
Als dit niet werkt is het hier onder staande niet in orde:
2/ Het paard leren zijn ruiter volledig te vertrouwen en te volgen en te werken in rust en ontspanning.

"Flexen" doe je niet met je handen, souplesse ontstaat vanuit losgelatenheid, vertrouwen, kalmte en voorwaarts rijden.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:44

Waarom kan iemand die geen verstand heeft van een slofteugel, er niet meer rijden? Waarom is dat gevaaarlijk ?

ecarmene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:10

Ik heb hem gebruikt. Niet omdat ik het nou zo leuk vond maar omdat ze met mij aan de loop ging op buitenrit ( heel snel in galop weg crossen, ik hielt d'r niet) toen had ik aan m'n instructrice gevraagd wat ik daar aan kon doen, zij gaf mij dit als Advies (zij heeft mij het GOED en DUIDELIJK uitgelegd hoe ik er mee moest rijden) ik heb er maar een maand of 2mee hoeven rijden! Nu gaat ze niet meer met mij aan de loop nu doe ik het zelf omdat ik het super gaaf vindt! Ikzelf ben er niet echt op tegen want bij mij heeft het echt geholpen! Maar als het niet nodig is liever niet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:58

Dit topic is net als met buitenrij topics. Volgens bokt mlles moet al perfect zijn als je de eerste keer op het paard zit zodat je nooit een rem nodig hebt. Maar tja, in de minder perfecte wereld kom je nou eenmaal ook wel eens met een paard buiten de deur die nog niet als een brave robot aan al je eissen voldoet. Het moet immers nog leren.
Dan kan zo'n noodrem dus verrekte handig zijn als je ineens met een doorgedraaid paard tussen een drukken weg, diepe sloot en een baggermachine staat.
Ideaal? nee niet echt. Maar soms gaat het leven niet zoals je het graag zou willen.

Idem met training. Als we allemaal perfect waren viel er nooit wat te corrigeren. Maar ja, de meeste ruiters zijn niet perfect, dus leert het paard wel eens wat aan wat niet de bedoeling is en kan het soms nuttig zijn om een paard wat sneller te tonen wat je eigenlijk wilt ipv maandenlang herhalen tot het kwartje valt.
Of je daar wel of niet achter staat is ieder zijn eigen keus en goed recht.
Het veroordelen ervan is echter ook niet nodig zolang we het niet hebben over dierenmishandeling.
Ofwel: zowel slofgebruikers als niet slof gebruikers vooral lekker in hun waarde laten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:30

Zoals ik al zei heb ik de slof alleen een paar keer per jaar als extra noodrem op het strand (aan de zijkanten bevestigd en altijd los, zelfs nog nooit nodig gehad om hem strakker te doen) ik vind dit zeker een hele correcte manier van slofgebruik. Maar ik wil best even dit lijstje van Simpelman afwerken :D In dit gedrukt.

Simpelman schreef:
Aan alle lieve paardenmeisjes die voor de het "juiste" gebruik van een slofteugel zijn.

Ik stel dat als je een slofteugel zou moeten gebruiken dat je dan bezig bent met symtoom bestrijding.
Er is een deel van de basisafrichting van je paard/pony overgeslagen!

Te weten:

Rang orde is aan de hand duidelijk, hij is volgzaam stopt wanneer ik 'ho' zeg en loopt als een mak lammetje achter me aan als we ergens heen gaan. Ook kan ik alles met hem doen. Pionnen op zijn hoofd, door rook en vuurwerk heen lopen... Maar door karakter en vechtlust probeert hij je onder het zadel altijd uit. Maar dat WIL ik ook zien in mijn paard. Hij moet heet zijn en als het erom draait nèt wat verder gaan dan normaal. Dat is zijn karakter. :j
9 van de 10 situaties ben ik daar blij mee, zeker op wedstrijden. Maar die ene keer niet... krijgt hij de ruimte probeert hij altijd om de baas te spelen. Heb ik een verzwikte linker enkel, dan loopt hij daar opeens op weg.
Dat is ook de heetheid en het karakter in dit paard, maar dat is ook net het ene waarom hij er nog is, na een operatie die bijna nog geen enkel paard overleefd heeft ;) Dus als ik hiervoor "symptoom" moet bestrijden doe ik dat graag. In een kudde is hij ook àltijd de leider

Hij vertrouwt mij, ik vertrouw hem... 99% :+ Als de boog gespannen staat... Het is een binnenvetter, spanning bouwt op. Dat laat ik in het rijden een gedeelte afvloeien zodat hij werkbaar blijft maar nooit helemaal. Juist het beetje extra beweging heeft hij met dat stukje extra spanning. Hij zoekt het zelf ook op. Vooral in een volle ring met publiek, dat vindt hij echt heerlijk. Maar soms gaat de spanning oploop net even te snel en krijgen we een kleine ontploffing. Dat weten we van elkaar. Gewoon één been links en één been rechts. En daarna gaan we weer verder waar we gebleven waren. Maar dat is wel nèt die ene procent wat je niet kan vertrouwen.
Maar dat zijn altijd korte momenten, op een spannende wedstrijd, op het strand in de winter wanneer hij even niet geweest is, zulke situaties. De ontploffing... meestal een paar bokkensprongen, een vliegende pirouette, of een kort sprintje... duurt nooit lang maar net lang genoeg om mijn symptoom bestrijder eraan te hangen op het mooie lange en uitnodigende strand :+

tja... weer even terug naar die 1% :') Hij doet het, alleen in de 'ontploffing' is hij even van het padje af en luistert hij nergens naar... ook niet naar "Ho" :Y)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:54

Ik gebruik nooit een slofteugel bij mijn huidige paard. Ik heb de slofteugel zo'n 1,5 mnd bij mijn vorige paard gebruikt voor buitenritten ivm soms weinig controle.
Een slofteugel kan een goed tijdelijk hulpmiddel zijn in de handen van de juiste ruiter.
Maar veels te vaak zie ik in de krul getrokken paarden met een strakke slof die dagelijks op een slofteugel gereden worden en alleen op wedstrijd gaat de slof eraf.
Dat heeft niks meer met een hulpmiddel te maken maar met dat is gewoon de onkunde van de ruiter.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:33

Het is normaal dat paarden niet altijd reageren op de hulpen in bepaalde situaties. Als paarden bang zijn, reageren ze ook niet of minder goed op de hulpen. Daar doe je echt niks aan, ook al is je paard nog zo goed opgevoed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:27

Paarden kunnen uitstekend leren met hun angsten om te gaan.
Dit moet je ze leren.
Bij een schrikreactie van het paard ben je als ruiter vrijwel altijd te laat, het gaat er om wat er daarna volgt.
Als een paard er dan vandoor gaat is er iets mis.

Er vandoor gaan is heel wat anders dan schrikken.
In dit geval moet je aan de (door mij) genoemde 3 punten gaan werken.

Je moet hier wel een beetje slim voor zijn.
Kracht inzetten tegen een dier van 600kg is niet slim.

En om goede hoop te geven, er zijn ruiters waarbij hun paarden er regelmatig van door gaan en dezelfde paarden bij andere ruiters nooit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:08

Simpelman schreef:
Dit moet je ze leren.

Precies.
En in de tussen tijd gaat er soms best wel eens wat anders dan je zou hopen.
Dat is nou eenmaal een leer proces.
Een 4 jarige op het strand dat net 3 maanden onder het zadel is waar ineens een onbestuurbare kite-surfer aan voorbij raast , reageert nou eenmaal niet hetzelfde als een 12 jarige met veel ervaring op vreemd terrein.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:53

Simpelman schreef:
De "rem" van een paard zit niet in zijn mond, maar in zijn hersenen.
Met behulp van het bit breng je op subtiele wijze voor het paard begrijpelijke boodschappen over.
Als dit niet werkt is het hier onder staande niet in orde:

...en als het op stem niet gaat, heb ik als "noodrem" de balansteugel.
Die werkt in op de boeg, de plek waar veulens van mama leren te remmen.
(En omdat de balansteugel doorgaans van gehaakt touw is, die op spieren inwerkt, doe je er een paard geen pijn mee, zelfs al zou je in chaotische situaties met je volle gewicht er aan hangen.)

Dus ook als noodrem is de slof niet echt nodig.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:00

wij gaan binnenkort weer met een paard naar het bos.
dit paard is ontzettend sterk en gaat met vier benen tegelijk de lucht in, wanneer hij in het bos is.
we nemen dan de slof voor de zekerheid mee, mocht het misgaan...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:11

Sizzle schreef:
Simpelman schreef:
Dit moet je ze leren.

Precies.
En in de tussen tijd gaat er soms best wel eens wat anders dan je zou hopen.
Dat is nou eenmaal een leer proces.
Een 4 jarige op het strand dat net 3 maanden onder het zadel is waar ineens een onbestuurbare kite-surfer aan voorbij raast , reageert nou eenmaal niet hetzelfde als een 12 jarige met veel ervaring op vreemd terrein.

Er zijn op Bokt heel veel vooral jonge mensen met een bromfietsdiploma die anderen adviezen geven.
Er zijn gelukkig voor jullie ook mensen met héél véél ervaring en kennis.
Het is slim om over hun hun adviezen na te denken.

Je moet niet met een onervaren en onopgevoed paard de wijde wereld intrekken om te kijken tot hoe ver je kunt gaan.
Net als met een mensenkind doe je dit stukje bij beetje zodat het paard de tijd krijgt om mentaal te rijpen, zich zelf en zijn ruiter te leren kennen.
Doe je dit op een intelligente begripvolle manier dan krijg je als resultaat een paard dat aan een doorhangend teugeltje de kermis over gaat en daar hoeft het geen 12 voor te zijn.
Dat kan het omdat het heeft geleerd vertrouwen te hebben in zijn ruiter.
Met een slofteugel leer je het paard dat als het angstig is dat er dan heel onaangename dingen gaan gebeuren.