Paard is thuis niet te rijden. Tips gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:47

nee dit is helemaal geen veiliger oplossing, een slof werkt zo krachtig in dat het soms best echt ook gevaarlijk kan zijn. Anderzijds zien we idd heel dikwijls dat het blijkbaar vrij goed helpt, het paard schiet niet meer zo erg snel weg en er is dan ook meer stuur, maar vergis je hier niet in, eigenlijk ben je nu een soort trekwedstrijd met je paard begonnen, en ben je dus bezig de onderhals te trainen, die wordt zo dus gigantisch sterker, en dit is rijtechnisch gezien net het tegenovergestelde van wat je eigenlijk aan het paard wil leren.
Bij gebruik van een slof , gebruik je dit als rem, en een paard zo telkens gaan tegenhouden daar leert het paard zelf niets uit, dus op langere termijn gezien is dit de verkeerde keuze.
Het aan het werk zetten en zelfs echt laten rondgaloperen is wel een goede keuze, maar ook dit is niet iets dat de gemiddelde ruiter zo meer eens even kan gaan doen, je hebt er best wel wat lef voor nodig, je moet vrij stabiel en in evenwicht kunnen zitten, je mag niet aan de teugels gaan trekken, en tegelijkertijd moet je elke kleine verandering in het paard ook kunnen aanvoelen, want het is net daarop dat je dan moet reageren.
Zoiets oplossen is ofwel werk voor een proffessional, maar het kan soms ook wel door jouzelf tijdens instructie en goede begeleiding, van iemand die met dit soort training ook bekend is.
Zelf wat gaan aanklooien is enkel een garantie op een mislukking, met dan nog het gevaar erbij op een ongeval.

silvia58 schreef:
Nou inderdaad HAHA......een paard die gaat rennen en niet meer te sturen is of terug te nemen is
vind ik toch echt een ongeleid projectiel 8)7
En er zit een groot verschil tussen je paard zijn hoofd tussen de benen trekken of het door middel
van een slof teugel begrensen. Nogmaals ik ben echt niet voor het gebruik van hulpteugels sterker nog ik ben er eerder op tegen. Maar soms moet je kiezen tussen 2 kwade en dan is dit een veiliger oplossing dan het laten razen.

Kinke

Re: Paard is thuis niet te rijden. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:58

ik weet niet hoever jullie rijtechnisch zijn, maar dat 'hoofd omhoog zodra je harder dan stap gaat', herken ik van mijn merrie. Bij haar kwam dit gewoon doordat ze scheef was en zich niet in balans kon houden. Een bak is dan gemakkelijker omdat ze steun kon zoeken aan de bakrand. Ging ik haar rechtstellen dan ontspande ze onmiddellijk en zakte haar hoofd keurig op de loodlijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 06:59

Al geprobeerd schijnovergangen te maken? Zo krijg je misschien de impuls aandraven = wegrennen eruit.

Wat je ook kan proberen is op het moment dat het paard dit wilt gaan doen, stilzetten eraf springen en even heel hard achterwaarts laten lopen (en dan niet 1 stap, maar mooi een stuk of 15/20). Zo is afstappen geen rust, maar juist veel harder werken. Dan er weer opstappen, weer aan draven en dit herhalen.

Hoe doet het paard het als jij erop zit maar de instructrice je aan een longeerlijn heeft?