rijden zonder zadel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 22:48

CelineSpirit schreef:
Wat fijn dat het goed ging! En de foto's zien er lekker ontspannen uit.
Lekker opbouwen met zonder zadel rijden en telkens een stukje langer dat je paardje er ook aan gaat wennen,
en dan kan je er na een paar keer misschien wel op zonder eerst met zadel te rijden. :D ;)
of doe je dat sowieso altijd? (weet natuurlijk niet hoe je paardje is hihi)

de vorige keer had ik ze enkel gelongeerd voor ik er zonder zadel op ging maar k ben net een week op vakantie geweest en wist dus dat ze hevig ging staan dus daarom gelongeerd en nog eens 20 minuutjes gereden tot de energiebom afgelopen was :D

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:27

Je kan het altijd proberen en dan touwtje om de hals en als het niet gaat kun je altijd het zadel pakken toch?

_Summertime

Re: rijden zonder zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:58

Ik vind het heerlijk! :D

Ik ben echt iemand die gewoon alles probeert, gaat het niet dan niet, weet ik dat voor de volgende keer. In principe moet het goed gaan als je gewoon rustig doet en lekker ontspant. Ik zou wel een beetje gaan opbouwen, niet alleen voor het paard maar ook voor jezelf. Gewoon lekker rustig stappen en als het gewend is een drafje erbij pakken. Uiteindelijk kun je dat natuurlijk helemaal uitbreiden.

Ik weet niet of het de juiste manier is, maar zo zou ik het in ieder geval doen.
Veel plezier alvast! :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:25

Ik heb op dit moment een niet-passend-zadel-probleem, en wil mijn paard toch beweging kunnen geven onder de man. Dus hop erop gesprongen zonder zadel, geen enkel probleem! Het voordeel van zadelloos rijden, is dat je je paard onder je voelt lopen. Zo kun je bepalen welke spieren het paard gebruikt en wat verbeterd kan worden :j

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:16

Gewoon doen, het is heerlijk! Eventueel een BareBackpad o.i.d. eronder als je de botten te erg voelt.. en als je eerst even in de bak (of een andere gesloten omgeving) even uitprobeert hoe je paard reageert op je hulpen, wennen jullie er vanzelf aan.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:19

ik was de eerste die zonder zadel zat op mijn paard, hij reageerde een beetje van "huh waar is het zadel?" Ik heb hem een snoepje gegeven toen ik er op zat en daarna is alles gewoon helemaal goed gegaan. Lekker proberen zou ik zeggen :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:16

Zelfde als rianne hierboven. Vorige eigenaresse heeft er alleen op gezeten maar niks ondernomen zo zonder zadel. Ging er een keer na het rijden op en er was geen vuiltje aan de lucht :+ Heb nu al galop gehad e.d. en gaat allemaal subliem! Begin haar nu ook heel langzaam te introduceren aan bitloos, dat is nog wel even wennen haha

Siem_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:16

Ik heb nog nooit een probleem gehad met zonder zadel rijden, altijd gewoon gedaan: eerst stappen, gaat dat goed, dan draven en zo verder met galop. Heb al aardig wat pony's en paardjes op die manier zonder zadel gereden, 1xtje ging een pony wel bokken, maar dat deed deze met zadel ook dus dat lag niet aan met/zonder zadel, ik denk ook dat als je al goed kan rijden, zonder zadel rijden niet erg moeilijk is, zeker als je goed kan doorzitten en al wel eens zonder beugels heb gereden.
Succes!

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:35

gewoon proberen , je voelt zelf wat wel en niet goed is voor jezelf en voor je paard! en inderdaad vallen is vallen of dat nou met of zonder zadel gebeurd.

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:46

TsarinaZ schreef:
nu het eindelijk zomer is en het morgen hier in Belgie 25 graden word en het zo zal blijven deze week vroeg ik mij af of ik niet een paar keer zonder zadel kon rijden..
ze is enkel nog al hevig en durft vrij heftig te reageren op hulpen... ik heb al gehoord dat rijden zonder zadel wel goed is om beter contact te hebben..

is het nou een goed idee om te gaan rijden zonder zadel en het rustig op te bouwen of moet ik er eerst voor zorgen dat ze met zadel rustig blijft ?

je kunt haar mis. eerst met zadel rijden en dan zonder zadel uitstappen, zo opbouwen en dan lukt dat wel :D

Gewoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 02:27

Een barebackpad is ook heerlijk, toch net wat lekkerder dan helemaal zonder zadel

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:41

straalina schreef:
je kunt haar mis. eerst met zadel rijden en dan zonder zadel uitstappen, zo opbouwen en dan lukt dat wel :D

"Bij het uitstappen draait het er juist om dat het paard de spieren in de rug weer helemaal los kan laten. (Uiteraard hoort dit ook tijdens het rijden zelf te gebeuren, maar menig ruiter is daar niet getalenteerd genoeg voor, dus heeft het uitstappen zowel ontspannen als afkoelen als doel.) En hoe kunnen die spieren ontspannen als er constant twee knobbels in geramd worden? "

"De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.

De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
Afbeelding

Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
Afbeelding
Oke, dus zadels zijn niet alleen gemaakt voor het comfort van de mens, maar er is blijkbaar ook rekening gehouden met de atonomie van het paard. Discussiepunt 1 gesloten.

Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
Afbeelding

Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
Afbeelding
Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg(als je goed evenwicht hebt)! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.

Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.

En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!"
Bron: Hps.

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:28

ga morgen vragen bij iemand of ik zijn pony mag verzorgen/rijden en dan wil ik echt meer zonder zadel rijden en bitloos weet een van jullie misschien hoe je dat het beste kan aanleren(ik bedoel bitloos zonder zadel weet ik)?

Conny_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:33

ik volg even. maar je zou eventueel eerst nog met een barebackpad kunnen proberen, ook vanwege de hele uitleg hierboven?

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:42

ja hoor dat kan als je jezelf daar zekerder mee voelt moet je het zeker doen! je kan altijd nog over gaan op niets

Yolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:37

Iedereen voelt wanneer zijn paard opgefokt is/hevig staat. Indien dit zo is , en het paard is moeilijk om op door te zitten, raad ik dit op deze moment niet aan. Indien ze rustig is kan je het natuurlijk wel proberen, vind ik. Natuurlijk geen gekke dingen doen waarmee je al probemen hebt, als je met zadel rijdt. Leuk vind ik het wel, doe het graag, vooral uitstappen. <3

Kelly_Viona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:36

Ik rij nu ook zonder zadel (slecht passend zadel en leren om de beweging te voelen e.d.). Ik rij wel niet zo vaak en helemaal niet intensief. Het is nu nog stappen, voorwaarts neerwaarts, lengtebuiging en de basiszijgangen in stap. En telkens maar van korte duur.
Langdurig en intensief zonder zadel rijden is volgens mij wel slecht voor de rug, maar voor licht werk en uitstappen moet het kunnen :)
Vaak gebruik ik een Barebackpad. Dan zit ik toch iets steviger erop. Ik heb een brede haflinger. Het zit wel lekker zacht, maar kan me niet goed 'vasthouden', dus het wiebelt nogal.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:42

mooie foto's ziet er goed uit

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:14

Het rijden zonder zadel kan slecht zijn voor de paardenrug, maar kan je wel helpen met de balans voor het rijden met zadel. Een mooie uitleg van DezeNaam, maar ik denk alsnog dat je veel gevoel krijgt van de bewegingen die het paard maakt als je zonder zadel rijdt. Zolang je niet altijd zit te stuiteren, en 4x in de week zonder zadel werkt denk ik dat het goed is voor zowel paard als ruiter. De bewegingsvrijheid zonder zadel moet je gewoon een keer gevoeld hebben toch?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:29

Votti schreef:
Het rijden zonder zadel kan slecht zijn voor de paardenrug, maar kan je wel helpen met de balans voor het rijden met zadel. Een mooie uitleg van DezeNaam, maar ik denk alsnog dat je veel gevoel krijgt van de bewegingen die het paard maakt als je zonder zadel rijdt. Zolang je niet altijd zit te stuiteren, en 4x in de week zonder zadel werkt denk ik dat het goed is voor zowel paard als ruiter. De bewegingsvrijheid zonder zadel moet je gewoon een keer gevoeld hebben toch?

Het kan je inderdaad helpen voor je balans, maar je kan ook gewoon zonder beugels rijden? Is ook een optie, als je dan per ongelijk eens iets te hard neerkomt zal je paard daar minder last van hebben.

Tuurlijk zal je die gevoeld hebben, ik begrijp best dat niet iedereen weet wat voor schade het aan kan richten, maar als je weet dat het slecht is, waarom ga je er dan nog mee door?

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:21

Ben er ook mee eens dat lang rijden zonder zadel slecht kan zijn voor paard en mens!
met barebackpad kun je wel zalige buitenritte maken <3
Als ik zonder zadel rijd heb ik ook wel liever een wat ronder paardje want op zo'n knokige rug :j

Ilenamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:11

Ik heb nog nooit zonder zadel gereden en ben er ook heel benieuwd naar hoe dat voelt.
Ik denk wel dat het de band tussen paard en ruiter versterkt :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:51

Ilenamor schreef:
Ik heb nog nooit zonder zadel gereden en ben er ook heel benieuwd naar hoe dat voelt.
Ik denk wel dat het de band tussen paard en ruiter versterkt :)

Ik vraag me al zo lang af, waar om zou het in godsnaam de band versterken? :/

Arm beestje wordt in zijn rug geprikt, krijgt alle druk op 2 kleine plaatjes op zijn rugspieren, een band dat je er van krijgt ...

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:46

Ik denk nu ook niet dat het de band 'versterkt' maar je krijgt er zelf wel meer zelfvertrouwen door! en een is vaak ook niet zo fijn voor een paard hoor...