Mijn 4-jarige is onder het zadel beleerd maar ik heb op het moment nog geen zadel. Wel een barebackpad. Dus ik dacht, ik klim er eens zonder zadel op... Alleen ponylief vond mij op een krukje al bijzonder eng. Dus dat hebben we maar een tijdje geoefend en nu blijft ie braaf staan als ik het krukje naast zijn rug hem zet en er op ga staan. Heb er ook al zonder zadel op gehangen en mijn been op zijn rug gelegd (heerlijk onveilig, als ie dan schrikt, maar wist zo even geen ander tussenstapje) en wil er een dezer dagen wel voor het eerst op gaan zitten. Maar met een beetje terughoudender geworden omdat hij zo gek deed met dat krukje. Verder schrikt hij haast nooit en hij is hij ook niet gevoelig op aanrakingen en druk, maar een mens op je blote rug is natuurlijk wel iets anders dan een beetje duwen en hangen vanaf de zijkant en zo goed kennen we elkaar nog niet, dat ik zijn gedrag altijd kan voorspellen.. Dus ik vind het stiekem wel een beetje spannend.
Maar ja ik begrijp uit dit topic dat de een er niet van opkijkt, en de ander er juist flipt, als je er ineens zonder zadel op zit. Dus daar heb ik nog niet zoveel aan

Ik reed met mijn bijrijdpaard overigens regelmatig zonder zadel, ronde oudere merrie waarbij mijn hulpen dan veel duidelijker doorkwamen, was heerlijk, maar niet iets om elke dag te doen inderdaad. En dan reed ik haar ook altijd eerst los met zadel of aan de longe.

.
. Het is een beetje een smal typetje met een hoge schoft en een ruggengraat die erteveel bovenop ligt (hij is ook wat aan de dunne kant). Het zit echt voor geen meter
. Alleen in de winter, als we lang moeten uitstappen omdat ze daarna de wei weer in moeten stap ik hem uit zonder zadel en met zweetdeken, stappen is het probleem ook niet zo, dat overleeft mijn achterste nog wel
weet ik nit ??