Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mavantos schreef:Je hebt paardrijden in de vorm van lekkere buitenritjes maken en een beetje 'hobbelen'. Gewoon echt voor de hobby zonder dat je echt graag grote verbeteringen wilt hebben e.d. maar gewoon echt alleen plezier wilt maken.
En je hebt paardrijden waarbij je jezelf en je paard wilt verbeteren en daar ook intensief mee bezig bent (tuurlijk heb je ook plezier, maar op een andere manier).
Kuggur schreef:mavantos schreef:Je hebt paardrijden in de vorm van lekkere buitenritjes maken en een beetje 'hobbelen'. Gewoon echt voor de hobby zonder dat je echt graag grote verbeteringen wilt hebben e.d. maar gewoon echt alleen plezier wilt maken.
En je hebt paardrijden waarbij je jezelf en je paard wilt verbeteren en daar ook intensief mee bezig bent (tuurlijk heb je ook plezier, maar op een andere manier).
Ik vind het altijd grappig, maar wel begrijpelijk, dat mensen zich niet meer kunnen voorstellen dat paarden nog voor een oorspronkelijk doel worden gebruikt.
Ik train mijn paarden zodat ik er de schapen mee van het hoogland kan halen, over terrein waar je zelfs met quads niet kunt komen. Dat heeft niets met "wat hobbelen" te maken, en ook niets met het najagen van dressuurpuntjes, of andere sport prestaties. Er is meer onder de zon.
Vandaar dus, paardrijden is géén sport, maar een methode je voort te bewegen, paardrijdisciplines zijn wél sporten.
mavantos schreef:Kuggur schreef:
Ik vind het altijd grappig, maar wel begrijpelijk, dat mensen zich niet meer kunnen voorstellen dat paarden nog voor een oorspronkelijk doel worden gebruikt.
Ik train mijn paarden zodat ik er de schapen mee van het hoogland kan halen, over terrein waar je zelfs met quads niet kunt komen. Dat heeft niets met "wat hobbelen" te maken, en ook niets met het najagen van dressuurpuntjes, of andere sport prestaties. Er is meer onder de zon.
Vandaar dus, paardrijden is géén sport, maar een methode je voort te bewegen, paardrijdisciplines zijn wél sporten.
Ja, maar jij verbeterd dus toch iets aan je paard? Je traint ze om schapen van het hoogland te kunnen halen. Daarbij verbeter je je paard toch? Dus in principe doe jij dus wat ik benoem onder een sport.
Poiuytrewq schreef:Volgens mij is een sport pas een sport als er wedstrijden gedaan worden en het trainen voor dat doel. Dus anders dan recreatief rijden en (grond)werken daar omheen. Of schapen drijven![]()
Maar die defenitie ligt voor iedereen vast anders.
Het is iig wel heel sportief als je intensief rijdt, laat iemand maar eens een uur 'sporten' op mijn/een paard op een bbp. En dan wel echt intensieff (centred) rijden, met handen sturen en remmen telt niet. Eens zien of die de volgende dag spierpijn heeft
)
, is me echt de discussie niet waard persoonlijk.