Argumenten paardrijden WEL een sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:16

ga eens een half uurtje met een barebackpad rijden..je voelt spieren die je nog niet kent !

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:38

Hm. ik rijd toch vooral paard om grotere afstanden te kunnen afleggen zonder al te moe te worden . Doodmoe zijn na een half uurtje rijden "defeats the purpose", dan kun je beter gaan lopen.

Paardrijden is op zich geen sport. Dressuurrijden endurance, springrijden, noem de verschillende disciplines maar, op wél.

Zoals ik eerder opmerkte, dat is het enige waar in dit topic over gepraat wordt, wat is de definitie van sport, misschien eens een woordenboek opzoeken om er een punt achter te zetten?

Hier is er één;
"An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others."

Ergo, ik rijd geen wedstrijden, maar wel paard, in mijn geval is paardrijden dus géén sport.

Jeanne18

Re: Argumenten paardrijden WEL een sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:36

Je werkt toch ook? En je gebruikt je spieren. Dat is ook een reden dat het wel een sport is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:43

Er is denk ik een verschil in paardrijden en paardrijden.

Je hebt paardrijden in de vorm van lekkere buitenritjes maken en een beetje 'hobbelen'. Gewoon echt voor de hobby zonder dat je echt graag grote verbeteringen wilt hebben e.d. maar gewoon echt alleen plezier wilt maken.

En je hebt paardrijden waarbij je jezelf en je paard wilt verbeteren en daar ook intensief mee bezig bent (tuurlijk heb je ook plezier, maar op een andere manier).

Ik vind persoonlijk dat je het een sport mag noemen als je jezelf en je paard wilt verbeteren en hier intensief mee bezig bent. En het gewoon een hobby is als je lekker op buitenritjes gaat en plezier hebt met het gewoon recreatief rijden.

Tuurlijk heb je met allebei plezier, dat is het belangrijkste maar om het uit te leggen is het hopelijk zo wat duidelijker wat mijn mening is

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:13

mavantos schreef:
Je hebt paardrijden in de vorm van lekkere buitenritjes maken en een beetje 'hobbelen'. Gewoon echt voor de hobby zonder dat je echt graag grote verbeteringen wilt hebben e.d. maar gewoon echt alleen plezier wilt maken.

En je hebt paardrijden waarbij je jezelf en je paard wilt verbeteren en daar ook intensief mee bezig bent (tuurlijk heb je ook plezier, maar op een andere manier).

Ik vind het altijd grappig, maar wel begrijpelijk, dat mensen zich niet meer kunnen voorstellen dat paarden nog voor een oorspronkelijk doel worden gebruikt.
Ik train mijn paarden zodat ik er de schapen mee van het hoogland kan halen, over terrein waar je zelfs met quads niet kunt komen. Dat heeft niets met "wat hobbelen" te maken, en ook niets met het najagen van dressuurpuntjes, of andere sport prestaties. Er is meer onder de zon.

Vandaar dus, paardrijden is géén sport, maar een methode je voort te bewegen, paardrijdisciplines zijn wél sporten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:15

Kuggur schreef:
mavantos schreef:

Ik vind het altijd grappig, maar wel begrijpelijk, dat mensen zich niet meer kunnen voorstellen dat paarden nog voor een oorspronkelijk doel worden gebruikt.
Ik train mijn paarden zodat ik er de schapen mee van het hoogland kan halen, over terrein waar je zelfs met quads niet kunt komen. Dat heeft niets met "wat hobbelen" te maken, en ook niets met het najagen van dressuurpuntjes, of andere sport prestaties. Er is meer onder de zon.

Vandaar dus, paardrijden is géén sport, maar een methode je voort te bewegen, paardrijdisciplines zijn wél sporten.

Ja, maar jij verbeterd dus toch iets aan je paard? Je traint ze om schapen van het hoogland te kunnen halen. Daarbij verbeter je je paard toch? Dus in principe doe jij dus wat ik benoem onder een sport.

MijnFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:18

De mensen die zeggen dat paardrijden geen sport is moeten zelf maar is op een paard stappen, dan merken ze het zelf wel of dat het nou een sport is of niet ;(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:29

mavantos schreef:
Kuggur schreef:

Ja, maar jij verbeterd dus toch iets aan je paard? Je traint ze om schapen van het hoogland te kunnen halen. Daarbij verbeter je je paard toch? Dus in principe doe jij dus wat ik benoem onder een sport.

Dat mag je vinden, maar het komt niet in de buurt van hoe een sport normaal gedefinieerd wordt.
We houden geen wedstrijd wie het snelst de meeste schapen verzameld. Ik zou dit eerder als werk omschrijven.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:10

Volgens mij is een sport pas een sport als er wedstrijden gedaan worden en het trainen voor dat doel. Dus anders dan recreatief rijden en (grond)werken daar omheen. Of schapen drijven :D
Maar die defenitie ligt voor iedereen vast anders.
Het is iig wel heel sportief als je intensief rijdt, laat iemand maar eens een uur 'sporten' op mijn/een paard op een bbp. En dan wel echt intensieff (centred) rijden, met handen sturen en remmen telt niet. Eens zien of die de volgende dag spierpijn heeft :D

PandaTerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:32

ligt er idd aan wat je doet.. Als ik anderhalf uur fanatiek ga springen/dressuren vind ik het meer een sport dan als ik voor de lol een half uurtje in het bos ga stappen.
Maar wat is nou werkelijk de definitie van sport? Voetballen is dus een sport, maar even balletje trappen niet.. Ik vind "sporten" gewoon actief bezig zijn met je lichaam op een "sportieve" manier, er zit geen duidelijke grens aan voor mij.

Ik ben gek op discussies :Y)

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 01:14

Poiuytrewq schreef:
Volgens mij is een sport pas een sport als er wedstrijden gedaan worden en het trainen voor dat doel. Dus anders dan recreatief rijden en (grond)werken daar omheen. Of schapen drijven :D
Maar die defenitie ligt voor iedereen vast anders.
Het is iig wel heel sportief als je intensief rijdt, laat iemand maar eens een uur 'sporten' op mijn/een paard op een bbp. En dan wel echt intensieff (centred) rijden, met handen sturen en remmen telt niet. Eens zien of die de volgende dag spierpijn heeft :D

Nou als ik 2 uur door de loonse en drunense duinen "hobbel" heb ik toch het gevoel dat ik lekker met m'n sport bezig ben geweest. Mede door de spierpijn de volgende dag, en ik ben dan ook echt wel moe. Ik loop(ren) toch de 10km in een uur dus ik heb best een goede conditie.
In de bak ben ik echt heel fanatiek bezig en wil ik ook echt vooruitgang zien, maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om naar een wedstrijd te gaan (slechte ervaringen met dure dressuur tuthola's die alles en iedereen altijd afzeiken, stel je voor dat je trots ben op jezelf en op je paard...)

En als je een uurtje zumba les (of iets anders) heb in de SPORTschool is iedereen het er mee eens dat dat wel sport is, maar de dames die dat doen heb ik nog nooit over zumba wedstrijden gehoord, ik weet ook niet of die er zijn.
De definitie van sport is dus idd voor iedereen anders, maar ik vind niet dat het wel of geen wedstrijden rijden daarmee te maken heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:25

Jeanne18 schreef:
Je werkt toch ook? En je gebruikt je spieren. Dat is ook een reden dat het wel een sport is.

Dus een oprit bestraten is dan ook sport? Of je moestuin omspitten? Je werkt dan en je gebruikt spieren........ }>

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:46

Het is een inspannende ontspanning! Zeker wel een sport. De spieren in mijn benen zijn zeker ontwikkeld door het paardrijden ;)

Chantal0707

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:02

Ik ben het met Kugger en Mavantos eens. Paardrijden op zichzelf is recreatief, maar zodra er een wedstrijdelement bij komt, kun je het een sport noemen.

Als jij altijd recreatief door het bos 'hobbelt', kun je naar mijn mening niet zeggen dat je aan paardensport doet.

Als je intensief traint voor wedstrijden en daaraan meedoet, vind ik dat je wel aan sport doet.

Overigens doet mijn vriend aan biljarten en dat vind ik nou geen sport, not in any way. Ook al doet hij wedstrijdjes. Dat komt omdat ik vind dat daar gewoon totaal geen inspanning in zit. Net zoals hij vindt dat in paardrijden totaal geen inspanning zit haha. Maar ooit... ooit ga ik hem erop zetten en dan zal ie het leren ^^

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:56

Paardrijden is WÉL een sport omdat:
- Het gezond voor je lichaam blijkt te zijn
- Je vaak intensief bezig ben
- Het een onderdeel van de OS is
- Je verschillende spieren gebruikt en deze ook moet trainen
- Het heet paardenSPORT
- Er een verschil is tussen paardRIJDEN en paardZITTEN

(Sommige zinnetjes van andere forums opgedaan :o )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:09

Topsport is bewezen ONgezond voor je lichaam }>
En paardRIJDEN bevat niet het woord "sport".......
Bij de OS is geen onderdeel "paardrijden", er is een onderdeel "dressuur", een onderdeel "SGW", een onderdeel "springen", maar er zijn veel meer vormen van paardrijden dan wat er op de OS wordt vertoond :P

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:16

wordt zo ziek van mensen die zeggen dat paardrijden geen sport is. Maar er zijn ook mensen die niet overgehaald willen worden...

OS?
Conditie?
Spieren? Ben het sterkste meisje van de klas en ik rijdt alleen paard :P

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:23

Schaken is een denksport, curling schijnt ook een sport te zijn, de term "sport" zegt alleen dat een groep mensen met z'n allen een bepaald soort activiteit in competitieverband uitoefenen.
Of ik met mijn paardrijactiviteit ook onder een sport val of niet, boeit mij totaal niet.
Ik vind het gewoon leuk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:32

Dammie1, jij snapt het tenminste :D

danvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:39

Ik zeg ook altijd ; je kan er spierpijn van krijgen.
Maar ik bedenk me ook net dat je op de basisschool altijd
1x per jaar mee kom doen aan 'kies voor hart en sport' .
En tja , paardrijden stond erbij .

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:11

ik kwam paardrijspullen tegen in 1 van de grootste sportzaken van gorinchem en omstreken dus ja het is een sport haha

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:50

olympische sport!

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:51

er zijn ook denksporten dus waarom zou paardrijden dan geen sport zijn ?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:55

Ex_horse schreef:
er zijn ook denksporten dus waarom zou paardrijden dan geen sport zijn ?

Precies. Ik snap nog steeds niet waarom schaken een sport is :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:06

Ik snap niet dat iemand daar een discussie over aan gaat.
Ik zou gewoon mijn schouders ophalen: wat jij wilt.
Had ooit een collega die vond dat je enkel echt gesport had als je er hoofdpijn van kreeg of misselijk werd 8)7
Heb hem nooit tegengesproken, maar gewoon 'aha' geknikt :roll: , is me echt de discussie niet waard persoonlijk.