Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk (Update pag. 7)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:48

Sjolvir schreef:
Dorine92 schreef:

Ja in stap wel idd ik denk nu vooral aan halsstrekken, dan gaat het het beste. Als ik erbij ga drijven wordt het een dribbelstap. Ze heeft nu een half voetje overstap maar ik wil meer. Ontspannen stappen dat is helemaal geen probleem.

Impuls werken we aan (momenteel vooral in draf) maar dat krijg ik nu dus nog in mijn hand terug. Een kwpn-er kun je net zolang naar voren drijven tot ie van de hand af is maar dat gaat bij Vera niet werken, als ik haar echt aan dr lot overlaat aan de voorkant dan gaat dr nek naar voren en gaat ze versnellen ipv verruimen en ze valt compleet en niet-meer-te-herstellen uit elkaar (dan komt de fjord naar boven: jaaa lekker rondjes racen door de bak!)
Maar dat zeg ik, dit is een fase, ze moet uiteindelijk gewoon weer lichter worden, maar dan wel met een verbeterd achterbeen :j

Ik moet nog even uitvogelen hoe ik die uitgestrekte stap er maximaal uit kan krijgen

met mate bijdrijven, bij Sjol en Toobs hetzelfde probleem, als ik te veel doe, krijg ik dat meteen op mijn bord met een drafdribbel
en weg punten. Je moet haar ook niet losgooien he?! ruimte geven is iets meegaan met de hand, zorgen dat het paard iets
kan verruimen in het frame, niet uit elkaar laten vallen. Je voelt dan als het waren de benen verder grijpen en achter verder onder
treden.
Hoe is haar stap zonder iemand erop? Kan ze dan ruim overstappen? Niet ieder paard is begenadigd met een goede stap.
Die van mij heeft nog een trucje in het assortiment.. jij vraagt en geeft iets, zij neemt een snoekduik, rukt de teugels uit je
handen en draaft alvast maar aan :+ Ken het probleem dus.
Blijven oefenen is het devies.. ;)

Neej niet losgooien maar ze heeft die extra steun nu even nodig dus de verbinding is ff wat zwaarder dan normaal (niet dat ze hangt hoor)
Stap zonder iemand erop is hetzelfde. Ze heeft gewoon een goede basisstap hoor, maar bij uitgestrekt is de overstap niet groot, half voetje. Maakt niet uit of er iemand op zit of niet. Aan de dubbellonge probeer ik ook wel dingen hoor, want dan zie ik precies wat voor effect het op de paslengte heeft. Maar vooralsnog is mijn conclusie dat de stap het ruimst de krijgen is vanuit haar schouder wanneer je de hals laat "afrollen" zegmaar, dus dat haar hals vanuit de schoft uitrolt.
Teugels uit de handen rukken doet ze niet gelukkig :D

Sjolvir

Re: Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:51

Dat is overigens ook het idee. dat ze zakken vanuit daar en dan ruimte pakken voor en achter.
Kan je haar staplengte met balkjes wel langer krijgen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:55

Sjolvir schreef:
Dat is overigens ook het idee. dat ze zakken vanuit daar en dan ruimte pakken voor en achter.
Kan je haar staplengte met balkjes wel langer krijgen?

Dat wil ik zeker gaan doen. Ik ben alleen niet zo'n expert qua afstanden, want ik wil ook draf met balkjes en cavaletti aan de slag, maar ik weet niet welke afstanden passen bij welke gang.
Wil er dus wel mee aan de slag, maar ik moet eerst mijn scriptie afmaken, daarna ga ik even goed uitzoeken hoe ik het aan ga pakken. Maar qua tijd red ik dat nu even niet. Over een maandje ga ik daarmee aan de slag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:57

Stap is uitproberen, want jouw fjord zal ook wel niet meteen in de standaard maten passen en dan wil
je haar iets laten verruimen, dus iets ruimer leggen maar wel haalbaar.
Dat ga je dan langzaam uitbouwen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:59

Sjolvir schreef:
Stap is uitproberen, want jouw fjord zal ook wel niet meteen in de standaard maten passen en dan wil
je haar iets laten verruimen, dus iets ruimer leggen maar wel haalbaar.
Dat ga je dan langzaam uitbouwen.

Ga dr van de zomer zeker mee aan de slag!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:59

Is ze overigens een echt V-tje? Ja toch?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:01

Sjolvir schreef:
Is ze overigens een echt V-tje? Ja toch?

Dr naam? Ja ze is 13 geloof ik..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:12

Ja, d'r naam en ja, dan is of wordt ze 13.. mijn S wordt overmorgen 16 :D ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:13

Sjolvir schreef:
Ja, d'r naam en ja, dan is of wordt ze 13.. mijn S wordt overmorgen 16 :D ;)

Hihi gefeliciteerd alvast! Haha :P
Maar is ie al met pensioen dan? Of is dat om ermee te fokken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:21

Helaas 4 jaar geleden flinke blessure, daarom uit de sport gehaald en 1 veulen gefokt (zie profiel).
Niet meer mee springen is het devies, dan kan ze nog jaren mee.
Ook niet heel veel willen trainen, alles met mate, dan kan ik nog jaren met haar genieten.

Verder is ze nu recreatie pony die voor de fun nog wel moet dressuur lopen en weer voor de wagen gaat starten.
Ze is nu min of meer de alles mag niets moet pony geworden, Toobs doet het harde werken, zij geniet
nu eindelijk van een fjordenleven!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:30

Ik weet het niet hoor, maar als je denkt dat appuyeren en travers dezelfde oefening zijn, heb je het gewoon echt. niet. begrepen. :n

In het appuyement is het paard gesteld en gebogen in de richting waarin het gaat maar blijft het lijf wel evenwijdig aan de hoefslag/middenlijn. Dat wil dus ook zeggen dat als je van voren naar een appuyerend paard kijkt, alle vier de benen naar voren wijzen. Ze worden wel schuin opzij gezet, maar bij het neerkomen wijst de voorkant van het been naar voren. (sorry, kan het niet helderder uitleggen via pc).
Bij je travers daarentegen beweegt je paard vooral zijwaarts. Als je van vooraf naar een paard in travers kijkt, horen de voorbenen recht op je af te komen en die zie je dan van de voorkant, terwijl je de achterbenen dan schuin vanaf de zijkant ziet! Dat betekent ook dat een paard in travers eigenlijk scherper gebogen moet zijn in het lijf. Wat je vaak ziet (daar komt misschien de verwarring vandaan) is dat paarden in travers te weinig buigen en daarom met de voorbenen naar buiten gedraaid lopen.

Lang verhaal kort: het is niet hetzelfde.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:35

Afbeelding

Afbeelding

Beide foto's van voren genomen, toch beweegt het paard net iets anders...Zie het verschil in beweging van de voor- en achterbenen ten opzichte van elkaar.

Edit: afbeelding verwisseld zodat beide naar rechts bewegen. Euh, links.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:46

_Esther_87_ schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Beide foto's van voren genomen, toch beweegt het paard net iets anders...Zie het verschil in beweging van de voor- en achterbenen ten opzichte van elkaar.

Edit: afbeelding verwisseld zodat beide naar rechts bewegen. Euh, links.

Het is echt hetzelfde hoor, alleen jij denkt in hoefslag en ac-lijn.
Kijk nu eens naar de afbeeldingen die jij hebt neergezet. Jij denkt nu dat je bij beide van vooraf ernaar kijkt, omdat jij denkt aan de bak.
Echter, als je nog eens goed kijkt en je gaat vanuit het paard ernaar kijken, dan zie je toch zelf ook dat je vanuit twee WEZENLIJK verschillende hoeken naar het paard aan het kijken bent? Je moet om het appuyement in de travers te zien natuurlijk niet aan het einde van de lange zijde gaan staan, maar recht voor het paard (dus buiten de ring naast de lange zijde) Stel je gaat bij E staan dat zie je op het moment dat het paard in travers E passeert PRECIES hetzelfde als wat je ziet als je bij C gaat staan tijdens een appuyement.

Dus euh.. Ik weet niet helemaal wie van ons het echt. niet. begrepen. heeft. :P

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:56

Bekijk anders deze site eens (beetje alternatieve site verder maarja het plaatje is duidelijk)
http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/appuyement/
Lees dan even het kopje "Samenhang schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren" en kijk dan even heel goed naar het plaatje wat ernaast staat. Dan zie je wat ik bedoel

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:08

-

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:57

Leuk dat je haar in het M2 start. Ik denk dat de meeste dingen wel zijn gezegd.
Maar ik vind dat het zwarte in de manenkam er te veel boven uit steekt, nu lijkt het net je of het witte mooi hebt geknipt, en het zwarte bent vergeten, daar mag nog wel 2 cm af.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:20

Ik heb normaal niet zoveel met fjordenpaardjes, maar deze vind ik wel echt gaaf hoor! Mooie lichte tint, en idd heel mooi gekapt die manen! Chapeau! Rijtechnisch heb ik er niet zoveel op aan te merken, ik vraag me alleen stiekum af of die wel netjes ontspannen loopt, of dat hij teveel druk op de teugel heeft staan, maar dat weet je zelf het beste:-)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 13:33

Wiske_ schreef:
Leuk dat je haar in het M2 start. Ik denk dat de meeste dingen wel zijn gezegd.
Maar ik vind dat het zwarte in de manenkam er te veel boven uit steekt, nu lijkt het net je of het witte mooi hebt geknipt, en het zwarte bent vergeten, daar mag nog wel 2 cm af.

Dat doe ik expres, vind ik mooi :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 13:41

Brendaaaa schreef:
Ik heb normaal niet zoveel met fjordenpaardjes, maar deze vind ik wel echt gaaf hoor! Mooie lichte tint, en idd heel mooi gekapt die manen! Chapeau! Rijtechnisch heb ik er niet zoveel op aan te merken, ik vraag me alleen stiekum af of die wel netjes ontspannen loopt, of dat hij teveel druk op de teugel heeft staan, maar dat weet je zelf het beste:-)

Ze is in principe op je pinken te rijden (als je t mij vraagt soms zelfs lichter dan de gemiddelde kwpn-er), maar als ik haar ga vragen meer achterhand te gebruiken krijg ik dat wel iets terug in mijn hand omdat ze het moeilijk vindt. Is een fase waar we even doorheen moeten. Maar ze hangt absoluut niet hoor! Dat zou ik ook niet toelaten. In mn profiel staan nog flink wat wedstrijdfoto's, daar kun je ook zien dat ze niet sterk is :)

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:11

Dit vind ik 1 van de mooiere fjorden! :)
Ziet er goed uit!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 08:11

Kyana18 schreef:
Dit vind ik 1 van de mooiere fjorden! :)
Ziet er goed uit!

Thx :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:31

Leuk om Veertje weer eens te zien!
Zo vanaf de foto mag je haar echt nog wat scherper maken.

Vera is echt een super getalenteerd paard.
Ik had haar destijds Z klaar maar toen kreeg ze helaas een tumor bij haar oog.
Blij dat ze nu weer lekker getraind wordt!
[RT-HAW] Taco's opvolger, toekomstige wedstrijdcrack!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:37

Dorine92 schreef:
Lara_Silver schreef:
Hoe moet ik dit brengen.. Naja, als je M1 rijd zou je eigenlijk de basis en dus alle 3 gangen onder de knie moeten hebben. Als ze gaat dribbelen wil dat zeggen dat het in de basis nog niet helemaal snor zit. Maar daar ging het nu niet om. :) Ben benieuwd naar je volgende topic, het is altijd leuk andere rassen te zien die dressuurmatig serieus gereden worden. :)

Uhm we rijden M2, niet M1 ;)
En ja natuurlijk kan Vera best stappen maar schouderbinnenwaarts vind ik eerlijk gezegd ook niet echt iets om in stap te rijden. Dat vindt Vera blijkbaar ook niet want ik merk aan haar dat ze dat saai vindt en dan gaat ze dribbelen om te laten merken dat ze zich verveelt. Keertwendingen vindt ze wel heel leuk en ze laat altijd erg graag zien hoe goed ze dat kan! :P

Schouderbinnenwaarts hoor je te kunnen rijden in stap, draf en galop. Dat het in stap niet lukt is sowieso een indicatie dat er ergens nog iets niet helemaal goed zit.. ;)
Dat ze het saai vind en daardoor gaat dribbelen is de reden die jij verzint.. Ik denk eerder dat ze de buiging in stap moeilijk vindt en er probeert onderuit te komen door te dribbelen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 21:56

44Myrthe44 schreef:
Schouderbinnenwaarts hoor je te kunnen rijden in stap, draf en galop. Dat het in stap niet lukt is sowieso een indicatie dat er ergens nog iets niet helemaal goed zit.. ;)
Dat ze het saai vind en daardoor gaat dribbelen is de reden die jij verzint.. Ik denk eerder dat ze de buiging in stap moeilijk vindt en er probeert onderuit te komen door te dribbelen.

Neuhhh dat valt wel mee, we hadden afgelopen keer 4 zevens voor de keertwendingen met als commentaar "mooie stelling en buiging" dus dat van die buiging valt wel mee. Ze vindt sb in stap helemaal niet moeilijk, het LUKT prima maar ze wordt er vervelend van omdat ze het niet spannend en niet stoer vindt. Keertwending daarentegen vindt ze helemaal leuk, ze laat graag zien hoe goed ze dat kan. Sb in stap is dus niet ons ding, dat lijkt me nou inmiddels wel een keer duidelijk.. :O
Overigens zijn die foto's van sb gewoon een beetje ongelukkig gekozen, we hebben over het algemeen heel goede cijfers ervoor en de foto's zijn ook niet een goede indicatie van hoe we gewoonlijk een schouderbinnenwaarts rijden :n
Maar ik ben ermee bezig :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 22:05

Kelly_Taco schreef:
Leuk om Veertje weer eens te zien!
Zo vanaf de foto mag je haar echt nog wat scherper maken.

Vera is echt een super getalenteerd paard.
Ik had haar destijds Z klaar maar toen kreeg ze helaas een tumor bij haar oog.
Blij dat ze nu weer lekker getraind wordt!
[RT-HAW] Taco's opvolger, toekomstige wedstrijdcrack!

Nou Z klaar is ze nog niet, maar we zijn lekker op weg :D
Ik ben bezig haar scherper te maken maar ik ben de grenzen nog een beetje aan het opzoeken van wat ze op dit moment aankan, want als je echt meer vraagt dan wat ze momenteel qua kracht aankan dan gaat ze rennen enz omdat het te moeilijk is..
Heb sinds heel kort ook les dus dat is wel fijn, dan wordt er ook vanaf de grond even meegekeken of we goed bezig zijn.

Jij zal ongetwijfeld weten hoe erg Veer met geluid is.. Van de winter binnen ging alles goed, maar sinds we buiten starten geen wp meer gehaald omdat ze echt veel te veel afgeleid is en erg veel schrikt. Ik heb van de week een geluidsdempend oornetje voor haar gekocht, en die heb ik gisteren uitgeprobeerd. Echt ge-wel-dig!!! Ze is er helemaal blij mee :D (ging meteen op de poetsplek staan slapen zo van: hè, lekker, rust aan mn kop :D Enige nadeel is dat ze dus dingen niet aan hoort komen, daar moest ze gister even 3 rondjes aan wennen (hé, auto, huh?? waar komt die nou ineens vandaan?!?), en ben heel benieuwd hoe het morgen gaat op de wedstrijd (ook tijdens het losrijden want dan hoort ze de andere paarden niet passeren). Als het werkt is zo'n netje wel echt een uitkomst :j