Ongelofelijk stijf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: Ongelofelijk stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:10

Vrees dat Lammert wel erg duur is.. Helaas hebben we beide niet superveel te besteden. Weet iemand iets over de kosten? En komt Lammert ook aan huis?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:13

Ketly schreef:
Vrees dat Lammert wel erg duur is.. Helaas hebben we beide niet superveel te besteden. Weet iemand iets over de kosten? En komt Lammert ook aan huis?

Ja dat denk ik ook.. Hij heeft een boek en een dvd, daar zou je eens doorheen kunnen bladeren. Maar Lammert Haanstra is niet de enige op de wereld die goed kan longeren. Er is denk ik op iedere stal wel iemand die goed met de dubbellonge kan omgaan. Als het maar iemand is die heel erg snel en handig is in het loslaten zodra het paard reageert door te zakken / ontspannen / buigen

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:17

Ja klopt, vandaar dat ik ook even hulp vroeg hier :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:24

Dat doe je goed :
Ik zou zeggen succes met je zoektocht naar iemand die goed kan longeren, en zelf zou ik iig zorgen dat paard niet hangt op de teugels. Hangen kan namelijk alleen als je zelf weerstand biedt, anders heeft ie niets om op te hangen :)
Dat is dus een ruiterfout, het paard moet op zn eigen benen lopen en zn eigen hoofd dragen. Zodra hij gaat hangen handen meegeven en gas erop. Net zolang vooruit rijden tot hij zelf zijn hoofd draagt (kan zijn dat je idd in een heel flink tempo door de bak draaft) en vanuit daar kan hij je hand gaan opzoeken. Succes :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:03

Ik zou er in eerste instantie ook een paar osteopatie of kraker behandelingen op los laten. Ook voor rijtechnische tips of hand-oefeningen kan je terecht bij de osteopaat.
Verder wil ik nog een goede tip geven voor tijdens de training: Hoeken rijden. Dus als je bak bestaat uit hoeken: in de hoek rijden en dan 90° omstellen. Zo moet het paard wel buigen en hij hij de bakrand nog als leuning.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:41

TS je geeft aan dat het paard sinds je haar hebt al stijf is.
1* Heb je ooit een bloedonderzoek laten doen? Het kan zijn dat ze te weinig heeft van bepaalde stoffen en dat zijn uitwerking heeft op de spieren. (denk aan magnesium, enz.)
Ook meld je dat je met kracht haar hoofd naar een buiging trekt :? Daarmee krijg je nooit een goede buiging. 2* Wanneer is haar gebit voor het laatst behandelt? Ook dit kan een oorzaak zijn van niet willen buigen.
3* Al eens een ander bit geprobeerd? Als jij trekt en het paard reageert stug kan daar ook het probleem zitten.
En begrijp ik het goed dat het paard voor (op het bit) vast gehouden word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:26

Bloedonderzoek is idd ook een goede :j

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:02

We hebben les en ik weet wat ik moet doen om haar van mijn hand af te krijgen. Dit lukt gewoon echt niet! :s qua bit zouden we inderdaad eens iets anders kunnen proberen! :)

Het is niet zo dat het paard op de voorkant wordt vastgehouden, want dat wil ik juist niet! Ik weet wat loslaten is en dat heeft ze dus eerder ook gedaan, maar nu niet meer...

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:42

Vorig jaar hebben wij een 5 jarige ruin gekocht. Hij was erg stijf en liep op de voorhand. We dachten dat het met lessen wel beter zou worden. Veel voltes, stelling, e.d. rijden. Het werd niet echt beter en door de druk die er uitgeoefend werd (vooral in de les), kregen we een paard die in verzet ging zodra er iets te veel gevraagd werd. Na een paar maanden zijn we verhuisd naar een andere stal. Daar bleek de eigenaresse diploma's had in rechtrichten. Daar bleek hoe scheef en stijf hij in zijn hele lijf was, ook zijn atlas zat aan één kant vast. We zijn meteen begonnen met rechtrichten. Elke week een half uurtje privé les en de rest van de week iedere dag zelf trainen. Het rijden werd even op een laag pitje gezet. Nu zijn we vijf maanden verder en hebben we een heel ander paard. Hij werkt heel hard, zit ontzettend goed in zijn lijf én in zijn hoofd, is ontzettend veel soepeler geworden en gebruikt zijn achterhand zo veel mooier. Hij wordt mooi, gespierd en vooral vrolijk. Het rijden wordt nu weer volop opgepakt. Het is zoveel makkelijker en leuker geworden!
We hebben op stal een aantal trainingspaarden (revalidatiepaarden) staan met grote problemen veroorzaakt door hun scheefheid. Dagelijks wordt hiermee aan de hand gewerkt en ze knappen net zo op als ons paard. De eigenaren gaan ook in opleiding zodat ze hun paard goed kunnen blijven trainen als ze weer terug gaan naar hun eigen stal.
De privé lessen zijn 15,-- voor een half uur, het lijkt misschien veel geld maar laat je een osteopaat komen ben je ook veel geld kwijt en is het probleem op de lange termijn niet opgelost.
Ik wens je veel succes met je paardje!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 07:55

12Magic schreef:
Vorig jaar hebben wij een 5 jarige ruin gekocht. Hij was erg stijf en liep op de voorhand. We dachten dat het met lessen wel beter zou worden. Veel voltes, stelling, e.d. rijden. Het werd niet echt beter en door de druk die er uitgeoefend werd (vooral in de les), kregen we een paard die in verzet ging zodra er iets te veel gevraagd werd. Na een paar maanden zijn we verhuisd naar een andere stal. Daar bleek de eigenaresse diploma's had in rechtrichten. Daar bleek hoe scheef en stijf hij in zijn hele lijf was, ook zijn atlas zat aan één kant vast. We zijn meteen begonnen met rechtrichten. Elke week een half uurtje privé les en de rest van de week iedere dag zelf trainen. Het rijden werd even op een laag pitje gezet. Nu zijn we vijf maanden verder en hebben we een heel ander paard. Hij werkt heel hard, zit ontzettend goed in zijn lijf én in zijn hoofd, is ontzettend veel soepeler geworden en gebruikt zijn achterhand zo veel mooier. Hij wordt mooi, gespierd en vooral vrolijk. Het rijden wordt nu weer volop opgepakt. Het is zoveel makkelijker en leuker geworden!
We hebben op stal een aantal trainingspaarden (revalidatiepaarden) staan met grote problemen veroorzaakt door hun scheefheid. Dagelijks wordt hiermee aan de hand gewerkt en ze knappen net zo op als ons paard. De eigenaren gaan ook in opleiding zodat ze hun paard goed kunnen blijven trainen als ze weer terug gaan naar hun eigen stal.
De privé lessen zijn 15,-- voor een half uur, het lijkt misschien veel geld maar laat je een osteopaat komen ben je ook veel geld kwijt en is het probleem op de lange termijn niet opgelost.
Ik wens je veel succes met je paardje!

Bedankt voor deze info, is ook zeker erg nuttig! Vind 15 euro nog niet eens zo hele duur..

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:29

Hopelijk zit de goede tip erbij TS! Wij hebben hier ook revaliderende paarden, dressuurpaarden soepel en stijf, van alles.
Ik ga bij twijfel eerst ff naar DA, bloed laten testen. Is niet zo duur, en dan weet je direct of er misschien ook spierafbraak of een ander probleem speelt. Als het bloed goed is neem ik het paard mee naar mijn trainster, of stal het daar een paar dagen. Zij heeft veel ervaring met dit soort dingen en begeleid paard én ruiter zodat je thuis langere tijd voort kan. Ze woont op de grens van Friesland. Mocht je interesse hebben dan kun je altijd PB'en, stuur ik je info. Er zijn ook referenties van eigenaren van paarden met gelijke klachten zoals jullie. Veel succes met je paard!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:41

Een behandeling van een goed opgeleide masseur of osteo kan je al veel op weg helpen niet alles is rijtechnisch op te lossen.
Happy athlete is idd aan te raden. Er zijn er ook de happy athlete en osteo allebei zijn.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:37

Zou zeker de Da niet te ver weg schuiven. Mijn merrie werd ook steeds stijver, maar leek verder geen pijn te hebben en was ook gewoon happy, ook nooit een dag kreupel gelopen. Dacht dus ook dat het met de fysio of trainen wel op te lossen was. Zat hem voornamelijk in het buigen en voor gaan hangen.
Uiteindelijk toch naar de da geweest, bleek het spat te zijn in beide achterbenen..

Dus voor de zekerheid zou ik toch even een bezoekje doen :) Mocht ze lichamelijk verder goed zijn zou ik inderdaad zoals hier eerder al word gezegd met fysio en rechtrichten aan de slag gaan!

wefelu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:05

Ik zweer bij grondwerk! :j als dat echt niet helpt zou ik inderdaad toch even iemand erbij halen die meer kan doen! Succes!