Fjord Winston dressuur, we gaan vooruit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tuedelue

Re: Fjord Winston dressuur, we gaan vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 06:06

Zoals hier al een paar keer is gezegd, eerst het tempo actief dan van voren wat gaan vragen, maar wel actief houden.
Ik ben het er mee eens dat als je paard loopt waar die moet lopen je zo weinig mogelijk nog moet doen.

Ik denk echter dat jullie twee langselkaar doorpraten doordat jullie 'drijven' alletwee anders opvatten.
Bij persoon 1 is drijven been geven-> harder lopen en bij persoon 2 is beengeven: been eraan houden als het paard eenmaal loopt, het onderhouden zegmaar, het waakend been.
'Aansporen' is bij de tweede persoon het been geven om harder te lopen.
Don't shoot me if im wrong.
Mij is ook altijd geleerd om een paard gelijk op 2 teugels te rijden, maar als je net wat meer nagefelijkheid wil ofwat dan ook rijd je inderdaad op je buitenteugel en je binnenbeen. Het buitenbeen ligt waakend achter de singel zodat je paard wel recht blijft en blijft sporen.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 06:55

Maar is dat "waken" niet het stukje alert blijven dat ik noemde? Ik vind het wel heel belangrijk om alert te zijn op veranderingen, maar als je bij voorbaat al een signaal geeft snapt het paard het toch niet? Ik denk dat dat alert zijn voornamelijk zit in met je hoofd erbij blijven.

Ik denk ook niet dat het met het type paard te maken heeft. Praline is een dressuurtype paard, en die rijd ik volgens hetzelfde principe als Lieke en Marjo met Winston doen. :)

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:31

nee idd. Ik blijf er ook vanaf zodra ik mijn paard heb lopen waar ik hem wil hebben, maar ben wel alert op veranderingen en mijn been ligt er waakend bij zodat zodra ik verandering opmerk ik wel meteen kan ingrijpen om zo alsnog dat constante beeld te houden.

Type paard heeft er volgens mij ook niks mee te maken. Is gewoon een stukje africhting, en of het nou een fries, een belgisch trekpaard, of een kwpn'er is dat moet gewoon niks uitmaken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:12

Ik rijd een dressuur en springpaard (wat een veelzijdig beest ook..) en ik rijd ook gewoon als ik hem actief heb, wat eigenlijk al is bevestigd om het zo maar te noemen, gewoon met mn binnenbeen naar mn buitenteugel toe. Om te voorkomen dat hij nog terug zakt en om hem meer bergopwaaarts te laten lopen. Want ik drijf, maar begrens hem. Enige optie is dan nog om omhoog te gaan.
Het is dus niet aansporen om harder te gaan, hij gaat harder als k hoger ga lichtrijden. Of als ik beide benen aan druk. Dus dood aan mijn been is hij zeker niet, soms nog sneller dan ik verwacht xd.

Denk ook dat we allemaal langs elkaar heen praten, elkaar niet begrijpen of wat dan ook. Je kan namelijk niet zomaar stoppen met hulpen geven als hij eenmaal an de teugel actief loopt. Ja je kunt stoppen met het aan de teugel vragen en actief naar voren rijden, maar je zal dan toch nog wel iest moeten doen? Anders moet hij eerst weer terug zakken voordat je wat doet, krijg je nooit een vloeiend geheel zeg maar.

Alert zijn in je hoofd is ook heel lastig, vaak kun je je paard dan net niet voor zijn en is het kwaad al geschiet. Daarom ook het waken, dan ben je het pas voor. Kan er natuurlijk ook nog wel wat verkeerd gaan..

Maar ik heb vanavond weer les en zal dan is een duidelijke uitleg vragen waarom binnenbeen - buitenteugel. Misschien kan ik het dan helder hier neerzetten.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:12

Dat zou ik wel heel interessant vinden. :)

Ik ben juist van mening dat een paard in een constant tempo moet kunnen blijven lopen ook zonder hulpen, en dat lukt met mijn verzorgpaard heel aardig. :j

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:15

Je paard doet het goed. Je mag nog iets meer vragen aan hem. Aangezien hij het gewoon kan.
Je moet wel op je houding letten. recht opzitten .. want aangezien je je fjord zo weinig vraagt dat hij eigenlijk niets doet behalve lopen en soms ze hoofd wat ontspant.. ga jij naar voren hangen. Ik zie dat het gaat lukken met jullie twee!
Succes nog verder +:)+