Is zonder beugels gevaarlijker dan met? Of juist andersom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZONDER beugels rijden is gevaarlijker dan met:

1. Ja
13 (5%)
2. Nee, andersom juist
23 (10%)
3. Ligt aan ruiter/paard/combinatie
87 (38%)
4. Maakt niet uit
105 (46%)

Totaal aantal stemmen: 228

LoveBodin

Re: Is zonder beugels gevaarlijker dan met? Of juist andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 05:02

Beugels worden idd vaker verkeerd gebruikt, maar ze zijn zeker niet nutteloos en onveilig :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:02

Ze zijn ook niet veiliger dan zonder beugels :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:04

Waarom niet?
Het is gewoon zo dat je meer steun hebt. En meer steun=meer balans=minder kans dat je eraf valt.
Uitzonderingen heb je altijd, maar als het zo was dat iedereen (of >80%) steviger zit, of net zo stevig, zonder beugels, waarom zouden ze dan uitgevonden worden?
Ze zijn juíst uitgevonden, zodat men meer steun en balans had.
"Voor de tijd van de stijgbeugel moest men zich aan de manen (of later een riem aan het zadel) vasthouden, als men er bijna afgleed. Door de stijgbeugel hoefde dit niet meer en had men de handen vrij"

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:18

Als je kan rijden moet je dit met en zonder beugels kunnen hoor

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:50

Als je zonder beugels rijdt, dan heb je een grotere kans dat je er af valt, rijd je met beugels, dan blijf je wel beter zitten, maar áls je valt, kan je blijven haken.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:20

Ik heb met een paard gehad als ik met beugels reed viel ik er iedere les af.. Toen ging ik zonder zadel rijden en ik viel niet meer van hem af, terwijl hij zich niet anders gedroeg dan eerst.

Win_pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:29

stel je een situatie voor waarin je van je paard valt. dan liever geen beugels! maar als mijn paard weer eens opzij springt of ervandoor huppelt vind ik de beugels soms wel handig. maar ik ben van mening dat stijgbeugels zijn om (zoals de naam het zegt) op te stijgen. een goede onafhankelijke zit is zonder beugels niks anders als met beugels
/3

Fleurlovexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:41

Ik vind dat je af en toe wel zonder beugels moet rijden. Mijn zit werd na 1 keer al veel beter !

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:40

Beugels zijn zo af en toe best nuttige dingen, ik had er zeker vaker naast gelegen als ze er niet geweest waren. Ik vind het wel heel erg belangrijk dat ze juist gebruikt worden en de juiste maat hebben.
Vorig jaar hier bij een beginner (volwassen, maar zeer kleine man) op een lieve kleine beginnerspony, kwamen we er ook pas na de eerste les achter dat zijn voeten echt klem zaten in de beugels (hij paste perfect op zowel pony als zadel, dus niemand had stil gestaan dat de beugels echt kindermaatje waren).
Comfortabel kan het ook niet geweest zijn, dus waarom hij er zelf niets van gezegd heeft???

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:48

Ik rij met die speciale veiligheidsbeugels waar die elastiek los kam gaan dus blijf nooit haken :Y)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:54

Ik ben er stellig van overtuigt dat als jij je beugels nodig bent er iets mis is met je zit. Dus nee, het is niet gevaarlijker juist veiliger. Ga maar leren om op jezelf te zitten en denk daarbij na waar je mee bezig bent met je paard, en of je er wel goed aan doet. (Dat zou toch wonderen kunnen verrichten in de paardensport, mensen die gaan nadenken ipv maar dom zinnig doen wat ze denken dat hoort als een stel hersendode schapen)

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:16

Licht eraan wat je ziet onder ''veilig'' ik vind zonder beugels in princiepe veel veiliger omdat als je valt je ook echt valt. En vallen opzich vindt ik niet onveilig. Ik vindt het pas onveilig worden als je in je beugel blijft haken of doorschiet met je voet. Dus buitenom dat zonder beugels erg goed is voor je zit en houding vind ik dit zeker veiliger.

Sapulcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:41

Tegenwoordig zijn er veel beugels die "ongevaarlijk" zijn. Ik ben wel van mening dat als je zonder beugels kan rijden dat je zit beter is. Mij is altijd geleerd om ook soms zonder beugels te rijden, voor je zit :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:18

Chaniek_M schreef:
Licht eraan wat je ziet onder ''veilig'' ik vind zonder beugels in princiepe veel veiliger omdat als je valt je ook echt valt. En vallen opzich vindt ik niet onveilig. Ik vindt het pas onveilig worden als je in je beugel blijft haken of doorschiet met je voet. Dus buitenom dat zonder beugels erg goed is voor je zit en houding vind ik dit zeker veiliger.

ligt er maar aan waar je valt en hoe je valt..
Vallen kan behoorlijk link zijn. Tegen een muur aangesmeten worden, bijvoorbeeld. Omdat je je evenwicht verloor zonder beugels.
Of buiten, voor een auto/vrachtwagen/trein.

Natuurlijk moet je leren vallen, maar dat het niet onveilig is, ben ik niet met je eens :)

IMO moet je met en zonder beugels kunnen rijden, en is met beugels (zoals ik al eerder meer onderbouwd zei), veiliger. Mits veiligheidsbeugels.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:30

Ik denk dat t qua veiligheid niet zo veel uiymaakt. Of nouja, ligt er wel aan wat voorn paard het is. Als t een heel schrikkerig, heet paard is zou t met beugels veiliger zikn.
Maar, als je zonder beugels rijdt moet je t wel 'goed' doen. Veel mensen gaan dan veel gespannender zitten (ald ze hebben gellerd met beugels te rijden dan). De eerste foto bij jou spant hij zn benen aan. Kleine tip om zn benen te laten hangen en ontspannen. Zo kan hij een verkerde, gespannen zit aanleren, best moeilijk om af te leren ook (ervaring) :P

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:39

paardrijden is een gevaarlijke sport. Met of zonder beugels ;). Het voordeel van beugels kan zijn dat je juist een bok makkelijker uitzit. Maar een nadeel kan zijn dat je voeten erin blijven hangen als je valt.

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:01

Ligt zeker aan de combinatie. Heb je een paard die hartstikke druk is en vaak wegspringt, en je rijd zelf nog niet zo lang. Zou ik altijd voor beugels kiezen, omdat je vaak toch wat meer steun heb. Als je eenmaal gewend ben aan zonder beugels word vaak je zit wel beter..

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:00

Met beugels heb je natuurlijk meer steun, wat het gemakkelijker maakt om bijvoorbeeld een bok uit te zitten. Het is volgens mij wel belangrijk dat je zowel met als zonder beugels kan rijden, zonder beugels rijden is komt je houding en balans alleen maar ten goede lijkt mij :)

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:40

Ik denk dat het afhankelijk is van de combinatie. Zelf rijd ik regelmatig (meerdere keren per week) zonder beugels. Ik ben hierdoor veel zekerder geworden met springen en galopperen buiten. Mijn pony wilden in de galop nog wel eens gaan stilstaan en rare bewegingen maken, zo ben ik er heel vaak voorover afgevallen. Ook weigerde hij wel eens tijdens het springen. Sinds ik met een bbp rijd heb ik veel meer vertrouwen, ben beter gaan zitten en.. Ik ben er nog nooit af gevallen terwijl ik met een bbp reed. Terwijl ik er met een zadel nog wel eens af lag, wat nu ook eigenlijk nooit meer gebeurd. Maar m'n pony en ik hebben gewoon veel meer vertrouwen in elkaar gekregen!

Met een jong paard wat (onverwachts) alle kanten op springt zou ik toch voor beugels kiezen, daar heb je gewoon meer steun aan.

FleurVerona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:46

Ik vind het moeilijk om te zeggen. Het heeft allebei zijn voor en nadelen, met beugels blijf je denk ik makkelijker zitten, maar als je valt kan je vast blijven zitten. Ik zou dus zeggen dat het niet uitmaakt, er zitten nou eenmaal risico's aan paardrijden vast, of je nou met of zonder beugels rijd.

FleurVerona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:46

Oh, en verder ligt het er denk ik ook aan waar de ruiter aan gewend is.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:14

Naar mijn idee zou het niet mogen uitmaken of je met of zonder beugels rijd. Maar omdat veel mensen dat niet vaak doen wordt het al snel "moeilijker" om zonder beugels te rijden omdat de steun die meer is met beugels dan weg is.

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:40

Volgens mij maakt het niet uit:p er was een keer een man die zei dat je je beugels niet op maat mocht doen want ja ze waren toch alleen om op te stijgen:p zat wel wat in hahah

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:50

Aller eerst: ik zie dat je op frissche roemer staat :D daar stond een vriendin van mij kwam daar toen ook 24/7 (Tess met haar paard Jazz)
Maar ik denk dat het ligt aan de combinatie van ruiter en paard, ikdenk als je een paard hebt dat alle kanten op springt, dat je beter met beugels kan rijden (zo heb je wat meer evenwicht)
Maar als je een braaf beessie heb, kan je daar toch mee leren rijden, is alleen maar handig als zedan een keer rijden op een paard of pony met beugels, en als ze dan hun beugels verliezen blijven ze tenminste wek goed zitten! Ik debk dus juist dat het veiliger is als je ze dat zo aanleert....
Maar dat is mijn mening ;)

_michelle15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:45

Ik denk dat het niet veel uitmaakt, als je zonder beugels rijdt is het moeilijker om je balans te houden dan met beugels maar wanneer je met beugels rijdt en van je paard valt bestaat de kans dat je in de beugel blijft hangen, het hangt dus een beetje van de situatie af.