Mijn paard galoppeert verkeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:22

Emmaa_ schreef:
SaskiaKa schreef:
Vanachter dit schermpje kan ik niet zien waar het probleem zit, kan dus ook niet zeggen of een DA dit even oplost voor je. Maar als ik zèlf een lichamelijk probleem heb wat mij in mijn functioneren beperkt, ga ik meestal toch wel naar een dokter...

Inderdaad, als je last hebt van je rug ga je eerder naar je huisarts dan gelijk naar de osteopaat/kraker lijkt mij.

nee hoor,ik ga met rugpijn direct naar mijn chiropractor.Die lost het namelijk op,en een dokter geeft alleen maar pijnstillers of ontstekingsremmers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:33

geerke schreef:
Emmaa_ schreef:
Inderdaad, als je last hebt van je rug ga je eerder naar je huisarts dan gelijk naar de osteopaat/kraker lijkt mij.

nee hoor,ik ga met rugpijn direct naar mijn chiropractor.Die lost het namelijk op,en een dokter geeft alleen maar pijnstillers of ontstekingsremmers.

Ik neem aan dat je dan al eerder naar de dokter bent geweest om de problemen te laten vaststellen, denk aan röntgenfoto's of iets in die richting. Toen ik na een opname in het ziekenhuis nog steeds hele erge rugklachten had door een val ben ik ook eerst naar de HA gegaan, die heeft nogmaals foto's laten maken en me doorverwezen naar een chiropractor en mensendieck therapeut.

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:57

Heb de laatste tijd veel zitten zoeken naar een geschikte persoon...
maandag bel ik naar een dierenarts die ook osteopaat is.
Heb er nog meer slecht nieuws bij gekregen..
Een paard heeft hem flink toegetakeld in de weide, blijkbaar heeft hij een paar harde stampen gekregen...
Loopt nu mank en z'n bil staat dik..

Hoop dat alles in orde komt... :n

selyna

Re: Mijn paard galoppeert verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:20

ik zou ook graag het filmpje willen zien

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:22

Ik heb nog niet echt slachtoffers gevonden om te filmen dus heb alleen maar een filmpje van in stap...

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:35

en het filmpje wat ik hier plaatste wat ik op je kanaal vond dan?
succes met je paard, ik hoop dat er maandag iets uit komt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:23

Voorzover ik iets uit je filmpje kon vissen.
Je paard zet zit flink vast in de rug en kan zich daardoor niet meer correct bewegen.
De draf is eel beperkt en heeft nagenoeg geen zweefmoment, de galop gaat niet over de rug maar komt uit de benen.
Je paard heeft een flinke onderhals.
Het zit behoorlijk fout.

Er van uitgaand dat er lichamelijk verder niets mis is, dat is jouw verantwoordelijkheid, raad ik je aan:
Rijdt voorlopig niet, maar longeer je paard op een ruime cirkel van minstens 15 meter.
Alles RUSTIG, maar mét energie, drijf hem voorwaarts, maar niet tot in de vlucht.

Doe hem een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster.
Hierna breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp de bijzetteugel nu aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel).
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.

Probeer daarna hetzelfde te doen als je hem rijdt, gebruik eventueel de stooteugel.
Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is bij jouw paard niet bevestigd, het is de basis van alles en dit gebrek in de africhting zul je nu eerst moeten herstellen voor je andere problemen zult kunnen oplossen.
Overigens lossen deze zich naar alle waarschijnlijkheid hiermee vanzelf op....

Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.

Afbeelding

Ik heb geen betere foto op het internet gevonden, maar dit is in de richting van de bedoeling, maar de neus moet voor de loodlijn blijven en gebruik een halster en geen bit voor deze oefening en om de romp een longeersinge. Géén ongenoegen, géén dwang. Rust, harmonie, prettig, belonen, energiek!

Vergeet alle verhalen over "het op de voorhand gaan" van het paard. Het grootste deel is napraterij. De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Er is niet meer gewicht op de voorhand als het paard zijn hoofd neerwaarts voor de voorbenen brengt dan wanneer het het hoofd hoog in de krul draagt.
Eenvoudige mechanica.
Het gewicht op de voorhand kan het paard uitsluitend verminderen door met een lange licht aangespannen rug, in de beweging, én aangespannen buikspieren vanuit de achterhand de voorhand op te tillen.
Dit wordt tegenwoordig de meeste paarden onmogelijk gemaakt door ze voor in de krul te dwingen omdat ze daarmee zich tevens in het voorste deel de rug tussen de schouderbladen vastzetten.

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 10:27

Simpelman schreef:
Voorzover ik iets uit je filmpje kon vissen.
Je paard zet zit flink vast in de rug en kan zich daardoor niet meer correct bewegen.
De draf is eel beperkt en heeft nagenoeg geen zweefmoment, de galop gaat niet over de rug maar komt uit de benen.
Je paard heeft een flinke onderhals.
Het zit behoorlijk fout.

Er van uitgaand dat er lichamelijk verder niets mis is, dat is jouw verantwoordelijkheid, raad ik je aan:
Rijdt voorlopig niet, maar longeer je paard op een ruime cirkel van minstens 15 meter.
Alles RUSTIG, maar mét energie, drijf hem voorwaarts, maar niet tot in de vlucht.

Doe hem een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster.
Hierna breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp de bijzetteugel nu aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel).
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.

Probeer daarna hetzelfde te doen als je hem rijdt, gebruik eventueel de stooteugel.
Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is bij jouw paard niet bevestigd, het is de basis van alles en dit gebrek in de africhting zul je nu eerst moeten herstellen voor je andere problemen zult kunnen oplossen.
Overigens lossen deze zich naar alle waarschijnlijkheid hiermee vanzelf op....

Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.

[ Afbeelding ]

Ik heb geen betere foto op het internet gevonden, maar dit is in de richting van de bedoeling, maar de neus moet voor de loodlijn blijven en gebruik een halster en geen bit voor deze oefening en om de romp een longeersinge. Géén ongenoegen, géén dwang. Rust, harmonie, prettig, belonen, energiek!

Vergeet alle verhalen over "het op de voorhand gaan" van het paard. Het grootste deel is napraterij. De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Er is niet meer gewicht op de voorhand als het paard zijn hoofd neerwaarts voor de voorbenen brengt dan wanneer het het hoofd hoog in de krul draagt.
Eenvoudige mechanica.
Het gewicht op de voorhand kan het paard uitsluitend verminderen door met een lange licht aangespannen rug, in de beweging, én aangespannen buikspieren vanuit de achterhand de voorhand op te tillen.
Dit wordt tegenwoordig de meeste paarden onmogelijk gemaakt door ze voor in de krul te dwingen omdat ze daarmee zich tevens in het voorste deel de rug tussen de schouderbladen vastzetten.

Dankjewel voor je uitleg! Hier heb ik iets aan, zal ik zeker eens proberen.
Ik denk dat het het verstandigst is als ik iemand erbij haal die het mij eens kan leren, zodat ik zeker niets verkeerd doe.
Die flinke onderhals komt wss door het lucht zuigen...
Heel erg bedankt voor de uitleg!

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 10:29

xZiva_ schreef:
en het filmpje wat ik hier plaatste wat ik op je kanaal vond dan?
succes met je paard, ik hoop dat er maandag iets uit komt

Ik wil het liefst hier een recent filmpje plaatsen en niet iets van 5 maanden geleden. :)
Dankjewel, ik hoop het ook.
Hmmpf, arm paard, heeft al zoveel meegemaakt in z'n leven...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:46

Hoe gaat het nu, TS? Heb je er al iemand bij gehad?

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 16:44

Dierenarts komt maandagavond..
Heeft verschillende stampen gehad waardoor hij nu kreupel staat.
Hopelijk wordt het snel beter!

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:25

hoelang heb je het paard al?
misschien kan je aan de vorige eigenaar wat dingen vragen hoe hij alles deed enozo

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:34

En wat zei de Da... bn wel benieuwd ts,..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:35

ik denk dast als de da naar een kreupel paard komt kijken dat hij niet echt een goed beeld krijgt van het galopprobleem.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:37

Hoi TS ik heb alles teruggelezen en hoop dat het goed komt met je paard! (verder ga ik met iedereen hierboven mee) Succes! +:)+

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 06:26

DA is gekomen hij heeft wss een verstuiking aan z'n voorbeen, door die stamp..
Hij heeft een pijnstiller ( prikje) gekregen en nu moeten we kijken of het over een week over is.. zo niet moet hij terug komen om pilletjes te geven. Hoop dat het beter wordt , wil eerst dat het manken nu over is en dan zal ik mij concentreren op het galop probleem.

@paardenluf: vroeger deed hij dit niet. paard is verwaarloosd geweest, 2 jaar in stal gestaan. Dus ik denk dat dit er mee te maken heeft...