Slofteugel gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:43

aeolusnr1 schreef:
ik zou op vorige schrijver er nog aan toe willen voegen tijd moet wel echt reëel zijn he, een 1jaar training, das veel te lang voor zoiets, neem even een goede maand zegggggg.

Dat lijkt me erg afhankelijk van de combinatie. En elke combinatie heeft een ander tijdspad. Voor een professionele ruiter is een jaar met een onrustige aanleuning klooien inderdaad te lang. Maar als je in ts haar profiel kijkt, zie je dat ze 3 jaar rijdt, waarvan nu 1 jaar een eigen paard. Haar paard lijkt me niet een ervaren leerpaard dat al op hoog niveau heeft gelopen (verder niets ten nadele daarvan hoor!). Op zich vind ik dan niet dat je kan verwachten dat zo'n combinatie in een maand tijd een stille aanleuning voor elkaar heeft. Voor zo'n combinatie vind ik het ook niet raar dat dat langer dan een jaar duurt. Wat jammer is, is dat vaak door instructeurs en door mede stalgenootjes zo'n verkeerd verwachtingspatroon wordt geschetst over hoe snel een paard even voor elkaar zou moeten zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:44

debravanesch schreef:
Ik persoonlijk vind dat bijzetteugels meer forceren dan de slof.

Angela dit is inderdaad de bedoeling. naarmate ze het snapt laten we de slof ook achterwegen.

PS: Ik merk dat dit een gevaarlijk onderwerp is op bokt ;-)

Maar is het nu het geval dat je het paard precies hetzelfde kunt rijden als je de slof er na een half uur af haalt?

Als dat namelijk niet het geval is, dan is het niet zo dat het paard er even doorheen gevraagd moet worden, en daarna genoeg vertrouwen in je rijkunst heeft om het op te pakken. In dat geval is het terug naar de basis en leren waar jij in je lijf los moet laten, zodat je paard kan volgen. Het inzetten van de slof zou in dat geval niet eerlijk naar je paard toe zijn, je vraagt dan immers iets met de slof wat je paard niet kan of wilt uitvoeren door een fout die bij de ruiter zit, of waar het paard de kracht nog niet voor heeft.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 10:49

minimelona schreef:
debravanesch schreef:
Het activeren van de achterhand doen we hoor, voordien kon ze dit niet doordat ze geblokkeerd zat en liep ze op de voorhand. Nu gaat dit al prima, uiteraard loopt ze nog niet bergop, hoewel dit bij het verzamelen ook al begint te komen.

Kracht heeft ze genoeg, het is inderdaad zo dat ze opnieuw moet leren ontspannen. Ook vraag ik geen aanleuning met de slofteugel, maar wanneer ze aanleuning geeft, neem ik de slofteugel wat aan. Dus de ontspanning en aanleuning komt van haar uit, het is die ontspanning en aanleuning behouden. Ze is heel goed aan het been (daar hebben we eerst op gewerkt samen met het gebruik van de achterhand).

Uiteraard horen en zien jullie mijn lessen niet, dus dan zouden jullie zien dat het echt een goede instructeur is hoor.

Dit snap ik eigenlijk nou juist niet? Ook vraag ik geen aanleuning met de slofteugel, maar wanneer ze aanleuning geeft, neem ik de slofteugel wat aan. Ik rij zelf met slof, omdat ze gewoon ontzettend sterk kan worden en kan gaan sterrenkijken en ik carpaal tunnelsyndroom aan mijn handen heb (het was of slof of stang erin, vond slof de minst erge oplossing) maar het principe van de slof is juist dat die strak komt te staan als het hoofd omhoog gaat en los hangt als paard nageefelijk loopt, zoals jij het doet klinkt het precies andersom eigenlijk? zit de slogteugel dan wel tussen je bovenste vingers en normale teugel onderop of niet?

je vraagt geen aanleuning met de slof, wanneer zij correct loopt neem ik de slof aan zodat ze inderdaad haar hoofd niet kan omhoog doen.
daar zeg je ook inderdaad een punt, een sterk paard, dat is de mijne ook, loof mij (er zit dan ook haflinger in mijn beestje)
daarom maken we ze eerst los vooraan (door kneepjes met de teugel) en dan beginnen we met zit en houding aanleuning te vragen, maar als ze het bit vastneemt lukt dat ook niet. ge
Instructeur legt het goed uit, anders was ik nu al niet zo ver gekomen.

Maar ik zal zeker al jullie punten in acht nemen, het is niet omdat ik niet reageer dat ik deze negeer!

Anoniem

Re: Slofteugel gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:58

Nee klopt je vraagt ook geen aanleuning met slof dat hoor je zowiezo al nooit met je teugels te doen namelijk, als paard ontspannen loopt gebeurt dit vanzelf namelijk, maar wat jij nu eigenlijk doet, denk ik...

Is als het paard juist wel nagefeelijk gaat lopen hem juist vast zetten door je slof aan te nemen, maw je "straft" hem terwijl die het juist goed doet op dat moment...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:07

Even een paar dingen die ik eruit haal waar ik persoonlijk dus erg van "schrik".

debravanesch schreef:
Uiteraard horen en zien jullie mijn lessen niet, dus dan zouden jullie zien dat het echt een goede instructeur is hoor.

Ik hoef jouw lessen niet te zien om te beoordelen dat jouw instructeur vastgelopen is en dan maar een "laatste redmiddel" lijkt te pakken om het plaatje mooi te maken. Dit zegt voor mij dat jouw instructeur NIET een goede is.

debravanesch schreef:
je vraagt geen aanleuning met de slof, wanneer zij correct loopt neem ik de slof aan zodat ze inderdaad haar hoofd niet kan omhoog doen.

Het feit dat je de slof aanneemt als hij goed loopt, is dus compleet van lotje. Als hij goed loopt, heb je geen slof nodig. Komt hij omhoog, geef jij been. Als je de slof alleen gebruikt om te voorkomen dat je paard met het hoofd omhoog komt, kun je beter eerst eens naar een martingaal kijken.

debravanesch schreef:
daarom maken we ze eerst los vooraan (door kneepjes met de teugel)

Dit is dus ook compleet fout... Zo maak je hem niet los, zo verlies je vertrouwen in de hand, waardoor hij zich juist vast gaat zetten.

debravanesch schreef:
Instructeur legt het goed uit, anders was ik nu al niet zo ver gekomen.

Blijkbaar ben je nog nergens, aangezien je instructeur naar een slof grijpt. Zoek een instructeur die het zonder kan en die focust op het werken van de achterhand.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:18

Een sterk paard..... welk paard is niet sterk? Paardrijden is geen krachtsport!
Aanleuning, nageeflijkheid.... dat valt niet te vragen, dat kun je alleen kado krijgen op het moment dat je een rustige stabiele hand hebt die geen pijn doet en wanneer je het paard activeert en gymnastiseert. Het is geen doel opzich, het is een logisch gevolg van.

Kop in de krul vragen heeft niets met ontspanning of aanleuning te maken. Paard ontwijkt alleen de druk.

Hoofd omhoog doen is spanning, de enige manier om dat daadwerkelijk op te lossen is te kijken waar de spanning weg komt en hoe je dat moet oplossen. Dat moet je leren van goede instructie, maar dat wordt nooit bereikt met wat voor hulpteugel dan ook.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 11:59

Angela schreef:
debravanesch schreef:
Ik persoonlijk vind dat bijzetteugels meer forceren dan de slof.

Angela dit is inderdaad de bedoeling. naarmate ze het snapt laten we de slof ook achterwegen.

PS: Ik merk dat dit een gevaarlijk onderwerp is op bokt ;-)

Maar is het nu het geval dat je het paard precies hetzelfde kunt rijden als je de slof er na een half uur af haalt?

Als dat namelijk niet het geval is, dan is het niet zo dat het paard er even doorheen gevraagd moet worden, en daarna genoeg vertrouwen in je rijkunst heeft om het op te pakken. In dat geval is het terug naar de basis en leren waar jij in je lijf los moet laten, zodat je paard kan volgen. Het inzetten van de slof zou in dat geval niet eerlijk naar je paard toe zijn, je vraagt dan immers iets met de slof wat je paard niet kan of wilt uitvoeren door een fout die bij de ruiter zit, of waar het paard de kracht nog niet voor heeft.

In stap en draf wel. Galop hebben we nog niet gedaan, omdat het de eerste keer was dat ze een hulpteugel aanhad

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:02

Air schreef:
Een sterk paard..... welk paard is niet sterk? Paardrijden is geen krachtsport!
Aanleuning, nageeflijkheid.... dat valt niet te vragen, dat kun je alleen kado krijgen op het moment dat je een rustige stabiele hand hebt die geen pijn doet en wanneer je het paard activeert en gymnastiseert. Het is geen doel opzich, het is een logisch gevolg van.

Kop in de krul vragen heeft niets met ontspanning of aanleuning te maken. Paard ontwijkt alleen de druk.

Hoofd omhoog doen is spanning, de enige manier om dat daadwerkelijk op te lossen is te kijken waar de spanning weg komt en hoe je dat moet oplossen. Dat moet je leren van goede instructie, maar dat wordt nooit bereikt met wat voor hulpteugel dan ook.

uiteraard het is eerdereen voel sport. Maar ze doet dit alleen als protest, de meeste bokken of stijgeren, zij dus niet

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:05

debravanesch schreef:
uiteraard het is eerdereen voel sport. Maar ze doet dit alleen als protest, de meeste bokken of stijgeren, zij dus niet

En waarom protesteert ze?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:16

Mijn mening over de slof:
het ding doet 2 dingen.

Ten eerste: hij versterkt de inwerking van je hand. (De kracht verdubbelt.)
Dat kan een voordeel zijn, maar wel een gevaarlijk voordeel.
Bij een goede ruiter (onafhankelijke zit, etc.etc.) en een zachte hand kan het soms zin hebben, om heel even, terwijl je zelf ontspanne blijft, toch kracht te zetten.
(Jij geeft 1 kilo gewicht en blijft ontspannen in het midden zitten, het paard voelt 2 kilo en staakt het verzet.)
(Vergelijk beginnerslessen: paard gaat van hoefslag, instuctrice brult: "stuur m terug naar de hoefslag", kind trekt uit alle macht aan laten we zeggen de linkerteugel en gooit "dus" het gewicht op rechts. Overbodig te zeggen: paard gaat braaf naar rechts.)

Ten 2e: de vorm van de slof maakt, dat als een paard "naar beneden" gaat (iets, dat nog heelerg veel kan betekenen!!!) de druk minder wordt.

Een gogue doet dat ook, de druk verminderen als het dier "omlaag gaat" maar dan zonder allerlei gevaarlijke bijwerkingen. Want als je als mens een fout maakt met je teugels, wordt die fout ook verdubbeld. (Idem martingaal.)

Dus om kneepjes te geven met de slof, als het paard gewicht geeft - die snap ik niet goed.
(Los nog van de kwestie, dat "gewicht geven aan de voorkant" aan de achterkant moet worden opgelost!)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:21

debravanesh, wat is eigenlijk je doel met dit topic? Je spreekt jezelf voortdurend tegen. Eerst zeg je in je openingspost dat met slof zelfs in galop goede resultaten hebt, nu zeg je dat je er niet mee gegaloppeerd hebt. Eerst zeg je dat je de slof gebruikt om haar het aan te leren, nu zeg je dat haar gedrag uit protest is. Eerst hangt de slof los als ie goed loopt, dan pak je hem er juist bij als ie in jouw beleving nageeft om te voorkomen dat ie er weer uitloopt. Ik kan er geen sop meer van maken en ben er geloof ik wel weer klaar mee...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:27

debravanesch schreef:
Angela schreef:

In stap en draf wel. Galop hebben we nog niet gedaan, omdat het de eerste keer was dat ze een hulpteugel aanhad

debravanesch schreef:
Hallo bokkers,

Ik had graag even jullie mening. Ik ben, samen met instructeur, mijn paard aan het leren ontspannen onderin lopen. In draf en stap lukt dit aardig alleen durft ze soms al eens haar hoofd omhoog gooien. Galop lukt niet, want het minst dat je met de teugel speelt valt ze uit galop.
Nu had mijn instructeur vandaag zijn slofteugel bij. Dit lukt heel goed, zelf in galop lukte het al wat. Nu raadde hij mij aan om, als ik ga rijden een half uurtje met slofteugel te rijden en deze dan uit te doen, zodat ze leert dat ze beneden mag blijven met haar hoofd.

Wat vinden jullie hiervan? Wat is jullie ervaring met de slofteugel???

Ps: Ik hoop dat dit hier goed staat, want het gaat zowel om materiaal als rijtechnisch ;-)

Uit je OP haalde ik dat je je paard over het algemeen in stap en draf voor elkaar hebt, met af en toe het hoofd omhoog gooien (ik neem aan dat dit dus eens in de paar minuten is, want anders zou je in de galop kwa nageeflijk vragen nog niets te zoeken hebben). Daar schrijf je ook dat het in galop ook beter ging met de slof.

Uit wat je nu plaatst begrijp ik dat het eigenlijk in stap en draf ook nog niet voor elkaar is, en je paard dus niet over het algemeen nageeflijk en los loopt. Zorg eerst dat je paard in stap en draf voorwaarts/neerwaarts aan de teugel loopt zonder problemen (een keer het hoofd eruit gooien is niet erg, dat is waarschijnlijk een reactie op een fout in je eigen contact en gemakkelijk te herstellen). Hoe je dat doet, daar is een heel topic over.

Als je dat voor elkaar hebt, dan ga je pas aan de galop werken. En daar komt waarschijnlijk geen slofteugel aan te pas.

Een slofteugel vind ik echt geen verkeerde hulpteugel, maar dit gebruik je pas (tijdelijk) als het je je eigen basis goed voor elkaar hebt, de juiste hulpen geeft (kneepjes of spelen op de teugel klinkt meer als zagen, een paard gaat alleen goed nageeflijk op een stabiele mond/teugel/hand verbinding), maar het paard niet lijkt te snappen, of bang is om uit te voeren wat de bedoeling is.

Om je een goed advies te geven of jij je basis voor elkaar hebt en de slofteugel zinvol zou zijn, zou ik erg graag een filmpje zien.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:33

Je begrijpt het verkeerd, maar dit ligt misschien aan de manier van uitleg.
We hebben 1 keer aangegaloppeerd en vanuit de aanleuning en toen bleef ze in aanleuning.
Wat ik bedoel met de slof aannemen si gewoon iets korter, anders hangt die op de grond, maar hij is nog steeds los aan de borst, ze zal de slof enkel voelen als haar hoofd omhoog gaat.

Ik denk dat je zowel haar als mij zou moeten kunnen bezig zien om te snappen

Uit wat je nu plaatst begrijp ik dat het eigenlijk in stap en draf ook nog niet voor elkaar is, en je paard dus niet over het algemeen nageeflijk en los loopt. Zorg eerst dat je paard in stap en draf voorwaarts/neerwaarts aan de teugel loopt zonder problemen (een keer het hoofd eruit gooien is niet erg, dat is waarschijnlijk een reactie op een fout in je eigen contact en gemakkelijk te herstellen). Hoe je dat doet, daar is een heel topic over. ==> Dit doet ze en inderdaad af en toe omhoog gooien of uit protest terug omhoog (als ze het beu is) en als er iets te zien valt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:43

debravanesch schreef:
Wat ik bedoel met de slof aannemen si gewoon iets korter, anders hangt die op de grond, maar hij is nog steeds los aan de borst, ze zal de slof enkel voelen als haar hoofd omhoog gaat.

Okee - mij is dus niet duidelijk, waarom dan gekozen is voor een gevaarlijker hulpteugel als de slof, als er veel veiliger hulpteugels zijn, die ditzelfde doen.

debravanesch schreef:
Ik denk dat je zowel haar als mij zou moeten kunnen bezig zien om te snappen

...een filmpje bij HAW?

Citaat:
Zorg eerst dat je paard in stap en draf voorwaarts/neerwaarts aan de teugel loopt zonder problemen (een keer het hoofd eruit gooien is niet erg, dat is waarschijnlijk een reactie op een fout in je eigen contact en gemakkelijk te herstellen). Hoe je dat doet, daar is een heel topic over.
debravanesch schreef:
==> Dit doet ze en inderdaad af en toe omhoog gooien of uit protest terug omhoog (als ze het beu is) en als er iets te zien valt

...maar dit hele topic gaat vooral over de kwestie, dat het bakken nadelen heeft, om protest op te wilen lossen met een krachtmiddel zoals een slof.
(En al is een gogue veel veiliger - protest met een hulpteugel op willen lossen is "het paard achter de wagen" het symptoom met de oorzaak verwarren.)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:45

Ik zal eens iemand een filmpje laten maken, als ik iemand vind die dit wil doen.

bedankt voor jullie meningen. ik zal er zeker nog eens sterk over nadenken hoor

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:51

Heel goed, debravanesch! Zeg eens tegen je instructeur dat je NIET met de slof wil rijden. Kijken wat hij zegt. Als hij zegt dat dit het enige is dat werkt, is hij echt niet een goede instructeur.

Als je paard weer zijn hoofd omhoog doet in draf of stap, geef dan eens goed been, voorwaarts (dus niet meer tempo) rijden, maar houd je handen ontspannen en zo stil mogelijk. Géén ophoudinkjes. Je paard gaat dit voelen en gaat vertrouwen krijgen in jouw handen en beter reageren op je been.
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:04

"oji" ik kan jouw stelling zeker volgen, en ja ze nog juist ook.
Maar zoals jij hier net zegt ts is een beginnende ruiter, zonder stille hand, weinig ervaring, die gaat het idd niet klaar krijgen om op korte termijn zoiets te kunnen verbeteren.
Maar geef zo'n beginnende ruiter een slofteugel, das toch ook echt onnozel, eerst gewoon leren rijden en dan pas van die snufjes gaan toepassen. Een slof is er niet om een beginnende ruiter te laten rijden alsof het een grand-prix ruiter zou geweest zijn.
Dus even zo goed geen slof dus.
Zelf gebruik ik het idd wel eens om ergens door te werken, maar je moet dit als een uitzondering zien, of als correctie, maar niet een makkelijke weg om een beginnende ruiter het idee te geven van ....

oji schreef:
aeolusnr1 schreef:
ik zou op vorige schrijver er nog aan toe willen voegen tijd moet wel echt reëel zijn he, een 1jaar training, das veel te lang voor zoiets, neem even een goede maand zegggggg.

Dat lijkt me erg afhankelijk van de combinatie. En elke combinatie heeft een ander tijdspad. Voor een professionele ruiter is een jaar met een onrustige aanleuning klooien inderdaad te lang. Maar als je in ts haar profiel kijkt, zie je dat ze 3 jaar rijdt, waarvan nu 1 jaar een eigen paard. Haar paard lijkt me niet een ervaren leerpaard dat al op hoog niveau heeft gelopen (verder niets ten nadele daarvan hoor!). Op zich vind ik dan niet dat je kan verwachten dat zo'n combinatie in een maand tijd een stille aanleuning voor elkaar heeft. Voor zo'n combinatie vind ik het ook niet raar dat dat langer dan een jaar duurt. Wat jammer is, is dat vaak door instructeurs en door mede stalgenootjes zo'n verkeerd verwachtingspatroon wordt geschetst over hoe snel een paard even voor elkaar zou moeten zijn.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:54

ik ben niet echt voor een slofteugel, maar je moet het zelf weten. Voor dat hoofd omhoog gooien kan je beter een martingaal gebruiken

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 05:27

@aeolusnr1: ha ha, ja als je mijn eerdere posts leest zie je dat ik ts ook veeels te beginnend vind voor rijden met een slof :j
Ik bedoel dus juist te zeggen dat zo iemand geduld moet leren hebben, en dus niet haar gebrek aan rijkunst moet gaan proberen op te lossen met een hulpteugel. Ben het dus helemaal met je eens.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:13

niets mis met de slofteugel .. je instructeur is erbij .. en het is alleen maar tijd winst ;)
gewoon lekker met je instructeur trainen :D

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:31

Nu maar afwachten wat ie doet zonder slof als je denkt dat het lekker gaat met slof sta je raar te kijken hoe snel ze er weer uitklimmen zonder. Als een paard in balans loopt (wat wellicht enige tijd kan kosten) met een achterhand die ondertreedt komt het van voor vanzelf goed op orde, je zult dan geduld moeten hebben, goed naar voren, achterhand stimuleren onder te treden, met contact rijden alsof hij je mee wil nemen naar voren, als de achterbenen goed er onderkomen spant hij de buikspieren en komt de rug omhoog en komt je paard van voor nagevelijk vanuit zijn schoft. Hem daar door heen trekken ziet er voor het plaatje leuk uit maar of het vanuit ontspanning komt ?? zo kweek je ook niet de juiste spieren is mijn mening, een correct nagevelijk paard wat op eigen benen jou in alle gangen in balans kan dragen kost tijd /meters /training. Ik vind de slof gewoon een stap over willen slaan. Het éne paard heeft nu eenmaal meer tijd nodig dan het andere, dat is afhankelijk van de manier waarop hij in het verleden is gereden en zijn bouw. Succes verder, goed van je dat je er wel over nadenkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:33

LucianoS schreef:
niets mis met de slofteugel .. je instructeur is erbij .. en het is alleen maar tijd winst ;)

Jij schroomt ook niet om de slofteugel strak door te pakken dus ik snap je opmerking helemaal. Zonde van je paard, maar goed je zal het wel in overleg met je instructeur doen :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:37

LucianoS schreef:

vooral dat stukje van tijdwinst vind ik belachelijk.. tijdwinst voor jou of je paard?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:04

Tijdswinst in de zin dan je sneller weer een nieuw paard kan kopen.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:23

Wanneer je instructeur erbij is en je hebt er zelf een goed gevoel over, zie ik het probleem niet.
Daarnaast is het maar een half uurtje en natuurlijk zet je de slof niet heel strak jij gebruikt hem om te voorkomen dat je paard zijn neus omhoog gooit, als ik het goed begrijp?