Probleempaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:11

Tjee meid wat een verhaal en wat een paard!
Ik kan me heel goed voorstellen dan je gefrustreerd bent! Lastig hoor.

Toch heb ik het gevoel dat dit paard veel duidelijkheid nodig heeft, en dat bedoel ik niet in de 'harde' vorm maar zoals hier al vaker wordt aangegeven, monty roberts achtig. Grondwerk en ttouch helpt misschien ook?

En als je dat allemaal al geprobeerd hebt zou ik er ook voor kiezen om te verkopen. Het moet wel leuk blijven!!!

Heel veel succes met je beslissing!

Leuk paard trouwens!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:20

Wat een prachtig dier!

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:22

Toralone schreef:
Alex, jij stond ook op het punt Kyra te verkopen!! Hou je dat ook even in je kop? Dus, zij ego, jij kort door de bocht! (nu ben ik kort door de bocht ;)) Jij had ook liever Bokkie gehad en je wilde haar inruilen en alles, dus beoordeel een ander niet op iets wat jij ook heb mee gemaakt. Toevallig heb jij na 2 maanden een iets betere relatie met je paard, maar desalniettemin, jij wilde haar binnen 2 maanden al verkopen, TS heeft het paard al 5(?) jaar!

Dus, mijn ongezouten mening. Ik vind geduld goed, maar ik ben ook van mening dat je moet kunnen kiezen je paard te verkopen als het eind in zicht is.

Ik zou mijn paard ook verkopen na 2 jaar omdat de klik er niet was en ik na 30x er vanaf te zijn gegooid (zonder iets te breken gelukkig), maar dat paard werd toen gestolen door dergelijke. Maar goed.

Inderdaad. Maar heb het niet gedaan ;) Blijf bij mijn mening. Het is egoistisch als je het paard niet wil verkopen omdat je dan geen ander paard krijgt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:27

Alexandra, TS vraagt om tips. Jouw post voegt zo niets toe. Dus ga ergens anders olie op het vuur gooien en proberen reacties uit te lokken. Er zijn vast wel minder serieuze topics te vinden in het jeugdhonk waar je je kunt vermaken. :)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:33

maikeltje schreef:
Alexandra, TS vraagt om tips. Jouw post voegt zo niets toe. Dus ga ergens anders olie op het vuur gooien en proberen reacties uit te lokken. Er zijn vast wel minder serieuze topics te vinden in het jeugdhonk waar je je kunt vermaken. :)

Als iemand op mij reageerd, in wat voor vorm dan ook, zal ik reageren :)

Ontopic dan maar:

Als je de tijd heb (en het geld) zxal ik helemaal overnieuw beginnen, doen alsof ze nog niks weet of kent.
Grondwerk, werken aan het vertrouwen oid. anders zou ik als ik jou was toch echt overgaan op verkoop...

Boompje1985

Re: Probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:47

Ik zou eerst eens stoppen met alle middeltjes die erin gaan en haar gewoon eens paard laten zijn en lekker een tijdje de wei opdoen, laat ze maar even tot zichzelf komen en jij ook!
Laat het even los, rij even op andere paarden om de lol voor jezelf erin te houden maar geef haar ook de kans om weer even paard te zijn zoals het bedoeld is... lukt het daarna nog steeds niet dan kun altijd nog nadenken over verkopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:02

Ook ik schreef al in een vorige reactie, er zijn geen slechte paarden wel slechte ruiters.
En ik meen echt wat ik hier zeg, je moet idd open blijven staan om te willen veranderen, aan te passen aan, problemen te kunnen onderscheiden, en of je nu Z of B+ rijdt heeft hier eigenlijk heel weinig mee te maken.
Ik ken idd de ruiter niet, en het paard ook niet, maar je moet bij probleem gedrag eigenlijk gewoon met een lege geest het paard benaderen, en zien hoe reacties zich opbouwen, en daar dan op inspelen.
Anderzijds begrijp ik best wel dat iemand die al Z proeven rijd, het niet aangenaam zal vinden dat iemand even zegt de fout zit niet bij het paard, maar toch is dat de enige oplossing.
Als je wil doordrukken wat je in je hoofd hebt krijg je alsmaar een meer negatieve reactie van het paard en zal het probleem alsmaar erger worden.
Voel je dus even niet op je tenen getrapt, maar sta open voor een heel andere kijk.

unicorn_kiss schreef:
Alexandra_ schreef:
Ik vind je vooral bestwel egoïstisch,
je omschrijft dat je het paard wil houden omdat je anders geen paard meer kan rijden,
lijkt me niet de juiste instelling?!

Mijn paard (was) precies hetzelfde als jouwe, alleen hebben wij 't overwonnen.
Na nog niet eens 2 maanden ;) - Het heeft alles met jezelf te maken, jíj moet je paard leiden, als jij onzeker bent is zij het ook. Er zijn geen slechte paarden, maar wel slechte ruiters ;)

Dit vind ik een zeer ongepaste reactie.
Als het zo simpel was was het probleem al lang opgelost waarschijnlijk - elk paard is anders
bovendien suggereer je nergens in jouw post ook maar één vorm van raad, maar ratel je maar een paar (on)zinnetjes uit

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:06

De toon maakt de muziek. Er zijn heel veel manier om iemand uit te leggen dat er misschien iets in de aanpak van de persoon zelf niet goed gaat. Maar zoals Alexandra_ dat doet is in mijn ogen zeker niet een manier. Je geeft iemand alleen maar een rotgevoel en een verdedigingsdrang. Ik vind het knap dat TS er niet op gereageerd heeft.

Ik denk ook dat er iets anders moet, want het gaat niet voor niets fout. Maar ik denk niet dat je altijd hoeft te zeggen dat het alleen aan de ruiter ligt. Ik doe ook vaak genoeg dingen verkeerd, maar mijn paard reageert er niet zo op als het paard van TS. Het ligt wel ook aan het paard, de reacties die zij geeft zijn niet normaal gedrag te noemen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:18

TS als ik zo tussen de regels doorlees van jou verhaal, dan merk je de grootste negatieve gedragsverandering tijdens de winter? Tegelijkertijd vertel je dat ze minder of zelfs helemaal niet buiten komt.
Misschien dat hier het grootste probleem zit?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:20

je hebt gelijk hoor "Renske"
En ieder paard reageert zeker anders, maar je kan nooit verwachten van het paard van doe nu eens normaal, het paard doet wat hij doet, en het is aan de mens die er op dat moment mee aan het werk is, om dat verkeerde gedrag te sturen naar een meer aanvaardbaar gedrag.
Het is net die zoektocht die je als mens moet durven aangaan, enkel zo kan je dan het probleem ook echt gaan verbeteren.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:33

aeolusnr1 schreef:
En ieder paard reageert zeker anders, maar je kan nooit verwachten van het paard van doe nu eens normaal, het paard doet wat hij doet, en het is aan de mens die er op dat moment mee aan het werk is, om dat verkeerde gedrag te sturen naar een meer aanvaardbaar gedrag.
Het is net die zoektocht die je als mens moet durven aangaan, enkel zo kan je dan het probleem ook echt gaan verbeteren.

Ja dat ben ik wel met je eens. Het lost niet vanzelf op. De mens moet veranderen want het paard zal dat uitzichzelf niet doen zeg maar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:57

Volgens mij is ts niet zo prestatiegericht dat het beest de sterren van de hemel moet lopen want dan was het paard allang weg geweest, ts, je heb qua uiterlijk een prachtig paard. Laat haar toch nog eens van top tot teen doorlichten maar dan bij een andere kliniek, desnoods ook thermografie en allergie onderzoek. Paard kan bvb allergisch voor iets zijn, het kuilvoer in de winter wat zich uit in pijnlijke nieren door de eiwitten en hoppa, pijn bij het rijden. Ik zie een prachtig dier op de foto en aangezien je al vijf jaar bezig bent kan een half jaar er ook nog wel bij, succes.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:33

Ik ben best een nieuweling in de 'moderne' rijtechnieken. Maar zo'n 20 jaar geleden, werd mij door een wijs ruiter geleerd, dat rijden begint met vertrouwen. Ik reed toen met een merrie, die volgens mensen, net te berijden was en door mijn instructeur als moordmachine betitelt werd.
Zeker met een gevoelig paard, is het vertrouwen meer dan belangrijk. Je merkt verschil als het paard niet los kan bewegen, dus zou ik zeggen: schop iedere dag iedereen uit de bak of paddock of welke ruimte jullie mogen gebruiken om los te laten lopen en laat je paard eerst eens een half uur, voor je gaat rijden los. Geen zweep of wat dan ook gebruiken om op te jagen, maar gewoon de ruimte geven om zelf te bepalen of hij wil lopen. Leg op een paar plaatsen wat hooi of wilgentakken neer.
Daarna een fijne rustige poetsbeurt en dan even rijden, zonder druk, ontspannen. Zelf ook.
Lukt het jou niet om ontspannen op hem te gaan zitten, uit angst of frustratie, vraag daarin hulp.
Werk dan zelf aan het opbouwen van vertrouwen vanaf de grond en laat een ander je paard rijden. Is de band verbetert, krijg je vanzelf zin om er weer op te kruipen.

Als je een dergelijk kan overtuigen dat jullie een eenheid zijn, dan is er echte magie en zal je moeilijk nog een zelfde type paard krijgen hierna.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:14

aeolusnr1 schreef:

Volgens mij is TS al 5 jaar op zoektocht, ik denk dat het dus zinvoller is om gerichte tips te geven

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:22

"unicorn" je bent blijkbaar zelf een heel verstandig persoon, maar zo enkel via tips leer je echt niet hoe het moet/kan.
De persoonlijke ingesteldheid moet je leren veranderen, het probleem vanuit een heel andere manier gaan bekijken.
eigenlijk kan dat enkel (volgens mij) door privé les te nemen. En dan specifiek op het oplossen van dit probleemgedrag te werken.
Niet alle lesgevers hebben daar hun ingesteldheid op gericht.
En al vijf jaar op zoek naar de juiste aanpak is wel heel erg lang, je zou elke training een verbetering moeten opmerken, soms met even een kleine terugval maar toch een stijgende lijn.
dus zo'n gedrag moet je binnen het half jaar kunnen zien verbeteren , is dit niet zo dan ben je als trainer heel dik verkeerd bezig. dus 5j is veel te lang dus.

unicorn_kiss schreef:
aeolusnr1 schreef:

Volgens mij is TS al 5 jaar op zoektocht, ik denk dat het dus zinvoller is om gerichte tips te geven

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:56

Het helpt vaak ook al om alles eens duidelijk op een rijtje te zetten. Hoe is ze gehuisvest, wat eet ze, wat doe je met haar qua verzorging en training? In welke situaties vertoont ze het gedrag? Wat is door de veearts uitgesloten en waar zou nog een medische oorzaak kunnen liggen? Wat valt je op aan haar als je naar haar kijkt op stal of in de wei? Hoe gedraagt ze zich bij anderen (mensen en paarden)?

Op die manier ga je makkelijker verbanden zien tussen bepaalde factoren en wordt het misschien iets duidelijker in welke richting je het moet zoeken. Misschien heel voor de hand liggend maar maak eens een verslag voor jezelf zou ik zeggen. En als je wil kan je het ook hier neer zetten zodat anderen kunnen meedenken.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:44

Nou ik heb er al hele boeken over geschreven maar er is niet echt een lijn in te trekken.
Bij lawaai en drukte gaat ze snel over de rooie en in de paniekfase....
ze is super gehuisvest maar komt wel minder buiten als vroeger een tweetal uurtjes per dag en ook niet elke dag (maar heb daar ook niet veel over te zeggen) (heb geen inspraak in voerbeleid en lig grondig overhoop met uitbater omwille van persoonlijke aanval van hen naar mij toe omdat ik me teveel moeide met alles en mijn paard maar moet eten wat de anderen krijgen). Op maandag ging ik lekker wandelen aan de hand , grazen en tutten maar mag ik nu niet meer binnen (sinds ik overhoop lig sinds vorige week en een deur in mijn gezicht heb gekregen)... Dinsdag en woensdag reed ik, donderdag longe met longeerhulp of halstertje, vrijdag (zaterdag) zondag rijden ( 1 dagje cavaletti's) ...

Rijden is altijd max 45 minuten met veel pauze's...

veearts heeft hoofd volledig gecontroleerd en ok...
Rug ook, wel wat gevoelig maar is ze in het algemeen wel...
Deze namiddag wordt er bloed geprikt voor een uitgebreid bloedonderzoek...

Ik heb mijn moeder al gesmeekt om van stal te veranderen maar ze wil niet...
En heb zelf dus zeer weinig inspraak.

Ik ga zelf al 20 jaar met paarden om en weet echt wel hoe en wat.. Natuurlijk kan ik altijd bijleren en sta daar ook voor open, maar ik denk dat sommige mensen er absoluut een verkeerd beeld van mij en het paard hebben en dat menig het paard al lang van de hand had gedaan...

Voor de nuttige tips allemaal hartelijk dank... We zien wel waar de toekomst ons brengt en ik neem er zeker een aantal met mij mee...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:48

Ben jij op jouw leeftijd nog zo afhankelijk van je moeder, paard zou ik toch snel daar weg halen. Lekker buiten de hele dag, een paard zou van minder gek worden, gemiddeld een uur per dag naar buiten. Anders zorgen dat je zelf alles kunt betalen zodat je ook zelf kunt beslissen.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:55

Mee eens bigone, andere stal!!! Ik weet niet in hoeverre waarom je moeder de stal bepaald, maar als jij aangeeft dat deze stal niet past bij jou en je paard, dan moet er toch over te praten zijn voor een andere stal? Waarom wil je moeder perse deze?
Een paard hoort minimaal 4 uur per dag buiten (paarden sector, is verplicht gesteld voor het welzijn van het paard), dus 2 uurtjes per dag en dan niet eens elke dag is NOT DONE! Mijn mening.
Ik heb een tijdje een eigen stal gehad en daar had ik een merrie pony in pension, en dat was een draak! Maar zodra ze buiten stond, niets aan de hand. Die was gewoon vreselijk gevaarlijk binnen, bijten en trappen. Dus, daarna in overleg met eigenaresse, besloten paard 24/7 buiten te houden, maar wel op het paddock waar geen wind was dmv een haag (had geen inloop stal), daarna, een kind van 4 kon lezen en schrijven met het dier...

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:58

details kunnen via PB maar ga ik hier niet uitgebreid in het topic gooien...

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:03

Nee, oke, dat is je goed recht hoor. Ik dacht, misschien omdat de boxen van 14k goud zijn, of het water in de drinkbakken zuiver Spa bron water ofzo... Je weet het niet :)

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:10

Nee helemaal niet :) , als dat zo was ...
omdat er geen betere in de buurt is... In België heb je niet zoveel stallen als in Nederland helaas en de keuze is erg beperkt. Wil wel terug naar mijn vorige stal maar daar zijn we met wat strubbelingen vertrokken (en niet over de paarden maar over een onfrisse amazone die met mijn ex aan de haal gegaan is ...) en met hangende pootjes teruggaan is ook niet alles he... Ik zou het nog wel durven want die was ook altijd open... Ben gisteren voor de allereerste keer, in 15 jaar dat ik een eigen paard heb (uitz vakantie buitenland :)) , een dag moeten overslaan terwijl het mijn vrije namiddag was ... Mijn hart bloedt echt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:00

Dan moet je in actie komen of je paard verkopen aan iemand die haar wel kan bieden wat ze nodig heeft, of toch de strijd met ma aangaan, klinkt hard en de reden waarom je moeder het voor het zeggen heeft interesseert me eigenlijk niet. Als je het beste met je paard voorhebt dan probeer je een oplossing te zoeken. Het feit dat je daar al vijf jaar mee bezig bent en het maar niet lukt zal erg frustrerend voor je zijn maar misschien is een radicale oplossing wel het beste. Dan ben je ook los van de regels en afhankelijkheid van ma, lijkt me ook niet gezond dat zij op deze leeftijd je leven nog bepaald, sterkte, ik zou niet graag in je schoenen staan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:08

WildThing schreef:
Nee helemaal niet :) , als dat zo was ...
omdat er geen betere in de buurt is... In België heb je niet zoveel stallen als in Nederland helaas en de keuze is erg beperkt. Wil wel terug naar mijn vorige stal maar daar zijn we met wat strubbelingen vertrokken (en niet over de paarden maar over een onfrisse amazone die met mijn ex aan de haal gegaan is ...) en met hangende pootjes teruggaan is ook niet alles he... Ik zou het nog wel durven want die was ook altijd open... Ben gisteren voor de allereerste keer, in 15 jaar dat ik een eigen paard heb (uitz vakantie buitenland :)) , een dag moeten overslaan terwijl het mijn vrije namiddag was ... Mijn hart bloedt echt...

Ik heb je topic gelezen en vind het echt heel sneu voor je. Misschien lees ik erover heen, maar hoe oud is de merrie en wat is de afstamming? Zit er 'heet' bloed in?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 13:09

Nou kijk als je denkt dat ik niet het beste met mijn paard voor heb en niet naar een oplossing zoek...
Dan denk je dat maar, is je goed recht ... maar ik ga hier verder maar niet op ingaan....

merrie wordt 11 jaar en is Negro x Juventus