[Discussietopic] Trainingsmethode Gert van het Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:55

Volgens mij begint Gert bij groene paarden zonder bit, wel met een touw door het halster over de neus.
Alleen bij probleempaarden die al bereden zijn rijdt hij met bit.
En zelfs dan nog met dat touw er bij.

[EV-ITP] Sfeerimpressie - Gert van den Hof

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:21

Myca schreef:
Volgens mij begint Gert bij groene paarden zonder bit, wel met een touw door het halster over de neus.
Alleen bij probleempaarden die al bereden zijn rijdt hij met bit.
En zelfs dan nog met dat touw er bij.

[EV-ITP] Sfeerimpressie - Gert van den Hof

Ik zie dat het topic al wat ouder is, maar leuke en duidelijke foto's.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:11

Dat is inderdaad een ouder topic, maar als je op youtube kijkt dan zie je ook wel dat hij met touwen en halster rijdt.
Bij dit topic kan iedereen het duidelijk zien. Er wordt ook nog naar dit topic verwezen [EV-ITP] Clinic - Gert van den Hof daar zie je nog meer foto's.

Op zich begrijp ik de "paardvriendelijke" methode wel, maar soms zijn paarden net kinderen. Je kan niet eeuwig met ze discussieren, ergens zit een grens en dan mag je ze best wel eens op hun donder geven als ze daar overheen gaan. Als je maar in je achterhoofd houdt dat een paard een vluchtdier en een kuddedier is. Alle reacties die daarbij horen moet je respecteren, dan pak je ze op een geschikt moment weer op.

Maar als iets uit de context wordt getrokken (O jee dit deed toen zeer, dus dat gaat nu ook zeer doen.)
Dan mag je ze best overtuigen dat dat inmiddels veranderd is. Mensen moeten niet varen op aannames en paarden evenmin.

Cassidy

Re: [Discussietopic] Trainingsmethode Gert van het Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:38

Sorry, een paard leeft in het hier en nu. Wat is de aanname die een paard kan doen als hij compleet groen en blanco uit een weiland wordt getrokken en Gert krijgt voorgeschoteld die hem even zadelmak gaat maken?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:46

In zo'n geval heeft een paard geen geen aannames, ik had eigenlijk dat paard uit dat andere topic van romancehorse in gedachten.
Een doorreden paard met een trauma. [VVDD] Gert van het hof op ons paard !!! En ik zie nu dat ik mogelijk niet erg duidelijk was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:07

En ook een paard met een verleden en/of trauma leeft in het hier en nu, met wat ervaring uit het verleden namelijk dat hij door staken onder werk uit kan komen. Dus idd, leer ze dat de situatie verandert is. Ga die confrontatie aan, ook al krijg je de reactie van Gert in die filmpjes. Een huppend paard, zijn grenzen proberen te verleggen, en een ruiter die er ab-so-luut niet van onder de indruk is.

Blijft de vraag: what is your point?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:18

Ik heb geen 'point' tegen Gert, zeker niet bij die gevaarlijke paarden. Persoonlijk zou ik anders beginnen met een blanco groen paard, maar ook daarbij laat ik andere mogelijkheden over.

Bij ons op stal is vorige week een paard afgemaakt omdat hij 'gevaarlijk' was. Het is eeuwig zonde dat dit paard niet onder de hoede van Gert is geweest, dan had hij mogelijk nog een kans gehad.
Met dit paard zijn ze met met een slecht passend begonnen en heeft hij dus pijn ervaren. En de associatie zadel-pijn heeft hij niet eens kunnen doorbreken.
Ik snap als eigenaar heel goed dat je geen paard gaat verkopen waarvan je denkt dat hij levensgevaarlijk is. En van een heel klein deel van de paarden gaat dat misschien ook op, maar een veel groter deel heeft ergens een tic opgelopen. Het is dan wel fijn dat iemand zo'n dier kan overtuigen dat het ook anders kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:22

Myca schreef:
Ik heb geen 'point' tegen Gert, zeker niet bij die gevaarlijke paarden. Persoonlijk zou ik anders beginnen met een blanco groen paard, maar ook daarbij laat ik andere mogelijkheden over.

Bij ons op stal is vorige week een paard afgemaakt omdat hij 'gevaarlijk' was. Het is eeuwig zonde dat dit paard niet onder de hoede van Gert is geweest, dan had hij mogelijk nog een kans gehad.
Met dit paard zijn ze met met een slecht passend begonnen en heeft hij dus pijn ervaren. En de associatie zadel-pijn heeft hij niet eens kunnen doorbreken.
Ik snap als eigenaar heel goed dat je geen paard gaat verkopen waarvan je denkt dat hij levensgevaarlijk is. En van een heel klein deel van de paarden gaat dat misschien ook op, maar een veel groter deel heeft ergens een tic opgelopen. Het is dan wel fijn dat iemand zo'n dier kan overtuigen dat het ook anders kan.

Er is niet zo lang geleden bij onze buren een paard ingeslapen om dat de eigenaar van mening was dat, als zij er niet mee om kon gaan, niemand dat kon. Paard was echt niet lastig, maar eigenaar kon niet rijden. En dan vind ik het in mijn ogen ab-so-luut onaanvaardbaar als iemand zijn eigen kunnen zo overschat dat er een levend wezen daar het leven voor moet laten. Want aanbiedingen om dit paard te corrigeren zijn er genoeg geweest, maar werden in de wind geslagen. En je eigen kunnen zo overschatten dat je van mening bent dat je van mening bent dat als jij al niet met een paard om kunt gaan, niemand dat kan, vind ik ronduit walgelijk!

Er zijn altijd laatste kansen, ook al is dat Ger van het Hof of aanverwantte correcteurs. ALTIJD!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:46

Cassidy schreef:
Myca schreef:

Er is niet zo lang geleden bij onze buren een paard ingeslapen om dat de eigenaar van mening was dat, als zij er niet mee om kon gaan, niemand dat kon. Paard was echt niet lastig, maar eigenaar kon niet rijden. En dan vind ik het in mijn ogen ab-so-luut onaanvaardbaar als iemand zijn eigen kunnen zo overschat dat er een levend wezen daar het leven voor moet laten. Want aanbiedingen om dit paard te corrigeren zijn er genoeg geweest, maar werden in de wind geslagen. En je eigen kunnen zo overschatten dat je van mening bent dat je van mening bent dat als jij al niet met een paard om kunt gaan, niemand dat kan, vind ik ronduit walgelijk! Helemaal mee eens.

Er zijn altijd laatste kansen, ook al is dat Ger van het Hof of aanverwantte correcteurs. ALTIJD!

Heb mijn reactie er even vet bij gezet.