Gozer na 9 maanden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 23:55

Heleennn schreef:
Gewoon vragen aan een mod :) En waarom verwijderen? Dit bewijst toch dat je het met ons eens bent dat dit niet correct rijden is?

Nee maar aleen maar poedersuiker reacties en ik hoor van vele die hem ook in het echt zien rijden dat het gewoon goed is die mensen hebben meer dan 20 jr ervaring

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:56

een topic wordt niet zomaar dicht gedaan omdat de reacties niet degene zijn die de ts wilde ontvangen..

laat ik het even anders brengen: je weet wel dat als wij nu gelijk hebben je je paard kapot aan het rijden bent? en het dus zo snel mogelijk moet worden verbeterd?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:56

Dat je dit topic wilt sluiten bewijst imo alleen maar dat je onze adviezen in de wind slaat en toch wel door wilt aanmodderen... Jammer nederland kent al erg veel kapotte paarden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:57

Dit is inderdaad geen beeld om trots op te zijn. Je pony loopt inderdaad in een valse knik en drukt de rug weg, wat bewezen schadelijk is voor spieren, pezen en gewrichten en hij heeft enorm veel spanning. Ik denk dat de spanning komt door het feit dat hij niet vooruit weg kan, omdat jij hem daarvan tegenhoudt.

Ik denk dat je pony een groot deel van zijn basisopleiding mist en daardoor een probleem heeft met zijn balans en nog even de tijd nodig heeft om zijn evenwicht te zoeken. Wegrennen is vaak een gevolg van 'het niet aankunnen'. Hij heeft bespiering nodig om in een laag tempo te kunnen lopen en verzamelen, en dat heeft hij niet, waardoor hij rennerig wordt - gevolg, jij haalt hem terug, wat voor spanning en stress zorgt bij het paard (hij kan immers niet aan wat je vraagt). Hij heeft zo geen plezier in het rijden en de kans is groot dat je hem pijn doet. Ook op langere termijn kan dit vele klachten gaan geven.

Ik zou dus aan zijn balans gaan werken, en je concentreren op de achterhand (hoofd-halshouding komt vanzelf en is eigenlijk niet belangrijk als het paard de rest van zijn lichaam goed gebruikt). Dit kun je doen door hem in stap veel te laten buigen, af en toe proberen hem een stukje te verzamelen, balkjes lopen, longeren (waarbij je paardlief rustig de tijd mag geven om zijn eigen tempo en halshouding te bepalen). Stukjes schouderbinnenwaarts zijn hier ook ontzettend nuttig voor (liever nog ernaast dan erop).

Als je vragen hebt hoor ik het wel, ik hoop oprecht dat je eruit komt :)

Edit: Nu vind ik die twee links een pagina terug ook niet het goede voorbeeld geven. Paard wat in dat topic getoond wordt heeft gigantisch overgewicht en loopt op veel foto's op de voorhand... Het is niet alleen een kwestie van 'het hoofd moet naar beneden' helaas.
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 01-04-13 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:58

Helaas zie ook een paard wat totaal niet ontspannen is.
Op de foto van 2 maand onder het zadel zie je ook verzet, waar jij meer druk voert om toch hem aan de teugel te krijgen.
Je zet je handen vast bij het zadel. Ontspand je eigen schouders niet. Net of denk je dat hij er elk moment vandaar gaat schieten.

Het begin is er, nu de ontspanning. Laat hem je hand leren volgen. Voorwaarts neerwaarts.
Op je eerste foto van vandaag zie je een paard wat bij elkaar gehouden word, strak in de rug, onder je weg lopen en geen achterhand. Geeft helaas geen ontspannen indruk zoals het voorbeeld is gegeven door Heleenn. Hij neigt idd richting rollkur te lopen. Dit hoeft helemaal niet bewust te zijn.

Kortom, het begin is er. Nu de ontspanning. Zodra je dat te pakken hebt loopt je paard heerlijk onder je kont :)
Laatst bijgewerkt door newt op 02-04-13 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 00:00

En ts, de reacties hier zijn nuttig. Ik maak het zelfs duidelijk met afbeeldingen en leg je uit hoe je kan trainen naar ontspanning en hoe je ervoor kan zorgen dat je paard onder je blijft...

Cioccolato

Re: Gozer na 9 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:00

Ik zie een mooi paard. Helaas zet ruiter hand echt vast. Snap niet dat je het zelf niet ziet ts? Je ziet dat je je handen bijna in je kruis hebt zitten.. Dat is het eerste wat niet hoort, je handen hoor je te dragen net voor het zadel. Zo kun je ook normaal sturen zonder dat je je handen op/tegen/etc je been moet leggen.
Krijg je geen spierpijn in je handen van het zo hard vast zetten?
Loopt je paard de hele tijd zo of schud hij veel met zn hoofd? Het tegen de hand zijn.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:30

sabrinagirl schreef:
Joanne1987 schreef:
Waar? Penny-Shetlander-school?
Sorry meis, maar dit is écht NIET goed!
Beter neus in het zand en dragend als dit, ga je zo door kan je paard over een paar jaar als grasmaaier gaan dienen want zo rijd je hem finaal naar de kl*te

Ow oke nou dat wil ik niet
Maar hij gaat vanzelf zakken meestal soms vraag ik hem wel aan de teugel
Maar als hij vanzelf gaat zakken is dat niet goed

Vroeger reageerde ik ook altijd zo.
Altijd zeggen dat het niet door mij kwam en alles maar ontkennen,.
Meis, doe wat met het advies dat je krijgt.
Mijn oude vz paardje heb ik naar de klote gereden.
Hebben haar verkocht omdat ik dat wilde.
Nu is ze weer helemaal goed omdat er gewoon goed op gereden word en naar het paard wordt gekeken.
Nu hebben we een ander paard, en ben daar heeeeel anders mee aan de gang gegaan.
Succes :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:34

Zegt je instructrice niks van je eigen houding? Op je eerste foto valt me meteen op dat je handen tussen je benen zitten en ze zo goed als gestrekt zijn.
De rug van je paard is hol & loopt ook echt niet fijn..
Zoek een goede instructrice, die je echt helpt, want op die manier, lukt het duidelijk niet

Toralone

Re: Gozer na 9 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:40

Staart hangt ontspannen af, dus er zit wel ontspanning in, maar hoofd/nek/hals houding ten opzichte van jouw handen is niet goed. Zoals er meer hebben gezegd, los laten. En als je dat moeilijk vind, met kleine stukjes tegelijk. Je paardje zal vanzelf merken dat dat fijner is en nog meer op je gaan letten omdat je hem die ontspanning gunt. Succes!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:47

ook ik sluit me aan bij het niet fijne beeld: je bent veel te strak in je handen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:48

Lieve TS, vaak zeggen mensen in je buurt iets heel anders dan wat ze echt denken, vooral in de paardenwereld. Genoeg instructie die alleen maar roept "goed zo" en "wat loopt ie mooi" om jou als lesklant blij te houden. Niet elke instructie durft negatieve dingen zeggen omdat ze bang zijn dat hun klant dan een andere lesgever zoekt.
Dit geldt ook vaak voor je stalbaas en dergelijke. Het zijn er weinig die echt eerlijk gaan zijn en gaan zeggen "nou dat moet even helemaal anders", omdat ze niet willen dat je weggaat.
En er zijn ook best veel mensen die tegen je zeggen "ja is goed je bent netjes bezig" waar ze denken "zo, dat is slecht". Omdat ze je niet willen kwetsen, omdat ze dan lekker achter je rug kunnen lachen en ook wel eens omdat het ze vaak gewoon helemaal niet boeit wat je doet. Al staat je paard op z'n kop in een roze tutu, dan zeggen ze nog steeds dat hij er schitterend uitziet.

Daar zal je ook even doorheen moeten, leer uit te vissen wat er net achter hun commentaar zit. Hier op bokt krijgt je echter ongezouten meningen. Dat is omdat we elkaar niet kunnen zien en via het internet zijn erg veel mensen een stuk eerlijker en rechtuit (en kwetsend soms). Daarom hebben ze echter geen ongelijk.

Ik volg de voorgaande bokkers volledig: zoek andere en betere instructie, leer je paard loslaten voorin. Als hij wil zakken dan laat je hem zakken. Moet hij daarvoor eerst een paar rondjes erg vlot ronddraven? Laat hem dat dan doen. Hij doet er niks mis mee en achteraf heb jij er extra plezier mee omdat hij uit zichzelf veel beter gaat lopen.
Trekken aan de teugels hoeft ook niet, gewoon contact met heel lichte begrenzing is vaak genoeg om voorin losheid in de kaak te krijgen. Wel op tijd even nageven. In principe kan je zelfs zeggen dat al dat vragen via de teugel niet eens nodig is. Met veel oefenen en je paard aan het been en over de rug rijden doet ie het vanzelf zonder dat je ook maar iets moet doen voorin. Een halve ophouding dient dan enkel om even te vertellen "opgelet, we gaan wat anders doen".

Succes, als je er wat voor inzet komt het wel goed :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:49

sabrinagirl schreef:
Heleennn schreef:
Gewoon vragen aan een mod :) En waarom verwijderen? Dit bewijst toch dat je het met ons eens bent dat dit niet correct rijden is?

Nee maar aleen maar poedersuiker reacties en ik hoor van vele die hem ook in het echt zien rijden dat het gewoon goed is die mensen hebben meer dan 20 jr ervaring

Dan doen die het al 20 jaar verkeerd :+
Mooi paard alleen je zet inderdaad je handen vast.
En dan kan hij niet veel anders meer dan zich opkroppen.
Probeer hem eens de ruimte te geven,handen naar voren!
Het gevaar is als je zo blijft rijden hij gaat krabbelen als hij dat niet al doet.
Maar dan zou ik een filmpje moeten zien.
Waarom neem je de tips niet aan?Het kan toch niet zo zijn dat jij denkt dat iedereen ongelijk heeft en dat hij zoals jij denkt goed loopt?
In het belang van je paard kun je de tips beter voor waar nemen en er wat mee doen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:56

Ik denk dat het meeste al wel is gezegt, echter wil ik je er wel op wijzen dat zo kort rijden helemaal onnodig is zeker als ze nog aan het leren rijden zijn. Het paard loopt half op slot in de hals, totaal niet ontspannen en als je al gemeld heb dat hij al eerder rugklachten had, waarom denk je dat dit komt? misschien is het beter om een andere begeleider te zoeken bij het helpen met het doorrijden van je paardje, zo voorkom je ook onnodige schade op (eventuele) latere leeftijd, en dat het paardje onnodig lijdt..

Zit zelf al 10 jaar in de paarden, en heb ook menig paard beleerd en door gereden, maar op deze manier heb ik t zeker niet geleerd,en dat zal niet voor niks geweest zijn.
Kortom neem tips aan! kijk voor een andere begeleiding en kijk of dat beter voor je paardje werkt, zodat jullie de komende jaren kunnen genieten met rijden !
Laatst bijgewerkt door Mioux op 02-04-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:57

auwa.. krijg al pijn als ik het zie.. Zit zelf pas 2,5 jaar in de paardenwereld maar dit ziet er niet bepaald uit als een ontspannen paard.. voren zit hij echt vast..

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:58

Jij en je paard zien er erg gespannen uit.
Probeer je eens helemaal te ontspannen..
misschien meot je je handen ook iets hoger doen,
want zoals wij dat noemen als iemand zn handen zo dicht bij zich heeft: 'diegene heeft schaamluis'.
Ik ben het erg eens met de mensen die boven mij staan!

Doe lekker rustig aan, het heeft toch geen haast dat die gelijk aan de teugel moet lopen?
En zoals de rest al zegt, als je zo door gaat rijd je je paard naar de klte..
als ik jou was, zou ik dat zo gelijk veranderen!

Succes verder! ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:00

_Ashii_ schreef:
auwa.. krijg al pijn als ik het zie.. Zit zelf pas 2,5 jaar in de paardenwereld maar dit ziet er niet bepaald uit als een ontspannen paard.. voren zit hij echt vast..

hij zit niet vast...hij wordt vastgehouden.Hij kan geen kant op.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:00

Overigens zie ik dat je in of om nijkerk woont, ik weet wel dat je in deze buurt ook begeleiding kan vragen want ik woon 20 min van nijkerk af, wie weet werkt het beter voor jullie om dat toch eens te proberen ?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:03

Ziet er niet echt fijn uit. En TS ze bedoelen het echt niet rot maar geven je een goed advies!

Laatst ook iemand.
Dure les van een instructrice, prees haar de hemel in. Want wat liet ze hem super lopen.
Een instructrice met jaren lange ervaring en reed zelf ook redelijk hoog in de sport....

Maar op de manier van de instructrice ging het paard er niet beter op lopen. Zo erg dat het gewoon ging staken..... Nee ze moest het zo en zo op gaan lossen....

Uiteindelijk heeft ze al het lessen in de wilgen gehangen en is gaan buitenrijden. Vlak erna toch maar weer gaan lessen, ditmaal bij iemand anders.
Nee moet je nu het paard zien lopen, gewoon super!
Mooi ontspannen en van verzet is totaal geen sprake meer van hoor.....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:06

sabrinagirl schreef:

Ik ken ook wel mensen die 20 jaar in de paarden zitten en dit goed vinden, het is maar net wat je wilt natuurlijk.

Je geeft aan dat het paard lastig rustig te draven is. In dat geval is hij nog niet goed een het dragen met zijn rug en kan hij nog niet voldoende verzamelen. Als hij dat nog niet kan is dit meer het beeld wat je wilt zien:
http://www.horseproblems.com.au/Photo's/Duccio/nova4.JPG
hier drukt het paard zijn rug nog naar boven vanuit het 'stofzuigeren' zoals jij dat noemt; maar een jong paard kan nog niet anders! Kijk vooral naar de achterhand; die gaat al aardig onder de massa. Vergelijk het met jouw foto; daar lijkt de voorkant meer 'opgericht' maar sloft de achterhand er als het ware achteraan. Daaraan kun je zien dat het paard nog niet toe is aan zo een korte teugelvoering.

Meer teugel dus en laat hem maar stofzuigen, zo leert hij zijn rug gebruiken. Later, als hij meer spieren krijgt kun je de achterhand dan meer gaan verzamelen en komt de voorkant vanzelf omhoog. Je zult tegen die tijd voelen dat je nog veel minder druk op de teugels hebt dan nu.

laura0512

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:09

Ook ik sluit me aan bij de rest, dit ziet er totaal niet ontspannen en fijn uit!
Paard drukt enorm zijn rug weg!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:16

meisje meisje...laat je paard eens los..
Ik zie een totaal niet ontspannen paard... een paard dat met een holle rug rijdt en totaal niet ontspant...

ik verwijs je naar dit topic... [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V en raad je aan ook alle 5 de delen goed en zorgvuldig te lezen en zo kom je er achter dat als je nu met je paard door blijft rijden jij je paard kapot rijdt. (al lees je alleen maar de openingen dan leer je al)
Pas als je paard mooi ontspant over de rug kan hij pas echt nageven...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:30

Citaat:
Topics met een overzicht van foto's die een verandering in beeld brengen door de tijd heen zijn toegestaan, er moeten echter minimaal 5 recente foto's in geplaatst worden of een kwalitatief goed filmpje van minimaal 20 seconden.

Omdat het topic niet aan deze regel voldoet, zet ik het op slot.