Ixquisa, vier jaar na zeven maanden training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:41

En dan nog is wat je er zelf mee doet. Als jij vind dat het goed gaat, waarom dan zo zwaar de kritiek van anderen laten wegen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:44

_Niien_ schreef:
Maar Heleen, ze geven hier ook rijtechnische commentaar... ik denk dat je het gewoon nog niet wil aannemen..
Neem het van mij aan, meteen de slof erop gooien etc is echt niet goed hoor.
Deze periode is nu misschien wel voorbij, maar zoals ik het zie, loopt je paard nog altijd niet van achter naar voor, en ik geloof echt dat jij veel beter kunt met de juiste begeleiding! ;)

Bij Joni ga je inderdaad niet mogen les volgen, daar heeft de manege een overeenkomst over.
Onze stal is er niet ver vandaan, op wandelafstand.

Pff was bij mijn vorige privestal ook, als ik naar de buren zou gaan mocht ik niet meer terug komen :') Natuurlijk loopt ze nog niet mooi van voor naar achteren en met de juiste bewegingen, dit moeten we juist nog oefenen :D Omdat de slof er af gehaald is kwamen onze rijtechnische problemen weer naar boven en werden ze zichtbaar, hier zijn we nu dus hard aan aan het werken.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:46

Er worden hier goede tips gegeven om verder te komen met je paard.
Je geeft aan dat je begeleiding hebt, helemaal goed, maar er kan niet gezien wat voor begeleiding je hebt.
Misschien juist een tip om eens met andere begeleiding te gaan rijden, kan heel goed in je voordeel werken.

Wat je kan afleiden aan jouw verhaal is dat je voor het eerst een jong paard hebt.
Jonge paarden zijn nu eenmaal anders dan een ervaren paard, het kost tijd en veel geduld om je paard die ontspanning te geven die je zoekt.
Dit lukt idd niet met een slof eraan.

Meid neem de tips aan het word niet slecht bedoeld, tsja misschien brengen sommige het niet helemaal handig maar evengoed is het goed bedoeld.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:47

Dus... door blijven oefenen. Klaar. De constatering van de bokkers komen overeen met die van jou zelf: de slof was de oplossing niet, je hebt nog veel werk te doen. Groot punt om te oefenen is het van achter naar voren rijden. Hoe? Soepel in je hand, veel overgangen. Kortom: veel les.
Dan is het toch niet negatief?

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:47

Van achter naar voor rijden is nu net het allereerst wat je met een jong paard moet doen..
Eerst de drang naar voren opwekken en dan vanvoor opvangen, ipv meteen de slof eraan te hangen en daarmee alles op de rem zetten.
Je ziet zelf maar wat je ermee doet, maar ik zoals ik het zo lees, ben je helemaal niet van mening er iets aan te veranderen (?)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:48

DE SLOF IS ER AF :) Nu werken we aan de ontspanning zonder slof, en dat ze nog in de krul loopt en niet nageeflijk is is waarschijnlijk (jammer genoeg) een gevolg van (verkeerd) gebruik van de slof.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:50

_Niien_ schreef:
Van achter naar voor rijden is nu net het allereerst wat je met een jong paard moet doen..
Eerst de drang naar voren opwekken en dan vanvoor opvangen, ipv meteen de slof eraan te hangen en daarmee alles op de rem zetten.
Je ziet zelf maar wat je ermee doet, maar ik zoals ik het zo lees, ben je helemaal niet van mening er iets aan te veranderen (?)

Met mijn vorige post wou ik nochtans duidelijk laten merken dat ik wél van goede wil ben. Er is waarschijnlijk niets leuker dan met een paard rijden dat correct en ontspannen loopt.

Ilja000

Re: Ixquisa, vier jaar na zeven maanden training

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:50

Dus nu werken aan de overgangen en de drang naar voren. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:51

:j

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:10

Ik heb je nergens willen veroordelen in elk geval, ik wil alleen maar helpen. Ik ben niet zo handig met tactisch uitleggen wat ik bedoel waarvoor sorry, maar ik denk dat je de strekking wel begrijpt (hoop ik)

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:48

Leuk paard heb je! Als je m leuk wil houden zou ik wel iets langzamer gaan. Je zegt dat hij 4 is en als hij zonder slof niet wil loslaten in zijn lijf (wat hij met een slof overigens ook niet doet maar wat zo lijkt) zou ik m lekker nog even wegzetten. Ik heb 2 jaar terug een paard van bijna 3 gekocht en zij ging na het inrijden slaan/schudden met haar hoofd. Ik heb dit heel rustig aan gedaan, maar blijkbaar was ze er nog niet klaar voor dus heb toen veel buitengereden en dressuurmatig niks gedaan.
Buiten kun je heel veel, attend maken aan je been, zelfs zijwaartse hulpen heb ik zo spelenderwijs aangeleerd. Ik heb nooit het idee gehad een slof te gebruiken omdat ze altijd heeft willen meewerken. Zadel laten controleren, DA en manueel therapeut erbij gehad en alles was oké. Dat ik haar met 4 jaar wat fanatieker ging rijden was het probleem een stuk minder maar nog steeds niet weg. We hebben 9 puntjes in de B gehaald en nu mag ze lekker uitgroeien, mei komt haar 1e veulentje. Tegen de tijd dat ik daarna weer met haar aan het werk kan is ze dik 5, dan gaan we weer rustig opbouwen en daarna hoeft ze van mij pas echt aan het werk.

Met dit verhaal wil ik je niet zeggen dat ik alles goed doe hoor trouwens ;) en zeker niet dat mensen die sneller gaan altijd verkeerd bezig zijn. Ik probeer alleen aan te geven dat luisteren naar je paardje belangrijk is, als je nu te veel van hem vraagt heb je straks geen fijn paard meer.

Hulpteugels zijn voor mij persoonlijk met jonge (of onervaren) beesten altijd not done. Tenzij je echt heel goed weet waar je mee bezig bent.

Veel plezier met je knapperd! Jullie komen er vast uit samen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:57

Ik denk wel dat ze er mentaal klaar voor is want ik rijdt haar niet zo vaak, twee keer per week meestal en voor de rest lekker buiten op paddock of wei. Ik zou kunnen proberen om echt weer basis te gaan oefenen zodat dit echt juist zit.

MariskaJ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:07

Joolien schreef:
Ik kan er niet zoveel van maken maar als ik naar het silhouet kijk op de eennalaatste foto zie ik een paard wat netjes met zn koppie in de krul loopt maar verder in het lijf niet ontspannen is. Hij draaft braaf rond maar meer niet. Daarom schiet het met slof rijden me ook in het verkeerde keelgat. Je leert een paard niet nageven, dat is een manier van trainen waar je de tijd voor moet nemen. 9 vd 10 keer ligt het niet aan het paard dat het niet na wilt geven maar aan de ruiter die tekort schiet. Dat is niet erg, maar grijp dan niet naar hulpmiddelen maar neem je rust en tijd om het onder de knie te krijgen.

Nu heeft het paard geleerd om het koppie netjes omlaag te doen maar verder gebeurd er niks. Ga eens op onderzoek uit hoe je het beste je paard het hele lijf kunt gaan gebruiken en niet alleen maar dat koppie omlaag te doen.

mee eens :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:18

En hoe is dit? Is dit een ontspannen en nageeflijk paard? Dit is mijn vorig paard en toen hij zo liep voelde hij goed in mijn handen en onder m'n kont.

Afbeelding

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:40

Die foto is in ieder geval beter als je andere foto's alleen zie ik bij je vorige paard ook nog wel spanning in zijn lijf.
Mag ik je als tip meegeven om eerst weer met de basis te beginnen. Eerst weer op eigen benen leren lopen, veel longeren.
Ga veel (schijn)overgangen rijden om de achterhand sterker te maken en daarbij dus van achter naar voren gaat rijden.
Met je handen en teugels eerst niets doen dan alleen lichte druk houden op het bit. Goed afwisselen met voltes en achtjes rijden zodat hij
ook soepel wordt in zijn lijf en gaat reageren op je buiten teugel en binnenbeen.
En het allerbelangrijkste is goede begeleiding!

Over de slof is al genoeg gezegt en je weet zelf ook dat dit een verkeerde keus is geweest. Alleen is je paard wel aan verkeerde hulpen gaan wennen en
iets afleren is moeilijker dan iets aanleren. Dus kun je beter weer met de basis beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:44

Het paard hierboven is niet goed nageeflijk want ik zie een rechte hals en geen mooie bolling vanuit de schoft ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:19

Oke, dus schijnovergangen. Dit doen we in de les, we schakelen ook veel :) Om de achterhand inderdaad sterker te maken :) We rijden ook heel veel vooruit en neerwaarts, ook voor de achterhand.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 07:44

Heleennn schreef:
Over het zadel, ik rijdt dus bijna nooit met het slecht passende zadel, staat te koop trouwens ;) Normaal steeds met een dressuurzadel dat wel past en waarbij ze haar lichaam wél correct kan gebruiken.

Misschien was het dan handiger geweest om juist deze foto's niet te plaatsen? Je had kunnen verwachten dat je hier commentaar op zou krijgen! En kies volgende keer als je je "goede"zadel niet bij je hebt, om te gaan longeren.
Jij gaat ook niet een stuk wandelen met schoenen die knellen!
Ik ben geen tegenstander van een slof teugel, mits op de juiste manier gebruikt.
In jou geval zou ik toch eens goed praten met je instructeur (trice) hoe je die moet gebruiken.
Als die beweerd dat dit juist is, dan op zoek naar een andere!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:39

Heleennn schreef:
DE SLOF IS ER AF :) Nu werken we aan de ontspanning zonder slof, en dat ze nog in de krul loopt en niet nageeflijk is is waarschijnlijk (jammer genoeg) een gevolg van (verkeerd) gebruik van de slof.

Goed zo. :)

Komt best goed met jullie. Probeer niet onzeker te worden door reacties. Niemand bedoeld het persoonlijk en iedereen haalt het ook maar uit wat ze zien op fotos en informatie.
Ze weten natuurlijk niet je achtergrond en hoe goed jij je best wilt doen.

Dus schudt dat van je af en haal de goede tips ertussen uit. Voor je paard! :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:51

als eerste goed van je om een topic te starten. Ondanks je slecht passend zadel, waar het nodige al van is gezegd. maar goed.

Als je nu eens kijkt naar de tips die gegeven wordt, denk je dat je er wat mee kan? Of past het niet bij je?
Kijk iedereen heeft zo zijn of haar stijl, uiteindelijk zijn heel veel zaken hetzelfde. En daar zijn nogal veel lesgevers de fout in gegaan, omdat ze de basis zelf niet snappen en een deel overslaan.

Denk dat je die voorkant even moet laten wat het is. Stuur dat beestje maar eens lekker voorwaarts rond. Gewoon even heel simpel rijden. Lekker overgangetjes maken. Houd dit eens vol en let daarbij eens op alle bewegingen afkomstig van jou en je paard. En keertje elders lesje shoppen wil ook helpen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:19

Gisteren een andere manier van trainen gebruikt... Voorwaarts neerwaarts :) Of toch het begin :')

Afbeelding

Mijn houding is hier echt bar slecht maar hoe loopt ze hier? Van mij mocht ze nog iets meer voorwaarts en iets meer zakken.
Afbeelding

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:09

De voorkant vind ik helemaal niet interessant. Dat komt vanzelf wel. Ik wil je aanraden te werken aan een actieve achterkant. Teugellengte ziet er lekker uit zo. Nu veel tempowisselingen en overgangen rijden. Dat is een mooi begin.
Wat je houding betreft zie ik dat je met je knie klemt en dat je onderbeen te ver naar achteren ligt. Probeer echt op de bal van je voet steun te zoeken. Ahw. met je voeten op het zand. Dan komen je hulpen ook beter door en gaat je paard weer beter lopen :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:09

Oke bedankt :) Ik probeer haar idd nu lekker actief te rijden :) Als ik goed vooruit rijd en ze aan het been hou ontspant ze meestal vanzelf.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:36

Precies! En dat is het begin van nageeflijkheid... actieve drang om te lopen, van achteren (waar de motor van het paard zit) naar voren. En dan gaat hij zijn rug beter gebruiken en uiteindelijk ontspannen de kaak en nek ook. Paardrijden werkt echt voor je gevoel in omgekeerde volgorde: van achteren naar voren.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:57

Ben het eens met de meeste opmerkingen in dit topic en ben zelf ook zeker niet voor het gebruik van de slof.
Maar ja, die heb je gebruikt, je hebt er niet weer naar gegrepen, toen het even niet zo lekker ging en ik vind dat je daar toch een compliment voor verdient.
Lekker 'naturel' zo doorrijden.
Ik zou het leuk vinden als we wat konden pb'en, ik rijd zelf ook een jong paard.

Richt je inderdaad wat meer op de rechtheid/ontspanning/plezier enz. en minder op het nageven.
Uiteindelijk komt dit wel.
Ik rijd zelf ook een paard dat 7 maanden ohz is en ben meer gefocust op ontspanning. Soms begint ze nu korte stukjes met haar hoofd omlaag te gaan, heerlijk ontspannen en dan zit ze ook heel fijn.
Nogmaals, ik zou graag met je pben. :)