Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
little_king schreef:De teugels zou ik 10 cm langer doen.
Je paard kropt zich helemaal op.
De foto waar jij schrijft zo is het beter is je paard niet losser of nageelijker of jou hand beter, maar daar kruipt je paard nog verder achter de teugel om aan de druk te ontkomen. En daarom hangt de teugel daar losser.
Dat is wat je ziet in alle foto's, een paard op enorme druk gereden aan de voorkant.
Ontspan die hand, teugels langer en denk helemaal niet na over wat de voorkant verder doet, maar ga overgangen rijden op je zit.
Zodat hij van achteren gaat werken en dan ga jij merken dat die voorkant wel op een fijne manier mee komt.
little_king schreef:Dit is een pony die het bit niet aanneemt omdat de druk dan te groot is door de te strenge hand.
Dit is voor mij duidelijk een gevolg van de ruiterhand waar het paard aan probeert te ontsnappen.
Als hij dit nu deed bij teugels die een stuk langer waren, zou ik je gelijk geven.
Maar dit paard krijgt geen ruimte om de hand te volgen, om zijn hals op lengte te brengen. Daar is geen plek voor.
Probeert hij dat wel stoot hij zijn mond, dus laat hij dat wel en gaat nog opgekropter lopen.
Joolien schreef:Oeps...
Ik herken je nog van het vorige topic en ik vind je pony echt helemaal niet fijn lopen...
Ik zie een hele valse knik, je pony drukt de rug extreem weg vanaf de schoft helemaal tot onderin de hals en de mond open is echt verzet vanuit het lijf. Je pony drukt op die foto waar je de mond open als voorbeeld hebt de rug extreem weg. Ik vind haar in het vorige topic beter lopen...
Lengte lengte lengte, dat zei ik in je vorige topic ook al en ze is alleen maar korter geworden in de hals. Met je been naar je hand toe rijden en zo je hand laten volgen in de lengte.
little_king schreef:De teugels zou ik 10 cm langer doen.
Je paard kropt zich helemaal op.
De foto waar jij schrijft zo is het beter is je paard niet losser of nageelijker of jou hand beter, maar daar kruipt je paard nog verder achter de teugel om aan de druk te ontkomen. En daarom hangt de teugel daar losser.
Dat is wat je ziet in alle foto's, een paard op enorme druk gereden aan de voorkant.
Ontspan die hand, teugels langer en denk helemaal niet na over wat de voorkant verder doet, maar ga overgangen rijden op je zit.
Zodat hij van achteren gaat werken en dan ga jij merken dat die voorkant wel op een fijne manier mee komt.
little_king schreef:Nee is niet onredelijk. Ze heeft de teugels zo gruwelijk kort dat als ze die 10 cm langer houd ze nog steeds contact kan krijgen.
Een licht contact, wat meer dan genoeg is voor dit gevoelige beestje.
Gaat ze dan gewoon lekker rijden zonder zich druk te maken om die voorkant, dan zal het paard gaan ontspannen en dan kun je pas met je handen meer gaan vragen.
Zolang dit paard nog bang is voor die hand, doe je er zo min mogelijk mee, eerst vertrouwen, dan ga je pas verder.
Jij bent mijn inziens nu 1 stap te ver.
In hallt dit vragen geeft voor mij inderdaad een verkeerd beeld, altijd.
Dan ben je van voor naar achter aan het werk omdat dit paard nog niet voorwaarts denkt.
Dan krijg je een nepkrul.
Als dit paard dadelijk wat rust heeft kun je in stap met de hand wat gaan proberen te zoeken, maar nu nog lang niet.
Eerst rust en vertrouwen en dan pas gaan denken aan de houding.
xSlvna schreef:Ik zie veel spanning, heel veel, en voor iemand die les heeft... Nee sorry.
Ben zelf al 4 jaar bezig met de mijne (soms maanden lang ontspanning, dan valt de training weer compleet weg en krijg ik de ontspanning niet terug, langdurend drama) bezig, dus ik kén het, maar ik draaf niet voor de stap 100% ontspannen is.
Paardlief loopt op dit moment in stap tot daar rust in is, ik adem goed, lichaam goed in balans en harmonie, dat van het paard binnen no time ook, als ik aandraaf zijn de teugels redelijk los, paard moet leren ontspannen, is ze te gespannen in draf ga ik terug naar stap, weer ontspannen stappen en RUSTIG wegdraven. Als een ontspannen draf na 3 a 4 keer niet lukt stap ik af en mag het paard rollen en terug in zijn box.
Aan jou manier van rijden heb je niet veel, met de valse knik verpest je meer dan dat je goed doet. Zoek een instructie die let op je hand, beenhouding, manier van ademen etc etc etc en dán pas let op je paard.
_Michelleee schreef:Dat komt niet goed hoor.. Als ik nu nog maar iets te veel lengte geef steekt ze haar hoofd in de lucht, neemt het bit vast en gaat dan sneller en sneller beginnen draven.
_Nelleke_ schreef:_Michelleee schreef:Dat komt niet goed hoor.. Als ik nu nog maar iets te veel lengte geef steekt ze haar hoofd in de lucht, neemt het bit vast en gaat dan sneller en sneller beginnen draven.
En dan? Dan gaat ze maar even een paar rondjes 'snel' door de bak. Dat geeft toch niet? Laat je pony maar weten dat het niet erg is dat ze wat te hard gaat en dat het wel lekker is om even haar 'ei' kwijt te kunnen zodat ze wat spanning kan laten afvloeien.
Desnoods zet je haar vooraf niet bijgezet aan de longe, zodat ze zonder storen van een ruiter al een beetje d'r 'ei' kwijt kan.