Elina trainen met nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Elina trainen met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:42

uh slvna dus als paard niet rustig word zet jij het paard in stal. zo zal het paard het toch nooit leren. oefenen oefenen oefenen. rare tip vind ik dat, wat ik ook zeker niet als advies mee zou willen geven.
en de rest van de puntjes gaat ts al gedeelte mee aan de slag als je voorgaande berichten hebt gelezen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:36

De teugels zou ik 10 cm langer doen.
Je paard kropt zich helemaal op.
De foto waar jij schrijft zo is het beter is je paard niet losser of nageelijker of jou hand beter, maar daar kruipt je paard nog verder achter de teugel om aan de druk te ontkomen. En daarom hangt de teugel daar losser.
Dat is wat je ziet in alle foto's, een paard op enorme druk gereden aan de voorkant.
Ontspan die hand, teugels langer en denk helemaal niet na over wat de voorkant verder doet, maar ga overgangen rijden op je zit.
Zodat hij van achteren gaat werken en dan ga jij merken dat die voorkant wel op een fijne manier mee komt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:48

little_king schreef:
De foto waar jij schrijft zo is het beter is je paard niet losser of nageelijker of jou hand beter, maar daar kruipt je paard nog verder achter de teugel om aan de druk te ontkomen. En daarom hangt de teugel daar losser.
Dat is wat je ziet in alle foto's, een paard op enorme druk gereden aan de voorkant.
Ontspan die hand, teugels langer en denk helemaal niet na over wat de voorkant verder doet, maar ga overgangen rijden op je zit.
Zodat hij van achteren gaat werken en dan ga jij merken dat die voorkant wel op een fijne manier mee komt.

~
Kijk eens naar foto 9. Daar hangen bijna boogjes in de teugels. Ook op het filmpje is dat duidelijk te zien.
Dit is geen ruiter die met enorme druk en strenge hand continue rijdt.
Het is een pony die het bit niet wil/durft aannemen en daarom achter de teugel kruipt.
Het klopt natuurlijk dat je nooit te streng moet zijn aan de voorkant en in zekere mate los moet blijven.

voor ts:
Je zou hier misschien eens een oproepje kunnen doen voor les:
[TVG] Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:57

Dit is een pony die het bit niet aanneemt omdat de druk dan te groot is door de te strenge hand.
Dit is voor mij duidelijk een gevolg van de ruiterhand waar het paard aan probeert te ontsnappen.

Als hij dit nu deed bij teugels die een stuk langer waren, zou ik je gelijk geven.
Maar dit paard krijgt geen ruimte om de hand te volgen, om zijn hals op lengte te brengen. Daar is geen plek voor.
Probeert hij dat wel stoot hij zijn mond, dus laat hij dat wel en gaat nog opgekropter lopen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 09:59

little_king schreef:
Dit is een pony die het bit niet aanneemt omdat de druk dan te groot is door de te strenge hand.
Dit is voor mij duidelijk een gevolg van de ruiterhand waar het paard aan probeert te ontsnappen.

Als hij dit nu deed bij teugels die een stuk langer waren, zou ik je gelijk geven.
Maar dit paard krijgt geen ruimte om de hand te volgen, om zijn hals op lengte te brengen. Daar is geen plek voor.
Probeert hij dat wel stoot hij zijn mond, dus laat hij dat wel en gaat nog opgekropter lopen.

Als je mijn vorige reacties hebt gelezen, weet je dat het erg moeilijk is om Elina lengte te geven omdat ze dan gewoon haar hoofd in de lucht steekt en bit vast neemt.
Ik probeer dat ze eerst het bit opzoekt en dan centimetertje per centimetertje geef ik haar meer teugel tot ze zakt...
Maar dat gebeurt nog niet voldoende.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:03

Dat is de omgekeerde volgorde.
Laat dat hoofd maar omhoog steken, die zakt van zelf als ze vertrouwen in jou hand krijgt en jij haar meer van achteruit gaan rijden.
Jij draait het nu om, eerst voor en dan pas achter.
Dan gaat dit probleem nooit weg.

Geef die 10 cm extra maar, want als je nu de foto's zelf terug ziet, waar ze ze de lengte naar voorwaarts neerwaarts moeten pakken? Er is geen millimeter ruimte om dat te kunnen doen.Of zie jij wel die ruimte?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:06

_Michelleee schreef:
Dank jullie wel...
Ben volop bezig met het zoeken naar een geschikt instructeur voor de lange lijnen.
Maar in België iemand vinden is zeer moeilijk, helaas :(

Edit: was als PB bedoelt, TS, heb je pb gestuurd. :D

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:07

Joolien schreef:
Oeps...
Ik herken je nog van het vorige topic en ik vind je pony echt helemaal niet fijn lopen...
Ik zie een hele valse knik, je pony drukt de rug extreem weg vanaf de schoft helemaal tot onderin de hals en de mond open is echt verzet vanuit het lijf. Je pony drukt op die foto waar je de mond open als voorbeeld hebt de rug extreem weg. Ik vind haar in het vorige topic beter lopen...

Lengte lengte lengte, dat zei ik in je vorige topic ook al en ze is alleen maar korter geworden in de hals. Met je been naar je hand toe rijden en zo je hand laten volgen in de lengte.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Bij de foto in het linkje dat je zegt dat ze bij het nageven ook haar mond open heeft geeft ze ook niet na, helemaal niet zelfs.
Probeer meer uit te schuiven, de hals lager, zodat je hand gevolgd wordt. Je kan dan altijd van daaruit stukjes oppakken.

Succes verder!!! Het is een leuke pony

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:37

little_king schreef:

Al liet ze de teugels los. Dan zou ie nog steeds in deze houding lopen.

Ts; correct me if I'm wrong;
Ik denk een paard te zien dat een vals gevoel van tempo-controle en lossigheid geeft. Ze is opgefokt en gespannen (door het lange stilstaan of door dat dat simpelweg haar temperament is) maar voelt toch alsof ze (hij?) in het tempo loopt dat jij aan geeft zonder op het bit te hangen (geen gewicht in je handen)?

Indien bovenstaande klopt;
Paard heeft sowieso een bouw en een hals die er voor zorgt dat ze snel/graag bovenin zal "weg kruipen" wanneer ze gespannen of heet is. Door dat ze steeds een cm achter jouw hand blijft voelt het voor jou alsof ze los is terwijl ze in feite gewoon de kaak vast zet, maar op zo'n manier dat je het niet voelt.
Ik zou met dit paard vanuit stilstand contact "doen" nemen met jouw hand. Halthouden, vragen je hand te volgen. Met gewoon "loslaten en nageven" kom je er bij zulke types niet, die moet je naar beneden begeleiden. Zo snel ze volgt laat jij wél los! Beetje nemen, als zij geeft, geef jij terug. Lukt dat, dan naar stap en in stap hetzelfde tot ze terug die lagere, rondere halshouding aan neemt (die ze kan zoals te zien is op de vorige foto's) en van daaruit verder werken. Is ze helemaal los en ontspannen (dus echt los, daar beneden, niet daar bovenin) dan naar galop en hetzelfde. Gaat ze in draf te snel? Terug naar stap tot ze rustig is.

Ik begrijp eerlijk gezegd nooit waarom je een rijtechnisch probleem zou op lossen met longeren/lange lijnen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 11:40

Hetgene dat je hierboven beschrijft is idd het gevoel dat ze mij geeft...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:46

Dat klopt zeker dat hij in eerste instantie nog zo zal blijven lopen.
Dat is hij zich aangeleerd.
Maar dat zal nooit veranderen als de teugels zo kort blijven en hij geen ruimte kan nemen.

Veel stappen om te beginnen, niet halthouden, dan is de voorwaatse drang er uit, die hij toch al mist.
Stappen, teugels dus langer. Geef hem daar vertrouwen.
Wordt hij heet van stappen, dan draaf je aan op een volte, zodat hij geen ruimte heeft om weg te vliegen en je hem met de hand moet remmen. Dat doet dan die volte al voor je.
Praat tegen hem, stel hem gerust. Rij met je zit.
En dan gaat hij echt de hand wel volgen.
Maar zo nooit, helemaal nooit.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:50

Wil even tegen TS zeggen , super hoe je met het commentaar omgaat :D
Voor de rest, leuk paardje en het commentaar is wel gegeven ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:53

JEven kijken of ik het uit gelegd krijg wat ik denk dat er gebeurt; Jij wil het graag goed doen, je voelt dat ze op kropt dús je geeft haar meer ruimte. Paardlief echter wil de hand niet volgen want die vindt het wel prima daar boven, ze kruipt dus in die valse knik, zet daar haar kaak vast, maar omdat jij haar ruimte geeft om te laten volgen, heb je niet dat "vaste gevoel". Je hebt immers geen contact met haar mond. De teugels korter nemen wil je ook niet, want dan "trek" je haar juist in die houding voor jouw gevoel. Door dat ze zich zo hoog op kropt en die hele bovenlijn zo spant, maakt ze korte, krabbelige passen; Zo kort dat ze bijna onmogelijk snel kan gaan. Dus ze voelt alsof ze ondanks haar heftigheid en spanning toch braaf in een kalm tempo loopt.

Daarom, hoewel er vast commentaar op zal komen, zou ik haar in het halthouden naar beneden vragen. Cm per cm, even vragen, gaat dat neusje naar beneden, dan geef je haar weer een seconde rust, geen druk meer, ook niet loslaten overigens, gewoon contact. En dan weer een klein beetje en zo verder tot ze zo ver is dat ze écht jouw hand aanvaard en dat ze, wanneer je de hand naar voren doet, naar beneden gaat ipv naar boven! :) Eenmaal die klik terug gemaakt ben je weer vertrokken.
De passen zullen weer langer en soepeler worden en doordat ze daadwerkelijk contact heeft met jouw hand, kan je nu écht haar tempo controleren. Loopt ze onder je uit? Dan vraag je haar terug naar stap. Als ze de eerste dagen een sukkeldrafje doet, is geen ramp. Als ze maar ontspannen is. Ik denk nl niet dat voorwaarts een probleem is voor deze dame dus zo snel je haar weer fijn hebt vanvoor, heb je haar zo weer in de vooruit. ;)

Little_king: verwachten van een paard dat ie gaat doen wat ie "hoort te doen" zonder hem wat te vragen (want daar kom teugels tien cm langer maken op nee) is onredelijk. Hun hersenen wegen amper de helft van die van de mens en daar moeten ze dat hele lichaam al mee aansturen. Als je ziet hoe simpel de mens vantijd is... Waarom zou je dan van een paard verwachten dat ie hoog-intelligent is? Je zal deze toch een beetje moeten begeleiden, gewoon zachtjes met de hand laten weten van "nou jongen, hier zou een stuk fijner lopen voor je!"

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:59

Nee is niet onredelijk. Ze heeft de teugels zo gruwelijk kort dat als ze die 10 cm langer houd ze nog steeds contact kan krijgen.
Een licht contact, wat meer dan genoeg is voor dit gevoelige beestje.
Gaat ze dan gewoon lekker rijden zonder zich druk te maken om die voorkant, dan zal het paard gaan ontspannen en dan kun je pas met je handen meer gaan vragen.
Zolang dit paard nog bang is voor die hand, doe je er zo min mogelijk mee, eerst vertrouwen, dan ga je pas verder.
Jij bent mijn inziens nu 1 stap te ver. :)

In hallt dit vragen geeft voor mij inderdaad een verkeerd beeld, altijd.
Dan ben je van voor naar achter aan het werk omdat dit paard nog niet voorwaarts denkt.
Dan krijg je een nepkrul.

Als dit paard dadelijk wat rust heeft kun je in stap met de hand wat gaan proberen te zoeken, maar nu nog lang niet.
Eerst rust en vertrouwen en dan pas gaan denken aan de houding.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:28

Het in halt vragen gaat niet om de krul, begrijp me daar niet verkeerd in, dat gaat er om dat hij loslaat zonder dat je ook nog met het tempo moet bezig zijn. Even álleen maar dat gevoel krijgen van reageren op je hand. Als je dat gevoel eenmaal "goed" hebt, dán de volgende stap om in stap er rustig aan te werken waar ze wel al aan dat voorwaartse moet gaan denken, maar het gevoel van "vragen en loslaten" is al geoefend bij het halthouden dus dat gaat iets soepeler. Dat is enkel een kwestie van 1 stap nog eens in twee kleintjes te delen. ;)

Eentje die bang is voor de hand zoekt die niet zelf op. Die zal misschien wel zakken na een uur omdat ie moe wordt maar die zal geen contact op zoeken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-03-13 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 12:31

little_king schreef:
Nee is niet onredelijk. Ze heeft de teugels zo gruwelijk kort dat als ze die 10 cm langer houd ze nog steeds contact kan krijgen.
Een licht contact, wat meer dan genoeg is voor dit gevoelige beestje.
Gaat ze dan gewoon lekker rijden zonder zich druk te maken om die voorkant, dan zal het paard gaan ontspannen en dan kun je pas met je handen meer gaan vragen.
Zolang dit paard nog bang is voor die hand, doe je er zo min mogelijk mee, eerst vertrouwen, dan ga je pas verder.
Jij bent mijn inziens nu 1 stap te ver. :)

In hallt dit vragen geeft voor mij inderdaad een verkeerd beeld, altijd.
Dan ben je van voor naar achter aan het werk omdat dit paard nog niet voorwaarts denkt.
Dan krijg je een nepkrul.

Als dit paard dadelijk wat rust heeft kun je in stap met de hand wat gaan proberen te zoeken, maar nu nog lang niet.
Eerst rust en vertrouwen en dan pas gaan denken aan de houding.

Dat doet ze juist te veel...
Maar goed, ik zoek zelf wel uit aan de hand van de tips hierboven wat het beste voor haar werkt. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:34

Ik heb ook juist het idee dat ze te veel voorwaarts denkt, en omdat ze dat niet mag.. Tsja, als ze niet vooruit mag maar wel die energie heeft, dan maar naar boven...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:10

Ts, ik had je al een pb-tje gestuurd met eventuele instructeurs.

Wat ik me afvraag, wat gebeurt er als je op dit paard gaat zitten, geheel lange teugel en dan op die manier een paar rondjes gaat draven?

Een paard is van nature claustrofobisch. Een dier met veel voorwaartse drang kan door het begrenzen juist nog meer spanning opbouwen waardoor dit een averechts effect heeft. Het paard voelt zich dan 'opgesloten' waardoor de spanning opgekropt wordt.

Deze spanning kan je wellicht wegnemen door het begin van de training te starten met een lang teugeltje, gewoon over de hoefslag lekker stappen, tempo mag je paard zelf bepalen, dan een paar rondjes zo draven en desnoods een aantal rondjes zo galopperen. Pas als je het gevoel hebt dat je paard hier iets op ontspant kun je langzaam beginnen met de teugels aan te nemen. Heb je dat weleens geprobeerd?

Edit: desalniettemin vind ik je een mooie combinatie met je pony. Je bent op de goede weg, er is een osteo bij geweest, een zadelmaker. Super van je! Daarbij ga je heel volwassen en reëel met het commentaar om en dat mag ook wel even gezegd worden. *\o/*
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 18-03-13 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:11

xSlvna schreef:
Ik zie veel spanning, heel veel, en voor iemand die les heeft... Nee sorry.
Ben zelf al 4 jaar bezig met de mijne (soms maanden lang ontspanning, dan valt de training weer compleet weg en krijg ik de ontspanning niet terug, langdurend drama) bezig, dus ik kén het, maar ik draaf niet voor de stap 100% ontspannen is.
Paardlief loopt op dit moment in stap tot daar rust in is, ik adem goed, lichaam goed in balans en harmonie, dat van het paard binnen no time ook, als ik aandraaf zijn de teugels redelijk los, paard moet leren ontspannen, is ze te gespannen in draf ga ik terug naar stap, weer ontspannen stappen en RUSTIG wegdraven. Als een ontspannen draf na 3 a 4 keer niet lukt stap ik af en mag het paard rollen en terug in zijn box.

Aan jou manier van rijden heb je niet veel, met de valse knik verpest je meer dan dat je goed doet. Zoek een instructie die let op je hand, beenhouding, manier van ademen etc etc etc en dán pas let op je paard.

Je bent er al 4 jaar mee bezig? Dat lijkt me niet verwonderend als je je paard bij ieder akkefietje op de wei gooit.. De spanning in dit geval heeft een rijtechnische oorzaak en geen psychische.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 13:14

Dat komt niet goed hoor.. Als ik nu nog maar iets te veel lengte geef steekt ze haar hoofd in de lucht, neemt het bit vast en gaat dan sneller en sneller beginnen draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:16

Kun je haar opvangen op je zit?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:17

Probeer haar ruimte te geven, maar op ook op te vangen. Dus wellicht niet de teugels 10 cm langer, maar gewoon je handen uitzonderingswijze naar voren brengen, zodat je haar op kunt vangen als ze te snel word. Ik vind dat Ayascha erg goede tips geeft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:17

_Michelleee schreef:
Dat komt niet goed hoor.. Als ik nu nog maar iets te veel lengte geef steekt ze haar hoofd in de lucht, neemt het bit vast en gaat dan sneller en sneller beginnen draven.

En dan? Dan gaat ze maar even een paar rondjes 'snel' door de bak. Dat geeft toch niet? Laat je pony maar weten dat het niet erg is dat ze wat te hard gaat en dat het wel lekker is om even haar 'ei' kwijt te kunnen zodat ze wat spanning kan laten afvloeien.

Desnoods zet je haar vooraf niet bijgezet aan de longe, zodat ze zonder storen van een ruiter al een beetje d'r 'ei' kwijt kan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:18

Dit soort pony's kun je 3 kwartier door de bak laten rennen, dat gaan én niet helpen tegen de spanning én je leert ze ook nog eens dat ze gewoon onder je weg mogen rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:21

_Nelleke_ schreef:
_Michelleee schreef:

En dan? Dan gaat ze maar even een paar rondjes 'snel' door de bak. Dat geeft toch niet? Laat je pony maar weten dat het niet erg is dat ze wat te hard gaat en dat het wel lekker is om even haar 'ei' kwijt te kunnen zodat ze wat spanning kan laten afvloeien.

Desnoods zet je haar vooraf niet bijgezet aan de longe, zodat ze zonder storen van een ruiter al een beetje d'r 'ei' kwijt kan.

Maar daar leren ze niks van. Je kunt beter proberen die snelheid om te zetten in activiteit. Dit kan door op te vangen door zit met een ophouding met de hand. Eigenlijk is een ophouding sowieso een combi van hand en zit en eigenlijk ook wat been. Been is belangrijk om haar neiet sterk te laten worden in de hand.