Kan een paard een tak van sport niet leuk vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:53

mijn vriendin had een springpaard, en als er hindernissen in de bak stonden en het paard liep los, dan sprong hij uit zichzelf over de hindernissen.
Terwijl mijn paard er alles aan doet om om een hindernis heen te lopen, al moet hij via de muur :D Dus duidelijk niet zijn ding...

NeverGiveUp

Re: Kan een paard een tak van sport niet leuk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:23

Ik denk dat dat wel kan.

Alleen wat ik wel vaak hoor is, ja mijn paard vind dressuur niet leuk.

En dán denk ik meestal tsja hoe jij 'dressuur' uitoefend zou ik het als paard ook niet leuk vinden.
Als het dan wat positiever, met iets minder druk zou gaan zou peerd het waarschijnlijk best leuk vinden!
Maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:52

Ik merk ook wel bij mijn paard dat ik hem minder gemotiveerd krijg in de dressuur dan in het springen. Als ik begin te springen kan hij serieus in zijn bloed komen. Bij de dressuur gaat het nou ook niet goed, en misschien ligt dat dan aan mezelf wel, als ik niet gemotiveerd ben kan ik dat mss wel overzetten op mijn paard..
Ik dacht kort even op naar western over te stappen, vele lossere manier. Maar dan ga ik het springen ook hard missen :+ dus ik moet maar verder blijven dressuren voor ik eens wat meer kan springen..
Als het goed weer is ga ik ook eens beginnen crossen, eens zien wat dat gaat geven :Y)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:00

Ik denk zeker wel dat je een paard kunt leren bepaalde dingen leuk te vinden.
Hoewel ik denk dat voor alle paarden een beetje afwisseling het leukste is.
Maar denk ook zeker dat de manier waarop je bepaalde dingen doet met je paard het voor hem/haar leuk kunt maken.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:51

Tuurlijk kan je een paard iets leren waar die van te voren niks van moet hebben.
De mijne had nog nooit gehoord van vrijheidsdressuur dus dacht de 1e keer van wat doe je met me? trok er flink lelijke gezichten bij
maar toen die het eenmaal wist wat het 'spelletje' was vond die het geweldig

met trec bijvoorbeeld zou je de mijne ECHT niet blij maken. vooral omdat je dan onder het zadel een hekje open en dicht moet doen. Daar zou die HE-LE-MAAL panisch van worden.

Verder kun je hem overal blij mee maken; dressuren, springen, crossen, vrijheidsdressuur, buitenrit!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:53

Mijn paard heeft duidelijk voorkeuren :j

-Longeren vindt ze niets aan, dan loopt ze te lummelen. Doe ik weinig.. 1x in de 2 a 3 weken.
Want ik vind er zelf ook geen klap aan :D
-Stapmolen prima, maar een halfuur is genoeg dan wordt ze sloom en laat het hek tegen haar
kont komen en sloft ze maar wat rond. 1x per week gaat ze daar in.

-Dressuren vindt ze erg leuk maar 3x in de week is genoeg, als ik meer dressuur rij is ze minder
gemotiveerd en passiever.
-Springen vindt ze ook erg leuk maar ze is er niet zo op
gebouwd dus dat doen we laag en 1x per week (max 90 cm)

-Buiten rijden vindt ze heel spannend, ze is niet bepaald bomproof en veel te heet maar
1 bepaald dijkje vindt ze heerlijk dat doen we 1 a 2 keer per week na het springen
en na de dressuurles als het droog is.

-Werken met balkjes vindt ze ook erg leuk maar daar heb ik zelf niet zo
vaak de mogelijkheid toe ivm drukte in de bak. Dat doen we in ieder geval
voor het springen maar zou ik zelf eigk wel vaker willen doen :j

hartjeDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:33

Ik denk het wel.

Mijn oude paard vond springen echt niks. Zodra ze in de buurt van een hindernis kwam draaide ze al om, of ze ging er met volle vaart langs.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:48

Aan mijn shet merk ik het wel altijd. Longeren vind ze niks aan. Onder het zadel vind ze ook niet echt geweldig. Maar als we een rondje met de kar gaan doen, is ze helemaal blij. Oortjes erop, los leidseltje en lekker om dr heen kijken(ik rij zonder oogkleppen). Naast de fiets vind ze ook prachtig. Dan mag ze (pas als ik het aangeef) lekker hard galloperen.Want voor de wagen kan dat niet(ik rij altijd alleen) en met een kind op haar rug mag ze het niet.

Met mennen maakt het niet uit of ik buiten rij of in een bak. vorig jaar stond ik op een stal met binnenbak, en dressuren vond ze voor de kar wel leuk, en die pionnen vond ze helemaal leuk!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:49

Ik geloof wel dat een paard voorkeuren kan hebben, maar soms lees ik advertenties dat een paard verkocht wordt omdat hij het dressuren in de bak niets aan vindt..Dan zit er meer een gedragsprobleem, onkundige ruiter, te weinig afwisseling etc

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:22

Mijn haflinger vond dressuren in de bak ook niet leuk. Western in de bak vindt hij wel leuk :+
Het past gewoon beter bij zijn bouw. Hij is horizontaal gebouwd en in western is dat echt een voordeel. Oprichting in de dressuur was gewoon heel moeilijk en dan kwam hij ook in protest.
Dus overgestapt en nu heb ik een blij paard, dat nog nooit zo los en soepel in zijn lijf is geweest.
Het past beter bij hem en daardoor vindt hij het ook ontzettend leuk.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:26

Waarom zou dat niet kunnen?
Ik heb een paard gehad dat niets van dressuur moest weten, dat ging echt met veel moeite. Stond er echter een hindernis in de bak, dan kon je haar bijna niet bij je houden, want ze moest en ze zal over die hindernis heen gaan. Springen lag haar dan ook veel beter, ze kon goed springen en ze ging als een wervelwind over het parcours heen.
Mijn oude ruin, inmiddels overleden, was het tegenovergestelde en vond springen maar niets. Hij ging over de sprong heen maar hij liep liever door de bak heen te showen in een dressuurproef, dat vond hij prachtig. En die had dan ook lichte tour gelopen.
Mijn huidige pony vind dressuur ook maar niets. Ze doet het wel maar het gaat allemaal een stuk moeizamer. Zodra er snelheid of sprongen in het spel is merk je wel het verschil. Ze leeft helemaal op. Zo kun je nog honderden situaties opnoemen. Net zoals mensen zullen paarden ook wel zo hun voorkeuren hebben.

TheMelgut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:53

ik denk wel dat een paard de leuke kanten van sommige dingen ziet en van sommige dingen echt denkt van nee dat ga ik echt niet doen! dus ze hebben
denk ik wel een voorkeur

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:27

Denk dat alle dieren waarmee je een sport kan doen dat wel hebben.. bepaalde voorkeuren.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:34

Ik denk het wel.. Ik denk ook dat het een beetje aan de eigenaar ligt. Ik ben zelf geen dressuur ruiter en doe het dus alleen op de momenten dat ik het nodig vind.. doe het nog steeds wel vaker als de andere dingen maar ik merk vaak zelf ook wel aan mezelf dat ik geen 3 dagen achter elkaar kan dressuren. Ik denk dat mijn paard dit meer aanvoeld. Als ik in de bossen ben of in een parkour ben ik ook super enthousiast. Ik denk dat paarden aanvoelen wat de ruiter leuk vind maar natuurlijk zelf ook inbreng hebben wat hun beter ligt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:23

Colway schreef:
Ik geloof wel dat een paard voorkeuren kan hebben, maar soms lees ik advertenties dat een paard verkocht wordt omdat hij het dressuren in de bak niets aan vindt..Dan zit er meer een gedragsprobleem, onkundige ruiter, te weinig afwisseling etc

Ik heb er zo een verkocht :P

Ik ben een afwisselende ruiter. Rij heel graag dressuur, maak op zijn tijd een sprongetje en regelmatig naar buiten. In 20 jaar nog nooit echt problemen mee gehad met welk paard dan ook, maar dit paard was anders. Die werd gewoon depresief als ze door slecht weer een weekje niet het bos in kon.
Buiten een topper, in de bak een wrak. Nog speciale motivatie trainer bij gehaald, maar meer dan 'nou voorruit omdat jij het perse wil' kwam er echt niet uit dat paard. Ik kon beter bij -5 in de sneeuw in het donker op een akker gaan rijden, dan was het voor beide leuk, in de bak was het puur overleven. Het dier stond prima aan de hulp overigens, maar de uitdrukking op de kop sprak boekdelen.
Is nu 100% recreatiepaard en doet kleine circuskunstjes. Beter had het niet gekund.

Dus ja, na deze ervaring geloof ik daar helemaal in :D

Overigens kende ik ook wel een merrie die erg goed kon springen, maar het heel erg eng vond en ondanks dat er nooit was mis gegaan is daar ook echt niet mentaal overheen kwam (tot koliek aan toe). Dat was ook geen succes :+

Verder heeft de mate dat een paard zich kan concentreren er ook nog wat mee te maken. Sommige paarden hebben gewoon een attentiespan van ongeveer 1 minuut. Genoeg om een parcours te rijden, maar in de dressuur is dat een drama....soort ADHD paarden... 8-)

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:08

Ik denk ook dat een paard voorkeuren kan hebben. Mijn vorige paard vond springen dus helemaal niks. Die genoot altijd het meest van buiten ritjes.

Sarah395

Woonplaats: In de buurt van een plaatsje vlakbij een ander plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:02

ik denk dat een paard wel voorkeuren kan hebben, maar dat hij niet zo gauw iets zal haten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:53

Ik rijd een echte allrounder die alles prima en lachen vind, maar ik vind de helft zelf niet leuk :Y)

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:40

Het heeft een voorkeur maar dit sluit niet uit dat hij het andere niet kan leren

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:42

Ja ik had ook zo'n shetlander. Die was bij de vorige eigenaar voor de kar beleerd en daarvoor gebruikt.
Ik heb haar onder het zadel beleerd en dat was veel leuker!!!! Als ik haar dan wel eens voor de kar deed
dan was ze me toch een partijtje chagerijnig!

Lola25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:05

Tuurlijk kan dat!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 06:37

Ik denk wel dat ze een voorkeur hebben, ik heb het idee dat mijn paard het buitenrijden leuker vind als in de bak rijden. (Ze doet wel altijd heel goed haar best en heb wel het idee dat ze het leuker gaat vinden nu ze wat vaker gereden word)

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:45

Ik denk inderdaad ook dat paarden een voorkeur hebben. M'n oude vz-pony vond springen echt doodeng, die kreeg je met geen mogelijkheid in de buurt van de hindernissen. Tot hij er een keertje overheen ging (geen idee hoe het diegene gelukt is om hem zover te krijgen), sinds dien vind ie het helemaal geweldig.

Ik denk dat het er ook per paard aan ligt of je hem kan 'leren' iets leuk te vinden. Zo heb ik ook een merrie gereden die ook liever niet in de buurt van hindernissen komt. Ze kan wel springen en ze doet het ook wel (als ze in een goed humeur is), maar het liefst zou ze heel ver van de hindernissen vandaan blijven. Die kan je zovaak laten springen als je wilt, maar ik denk niet dat die het ooit echt leuk gaat vinden. :n

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:56

Ik denk het niet alleen, ik weet het wel zeker.
lang lang geleden hadden wij een merrie genaamd Marleen met een maanoog en brede witte bles,
afst. Weet ik niet zo snel meer, merrie liep altijd prima haar dressuur rondes, totdat we er eens mee ginger springen.
Marleen, omgedoopt tot sky, kon bijzonder goed springen. Raakte geen hout en rekende zelf.
sinds dat moment heeft ze nooit weer fatsoenlijk dressuur matig willen rijden en als er een hindernis in de baan was kon je maar oppassen want sky had en al gesprongen voor jij er erg in had dat je wou springen.
had je een hindernisje laten staan, of een paar balken en Sky kon er bijkomen? Dan sprong ze gewoon voor de lol. Ik wou dat we toen al een camera hadden, wat een gaaf springbewuste kwpn'er.
ze is verkocht voor de military naar Engeland. Donders wat een stoer beest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:16

Mijn paard vind alles leuk (gelukkig). Dressuur, springen (kan hij goed) voor de wagen nooit geprobeerd, maar ik geloof zomaar dat hij dat ook leuk vindt.
V.w.b het in de bak rijden probeer ik zelf veel af te wisselen (we doen weet-niet-wat-er-gaat-komen spelletjes). Dus een rondje galopperen en dan bijv bij A binnen een paar passen halt houden. Op dat punt weet hij dan nog niet wat we gaan doen: of weer een rondje in galop, weg stappen of wegdraven of achteruit of gewoon nog wat langer halthouden. Daar leert hij goed van te wachten en wordt heel attent (en heet) op de hulpen. Je moet ervoor zorgen dat je in het "bakwerk" niet stompzinning rondjes gaat rijden (voor jezelf en het paard niet leuk). Zorg ervoor dat er echt wat te leren is en beloon je paard regelmatig.
Ook die van mij is niet voor dressuur gebouwd (modelletje haflinger) maar door zijn werkwilligheid en goede zin gaat verzamelen steeds beter ook al kost het hem moeite.
Ik kan me niet voorstellen dat paarden zo het bakwerk niet leuk vinden.
Wat ik wel eens heb gezien bij paarden die in de bak niet te rijden zijn en buiten wel is, dat ze ongezond waren en daar buiten doorheen liepen.