Paard zadelmak maken met dummy, wat vind jij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:04

Levensgevaarlijk dit echt :\
Wat een knullig gedoe zeg := meisje wordt een aantal keer bijna over gerend, touw hangt op de grond, touw is zo kort, dat paard zichzelf lostrekt. en dan hebben we het alleen nog maar over de veiligheid.

Lekker goede reclame voor het bedrijf dat die pop maakt := :+
Ik mag toch hopen dat mensen die die pop gaan gebruiken, iets meer kaas gegeten hebben van training, want voor overdonderen is de pop duidelijk niet zo geschikt :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:02

Martine_R schreef:
Ayasha schreef:
Martine: die ook wel eens zie ik nergens staan, heb em thans herlezen.

En dat is slechts speculatie tot ze het een keer doen. ;)

Ja, maar dan kun je uberhaupt nooit meer op een paard stappen want elk paard kan dat doen..

Nu lees jij niet goed. :)
Ik bedoel dat of Suelza en mindfields die paarden goed krijgen, dat je dat pas kan zeggen wanneer ze eentje van Gert over nemen. :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:44

Martine_R schreef:
Ja, maar dan kun je uberhaupt nooit meer op een paard stappen want elk paard kan dat doen..

Ayasha schreef:
Nu lees jij niet goed. :)
Ik bedoel dat of Suelza en mindfields die paarden goed krijgen, dat je dat pas kan zeggen wanneer ze eentje van Gert over nemen. :)

Ik snapte je post ook niet helemaal. :Y)

Maar, misschien is dat inderdaad speculatie. Daarom staat er ook: ''Ik ben ervan overtuigd..''
Deze 2 hebben al genoeg paarden weer op de rit gekregen, ik denk niet dat die zich nog hoeven te bewijzen.

Anoniem

Re: Paard zadelmak maken met dummy, wat vind jij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:12

Dit topic hoort niet op BEH thuis daarom verplaats ik het naar RT-P.
BEH => RT-P

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:02

Opzich handig maar uiteindelijk zal het paard toch ook JUIST aan het gewicht moeten laten wennen? Met dekens en zadels kom je al een heel end wat betreft een paard laten wennen dat er iets op zijn rug zit/ligt. Maar het gewicht is iets waar een paard ook zeer zeker aan moet wennen en mee moet leren lopen, dan heb je dus alweer niks aan zon Dummy. Mij hebben ze niet overtuigd blijf het lekker zelf doen :D

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:28

Wat mij opviel aan het filmpje is dat de schimmel voordat de dummy erop zat al onrustig was, persoonlijk vind ik dat je paard toch goed gewend moet zijn aan het longeren en dat hij daarin kan ontspannen voordat je een stapje verder gaat. Maar dat terzijde, zoals eerder al gezegd hier, lijkt het me niet prettig voor het paard dat de dummy totaal niet mee gaat in de beweging. Ik denk dat het voor sommige gevallen voor de veiligheid wel beter is, aangezien de dummy wel blijft zitten, maar ik denk wel dat zelfs (bijna alle) moeilijke gevallen met veel geduld en rust ook veilig zadelmak kunnen worden, maar dat is niet voor iedereen een optie helaas.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:37

Ik ben niet voor het gebruk van een dummy. Een dummy is geen mens en een paard zal het ook niet zo zien/begrijpen. En wat schiet je er dan mee op?
Daarbij komt, dat ik het een keer onvoorstelbaar fout heb zien gaan met een dummy. De dummy raakte los, maar vielniet, bleef hangen, paard in paniek, overal doorheen.....zware schade aan lichaam en geest van het paard en een hoop verdriet bij de eigenaar.
Neem de tijd, zorg dat je rust en leiderschap uitstraalt en zorg voor een ervaren instucteur, die zadelmak maken en inrijden goed beheerst.
Begin er anders niet zelf aan.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:31

ik denk ook niet dat je dit gebruikt bij de normale gang van zaken maar meer bij die paarden waarvan het best levensgevaarijk kan zijn de eerste x op te stappen....dan kan hij denk ik, echt wel toegevoegde waarde hebben...

en wat betreft die loszittende dummy, tja dat is vette pech, zulke paniek kan ook met een uitrijdeken gebeuren, een ongeluk hou je niet tegen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:58

Jetta schreef:
Daarbij komt, dat ik het een keer onvoorstelbaar fout heb zien gaan met een dummy. De dummy raakte los, maar vielniet, bleef hangen, paard in paniek, overal doorheen.....zware schade aan lichaam en geest van het paard en een hoop verdriet bij de eigenaar.

Een slecht bevestigde dummy is geen reden om het concept "dummy" te verwerpen. Ik heb ook eens een mens zien afvallen en in de stijgbeugel blijven hangen, dat paardje was ook in paniek (gelukkig niet bij het zadelmak maken en gelukkig geen al te grote schade bij paard en mens).

Verder vind ik schriktraining een basis voordat je uberhaupt denkt om op een paard te stappen. Een paard dat panikeert wanneer de dummy omvalt is gewoon nog niet klaar om bereden te worden. Mijn paard wordt gedesensibiliseerd op alles. Longeren met aan 1 kant een jollybal vastgemaakt en aan de andere kant een rubberen emmer. Dat hobbelt en botst zo lekker en paard wordt gewend aan bewegingen tegen de zijkant. Een zak volgepropt met hooi op de rug, losjes vastmaken zodat het lekker alle kanten op hobbelt, en paardlief wordt gewend aan beweging op de rug.

Wat dan precies de toegevoegde waarde is van de dure dummy, die zie ik ook niet, er zijn veel goedkopere alternatieven. Maar een schrikreactie van een paard zou eigenlijk nooit de reden mogen zijn van het ontwijken van iets, integendeel, wanneer ik weet dat een situatie mogelijk angst kan opwekken bij mijn paard, dan zoek ik juist die situatie in veilige omstandigheden op en desensibiliseer het paard.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:59

Ik ben een groot voorstander van schriktraining en desensibilisatie. Doe ik ook met mijn jonge paard. Ik zie het nut van een dummy niet voor zadelmak maken.Een mens op de rug is anders dan een dummy op de rug. Je mag van mij tijdens een schriktraining vanalles gebruiken op-onder-om je paard. Natuurlijk hou je rekening met veiligheid, maar in mijn ogen kun je paard aan alles wennen.
Als je een dummy wilt gebruiken voor zadelmak maken, moet je dat doen, maar ik doe het niet. De dummy was trouwens bij dat ongelukkige voorval goed bevestigd, maar toch op één of andere wijze voor een deel losgeschoten. Er werd met een ervaren trainer gewerkt. Natuurlijk kun je ongelukken nooit helemaal voorkomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 07:44

Maar waarom die dummy niet? Ik zou het ook niet gebruiken, maar dat is meer omdat het te duur is en ik andere alternatieven gebruik.
Maar waarom wel zakken gevoeld met hooi, overalls gevuld met stro, een longeersingel, een zadel, emmers vastgebonden aan de longeersingel, volle voerzakken op de rug leggen etc etc. Dat zijn allemaal manieren om een paard gewend te maken aan beweging of gewicht op de rug en flanken, wat is er ineens zo verschrikkelijk mis met de dummy dat dit niet als desensibilisatiemiddel gebruikt zou kunnen/mogen worden? Dat het paard wegschiet wanneer die loskomt, vind ik niet wereldschokkend. Dat is het ene paard tegen het andere. Veel paarden schieten in paniek wanneer ze in de longeerlijn verstrikt raken, veel paarden niet. Veel paarden schieten in paniek weg wanneer hun ruiter eraf valt, veel paarden blijven rustig staan.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:53

moet zeggen dat ik zeker bij het 2e paard, de neusriem wel éérg laag vind zitten..
en die dummy en gert, ook helemaal niks, waar is het vertrouwen van het paard? dat werkt niet op deze manier

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:48

oei das een heel ander filmpje dan ik had verwacht.

maar wel een eerlijk filmpje.. er kan altijd wat mis gaan, een paard los laten bv... Maar ik vind het persoonlijk wel een beetje vreemd dat er 2 touwen aan elkaar zitten, wat is er mis met een longeerlijn :') dat is, 10 euro?
Als hij die had gehad, misschien dat hij dan langer had kunnen vasthouden. Als ging de schimmel wel flink aan de haal natuurlijk.

Ik heb zelf ervaring met het zadelmak maken van paarden, en ik weet wat er dus kan gebeuren. Ik ken Gert zijn methode, niks voor mij.Maar toch respect want hij krijgt blijft volgens mij ook altijd zitten zoals zo'n dummi, of niet??
Ik zelf werk op basis van rust en vertrouwen, de schimmel had in mijn geval nog geen dummi op zijn rug gebonden gekregen.

Wel heb ik voor het eerst, een dummi zelf gemaakt en gebruikt bij 1 vd paarden die ik nu zadelmak maak. Dit paard was zo heftig op de longeersingel, en daarna ook op het zadel. Dat ik verwachtte dat dit ook op de ruiter zal zijn. Eerst keer iets nieuws; liet haar totaal uit het dak gaan.
Ondertussen zit ik er zelf op, Dummi heeft er een aantal keren op gemogen, en heeft maar 2 (enórme) bokkensprongen (voetjes vd vloer sprongen he, geen gewone bokjes) ontvangen. Toch liever de dummi, dan ik: ik ben geen Gert!!
Verder heb ik het nog nooit gebruikt moet ik zeggen. Wel al eerder gezien op internet, en dan hangen ze ook aan de zijkant van het paard, daar wennen ze dan ook vanzelf aan. Mij lijkt een zachte dummi een stuk fijner dan de dummi uit dit filmpje, zo stuiterig joh in dat zadel, houterig. Een zachte dummi stuitert tenminste niet zo "hard" maar wiebelt in het zachte materiaal meer mee.

Gini jij geeft al prachtige dingen aan waar je je paard aan kan laten wennen voor je er op klimt. En zeker net zo handig als zo'n dure dummi uit het filmpje...

edit: ik vind zijn HOOOO overigens erg kalmerend :')

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:10

zap schreef:
Martine_R schreef:
Ik vind dit echt weer zo'n manier om een paard ''snel'' zadelmak te maken. Als je alles rustig doet, en naar het tempo van het paard is dit nergens voor nodig..

Leuk voor handelsstallen die hun paarden in 2 dagen zadelmak willen, maar niks voor mij in ieder geval.. :)

Maar waarom is een pop een manier om snel zadelmak te maken? Hier gaat het in hetzelfde tempo hoor, alleen zetten ze er voor de zekerheid een pop op in plaats van een mens om eventueel de eerste sprongen op te vangen. Elk paard kán bij een eerste keer een ruiter op de rug gekke bokkensprongen maken. Waarom dan niet voor de zekerheid een dummy in plaats van jezelf? Dat wil niet zeggen dat je sneller gaat, maar meer dat je eventuele risico's niet neemt. En ja, meestal gebeurt er niks. Nou prima toch? Dan stap je een volgende keer er zelf op. Maar misschien gaat je paard wel even over de flos en dan ben je soms blij dat er een dummy op zit die wel (:D) blijft zitten.

Helemaal mee eens. Geen enkel paard reageert hetzelfde. De ene is super braaf met zadelmak maken: en als je er op gaat dan zie je alle hoeken (bij wijze van he). En het andere paard is erg moeilijk met zadelmak maken: en als je er eenmaal opstapt is het goed te doen (zo heb ik er nu toevallig 1 van staan, en ook eerst de dummi er op gezet om te kijken wat de reactie is als er wat OP haar rug zit).