basculeren - springtechniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:47

reddytobias"]
[quote="crossmonster schreef:
die van reddy tobias basculeerd matig, zijn voorbeen gebruik word naarmate de hoogte hoger word, stukken beter! maar zo zie je maar dat de techniek niet volgens het boekje hoeft te zijn , om succes te boeken !

de haflinger heeft duidelijk weinig vermogen en springt zonder rug, voorbeen gebruik is op de foto's niet zo heel erg slecht !

ben ik het wel mee eens
paard hoeft niet altijd een top techniek te hebben over hoog niveau te halen, dat ik deze kocht had ie nog nooit gesprongen, dus we hebben in die 4 jaar wel wat bereikt
[/quote]

dat kun je dan wel zeggen ja ! kei knap van jullie OK dan! !
de techniek is dus overduidleijk ook niet het belangrijkste
ik denk dat WILSKRACHT(karakter!!!),VOORZICHTIGHEID een misschien wel grotere rol spelen!
zo ken ik een springruiter die met een minimaal getalenteerd paard , toch indoor brabant foutloos rondreed,puur op karakter! helaas door zijn gebrek aan techniek en kundigheid, viel hij in de barrage altijd buiten de boot, kijk dan komt de techniek dus aan de orde, maar op de lagere niveaus en bij de pony's is dit zeer zeker te compenseren !

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:50

Pipo schreef:
En bij je eigen skelet kan ook alleen het onderste gedeelte van je rug buigen, maar degene waar je ribben aan zitten zit geen buigzaamheid in hoor!

Maar net wat je onder buigzaamheid verstaat!

Zou niet best zijn als je wervelkolom niet beweeglijk zou zijn Verward
Een wervel zelf is niet buigzaam maar meerdere wervel ten opzichte van elkaar zijn zeker wel te bewegen!

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:50

hahaha, nou op doozettings vermogen, gaat annebel ook altijd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:55

Techniek is niet het belangrijkste. Voorzichtigheid, nauwkeurigheid, plezier en een stukje aanleg zijn belangrijker. Een paard kan prachtig basuleren, maar als hij niet wilt of roekeloos springt komt ie niet ver.

Het is mooi meegenomen als je paard goed basculeert en op een hoog niveau kan meekomen. Maar het is geen ramp als hij dat niet doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:01

Annetje schreef:
Er zit idd wel beweging in ja, maar neit veel. Bij een paardenrug is dat volgens mij net zo.

De rug van een paard is nog veel zwaarder, anders kan jij er niet opzitten namelijk. En ruggewervels zijn niet beweegbaar, gelukkig maar.

Alleen bij de lendenen is het beweegbaar, net als bij ons mensen. Als jij je schouders beweegt word je rug niet bol, dat is optisch bedrog. Komt omdat jij een sleutelbeen hebt, en een paard heeft dat niet.

Dus bollen van de rug is echt onzin. De lendenen kunnen zakken en daarmee kan een paard bijv. gaan zitten..........wat tijdens de dressuur bedoelt word.
Maar verder is er weinig beweging in een paardenrug te krijgen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:33

Afbeelding
Dit is Murphy tijdens zijn 1e SGW vorig jaar.
Afbeelding
Afbeelding
Deze is van dit jaar in de M

Hij is in ruim 1 jaar van B naar Z gegaan, en volgensmij met een wel goede springtechniek? Tenminste zo kijk ik er tegenaan, ik weet niet wat jullie ervan vinden?

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:47

Hmm.. ik vraag me ook af hoe t met Mireilles springtechniek zit? Ik vind t zelf echt heel erg moeilijk om te zien Scheve mond Basculeert ze goed of zou ze nog ronder mogen?

Afbeelding

Afbeelding

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:47

Pipo: je kan je rug wel dergelijk over de hele 'linie' bollen of krommen - een getrained mens tenminste. Ik kan mezelf 'opkrullen' en dan van voor naar achter over m'n ruggegraat rollen (is een yoga oefening) zonder dat dat pijn doet of echt moeite kost. Als de rug van boven naar onder niet rond zou worden zou ik niet zo moeiteloos kunnen rollen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:08

dagami: op de 2e foto brengt ie mooi het hoofd naar benee, mara de rug zou iets ronder mogen en haar benen steekt ze wel naar voren af, maar mogen wat meer gebogen zijn

vind het trouwens wel aprt dat er zoveel hafs/fjorden/tinkers...de wat forse paarden toch vrijspringend een endje komen, leuk dat jullie dat op foto hebben zeg!

divana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:15

kan iemand mij vertellen hoe ik hier mijn springende pony neer kan zetten?? kweet nl niet hoe ik die foto hierop moet krijgen..Kijken wat jullie ervan zeggen en wat op mijn beoordelingsformulier staat van de nrps keuring (heeft daar los gesprongen) ben ik wel benieuwd naar!! maar hoe krijg ik het erop??

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:22

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:55

Wat vinden jullie van mijn fjordje zijn techniek?
Afbeelding

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:07

die fjord zet iig veels te vroeg af , waardoor hij een soort van snoekduik maakt! zijn benen zijn ongelijk opgevouwen wat je een balk kan kosten (daarom is het zo belangrijk dat een paard zijn voorbenen netjes opvouwt, en daarnaast natuurlijk ook voorzichtig is )
verder zou de fjord ook wat meer zijn rug mogen gebruiken, maar dit is zogezegt een hele foute foto,omdat de sprong zelf al slecht was (veels te vroeg!)

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:24

Hoe vinden jullie Cockie springen?
Dit was de 1e keer dat ze sprong,alleen is de foto erg onduidelijk...

Afbeelding

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:42

crossmonster schreef:
die fjord zet iig veels te vroeg af , waardoor hij een soort van snoekduik maakt! zijn benen zijn ongelijk opgevouwen wat je een balk kan kosten (daarom is het zo belangrijk dat een paard zijn voorbenen netjes opvouwt, en daarnaast natuurlijk ook voorzichtig is )
verder zou de fjord ook wat meer zijn rug mogen gebruiken, maar dit is zogezegt een hele foute foto,omdat de sprong zelf al slecht was (veels te vroeg!)

Ja hij springt uit zichzelf heel erg vroeg.. Maar als hij los springt dan doet hij dat niet Verward
Afbeelding
misschien is dit een betere foto?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:43

laatste foto is niet te beoordelen, te ver weg, vanuit de verkeerde hoek genomen en verkeerd moment (1e keer losspringen zegt nog helemaal niets ! )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:45

RoCKyLoVE"]
[quote="crossmonster schreef:

Ja hij springt uit zichzelf heel erg vroeg.. Maar als hij los springt dan doet hij dat niet Verward
Afbeelding
misschien is dit een betere foto?
[/quote]

als hij los niet zo vroeg afzet, wil dit zeggen dat het evenwicht met ruiter nog niet in orde is en/of de ruiter werkt teveel tegen met hand en/of zit

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:11

ja dat zou wel eens kunnen want hij springt meestal onverwachts

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:54

Marjolein schreef:
je haf vouwt zn bennen niet goed genoeg en laat zn bovenbeen hangen. Het paard moet vanuit zn elleboog (niet verwarren met zn voorknie) het been omhoogbrengen (voor zich uit) en het onderbeen er dan onder vouwen. Dit is trouwens een totaal ander onderdeel dan de bascule. Verder zie ik liever een paard dat ongelijk zn benen omhoog brengt dan eentje die het wel gelijk doet maar zn been laat hangen.

Maar zijn bascule dan?

Betekent dat dat zijn voorbenen dus meer naar voren moeten?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:06

Heel leuk en leerzaam topic dit Lachen

Jammer dat ik geen goede springfoto's van mijn tinker heb, alleen lage sprongen en die springt hij vaak wat slordiger. Hij komt met zijn 1.46 overigens wel over 1.50 heen.
Ik heb weinig springfoto's omdat hij helaas heel wat beter is in springen dan het baasje Scheve mond

Ik heb echter wel een vraagje, misschien wel een hele stomme, niet over basculeren maar over iets anders, namelijk de achterbenen. Jordy doet iets wat ik andere paarden ook weleens zien doen, maar ik heb geen idee of het een goede eigenschap is of niet. Hij slaat boven de sprong nogal eens zijn achterbenen naar achteren uit, vooral als hij niet helemaal lekker uitkomt. Is dit gebrek aan techniek, of juist niet?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:19

een mensen rug is wat anders dan een paardenrug. Tussen de wervels zit bijna geen beweging. Alleen in de lendenpartij is beweging mogelijk. Het is dan ook erg belangrijk dat als je met een paard de sport in wil hij goede lendenen heeft. als dit deel te week of te strak is kan hij de energie die hij achter verzamelt nooit naar voren brengen en krijg je ook nooit een paard dat van achter draagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:40

Dank je Marjolein, dat probeer ik dus ook duidelijk te maken.

NFkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:05

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:26

Ik heb er niet echt verstand van, maar als ik alles zo snap, dan doet Kimberley het heel goed!
Ze vouwt haar voorbenen mooi en brengt haar hoofd ietsjes naar benenden. (heb ik het zo goed?)

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:53

Kimberley ziet er ook goed uit, ik denk dat ze nog wel wat meer naar voren mag komen, maar dat kan ook aan deze sprong liggen hoor!

Wat vinden jullie overigens van Murphy (paar berichten terug?)