Zwaar, welk ras geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:28

Ninx schreef:
noahlady schreef:
Ik vind het altijd zo'n discussie onderwerp!
Een ruiter die, als voorbeeld, 65 kilo weegt, maar niet kan rijden, en niet met de beweging van het paard mee gaat,
dat vind ik veel zieliger voor het paard dan iemand die erop zit , die 90 kilo weegt, maar wél meegaat met de beweging van het dier.

Eigenlijk is het dus een beetje appels met peren vergelijken.
Als je 100 kilo weegt en je rijd keurig, met de beweging mee, vind ik dat er nietsaan de hand is.

Dit hebben ze onderzocht. Dit bleek niets uit te maken.
Onafhankelijk van de kunde van de ruiter, hadden alle paarden meer stress van een ruiter met een zwaar gewicht.
Dus of je nu wel of niet kunt rijden, niet doen met zo'n gewicht... dat zou eigenlijk niet eens een punt van twijfel mogen zijn.

maar wat is er dan precies uit het onderzoek gekomen? Dat de paarden allemal een hernia over hebben gehouden, of dat de paarden meer stress hebben?

Anoniem

Re: Zwaar, welk ras geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:38

Dat ze meer stress hebben met iemand die zwaar is. En dat het dus niks uitmaakt hoe goed je kan rijden.

Dus in jouw voorbeeld heeft het paard nog altijd meer stress van de persoon van 90 kg die wel meegaat met de beweging.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:41

Je kunt toch zelf ook nagaan dat het niet gezond is voor een paard om er met zwaar overgewicht op te klimmen? Onderzoeken, wetenschappelijk gelul of niet, je kunt ook gewoon je gezonde verstand gebruiken.... Wordt er soms een beetje moe van dat mensen constant een excuus blijven zoeken om met teveel kilo's op een paard te stappen. Natuurlijk snap ik heel goed dat je het paardrijden mist, maar als je het ook voor 't paard in kwestie leuk wil houden kun je beter eerst zelf aan het werk gaan om in shape te komen! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 04:20

Bonjoy schreef:
Je kunt toch zelf ook nagaan dat het niet gezond is voor een paard om er met zwaar overgewicht op te klimmen? Onderzoeken, wetenschappelijk gelul of niet, je kunt ook gewoon je gezonde verstand gebruiken.... Wordt er soms een beetje moe van dat mensen constant een excuus blijven zoeken om met teveel kilo's op een paard te stappen. Natuurlijk snap ik heel goed dat je het paardrijden mist, maar als je het ook voor 't paard in kwestie leuk wil houden kun je beter eerst zelf aan het werk gaan om in shape te komen! :)

Dit dus. Een beetje logisch nadenken en niet overal een excuus voor verzinnen of je achter een of ander onderzoek verschuilen.
Je gaat er met dat gewicht toch gewoon niet op zitten wanneer er al een klein risico is? Denk eerst aan het dier en dan pas aan jezelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 06:57

Super dat je er zo over na denkt! Natuurlijk zijn er meer zware mensen die paard rijden. Er zit alleen wel een verschil in of ze al reden voordat ze zwaar werden of zoals jij nog moet leren rijden. Als je nog niet goed met de beweging mee kunt gaan is dit een extra belasting voor het paard, maar ook voor jouw eigen gewrichten en je rug. Ik zou dus, hoe moeilijk het ook is, ook nog even wachten tot je meer bent afgevallen. Je bent al zo goed op weg dus dat gaat je zeker lukken. Ondertussen lekker genieten van paarden dmv poetsen en knuffelen. Succes!

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:35

Ik ken het probleem,
Ik ben zelf ook niet de dunste nee,
maar net als wat voorgaande bokkers hier hebben gemeld is ookal als je een lichte amazone bent, die niet goed rijd,
Kan je ook al snel een paarden rug belasten,

Meschien is het leuk, om een brede kwpner te kopen,
Of een ander breed ras, (niet te klein)
En daar eerst mee gaan longeren poetsen ed. :D

Zodat je het verlangen krijgt, en zo jezelf motifeerd om te gaan rijden, /3

Heeel veel succes met afvallen,
Ik weet zelf hoe moeilijk dit kan zijn. :j

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:42

ik kan voorspellen dat hier binnenkort een dikke discussie gaat vormen dus mijn tip sluit het topic

neem een belg of een oldenburger een goed stevig gebouwde kwpn of een ander sterk ras
kijk goed naar de rug van het paard

hopelijk heb je hier wat aan succes met afvallen

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:55

animalwoman schreef:
ik kan voorspellen dat hier binnenkort een dikke discussie gaat vormen dus mijn tip sluit het topic

neem een belg of een oldenburger een goed stevig gebouwde kwpn of een ander sterk ras

Mee eens :j ze kunnen er beter boven zetten discussie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:04

Dees schreef:
Er zijn zat paarden die een gewicht van 120 kilo kunnen dragen.
Je zou wat mij betreft totaal zonder schaamte plaats kunnen nemen op de rug van een zwaarder gebouwd paard van enige omvang. Belg en/of Shire ligt voor de hand, maar een zwaardere, grotere Gelderse KWPN-er moet ook kunnen hoor.

120 kilo is voor een vrouw dan wellicht zwaar te noemen, bedenk dat menig man van 1.90-2.00 meter ook snel een stuk boven de 100 kg weegt. En die mogen toch ook gewoon paardrijden?

Waar het om gaat is dat je je paard niet in de weg zit, en goed (en soepel!) meekomt met de beweging.
Je zou jezelf wat dat aangaat eerst eens kunnen testen op een Equi-Chair oid. Dan weet je waar je staat.

Afgezien daarvan: misschien is het ook wel leuk om te gaan mennen ondertussen, terwijl je langzaam maar zeker in gewicht afdaalt tot de felbegeerde 90 kilo? Of werken met de lange lijnen, ook goed voor je eigen lijn. Om leuk bezig te zijn met paarden hoef je er niet perse op te willen zitten natuurlijk.

Wat een onzin dat je als persoon van 1.90 of 2.00 meter al snel boven de 100 kilo weegt. Ik ken veel mensen met die lengte en degenen die boven de 100 kilo zitten hebben toch echt licht overgewicht hoor en dan heb ik het over de plus 2 meter, met 1.90 en 100+ kilo ben je aan de zware kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:16

Veel dingen worden 'aangepast' aan de steeds zwaarder wordende mens, we verwachten dat alles maar mee groeit of zich daar aan aanpast. Ons zelf aanpassen is schijnbaar altijd te veel gevraagd, want alles moet tegenwoordig maar kunnen en we hebben overal maar recht op.
Een beetje moe wordt je er van. Passen de zwaardere mensen niet meer in reguliere zadels, dan vergroten we de zadels ipv dat we de achterwerken verkleinen. En ach een paard breekt niet in tweeen van 100 plussers, dus die beesten moeten niet zeuren en het gewoon maar dragen, daar heeft de ruiter recht op en plezier van, het dier is er wat dat betreft ondergeschikt aan. Gezond verstand en logica gooien we maar op de mestbult, want onze wensen moeten schijnbaar worden vervuld.
TS, prachtig dat je zoveel bent afgevallen, maar als paarden je passie zijn, dan ga je door waar je mee bezig bent en als je rond de 90 kilo zit, zoek je voor je zelf een leuk paard uit. Veel meer keuze dan, zou ik zo zeggen en voor jou zowel als voor het paard blijft het dan leuk.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:42

Ik heb verder niet het hele topic doorgelezen, maar wil wel een paar dingen geven om over na te denken.

- Vergis je niet in de kracht van een trekpaard. Zoals ze al heten zijn het trekpaarden, eeuwenlang gefokt om te trekken. Ze mogen er dan heel robuust uit zien, overschat hun qua draagkracht niet.
- Kijk niet naar grotere paarden! Veel grotere paarden zijn slungelig gebouwd en juist door hun lange benen hebben ze meer moeite met dragen en balans dan een stevige haflinger of fjord. Een barok paard kan ook wat meer hebben door zijn van nature kortere gangen en korte rug, maar ook daar zou ik niet iemand van 100+ kilo op zetten.

Is het geen idee om aan de hand met je paard te gaan werken? Aan de lange teugel of met het echte 'werken aan de hand' train jij je conditie en kan je het paard trainen zonder ruitergewicht. Tegen de tijd dat jij afgevallen bent heeft het paard meer rug- en buikspieren ontwikkeld en jij een betere conditie, houding en coördinatie.

Ik wens je heel veel succes, ga ervoor!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 06:34

JasmijnJoy schreef:
Wat goed dat je al zoveel afvalt! Nou, een vriendin van mij rijdt gewoon op kwpnr's en laten we zeggen dat zee ook niet de lichste is :=
Ik denk rond hetzelfde gewicht, misschien wel wat lichter.Maarja als je ene paard goed naar beneden rijdt, en het paard zijn rug laat gebruiken hebben ze hier al veel minder last van.( hun handelen in paarden en die paarden hebben nog nooit rugklachten gehad) Maar een belgische trekpaard, shire, Ardenner of noem maar op.Die kunnen je zeker houden.
Dit betekent niet dat dit goed voor ze is, maar als je ze de rug laat gebruiken, scheelt dat wel al heel veel +:)+

Uit de OP van TS maak ik op dat ze alleen af en toe op een paard gestapt heeft en dan is over de rug rijden natuurlijk niett aan de orde ;) Een beginnende ruiter met haar gewicht is voor geen een paard fijn.

TS, ga vooral zo door met afvallen en wat er snel afgaat, zit er ook snel weer aan. Je hebt wel een mooi doel om voor af te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 07:14

animalwoman schreef:

Je kunt een topic niet zelf sluiten :)

Ik wil TS een compliment geven dat ze vraagt of het kán, en er over nadenkt of het kan, voor ze erop gaat zitten.

Daar kunnen héél veel mensen een voorbeeld aan nemen! +:)+

@ Dees: mijn lief is 1.90. Voor hem is een gezond gewicht tussen de 80 en de 85 kg. Als hij 90 kg weegt, heeft hij écht overgewicht, en gaat hij ook afvallen. Onder de 80 is hij te licht, maar tussen de 80 en 85 kg is hij perfect. Dus een stúk boven de 100?? No way, is echt véél te zwaar.
Zijn beste vriend is overigens 2.00 lang, en die zit op een gezond gewicht als hij rond de 90 kg weegt, en ook hij mag niet boven de 100 kg uitkomen (overigens stapt hij echt niet op een paard, daar vindt hij zichzelf te groot en te zwaar voor, en een aantal grote mannen die ik ken denken er zo over, zegt niks over álle mannen van 2.00 uiteraard). Dus imo hebben mensen van 1.90 - 2.00 die boven de 100 uitkomen, echt wel last van overgewicht, en moeten dus ook afvallen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 07:30

mika11 schreef:
Ik dacht dat er een berekening was dat paarden gemiddeld zo'n 10% a 15 % van hun gewicht kunnen dragen.
Een gemiddeld rijpaard weegt zo'n 600-800 kilo dus dan zou een ruiter maximaal 90 kg wegen.
Een shire of belg weegt misschien zo'n 1000 kilo?
Dus dan zou het maximaal 100 kg zijn voor de ruiter.

Mooie beredenering, maar juist een trekpaard is niet met als doel 'berijden' gefokt en heeft zelfs erg lang nodig om uit te groeien. Ze lijken zo sterk, en doordat men denkt dat ze wel van alles aankunnen worden ze helaas te vroeg of met te veel ruitergewicht aan het werk gezet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:19

De ts is nog niet weer online geweest na dit topic geplaatst te hebben dus zo dringend is de vraag niet, als hij al waar is. Lijkt er eerder op dat zij/hij even flink wilde rellen. Dus mods, zet hier maar een slotje op.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:23

Jongens jullie kunnen wel stoppen met reageren.
Ts heeft zich geregistreerd op 4-2 en is verder nooit meer online gekomen.
Dit is tevens ook haar enige bericht.
Misschien slotje topic voordat dit een discussietopic wordt?

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:12

Waarom zou dit geopend zijn als reltopic? Dat klinkt eigenlijk niet logisch. En vragen staat vrij toch? TS heeft in ieder geval een hoop goede antwoorden op haar vragen gekregen :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:30

En TS is bereidt er iets voor te doen en er serieus over na te denken. Super hoor, hoop dat je snel je paardrij streefgewicht haalt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:45

volgens mij werd dit topic geopend om te vragen welke rassen geschikt zijn en niet om te discusseren over of ze wel of niet mag paardrijden ze geeft al aan dat ze verder bezig is met afvallen en daarmee klaar
dus niet discusseren over wat een paard wel of niet mag dragen want daar worden we op bokt toch nooit eens over

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:25

precies!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:32

Jammer dat TS al een week niet op bokt is geweest...
Ik ben sinds 13 mei 2012 aan het afvallen, speciaal voor mijn jonge merrie. Heb er nu 3x op gezeten, ze heeft nergens last van, zou ze ook niet hebben gehad als ik er 23,4 kg geleden op was gaan zitten, maar 't voelt voor mij gewoon beter. Voor mezelf val ik niet af, voor haar wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:39

Knap van je! +:)+