Mara op wedstrijd. 197 punten! :-D L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Mara op wedstrijd. 197 punten! :-D L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:40

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. "Dus als zij zegt spring in de sloot doe je dat."

Daarom zeg ik ook discussiëren met mijn instructie.

Ze heeft heel erg veel ervaring (ondertussen al ruim 35 jaar) ze heeft heel erg veel paarden naar het hoogste nivo gereden en heeft vroeger gepionierd met het uitbrengen van koudbloeden op wedstrijden. Toen dat nog niet gewoon was om met een Fjord, Tinker, Fries of Haflinger aan de start te komen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:45

Paarden zelf uitbrengen is iets heel anders dan lesgeven. Ken er genoeg die zelf hoog rijden, maar totaal niet kunnen lesgeven.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:46

FriesWytske schreef:
Paarden zelf uitbrengen is iets heel anders dan lesgeven. Ken er genoeg die zelf hoog rijden, maar totaal niet kunnen lesgeven.

_/-\o_

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:49

Gelukkig heeft mijn instructie al meer dan genoeg combinaties naar het Z en hoger geholpen :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:16

FriesWytsle, jouw advies gaat mij te ver omdat je
a. deze instructrice naar mijn weten helemaal niet kent en daar dus geheel niet over kan oordelen.
b. om nav een bokt advies nu gelijk de TS moeten doen laten twijfelen over deze instructrice en
c. nog erger te adviseren zelfs zonder enig overleg de eerder gekregen aanwijzingen van de instructrice te negeren.

Wij weten niet waar TS vandaan komt en welk pad haar instructrice uitgestippeld heeft.
Gelukkig laat TS zich niet gek maken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:20

Jury, ik laat me ook niet zo snel dingen meer wijs maken. Dat heb ik vroeger te vaak gedaan. Dat heeff er voor gezorgd dat ik tot nu toe nog nooit dat gene berijkt heb, wat ik wil berijken. Nu kom ik eindelijk in de buurd van wat ik wil. Ik heb de lol in het rijden weer terug. Mijn paard gaat steeds fijner lopen, en ik steeds fijner zitten.

We zijn er nog lang niet, maar de 1e stappen zijn gezet. En daar ben ik heel erg blij mee :-D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:28

Peelie schreef:
Jury, ik laat me ook niet zo snel dingen meer wijs maken. Dat heb ik vroeger te vaak gedaan. Dat heeff er voor gezorgd dat ik tot nu toe nog nooit dat gene berijkt heb, wat ik wil berijken. Nu kom ik eindelijk in de buurd van wat ik wil. Ik heb de lol in het rijden weer terug. Mijn paard gaat steeds fijner lopen, en ik steeds fijner zitten.

We zijn er nog lang niet, maar de 1e stappen zijn gezet. En daar ben ik heel erg blij mee :-D

En dat is super belangrijk. Het moet leuk zijn voor allebei.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:55

Ik vind je tempo helemaal niet zo verkeerd voor de L. Je zou het jezelf wel een stukje makkelijker maken met een iets lager tempo, maar ik zie dit liever dan een te laag tempo..

Hoe rijd je haar nu nageeflijk? Hoe je het niet doet staat in je openingspost, maar ik vroeg me af hoe je het wel doet.

@Frieswytske; ik kom toch echt uit dezelfde buurt dan jij en zie wel degelijk goede punten met zo'n tempo hoor. Mijn ervaring is zelfs dat er meer jury's zijn die liever een te hoog tempo zien dan te laag. Vanuit een wat hoger tempo kun je makkelijk terug rijden. Vanuit een te laag tempo zul je sowieso geen activiteit krijgen. Eerst voorwaarts en vanuit daar ga je werken aan de activiteit en de nageeflijkheid.

Gefeliciteerd met je punten TS! En als jij je punten bij elkaar rijd en je hebt er zelf een goed gevoel bij, dan lekker zo doorgaan! (met deze instructrice)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 04:44

Vulina, ik heb al in dit topic antwoord gegeven op de vraag die je nu steld. Ik geloof op de 1e pagina zelfs nog.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:31

Ok sorry, blijkbaar overheen gelezen. Maar dus wel loslaten en tegen het bit aan rijden..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 08:50

Het is een combinatie van de 2 manieren geworden. Het is een veel fijner spel geworden tussen de paardenmond en mijn hand. Er is ruimte vor het gebruik maken van een kleine ophouding, maar ook om haar tegen het bit aan te rijden. Al naar gelang de situatie bepaald wat we doen. Ik kan dat zo niet uitleggen, omdat de grenzen voor het vasthouden of loslaten heen fijn zijn.

Voor mij werkt het iig heel erg prettig, en bijde paarden reageren er erg goed op.

We zijn veel meer vanuit de basis bezig. Echt het voorwaards, neer waards om mee los te rijden. Tijdens de training constant controleren of ik haar daar kan plaatsen waar ik wil. Dus laag hoog en daarin ook buiging links en rechts door het hele lijf. Ook blijven we constant spelen met het tempo in alle 3 de gangen. Arbeid, midden of uitgestrekt, en meer richting verzameling. De verzameling vind Mara idd nog lastig, maar dit gaat al veel beter. Daar waar ze eerst echt als een kameel ging, blijft ze nu steeds vaker mooi bij me, ook in de verzameling en de hals uitschuiven bijv.

Maargoed. Dat wat tijdens de training nu steeds beter gaat, komt er tijdens wedstrijden nog niet altijd even fijn uit, omdat Mara dus erg heet kan worden van een vreemde situatie en mensen die lopen te stressen en dan hoef ik het nieteens te zijn. Ik heb wel een beetje gezonde spanning, maar ik ben niet zenuwachtig meer. Vroeger wel, maar dat heb ik snel afgeleerd :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:29

Dat klinkt prima! Goed bezig :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:42

Ik zal een keertje filmpjes laten maken van de training

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:49

Vulina schreef:
Ik vind je tempo helemaal niet zo verkeerd voor de L. Je zou het jezelf wel een stukje makkelijker maken met een iets lager tempo, maar ik zie dit liever dan een te laag tempo..

Hoe rijd je haar nu nageeflijk? Hoe je het niet doet staat in je openingspost, maar ik vroeg me af hoe je het wel doet.

@Frieswytske; ik kom toch echt uit dezelfde buurt dan jij en zie wel degelijk goede punten met zo'n tempo hoor. Mijn ervaring is zelfs dat er meer jury's zijn die liever een te hoog tempo zien dan te laag. Vanuit een wat hoger tempo kun je makkelijk terug rijden. Vanuit een te laag tempo zul je sowieso geen activiteit krijgen. Eerst voorwaarts en vanuit daar ga je werken aan de activiteit en de nageeflijkheid.

Gefeliciteerd met je punten TS! En als jij je punten bij elkaar rijd en je hebt er zelf een goed gevoel bij, dan lekker zo doorgaan! (met deze instructrice)

ik ga ook mee met Vulina, ook ik kom uit de regio Friesland en mijn ervaring is dat de jury liever een combinatie ziet met een mooi tempo.
ik vind dat je je haf goed rondrijd in de L hoor! en het doorzitten... tsja daar heb ik ook nogsteeds moeite mee..

Heel veel succes nog! komt vast en zeker goed!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:57

Leuke haf heb je! Het meeste commentaar over je zit en het tempo is nu wel gegeven.
Ik weet niet in hoeverre je dit nu tijdens de training al meeneemt natuurlijk, maar ik zou ook heel veel gaan trainen op de overgangen en schijnovergangen. En dan geen grote stukken, maar snel achter elkaar. Zorg dat ze scherp op je been reageert als je naar voren schakelt, en dat ze ook snel genoeg reageert op een remmende hulp, waarbij ze wél actief blijft. Juist door het schakelen komt ze scherper aan de hulpen te staan, en komt ze ook meer op de achterhand. Probeer hierbij wel je been zo stil mogelijk te houden, 1x been = weg, en daarna je been stil kunnen laten liggen.

Persoonlijk vind ik het advies van FriesWytske erg ver gaan. Om maar gelijk te concluderen dat je instructrice niet goed is, en dat je niet met haar mag overleggen vind ik niet juist. Daarnaast, je mag het advies van je instructrice niet klakkeloos aannemen, maar dat van FriesWytske moet daarentegen wel klakkeloos worden opgevolgd?
Ik vind het alleen maar goed dat je hier met je instructrice over wil discussiëren, en dat je eerst zelf over advies nadenkt voor je het toepast. Elk paard en elke ruiter is anders, en er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Jij bent vrij om (in overleg metje instructrice) de adviezen uit te kiezen waar je iets mee kan, en de rest te laten voor wat het is.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:14

Ik kan het filmpje niet zien?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:42

Merel, de dingen die jij aanhaald zijn idd ook dingen die wij mee pakken in de training. De scheinovergangen zijn dingen waar we nu een 3 a 4 weken mee bezig. We vonden het belangerijk dat Mara eerst constanter is in de basis. En nu zijn we dus bezig met het constand houden van de aanleuning tijdens de overgangen.

Ook zijn we idd bezig met het snel schakelen. Voorwaards is het probleem niet. Terug wat meer. Mara is af en toe als een ijsbreker, die weet niet van stoppen :+ wat soms best lastig is. Ze maakt zich dan vaak sterk in de mond, waardoor ze weer omhoog komt. Van vorige instructie kreeg ik dan altijd de opdracht om 'pompend' te remmen. Maar dat werkt bij haar echt niet. Daar word ze alleen maar sterker van. Ik ben nu dus voor mijzelf aan het leren om haar meer op zit te remmen en te sturen.

Het is idd ook zo dat het 1x een duidelijke maar subtiele hulp is, word er niet gereageerd, geef ik haar liever een flink schup naar voren en er daarna weer af blijven, dan dat ik bewust constant been blijf geven om haar aan het lopen te houden.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:31

Ik vind het er een beetje onrustig uit zien, en denk dat dit vooral komt door je beenhouding, ze pushen voortdurend. Maar je bent je hier al bewust van, wat heel goed is. Zelf heb ik hier ook lang problemen met gehad (en ik moet eerlijk zeggen, ze liggen nog steeds niet top), maar het is zoals je zegt, oefenen, oefenen en oefenen. Komt wel goed hoor! :-) Maar ik zie niet graag dat er met sporen wordt gereden wanneer het nog niet lukt om je been stil te houden. Ook het tempo stoort me, nu lijkt het allemaal erg loperig, zonder activiteit, en dan mis je inderdaad de gedragenheid. Goed dat je hier vollop met aan de slag bent, en als het is zoals je zegt, dat het 6 maanden geleden nog sneller was, dan ben je in ieder geval wel al goed bezig! :-) Doe zo verder, en blijf goed les nemen. Het komt vast allemaal goed! :-) Succes! :-)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:51

Peelie schreef:
De scheinovergangen zijn dingen waar we nu een 3 a 4 weken mee bezig. We vonden het belangerijk dat Mara eerst constanter is in de basis. En nu zijn we dus bezig met het constand houden van de aanleuning tijdens de overgangen.

Heel goed hoor, maar ik denk dat de aanleuning ook stukken beter gaat als ze beter gaat dragen ipv stuwen. Dus juist die schijnovergangen en het wachten is voor mij basis, het nageven dmv dragen en de hand zoeken is mijn inziens de enige juiste manier. Ik denk dat ze dat echt nog mist.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:15

Bon, bonita, gelukkig gaat het wel echt een stuk beter tijdens de training. Mara is op wedstrijd vaak erg heet, wat de gangen en lichaamsgebruik niet altijd ten goede komt.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:17

Ik vind je tempo eerlijk gezegd niet zo verkeerd hoor :o
Alleen je tempo in galop ligt te hoog en in de draf onderdelen die na je galop onderdelen komen. \
Daar zie je haar echt van het achterbeen af lopen, maar misschien heeft ze daar nog niet genoeg kracht en balans voor om na de galop weer beheerst te gaan draven.
Maar ik lees dat je hier al lekker mee aan de slag bent tijdens de trainingen dus dat zal helemaal goed gaan komen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 18:10

Evy, dat klopt :-) Mara mist nog kracht van achter om makkelijk de overgang van gallop naar draf te maken. Vaak word ze rennerig. Maar we zijn nu veel meer terug aan het schakelen in gallop en daarbij impuls houden, en op eigen benen. Best lastig, maar ook dit gaat langzaam aan beter.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 09:25