Zin en onzin van een rijzweep(je)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TessaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:00

ik vind dat je wel eens een tik mag geven maar je hoeft niet om de kleinste dingen je paard helemaal in elkaar te meppen.

BenaLaars

Re: Zin en onzin van een rijzweep(je)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:05

Je mag gerust een tik geven als je paard je beenhulp negeert of als aanmoediging bij een sprong, maar dan nog is het een aanwijzing om m even wakker te schudden. Dr is echt geen enkel paard braver geworden van een pak slaag.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:42

als ik de paarden van of naar de wei moet doen heb ik altijd een zweep in mijn hand, als verlenging van mijn arm, maar ook om een tik mee uit te delen als dit nodig is hoor!

En idd, als ze niet reageert op mijn been met rijden geef ik ook een tikje achter mijn bovenbeen (al reageert ze altijd goed dus ik rijd eigenlijk al maanden zonder zweep). Op buitenrit neem ik hem wel altijd mee, voor "je weet maar nooit" gevaarlijke situaties....

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:35

Ik rij eigenlijk altijd met zweep, maar gebruik het amper. Wanneer ik mijn paard er achter net even iets meer bij wil hebben geef ik paar tikjes op zijn kont en dit is dan meer dan genoeg.
Zweepjes vind ik een fijn hulpmiddel wanneer been net even niet genoeg is, maakt niet uit in welke situatie. Als je paard iets engvindt en hij gaat er niet langs kan een zweepje net even iets overtuigender zijn. Of wanneer je zoals ik in het rijden net even iets meer reactie wilt krijgen.
Waar ik wel slecht tegen kan is wanneer zwepen worden gebruikt omdat het rijden niet gaat en frustraties veroorzaakt. Ik zie regelmatig dat paarden tikken krijgen maar dan van voor helemaal tegengehouden worden, of stil moeten blijven staan. De zweep heeft in dit geval geen zinvolle functie en is dan dus onzin. Maar in de meeste gevallen vind ik het wel zin hebben. :)

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:00

Ik rij bijna nooit met een zweep alleen maar als ze echt koppig doet en niet wilt luisteren.
Maar dit zijn dan ook maar kleine tikjes.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:05

Ik gebruik een zweep standaart met grondwerk/VD, zonder zweep geen oefeningen namelijk :)
Scheelt heel veel of je een zweep gebruikt om op de grond te tikken en omhoog te gooien voor het steigeren of je een keer met je armen wappert als commando :=

Daarnaast heb ik eigenlijk altijd een zweepje in de hand omdat ik regelmatig met 'linke' paarden werk := en geloof me, dan ben je blij als je een keer rond kunt zwaaien met een zweep, hoef je niet eens een paard voor te raken.

De enige keren dat ik raak mep: als een paard bijt of trapt. Verder nergens voor nodig :Y)

Onder het zadel gebruik ik de zweep vooral om commando's te geven/noodrem. En stel een paard vertikt het echt om te lopen eventueel een tikje ter waarschuwing, meer is meestal niet nodig :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:25

hoe gebruik je een zweep als noodrem dan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:04

Ik neem aan gewoon voor de boeg?? Zo heb ik het in elk geval geleerd

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:42

Voor de boeg als noodrem? Ik heb überhaupt nog nooit een zweep gebruikt als rem. Ik ben wel benieuwd wat VisibreTeam bedoelt :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:14

Ik leer de paarden die ik train bijna standaard dat HO + zweepje langs de voorkant stoppen is :)
In het begin leg ik meestal het zweepje even subtiel op de neus van 'tot hier en niet verder' waarbij ik nog een teugelhulp geef, later hoef ik meestal alleen nog maar HO te roepen en heb ik het zweepje niet nodig, luistert een paard niet naar HO hoef ik alleen maar het zweepje een keer langs het hoofd te zwaaien en ze weten genoeg :))

Heeft me al een paar keer uit een vervelende situatie gered := (o.a. hoofdstel dat kapot ging in rengalop in de duinen := )

Het mooiste was ook dat mijn KWPN'er ook vanaf de grond naar HO luisterde en als ze dus weg wilde lopen in de wei was 1 HO genoeg om haar te laten zuchten en wachten _O- want HO = HO :) Beetje een prioriteit die ik stel, HO moet er gewoon altijd goed inzitten voor me :)

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:17

Ik rij niet meer met zweep. Omdat ik weet wat voor nare dingen je ermee kan doen. Ik wil niet in de 'verleiding' komen om dat ook te doen. Bij mijn ponies is het ook niet echt nodig vind ik. Maar ik hou er niet van. Sommige mensen gebruiken de zweep echt om te slaan. Dat bedoel ik met 'nare dingen'.
Met parelli heb je ook een soort zweep maar die heet stick. En daar zit ook een zacht uiteinde aan. En die gebruik ik vooral voor kriebelen.
Sorry dat ik dit topic weer omhoog gooi, maar ik kon het niet laten :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:18

prestarobin schreef:
Ik rij niet meer met zweep. Omdat ik weet wat voor nare dingen je ermee kan doen. Ik wil niet in de 'verleiding' komen om dat ook te doen. Bij mijn ponies is het ook niet echt nodig vind ik. Maar ik hou er niet van. Sommige mensen gebruiken de zweep echt om te slaan. Dat bedoel ik met 'nare dingen'.
Met parelli heb je ook een soort zweep maar die heet stick. En daar zit ook een zacht uiteinde aan. En die gebruik ik vooral voor kriebelen.
Sorry dat ik dit topic weer omhoog gooi, maar ik kon het niet laten :+

Ik heb andere mensen anders ook al heel vervelend met een parelli stick zien werken....

Jij bent degene die hem in de hand heeft, dus jij bent degene die beslist hoe je hem gebruikt :Y)

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:48

Ik zelf gebruik de zweep alleen als mijn paard bijv. niet goed luistert met sturen (ik rijd bitloos) dan duw ik een beetje met mijn zweepje tegen haar schouder.
En soms wat kleine tikjes als ze niet naar been luistert (alleen raak ik mij zelf ook altijd geen idee hoe :+ )

En ja... HEEL soms gebruik ik hem iets harder... Want de word ook voor lessen in gezet en daarom mag ze niet opeens de berm in duiken om gras te eten. Maar als ze het dan toch doet krijg je haar echt niet meer mee dus moet het wel iets harder (ik probeer dit zo vaak mogelijk te voorkomen)

Edit: ik ben van een manege af gegaan omdat je daar eigenlijk 'gedwongen' werd om echt wat meppen te geven... Want ze vonden dat ik niet goed aanpakte (omdat ik nooit echt sloeg maar alleen tikjes gaf)

Elsemiek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:52

ik rij alleen met zweep met springen en met cross.
omdat hij als ik een zweep heb een hoger basistempo neemt
en geef hem een tikje als hij er niet goed voor komt.

als ik hem met dressuur met zweep rij kan ik er niks mee want mijn pony is er zelf bang voor een klein beetje.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:11

Ik rijd als het kan zonder... Maar ik heb liever een zweep er bij dan dat ik overmatig mijn benen moet gebruiken om een (vaak manege) dier aan de praat te houden...

Shar161

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:11

Ik heb hem er altijd bij, maar gebruik hem eigenlijk nooit. Als ik hem al gebruik is het een klein tikje als ze niet reageert op mijn been. Ik laat hem soms ook wel eens halverwege vallen als ik merk dat hij echt niet nodig gaat zijn.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:18

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 02-02-22 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ponypower12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:35

Ik rij op twee ponys. De een rijd ik met zweep omdat het egt nodig is.
En op de ander gebruik ik hem niet. maar hou ik hem wel vast.
zodat ze ziet dat ik hem bij me heb.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:51

Soms helpt de aanwezigheid van de zweep al om problemen te voorkomen, zonder dat je slaat.
Helaas bij andere paarden is het nodig dat je even een tikje geeft anders werkt hij niet, zoals een bepaalde luie manage paard...

Ik heb niets tegen zwepen maar vind het lastig om een paard te slaan. Daardoor sloeg ik vaak (onbewust) onhandig als het moest. Volgens mijn rijinstructeur is het zieliger om meerdere zachte tikken te geven dan 1 goede waarmee hij weet dat je het meent.

Ik heb eens een keer mezelf geslagen zoals ik een paard een tikje geeft, om te kijken hoe hard ik slaat. Voelde er zelf niet zo veel van.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:44

Ik rij eigenlijk altijd met zweep op mijn pony, een enkele keer zonder. De zweep is om hem alert te maken op mijn beenhulp, zodat hij op een zachte beenhulp blijft reageren. Soms heb ik mijn zweep helemaal niet nodig, een andere keer wel. Ik vind de zweep ook weleens handig om een tikje op de schouder te geven, dit is dan ook om hem alert te maken, maar dan anders: ik wil daarmee aangeven dat hij niet over zijn buitenschouder mag weglopen.

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:36

Altijd met een zweep voor geval dat je paard moet corrigeren. Heb zelf al genoeg ongelukken zien gebeuren die met een zweep konden verkomen

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:26

Ik rijd op een manege dus een zweep is verplicht. Zelf gebruik ik het alleen achter mijn kuit als hij niet op mijn been reageert. En dan is wrijven vaak al genoeg. Helaas rijd er ook iemand die het niet kan laten om haar paard gelijk drie klappen te geven als het niet gaat zoals ze wil.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:28

Kan altijd van pas komen. Als je er goed mee om gaat is er niks mis mee toch? Bij paarden waarbij het nodig is zou ik ze ook niet gebruiken.

Vooral buiten, bij ons hier in het bos (niet dat ik daar ooit rij (verplicht ruiterbewijs)) zitten engerds en dan kan een zweepje nog wel van pas komen :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:33

Ik gebruik alleen de zweep, wanneer ik bij een paard heel vaak been moet geven, en ik daar geen reactie op krijg. Je moet de zweep maar als een verlenging van je been zien, daarachter zit de motor, maar daar kan je met je been natuurlijk niet bij om daar een tikje te geven, de zweep helpt je daarbij ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:35

Ik gebruik hem als hij niet luistert naar mijn been. 1. drukken 2. schopje 3. zweep en dan neem ik hem weer terug en begin weer opnieuw. Net zolang tot hij wel naar mijn been luistert.

Maar ik heb problemen met mijn spieren en gewrichten, dus soms tik ik hem bij met wijken of stelling vragen als ik een slechte dag heb en te weinig kracht in mijn benen heb.