klaar voor de B ? blind faith

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: klaar voor de B ? blind faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:08

kleinvosje ben jij jury ? :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:10

Yep!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:16

tweede serie filmpjes ziet er al veel beter uit.
Ik ben er van overtuigd dat een dressuurzadel veel uitmaakt. In dit zadel heb je totaal geen steun, verander je steeds van zit, zakt veel naar voren en je kunt niet lekker zitten. Daarbij zeker te klein voor je lange benen. Aan een 2e hands zadel hoef je niet veel uit te geven. Maar ik denk dat je hier heel veel voordeel van zal hebben voor je zit. Je blijft fijner en steviger zitten. Je zit zo je paard een beetje in de weg.
Het is geen kritiek maar een tip en zul je voor je lange benen veel voordeel van hebben. Maar aan jouw om er wat mee te doen, of niet natuurlijk ;)

Daarbij inderdaad veel slangenvoltes en voltes rijden met een goede stelling en veel overgangen en schijnovergangen rijden zodat hij er goed bijkomt van achteren en zijn rug meer gaat gebruiken.
Ik vind dat je een erg leuk paard hebt, en wens je veel succes :)

Edit: Antwoord op je vraag natuurlijk: Ik zou nog even wachten met wedstrijden rijden en even goed verder trainen. Misschien van de zomer even aanzien? en dan beginnen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:26

kleinvosje
he dat is leuk om te horen :)
had je mijn nieuwe filmpjes al gezien :P

sharonaa

goed idee we hebben ook zeker geen haast :)
dan trainen :P (nu mag ik het wel zeggen :') ) we lekker door
bij springen ligt ons hart maar dressuurmatig moet het ook gewoon goed zitten

ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle hulp

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:27

Van veel overgangen wordt hij ook weer vlotter... omdat je hem dan scherper aan de hulpen krijgt. :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:29

nou dinsdag maar weer lekker doorgaan dan met rijden !
morgen kan ik waarschijnlijk niet rijden dan word de bak gevlakt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:32

Ja, ik heb je nieuwe filmpjes gezien, maar er was grotendeels door anderen al gezegd wat ik ook wilde zeggen, had dus nog niet gereageerd. Je kan zien dat je op de handrem rijdt, durf naar voren te rijden, het naar voren op te lossen. Been geven is reactie, reageert je paard dan been er weer vanaf. Veel meer schakelen, naar voren en weer terug, en dan het terug op je zit en niet op de teugel. Want dat is zoals ik het nu gedaan zie worden. Je remt op je teugels, paard kruipt erachter. Als je voelt dat je paard omhoog wil komen, niet eerst die teugel aantrekken, maar eerst je been aansluiten, naar je hand toe rijden. Als je dan je hand stil houdt, heb je al vanzelf een ophouding zonder dat je extra hand gebruikt. Als je dát doet, ben je van achteren naar voren aan het rijden. Hetzelfde als je paard hard wil gaan. Prima, maar dan wel zo lang als jij het wilt, en niet tot wanneer hij het genoeg vindt. Dan rijd je hem nog even een rondje extra naar voren.

Ik heb het zadel al genoemd. Bedenk hierbij ook nog dat je doordat je de verkeerde steun in dit zadel hebt, en daardoor onrustig zit, lager gaat scoren op houding en zit. een springzadel is niet voor niets voor het springen...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:34

oke dankje

ik heb misschien een dressuurzadel gevonden voor een klein prijsje
ben nog aan het onderhandelen
hoop dat het iets word :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:35

Goed dat je eraan wilt werken. Vraag voordat je het zadel koopt of je het terug mag brengen als het niet past, en laat een zadelpasser kijken of het goed ligt. Beter nu even iets geld ertegenaan dan straks een hoge dierenartsrekening.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:47

martine bedoel je mij of kleinvosje :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:48

Kleinvosje. Zij is jury.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:49

Heb je het tegen mij Martine? Dankjewel dan! Leuk om te horen dat anderen mijn aanwijzingen goed vinden! Moet erbij zeggen dat ik niet alleen jury ben, maar ook instructeur ben! Dat scheelt ook al een heleboel in het kunnen helpen van combinaties!

Ik weet niet waar je woont en in welke klasse je rijdt?

*off topic, sorry!*

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:49

kleinvosje schreef:
Heb je het tegen mij Martine? Dankjewel dan! Leuk om te horen dat anderen mijn aanwijzingen goed vinden! Moet erbij zeggen dat ik niet alleen jury ben, maar ook instructeur ben! Dat scheelt ook al een heleboel in het kunnen helpen van combinaties!

Ik weet niet waar je woont en in welke klasse je rijdt?

*off topic, sorry!*

Klasse B en woon in Lelystad.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:51

Dan zou je me theoretisch een keer tegen kunnen komen!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:54

Ben benieuwd.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:04

wat goed dat je toch bezig bent met kijken naar een dressuurzadel. Laat m ook goed nakijken door een zadelmaker/passer of hij goed past. Dit zal heel veel voordeel hebben voor jouw en je paard.

Misschien heb je in de buurt oefendressuur wedstrijdjes, ik denk dat het heel leerzaam is daar aan mee te doen om even wat van de dressuurwedstrijden te proeven en andere locaties mee te pakken.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:47

Veel commentaar dat ik wilde geven is al gedaan, dus dat ga ik niet allemaal herhalen ;-).

Een dressuurzadel zal heel wat verbeteren aan je zit, maar toch blijft het met een toch wat te klein paard voor de lengte van jouw benen waarschijnlijk lastig om je benen echt netjes stil te houden. Je hebt een stuk minder aansluiting. Blijf je ervan bewust dat je je benen niet gaat aanspannen om ze stil te houden, dit werkt averechts ook al denk je juist dat het helpt!

Verder zie ik als je paardje tegen de teugel aankomt (oftewel hoofd omhoog), jouw handen teveel plukken (zowel binnen- als buitenhand) en ik zie geen been (let op: je been beweegt wel, maar dat doet ie sowieso al). Vervolgens komt je paard na flink te hebben geprotesteerd toch terug naar beneden, maar zakt hij voor veels te diep in, omdat de motor van achter niet aan staat. En dat cirkeltje blijft je rondgaan met hem. Jammer, want er zit flink wat beweging in je paard en ik vind het echt een heel leuk dier. Ik zou les nemen ipv een KNHS-lidmaatschap en startkaart aanvragen. Hoewel kleinvosje hier als jury erg goede commentaren geeft, gebeurt dat lang niet altijd...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:17

Kimmej schreef:
Hoewel kleinvosje hier als jury erg goede commentaren geeft, gebeurt dat lang niet altijd...

Dankjewel, leuk om te horen!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:37

Ten eerste, je hebt een leuk paard. Elegant diertje.
Ik heb nog een kleine tip voor het trainen van de overgang draf-stap. Eerst gaan doorzitten en blijf eerst nog in draf, voorwaarts blijven rijden en heel geleidelijk aan de overgang maken naar stap. Komt ze eruit met haar hoofd, dan direct weer voorwaarts. Houd je handen daarbij laag, je hebt de neiging zodra ze met haar hoofd omhoog komt, je rechterhand ook omhoog te brengen. Niet doen. Laag houden. Desnoods ook wat breder om mee te beginnen. In de B heb je voldoende tijd om dit soort overgangen goed voor te bereiden.
Tweede tip, probeer rechtop te zitten, zit trots boven je paard. Ik denk ook dat je met je lange lijf beter af bent met een dressuurzadel. Je springzadel is heel vlak, diep gaan zitten, lukt dan ook niet.
Wat betreft dat winstpuntje dat je nodig hebt: daarvoor moet de verbinding tussen je handen en de mond veel constanter zijn. De overgangen moeten echt jouw overgangen zijn. Rechtop zitten en dan komt het wel goed.
Als je straks met haar gaat springen, zou ik ook zeker even checken of je voldoende wrong hebt om je benen stil te kunnen houden, zodat je ook niet over de wrong heen komt tijdens de sprong.

Iris1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:41

44Myrthe44 schreef:
Ik vind je eigenlijk wel klaar voor de B.
In de B hoef je nog geen constante aanleuning te hebben. Dit beeld is geen 200 punten waard maar een klein winstpuntje moet er wel inzitten. En je hebt het toch alleen maar nodig om te gaan springen? Als je echt in de dressuur verder wilde zou ik ook nog wachten, want t is ook niet leuk om nooit eens echt met kop en schouders boven de 180 uit te steken en in de L1 al te blijven hangen.
Maar je zou eens op een wedstrijd moeten gaan kijken wat er allemaal rondrijdt in de B. En wat er allemaal een winstpunt krijgt. Daar sta je verstelt van, en jij maakt met dit beeld ook zeker kans op een wp!

Ik ben het trouwens wel eens met de opmerkingen wbt je zadel, dit kan haast niet lekker zitten voor jou lijkt me!

Vind ik ook! Je kunt het altijd proberen, zo krijgen jullie meer ervaring en van het commentaar van de jury kunnen jullie ook weer leren! Gewoon doen! :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:05

bedankt weer voor de tips
dressuurzadel is onderweg :)
dus ben benieuwt hoe dat gaat zitten :)

dit is wat we normaal doen ;) (zonder het eraf vallen dan)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 02:20

Ik denk dat wat meet oefening je meer kans bied op die winstpunt...

Van vroeger bij de ponys weet ik nog dat het niet uitmaakte hoe je die pony daadwerkelijk reed.. Een pAr jurys geven toch altijd winst zowel onwijs goed als achterstevoren die proef door bij wijze van. Denk dat dit niet geldt voor de paarden maar als je de rust erin krijgt qua aanleuning schiet het al op, en de belNgrijkste truc in lage proeven; rij heel precies je figuren en oefen hier ook veel op!

Daarbij ben ik het wel eens met bovenstaande reacties, gewoon proberen! En inderdaad, als je verder wil zou ik verder knutselen maar voor springen gewoon een gokje wagen?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:03

Ik denk dat als je nog wat meer oefent je meer kans maakt op een winstpunt, maar dat verschilt toch ook per jurylid. ik zou het gewoon eens proberen dan heb je ook de mening van een jury lid.

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:34

Neem je teugels maar wat korter en rij meer met je been naar je hand toe! Zo gaat hij ook meer met de schoft omhoog lopen en daar heb je weer profijt van met springen :) Ik zou gewoon gaan starten, ervaring opdoen is nooit verkeerd!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:42

Het is wat je zelf ook wil denk ik. Je zal nog geen winstpunt rijden, maar je kan wel ervaring opdoen en wat al eerder gezegd is je krijgt commentaar van de jury waar je vaak wel wat mee kunt. Ik ben zelf ook al gestart terwijl mijn aanleuning niet constant was, maar vond het ook belangrijk dat ze gewoon leert (en ik ook weer natuurlijk). Veel mensen starten pas als ze bijna zeker weten dat ze winst rijden, die gaan echt daarvoor. Het is leuk om winst te rijden, maar vind dat de eerste tijd niet het belangrijkste.