Hoe uitleggen om pony aan teugel te krijgen aan jongen (13jr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:00

Je zegt dat hij nog moeite heeft met contact houden. Ga hier eerst mee aan de gang. Als hij leert om een contact teugel aan te nemen, dit contact constant kan houden zonder te trekken en het paard is goed aan het been, dan zal de pony vanzelf nageven. Op het moment dat de pony dit doet, kan je hier op inspringen door te zeggen dat dit een juiste houding is van het paard. Leg uit hoe hij dit bereikt, waarom het goed is etc.

In het begin zullen het korte stukjes zijn, maar als je er voor zorgt dat het contact met de mond van het paard steeds consequenter wordt en het paard op de juiste manier aan het been is gesteld zal hij het steeds vaker bereiken en zodoende ook het gevoel krijgen.

Je wilt het simpel uitleggen zodat hij dit onthoud. Je moet het niet te ingewikkeld maken. Daarom zeg ik begin gewoon met het contact. Als het paard dan een keer de nagevelijkheid opzoekt dan kan je het benoemen. Hij heeft er dan gelijk een beeld en een gevoel bij op het moment dat je het uitlegt. Verder kan ik alleen maar zeggen, vaak herhalen! en vaak op een nét andere manier uitleggen. Op een keer valt het kwartje.

Heb je alleen nog maar een correct gereden pony nodig :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:49

Wat ook heel goed is, zitles geven aan de longe. Nu is dat niet direct om iemand het gevoel te geven van een paard dat fijn loopt, maar wel om iemand duidelijk te maken wat de invloed is van jou houding en zit. Ik zie het regelmatig als ik iemand zitles geef dat als we het paard licht bijzetten, dat het paard gaat nageven doordat de ruiter met zich zelf bezig is.
Een goede ruiter heeft balans, kan elke beweging volgen, controle over spierspanning en ademhaling, besef van zijn eigen tekortkomingen en kennis van zaken.
Als ik tijdens een zitles de ruiter vraag om (zonder teugels) overgangen en tempowisselingen te rijden, zie je dat als ze het goed doen de paarden zachter worden en vaak gaan nageven op de lichte druk van de bijzet/slof oid.

Let wel als ik een paard bijzet, dwing ik hem nooit in een houding, ik geef hem de ruimte, en nodig hem uit. Wat we gebruiken, hangt af van het paard en wat de ruiter aan materialen heeft.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:02

Als je hem wil uitleggen wat het nut/ de functie is van aan teugel lopen kan je de jongen het volgende laten doen:
op handen en knieen lopen met zijn hoofd in de lucht en een holle rug
en daarna eens met zijn hoofd naar beneden en een bolle rug
dan vraag je: wat is nu gemakkelijkste om te lopen? hoe wil je liefst dat een ander kind op jouw rug komt zitten? met de holle of bolle rug?
zo verstaan de kinderen zelf dat het beter is voor de pony als hij ontspannen naar beneden loopt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:08

Nordique schreef:
Als je hem wil uitleggen wat het nut/ de functie is van aan teugel lopen kan je de jongen het volgende laten doen:
op handen en knieen lopen met zijn hoofd in de lucht en een holle rug
en daarna eens met zijn hoofd naar beneden en een bolle rug
dan vraag je: wat is nu gemakkelijkste om te lopen? hoe wil je liefst dat een ander kind op jouw rug komt zitten? met de holle of bolle rug?
zo verstaan de kinderen zelf dat het beter is voor de pony als hij ontspannen naar beneden loopt.

Die ga ik onthouden!!!
Maar gevaar is altijd dat sommige denken dat als het hoofd maar naar benden is, dat het dan goed is. De buik en billen op de juiste manier aanspannen zijn voor mij veel belangrijker dan het hoofd naar beneden.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:09

als de pony/het paard sowieso al aan de teugel KAN lopen dan zou ik hem gewoon vertellen dat je in de bochten hulpen moet geven met je benen zodat het hoofd en het lichaam van het paard in ieder geval al goedstaan. Als hij dat dan onder de knie heeft kun je hem uitleggen dat hij gewoon een speling moet zien te krijgen in de teugels (wel uitleggen wat je met speling bedoelt), dus steeds een stukje terug houden en dan weer een klein beetje langer totdat de pony zijn neusje naar beneden gaat houden en je hem aan de teugel hebt. Dit is de manier hoe ik het geleerd heb. Ik denk dat het gewoon onmogelijk is om het nog makkelijker te maken.

kortom alles leren in stapjes, vooral beginnen met alle hulpen denk ik...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:13

Tip, veel oefenen op het halstrekken, de rest komt later!
Zoiets leer je niet in een keer :(

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:42

Hoi TS,

Ik denk dat je op de goede weg bent =)

Ik ben het eens met het idee van zitles aan de longe, maar niet met het bijzet-idee.

Ik geef ook wel eens kindjes les, en als ze een beetje zit hebben ontwikkeld, doen we altijd het volgende, omdat ik dat toch het allerbelangrijkste vind:

Paard aan de longe met kaptoom, bitloos hoofdstel of (touw)halster, niet met bit iig. Kind erop en als het met het paard kan, zonder zadel (wel met bijv BBP, of als je die niet hebt miss een dekje onder de longeersingel).

kind heeft dus niets in handen.

Dan zeg ik: zo, ga nu maar op de volte rijden. En ik kijk of ze hem met alleen zit en been op de volte krijgen (wel uitleggen hoe, natuurlijk). Lukt het niet, dan helpen.

Dan gaan ze overgangen tijden: stap - halt. Eerst met stem, dan als dat lukt, zonder stem, alleen op zit.
Daarna het zelfde halt-stap-draf en terug. Ook eerst met stem, dan zonder.
Kind gaat proberen om dit met handen op de buik te doen, goed voor onafhankelijke zit.

Ook vraag ik ze af en toe naar binnen te komen, naar mij en dan zelf van hand te veranderen.

Natuurlijk prijs jij het kind en het kind knuffelt ondertussen het paard plat.

Daarna, als dat allemaal lukt (en dat is bij de meeste kinderen met brave paarden wel binnen 20 minuten, half uurtje) sluiten we af met opdrachten: ''Je begint bij dat paaltje. Zonder iets te zeggen ga je een rondje in draf, een half rondje in stap, stilstaan en dan een rondje in draf. Dan kom je naar mij toe."

Als je dit een aantal lessen gedaan hebt, kan je het ook moeilijker maken. Balkjes, galopje, etc. Iets op de cirkel leggen en zeggen aan welke kan ze er omheen moeten. Be creative!

Als dat allemaal lukt, ga je leren om het kind met zijn zit de pony voorwaarts-neerwaarts te rijden. Leg iid de anatomie uit, waarom dit belangrijk is. Vanuit daar is het niet zo'n grote stap meer naar nagefelijk rijden.

EDIT: kinderen mogen bij mij overigens nooit met bit rijden tot ze met bit kunnen rijden. En dat betekent een onafhankelijke zit en het besef dat er op zit gereden wordt en niet aan het bit getrokken.

sisi133

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:22

Wat ook kan helpen is. Het paard wat meer vertrouwen in de mond laten krijgen, zacht omgaan met het bit in de mond.goed voorwaarts rijden.als je heel zacht in de mond bent durft je paard het bit aan te nemen omdat hij weet dat je hem geen pijn gaat doen. En dan kun je (ook zachtjes) na een tijdje vragen of hij iets meer naar je hand toe komt. Niet achter de Teugel daar moet je ook heel goed opletten anders moet je weer van voorafgaan beginnen.