Zitles is alleen voor beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is zitles voor beginners?

Ja, als je een bepaald niveau hebt bereikt, kun je goed zitten.
3 (0%)
Ja, zitles is voor mensen die er anders steeds vanaf vallen.
3 (0%)
Nee, ook voor de gevorderde ruiter is een zitles aan te raden.
192 (44%)
Nee, zitles moet op ieder niveau bij de les inbegrepen zijn.
232 (53%)

Totaal aantal stemmen: 430

saskiiaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:38

Ik denk dat het voor iedereen, op alle niveaus handig is. Sowieso als beginner zijnde, maar dat snapt iedereen hier wel. Maar verder heeft ieder zadel en ieder paard net weer iets anders met de zit., waardoor je snel kleine fouten kunt maken. En hoe makkelijk is het wel niet om jezelf iets verkeerds aan te leren?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:42

Zitles is voor iedereeen nuttig, zowel voor beginners als gevorderden. Zelfs als je 'goed' kan rijden (ik zet het even tussen aanhalingstekens, want wat is goed??), er valt altijd wel iets te verbeteren en je wordt veel bewuster van wat er onder je gebeurd.

ClaudiaDer

Re: Zitles is alleen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:09

Voor beide goed, alleen met een ander doel denk ik.
De beginnende ruiter kan een zitlesje wel gebruiken om te weten wat je moet doen met je zit, om op deze manier niet de volgende keer er zo af te tuimelen.
Onze 'gevorderde' ruiters zullen dit natuurlijk niet nodig hebben, deze denken al meer na over het rijden en worden bewuster van wat het paard nou eigenlijk doet. :)

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:27

Elk paard loopt anders en bij elke oefening vereist bepaalde zit. Ook kan je zit na een tijdje veranderen. Je moet het dus niet alleen al goed kunnen, maar ook goed bijhouden, dus je raakt op dat gebied eigenlijk niet uitgeleerd. Dus het is zeker niet alleen voor gevorderde ruiters.

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:29

goed zitten is niet vanzelfsprekend.. en als dat verkeerd aangeleerd word is het nog moeilijk af te leren ook.. maar het is zeker geen beledeging als iemand als tip geeft om een zitlesje te geven. een goede zit is het halve werk

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:06

Zitles is echt niet alleen voor beginners hoor ;)
Ik rijd zelf al 13,5 jaar maar heb nog steeds moeite met netjes doorzitten en beugel onder de bal van me voet houden en hakken naar beneden. De laatste 2 gaan tegenwoordig al beter, maar bij het doorzitten en galopperen schieten me voeten weer tot me hak in de beugel. Daarom ga ik nog een zitlesje doen. En ga de komende lessen (zijn nog zeker 12 lessen) alleen maar doorzitten. Gewoon oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen. Mag wel naar de zitcompetitie voorronde van de manege waar ik rijd, dus dit deel van wat nog niet zo goed gaat moet ik wel veel op oefenen dan. Ik weet niet of ik aan de longe ga oefenen of los en dat er exra op gelet word. Ik wacht wel af wat me instructrice het handigst en het beste vind. ;-)

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:35

Een zitles is goed voor iedereen op elk niveau en ook voor de samenwerking van jou met het paard, als jij niet op de juiste manier zit kan je paard ook niet op de juiste manier lopen.

AniekMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:29

Zitles heeft iedereen nodig. Ik les sinds 2 maanden ongeveer bij een andere instructrice en leer mijn paard veel beter begrijpen. Soms zit je houding onbewust in de weg, of werkt tegen. Zo had ik last dat mijn linkerarm te gespannen was nadat het een paar lessen gezegd werd en heb leren ontspannen gaat het heel goed !
Iedereen kan het dus gebruiken :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:28

Aan de ene kant, hoe kom je op niveau zonder dat je goed kunt zitten. (ik bedoel niet de op hoog niveau verdwaalde ruiters)

Aan de andere kant, het is nooit mis om kritisch naar jou zit te laten kijken ongeacht je niveau. Maakt niet uit of laag of hoog rijdt.. Om er een speciale zitles voor te nemen vind ik ook weer zo iets.... mag aan nemen dat een gemiddelde instructrice je niet als een zak aardappels rond laat rijden.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:31

ik denk wel dat het belangrijk blijft om zitles te nemen, om er op te blijven letten en dat je je paard niet in de weg zit

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:57

Ik vind het belangrijk dat je blijft zitles nemen.
Ik rijd al enkele jaren, maar de laatste 3 jaar eigenlijk zonder les te nemen en dus alles op mezelf te oefenen. Wat blijkt nu? Mijn zit is helemaal niet zo goed als ik zelf dacht. Dus ja, achteraf heb ik natuurlijk wel spijt dat ik nooit (zit) les heb genomen in die 3 jaar...

Dees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:31

Ik vind dat je zit erg belangrijk is. Hoe goed of hoog je ook rijd, je zit verbeteren is altijd goed. Ik vind het ook erg jammer dat er op maneges in de hogere lessen zo weinig op de zit wordt gelet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:53

Poiuytrewq schreef:
Aan de ene kant, hoe kom je op niveau zonder dat je goed kunt zitten. (ik bedoel niet de op hoog niveau verdwaalde ruiters)

Je hoeft toch niet alles perfect te doen om op een hoog niveau uit te komen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:16

Je hoeft inderdaad niet alles perfect te doen maar een beetje zit is toch wel de basis.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:15

Nou er zijn maar weinig mensen op een beetje niveau dat echt goed kan rijden.

Want hoe kun je verwachten dat een paard correct onder je kont loopt als je zelf niet normaal kunt zitten

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:07

Natuurlijk is zitles niet alleen voor beginners, gevorderden en ver gevorderden kunnen ook altijd nog bij leren. En naarmate je ouder word en b.v zittend of staand werk gaat doen, of als je een andere sport (hardlopen ofzo) erbij pakt, kan dit al invloed hebben op je hele houding en spiergebruik en dus ook op je zit tijdens paardrijden.
Maar er zullen vast mensen (beginners) zijn die zich te gevorderd vinden voor zitles en het als een belediging opvatten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:10

Zitles is noodzakelijk voor iedere ruiter, op ieder niveau. Je zit is alles, en dat hoort regelmatig opgefrist te worden. Of het nu is door een ware zitles, of door een tussencontrole als rijden zonder zadel of beugels.

lubbert38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:28

Topruiters nemen ook soms nog les , want je kan jezelf natuurlijk ook fouten aanleren

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:42

lubbert38 schreef:
Topruiters nemen ook soms nog les , want je kan jezelf natuurlijk ook fouten aanleren

Sterker nog, topruiters worden meer begeleidt dan de gemiddelde ruiter, maar zitles is wat anders dan een les/training op zich.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:59

Lara_Silver schreef:
lubbert38 schreef:

Sterker nog, topruiters worden meer begeleidt dan de gemiddelde ruiter, maar zitles is wat anders dan een les/training op zich.

Dat zitles iets anders is dan les/training ben ik niet geheel met je eens. Als ik les geef dan is houding en zit en de invloed daarvan het uitgangspunt van de training. Voor mij geld dat met dat je de ruiter bewust maakt van zijn in vloed met houding en zit dan komt daarbij ook het ruitergevoel aan bod. Een ruiter kan pas zijn paard trainen als hij over voldoende rijkunstig gevoel beschikt.
Zit les hoeft zeker niet aan de longe te zijn en is wat mij betreft zeker niet om "netjes" te gaan zitten. Natuurlijk moet je als ruiter correct zitten maar tussen netjes en correct zit wat mij betreft een verschil.
Netjes is voor de foto's, correct is functioneel en zo gaan zitten dat je het paard niet stoort en kan ondersteunen en begeleiden tijdens het rijden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:31

Japeloup schreef:
Dat zitles iets anders is dan les/training ben ik niet geheel met je eens. Als ik les geef dan is houding en zit en de invloed daarvan het uitgangspunt van de training. Voor mij geld dat met dat je de ruiter bewust maakt van zijn in vloed met houding en zit dan komt daarbij ook het ruitergevoel aan bod. Een ruiter kan pas zijn paard trainen als hij over voldoende rijkunstig gevoel beschikt.
Zit les hoeft zeker niet aan de longe te zijn en is wat mij betreft zeker niet om "netjes" te gaan zitten. Natuurlijk moet je als ruiter correct zitten maar tussen netjes en correct zit wat mij betreft een verschil.
Netjes is voor de foto's, correct is functioneel en zo gaan zitten dat je het paard niet stoort en kan ondersteunen en begeleiden tijdens het rijden.

Voor mij is een zitles waarin de zit van de ruiter op dat moment het enige element is waar aan gewerkt word. Dat moet onderhouden worden in iedere les, maar voor mij is een les pas een zitles als er specifiek aan de zit gewerkt worden. Dit is een verschil in persoonlijke interpretatie de term, want ik ben het uiteraard met je eens dat er constant aan de zit gewerkt moet worden. Je zit is alles, maar dat zei ik eerder ook al.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:52

Ik ben het zeker met je eens. We zitten volgens mij wel op de zelfde gedachte. Al moet ik zeggen dat ik wel in mijn lessen zitten en paard trainen combineer. Vaak het eerste stuk houding en zit om daarna dat mee te nemen naar oefeningen die voor het paard wenselijk zijn. En dan steeds weer de terug koppeling naar de houding en zit.
Vaak zie je dat iemand erg fijn kan zitten tot ze iets van het paard gaan vragen dan komen er vaak blokkades, beperkingen of gebrek aan onafhankelijke zit naar voren.

abronkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:38

Zitles is voor alle niveaus belangrijk! Al vind ik wel dat wanneer je net begint je vaker zitles nodig hebt

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:07

Maakt niet uit hoelang je rijd. Je zit kan altijd beter:p

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:05

Nog even voor alle zekerheid. Ik heb hierboven eens gezegd dat ik geen zitles nodig had gehad. Uiteraard was dat onzin. Vooral hakken naar beneden houden ging bepaald niet vanzelf: als ik op iets anders moest letten, gingen ze spontaan omhoog.