Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lara_Silver schreef:lubbert38 schreef:Topruiters nemen ook soms nog les , want je kan jezelf natuurlijk ook fouten aanleren
Sterker nog, topruiters worden meer begeleidt dan de gemiddelde ruiter, maar zitles is wat anders dan een les/training op zich.
Japeloup schreef:Dat zitles iets anders is dan les/training ben ik niet geheel met je eens. Als ik les geef dan is houding en zit en de invloed daarvan het uitgangspunt van de training. Voor mij geld dat met dat je de ruiter bewust maakt van zijn in vloed met houding en zit dan komt daarbij ook het ruitergevoel aan bod. Een ruiter kan pas zijn paard trainen als hij over voldoende rijkunstig gevoel beschikt.
Zit les hoeft zeker niet aan de longe te zijn en is wat mij betreft zeker niet om "netjes" te gaan zitten. Natuurlijk moet je als ruiter correct zitten maar tussen netjes en correct zit wat mij betreft een verschil.
Netjes is voor de foto's, correct is functioneel en zo gaan zitten dat je het paard niet stoort en kan ondersteunen en begeleiden tijdens het rijden.