Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik vind dat hier ook zo veel meer voorlichting over moet komen...Knakker schreef:het verschilt per paard natuurlijk, maar je kun ze beter iedere dag een kwatiertje pakken dan om de dag veel langer.
Vooral bij het zadelmak maken doe ik het vaak 2x per dag, 's morgens en 's avonds, hoeft maar eventjes, het gaat om de gewenning.
Nagano schreef:liefpaardjee schreef:bij mijn oude manege was dat ook zo:
winter dat ze 2,5 werden begonnen ze met erop zitten aan de longeerlijn
en bij 3,5 werd verwacht dat ze al 6x per week mee liepen in de lessen
dat meen je niet ?

keona schreef:Ik vind het ook enorm veel denk dat ik 1x per week voor een 3jr max 2x toch echt genoeg vind en dan liefste gewoon naar buiten recht uit recht aan.
Suzanne F. schreef:keona schreef:Ik vind het ook enorm veel denk dat ik 1x per week voor een 3jr max 2x toch echt genoeg vind en dan liefste gewoon naar buiten recht uit recht aan.
Als je een hele brave hebt gaat dat prima en bij wat rustigere rassen ook. Maar als je een hele drukke hete KWPN-er of volbloed hebt, krijg je hier echt problemen mee. Die gaan dan muiten.
keona schreef:Dat is jou menig,paarden die misschien opgehokt staan ja.maar mijn paarden lopen 24/7 buiten en met geen enkel ras problemen,hun energie raken ze wel kwijt door te spelen.

_Esther_87_ schreef:Eens per week rijden is juist voor een jong dier helemaal niet goed. Er zit dan teveel tijd tussen waardoor je eigenlijk iedere week op hetzelfde punt begint, de spieren worden niet sterker op die manier en conditie bouw je ook al niet op. In plaats van dat het steeds een beetje gemakkelijker wordt, is het rijden dan iedere week weer even moeilijk en zwaar...Dat maakt het er echt niet leuker op voor het beestje.
Edit: Ik heb op die manier overigens ook oudere paarden compleet kapot gereden zien worden. Hier wordt of helemaal niet gereden, of regelmatig. Maar eens per week gebeurt niet.