Beste instructeur vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:58

Koper schreef:
Ome_Kees schreef:
@Koper, misschien wel, maar het is in ieder geval een didactische vaardigheid 8-)

Vind ik niet. Een didactische vaardigheid vind ik bij voorbeeld als iemand aan de ruiter kan uitleggen waarom het paard bijv. steeds over de ene schouder valt en wat de ruiter aan zichzelf kan veranderen om daar wat aan te doen.

Ik kan ook zeggen: wat heeft je paard een mooie bles. Daar is weinig didactisch aan. Het is wel een aardige opmerking.

didactiek is ook om de leerling op zijn gemak te stellen zodat deze zich meer openstelt voor datgene wat aangereikt wordt, toch? Zo bedoelde ik het.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:46

Ome_Kees schreef:
didactiek is ook om de leerling op zijn gemak te stellen zodat deze zich meer openstelt voor datgene wat aangereikt wordt, toch? Zo bedoelde ik het.

Dat mag je zo zien, maar ik zie het anders (of wellicht bedoelen we hetzelfde, maar begrijpen we elkaar anders).

Ik vindt dat lesgeven een wisselwerking is tussen wat de instructeur ziet en wat de ruiter voelt. Op het moment dat die twee dingen in overeenstemming zijn, kun je de volgende stap maken. Les geven en les hebben is in mijn optiek ook de discussie (zo je wil: informatie uitwisseling) tussen wat de instructeur ziet en de ruiter voelt/merkt aan het paard.

Evelijn schreef:
Nou ja... en dat die verzekerd kan zijn... ik heb toch het liefst instructies van iemand die wel de moeite heeft genomen ook papiertje te halen en eigenlijk ook gewoon zijn brood moet verdienen met paarden.

Ik hecht meer waarde aan iemand die het inzicht over kan brengen waarom een paard onder de ruiter moet lopen zoals het moet lopen (voorwaarts-neerwaarts; Ernest van Loon) en die op ELKE waarom-vraag en passend antwoord heeft, al is het maar dat ie daar geen antwoord op weet. Dat is nog altijd een beter antwoord dan er een leuk verhaal van maken, waar je vroeger of later altijd op terug moet komen!
Ik weet intussen uit betrouwbare inside-information dat ik van de ORUN-opleiding niet al te veel moet verwachten, behalve dan dat het de instructeur wat meer bedrijfsmatig verantwoorde mogelijkheden biedt, zoals verzekeringen en zelfs dat is betrekkelijk.
Het zal me worst wezen of een instructeur z'n brood moet verdienen met lesgeven; daar heb ik intussen ook te veel brandhout van bezig gezien.

Oh, en de simpelste vraag om het kaf van het koren te scheiden: waarom galopeerd een paard goed zoals het galopeerd?

Ome_Kees

Re: Beste instructeur vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:28

haha, *D nog een didactiek topic starten dan?

Peppertree

Re: Beste instructeur vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:11

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:24

Ik heb mijn instructeur getipt gekregen via Bokt, heb een proefles geboekt, omdat ik voor de allereerste keer ever van dat paard gelanceerd werd midden in de mesthoop :Y) kon hij gelijk ook zijn eigen rijden even laten zien en daarna was ik overtuigd.

Mijn instructeur is al wat ouder, heeft zelf hoog in de sport gereden en doet dat eigenlijk nog, is zowel bezig met dressuur, als springen als jonge paarden beleren. Hij heeft nog de nodige connecties in de sportwereld. Laatste trends weet ik niet, interesseert me ook niet zo, als hij de basis er bij ons maar goed opzet.
Op Bokt wordt hij nog regelmatig vernoemd dus die mond op mond reclame zit ook goed.

Ik vind het wel een noodzaak dat de instructeur zelf in de wedstrijdsport actief is geweest omdat dat mijn doel ook is. Dan kunnen ze me proeftechnisch helpen. Anders zou me dat minder uitmaken. Eigen paard of voor anderen rijden maakt me niet uit, moet wel meer zijn dan een manegeruiter.
Een groepsles vind ik leuk voor onderhoud, voor opbouwen moet je imo priveles hebben.
Maximaal aantal ruiters zou imo 6 zijn, dan heeft ieder ongeveer 10 minuten aandacht. Maar liever priveles dus.

Ome_Kees schreef:
Ik zou willen dat een instructeur ruime ervaring heeft (als instructeur).
Ik zou willen dat hij/zij een nog ruimere ervaring heeft als ruiter.
Waar blijkt uit dat een instructeur genoeg aan eigen ontwikkeling doet?
Hoe weet ik of een instructeur op de hoogte is van de laatste trends?
EN vooral zonder met alle trends en wazige dingen mee te bewegen die eigenlijk niks toevoegen.
Ik zou graag mond op mond reclame horen (beperk je gerust tot de goeie, geen klaagzang svp)
Ik zou mijn gezonde boeren verstand willen gebruiken in de selectie en niet alles klakkeloos willen geloven.
Moet mijn (toekomstig) instructeur een of meer eigen paarden hebben?
Een topruiter is niet per definitie een top instructeur, of wel? Is het rijden in de top een voorwaarde om een goeie instructeur te worden? Ik denk van niet, maar hoe zien jullie dat?
Is priveles beter dan groepslessen?
Wat is er een maximaal aantal ruiters tijdens een les?
etc, etc, lange vraag.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 02:40

Naar aanleiding van dit topic kan ik nu met overtuiging zeggen dat ik een andere instructeur moet zoeken... Twijfelen jullie echt nooit aan wat jullie instructeur verteld? Ik was al enige tijd aan het twijfelen maar ik weet het zeker, die klik die we hadden, de betrokkenheid die er was, is er niet meer zoals die moet zijn dus daarom wil ik uitkijken voor iemand anders. Urielle mag ik vragen bij wie jij lest?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:12

Yellomofoon schreef:
Naar aanleiding van dit topic kan ik nu met overtuiging zeggen dat ik een andere instructeur moet zoeken... Twijfelen jullie echt nooit aan wat jullie instructeur verteld? Ik was al enige tijd aan het twijfelen maar ik weet het zeker, die klik die we hadden, de betrokkenheid die er was, is er niet meer zoals die moet zijn dus daarom wil ik uitkijken voor iemand anders. Urielle mag ik vragen bij wie jij lest?

Nee, ik heb geen twijfels over mijn instructeur. Dat wij elkaar soms niet goed begrijpen is iets anders.
Maar ik zie en voel ook aan de paarden van mijn instructeur dat die goed gereden zijn; die paarden "kloppen" gewoon.

Waar in Belgie zit je ongeveer (mag per PB); mijn instructeur zit niet zo ver van de gens af, wellicht is dat een optie voor je.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:25

De enige manier om te weten of een instructeur voor jou geschikt is: gewoon proberen. Of nog beter ga kijken als ze bestaande klanten lesgeven en kijk mee als ze hun eigen paard(en) trainen. Weet wel heel duidelijk wat je zoekt: van uit welke gedachte wil je een paard trainen, wat zijn je doelen, karakter van je paard en jij zelf, type paard en ga zo nog maar even door.

Je toekomstige instructeur moet binnen jou plaatje passen en naar mijn mening daar ook naar vragen (al doen dit er maar weinig volgens mij). En wat trainerhes zegt, is zeker waar, dat je goede instructeurs met een duidelijke visie schaars zijn. Of een instructeur dat is, weet je pas als je bij meerdere lesklanten kan meekijken en daar een duidelijke lijn in ziet, ondanks verschil van niveau van paard en ruiter. Kan de instructeur terwijl je mee kijkt je dingen laten zien wat hij/zij ziet en waarom dat wel of niet correct is en hoe op te gaan lossen.

Wat ik zelf verder heel belangrijk vind is hoe de paarden tijdens en na de les zijn. Zijn ze ondanks dat ze wellicht hard hebben gewerkt, fris en blij in de kop. Tevreden uitstappen met een ontspannen lijf en een ruiter die met een fijn gevoel en tevreden nog samen met de instructeur een aantal punten doorneemt waar er tot de volgende les aan gewerkt kan worden/wat aandachts punten zijn.

Verder merk ik dat mijn klanten het fijn vinden als ze ook buiten de lessen vragen aan mij kunnen stellen, en of dat nou gaat over een stukje rijden, of iets anders, dat maakt mij niet uit. Ik weet lang niet alles, maar heb mijn kanalen om die vragen weer door te spelen. En meld dat ook bij de klant en als ik er ook geen antw op heb gaan we samen zoeken.
Het door sturen van een leerling naar bv een zadelmaker, fysio, oid vind ik ook belangrijk. Als ik weet dat er bij een klant bv de zadelmaker komt, probeer ik er bij te zijn, leer ik ook weer van waarmee ik andere klanten weer beter kan adviseren.

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:19

Yellomofoon schreef:

Oei, weet ie het al?

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:22

trainerhes schreef:
Wat goed dat je benoemd dat een instructeur niet met alle trends/winden mee moet waaien. Goede instructeurs met een duidelijke visie, en dat ook durven uitdragen zijn schaars. Misschien kun je eens op mijn site http://www.ruitergevoel.com kijken.

Ik geef je gelijk een cadeautje: Het E-book 'Bereik het perfecte ruitergevoel - de vier elementen van een correcte houding en zit', alleen even je naam en emailadres invullen. Hierin lees je hoe ik de ruiter train ipv. (alleen) het paard zoals veel instructeurs.

Veel succes met je zoektocht, mooi item in ieder geval!

dank je ga ik zeker doen. Ik wil nog een samenvatting maken van de belangrijkste dingen die voorbij zijn gekomen. Misschien post ik die ook wel. Ik wacht nog even want misschien krijgen we nog een paar mooie reacties of een beetje discussie.