Wanneer is spelen met de teugels wel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:16

Ik zou ook de reden achter het probleem zoeken, waarom doet je paard dit? Is het zoals CM_ zegt een basisprobleem, dan zou ik ook een andere instructie proberen. Maar misschien heeft je paard wel ergens pijn, of heeft hij energie te veel?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:24

Max_en_Max: Het is niet erg als je dat 1 x doet met 2 handen tegelijk om af te remmen, maar het is niet goed als je paard alleen maar rustig kan lopen als je kneepjes geeft, je kunt dan beter inhouden met je zit. Bovendien word je paard erg hard is zijn mond, en reageert dus minder snel. Als je dus alleen door kneepjes te geven je paard goed kan rijden, klopt er iets ECHT niet, en kun je beter een andere instructrice zoeken!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:25

energie te veel, hij is altijd druk, hij heeft een te goede conditie voor mij, hij staat momenteel op een groot weiland samen met een shet en krijgt alleen een beetje hooi bij

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:28

hannah41 schreef:
Max_en_Max: Het is niet erg als je dat 1 x doet met 2 handen tegelijk om af te remmen, maar het is niet goed als je paard alleen maar rustig kan lopen als je kneepjes geeft, je kunt dan beter inhouden met je zit. Bovendien word je paard erg hard is zijn mond, en reageert dus minder snel. Als je dus alleen door kneepjes te geven je paard goed kan rijden, klopt er iets ECHT niet, en kun je beter een andere instructrice zoeken!

ik doe het niet constant, zodra hij ontspant (zijn nek losser laat) stop ik met de kneepjes, we zijn van een punt gekomen dat hij weinig respect voor mij had doordat ik hem te vrij liet in zijn teugels. dmv zit en losse teugels is hij wat rustiger geworden, vanuit daar de overgang gemaakt naar de kneepjes waar hij nog beter op reageerde en rustiger werd.

xJess

Re: Wanneer is spelen met de teugels wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:31

Misschien proberen te longeren voordat je gaat rijden, zodat hij zijn energie al kwijt is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:32

Idd longeren, en een andere instructrice nemen die het je wel op de juiste manier leert.

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:45

ik heb ook geleerd, dat de buitenteugel het tempoteugel is, dus als je hem naar beneden wilt rijden, binnenteugel wat lichtjes sponzen, en buitentegel er af en toe bijhouden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:50

Sponzen .. dat is gewoon een veredeld woord voor zagen dus ;)

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:15

CM_ schreef:

mijn paard is verkeerd beleerd, als ik dus niet met de teugels speel en ik geef geen lichte ophouding voor ik wat ga doen, raakt ze helemaal in de stress en gaat ze hard wegdraven. als ze het vervelend had gevonden had ze dat zeker laten merken want het is een pittig paard die het meteen laat merken als ik iets doe wat zij niet fijn vind.

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:16

zagenb etekent met je handen naast je zadel en niet alleen je vingers bewegen dan maar wel wat meer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:07

ruby12 schreef:
CM_ schreef:

mijn paard is verkeerd beleerd, als ik dus niet met de teugels speel en ik geef geen lichte ophouding voor ik wat ga doen, raakt ze helemaal in de stress en gaat ze hard wegdraven. als ze het vervelend had gevonden had ze dat zeker laten merken want het is een pittig paard die het meteen laat merken als ik iets doe wat zij niet fijn vind.

Nou dan wordt het tijd om het paard het op de juiste manier te leren...

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:29

CM_ schreef:

degene van wie het paard is heeft al meerdere friezen beleerd en doorgereden en tot hoog in de sport uitgebracht, zij is erg goed met paarden, ook in de omgang. Ze weet er erg veel van. Haar hele leven gaat zij a lmet paarden om etc. Dus ik denk dat zij het heus wel weet. Aangezien veel mensen haar omgang met paarden goed hebben bevestigt. Maar ach, het is een mening, ieder zijn eigen manier. Als zij de paardenverkeerd had beleerd, had dat wel op een wedstrijdblaadje gestaan, of is dat wel tegen haar gezegd. En de paarden zijn erg hoog gekomen, denk niet dat ze zo hoog komen als je ze verkeerd iets aanleert. Mijn paard is verkeerd beleerd en als ik het zo slecht analeer waarom gaat ze dan zo goed vooruit en word onze band steeds beter? .. :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:31

Met de teugels spelen doe ik nog wel eens op buitenrit als ik voor de weg sta te wachten en paardlief wordt wat ongeduldig. Dan wordt ie een beetje afgeleid.

Maar dan heb ik het over zachtjes spelen, niet zagen. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:59

ruby12 schreef:
CM_ schreef:

degene van wie het paard is heeft al meerdere friezen beleerd en doorgereden en tot hoog in de sport uitgebracht, zij is erg goed met paarden, ook in de omgang. Ze weet er erg veel van. Haar hele leven gaat zij a lmet paarden om etc. Dus ik denk dat zij het heus wel weet. Aangezien veel mensen haar omgang met paarden goed hebben bevestigt. Maar ach, het is een mening, ieder zijn eigen manier. Als zij de paardenverkeerd had beleerd, had dat wel op een wedstrijdblaadje gestaan, of is dat wel tegen haar gezegd. En de paarden zijn erg hoog gekomen, denk niet dat ze zo hoog komen als je ze verkeerd iets aanleert. Mijn paard is verkeerd beleerd en als ik het zo slecht analeer waarom gaat ze dan zo goed vooruit en word onze band steeds beter? .. :)

Niveau van wedstrijdsport heeft weinig meer te maken met de juiste manier van rijden.
Zat paarden die al in het Z zitten en dan opeens problemen krijgen: door een verkeerde manier van rijden. En dan moet de juiste basis aangeleerd worden door andere instructie. Helaas komt wijsheid niet met de jaren hierbij, ik ken instructrice's van 40+ die ik nooit als instructie zou willen hebben. Eigen instructrice is eind 20/begin 30, rijdt geen wedstrijden, maar weet juist de juiste basis mee te geven waardoor de hogere oefeningen daarop volgend gewoon logisch zijn. De oefeningen die op een wedstrijd gevraagd worden zijn niet voor de lol maar gymnastiek voor het paard... alleen zien velen het als een kunstje.

Als ik met schoenmaat 40 in schoenmaat 38 wordt gepropt en daarna in 39... dan is dat al een verbetering: maar nog niet het juiste.
Ik zou luisteren naar het advies van CM_ ;)

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:08

Air schreef:
Niveau van wedstrijdsport heeft weinig meer te maken met de juiste manier van rijden.
Zat paarden die al in het Z zitten en dan opeens problemen krijgen: door een verkeerde manier van rijden. En dan moet de juiste basis aangeleerd worden door andere instructie. Helaas komt wijsheid niet met de jaren hierbij, ik ken instructrice's van 40+ die ik nooit als instructie zou willen hebben. Eigen instructrice is eind 20/begin 30, rijdt geen wedstrijden, maar weet juist de juiste basis mee te geven waardoor de hogere oefeningen daarop volgend gewoon logisch zijn. De oefeningen die op een wedstrijd gevraagd worden zijn niet voor de lol maar gymnastiek voor het paard... alleen zien velen het als een kunstje.

Als ik met schoenmaat 40 in schoenmaat 38 wordt gepropt en daarna in 39... dan is dat al een verbetering: maar nog niet het juiste.
Ik zou luisteren naar het advies van CM_ ;)

Naja, er zijn dus verschillen van mening en ik ben van mening dat zij prima met haar paarden omgaat, haar paarden hebben een superleven en worden juist behandeld en dat paard geeft alles aan wat zij niet leuk vind dan had zij dat gedaan.
meningen verschillen :)