Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Re: Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:28

Ik snap dat je niet 'gemeen' wil zijn, ik had toen met mijn paard echt geen zin in de noodrem, want ik wist aan zijn reactie dat hij pijn had. Maar het werd gevaarlijk, hij ging zo schuin door te bochten, en bleef maar versnellen, dat we op den duur onderuit zouden zijn gegaan. En dat wil je nog minder. Soms moet je veiligheid de voorrang geven.

Zoizo moet er gewerkt worden op vertrouwen, luisteren naar hulpen, enzovoort. Maar soms gaat veiligheid voor.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:29

Seltje schreef:
Ik snap dat je niet 'gemeen' wil zijn, ik had toen met mijn paard echt geen zin in de noodrem, want ik wist aan zijn reactie dat hij pijn had. Maar het werd gevaarlijk, hij ging zo schuin door te bochten, en bleef maar versnellen, dat we op den duur onderuit zouden zijn gegaan. En dat wil je nog minder. Soms moet je veiligheid de voorrang geven.

Zoizo moet er gewerkt worden op vertrouwen, luisteren naar hulpen, enzovoort. Maar soms gaat veiligheid voor.

Agree.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:30

xTesslove schreef:
xMarloes schreef:
Ik wil juist niet met die gemene manieren werken.... want ik heb het idee dat ze dan ook alleen maar banger word van mij. (niet dat ik door een paard mij mee laat sleuren, dat totaal niet... )
Maar bedoel, als het vlucht gedrag is omdat ze iets eng vind of de omgeving niet kent ofzo, werkt dan soms het paard vertrouwen geven en op ze gemak stellen niet beter?
Ik ben dit namelijk nu zelf aan het uitproberen, als zoiets gebeurd. Het paard waar ik op rijd is namelijk echt eenkennig en vertrouwd je echt niet gemakkelijk... en als ik boos ga doen ben ik juist bang dat ik dat alleen maar erger maak. Niet dat ik haar maar lekker door laat rennen, maar vaak als ik dan afstap, en even naast haar loop is ze dan zo weer rustig. en dan denk ik, was je nou bang? stel je je aan? of heb je nou gewoon geen zin?

Nogal lastig, ik wil niet met me laten sollen, en ben ook gewoon de baas. Maar soms vind ik het nogal lastig....

Ik snap je wel.

Maar mijn paardje doet echt zijn best om ergens zogenaamd van te schrikken. Soms kan er een tractor met volle vaart langsrijden en hij schrikt niet, maar een vallend blaadje, ooooohhh die is toch zo eng :')

Ja.. heel raar zijn die dingen.
Maar weetje wat ik dus heb, als ik buitenrij in de zomer kan ik overal heen zonder probleem, maar in de winter als ik een ander rondje rijd dan haar standaard route word ze gek, gaat ze heel druk doen en wilt ze maar 1 ding; terug naar huis. Ze gaat dan zich helemaal druk lopen maken, snel lopen en van elk ding ervandoor schieten.... nou dan rij je al helemaal niet lekker meer... Dan rij ik nog een stukje hoe ik wil tot ze even normaal doet en niet zo opgewonden, dan mag ze pas terug naar huis. en als ze dan om mag draaien dan wordt het alleen maar erger van; OH IK MOET WEG HIER, DIT IS NIET MIJN STANDAARD ROUTE.
Nou dan hoppa ga je in snelvaart stap terug...schrikt van alles maar heb er opzich nog onder controle maar je zit totaal niet lekker op je paard dan, vooral niet als er nog allemaal mensen, auto's, fietsers etc om je heen rijden.
En dan ineens, is dat over.
Ik snap het dan gewoon niet.... is toch ook leuk voor een paard om eens een ander rondje te lopen....

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:32

Paarden houden van routine, ik snap best dat ze elke keer datzelfde route lopen vele aangenamer vinden, dat is vertrouwd. Paarden denken niet zoals mensen! Ze willen niet, eens iets anders doen, ze doen liefst een hele dag hetzelfde.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:33

Hahaha zo herkenbaar!

Afgelopen zomer ben ik met Mikie heerlijk naar de loonse en drunense duinen geweest een weekje. We hebben een keer gewoon 3 uur rondgereden (we waren verdwaald), hij hield zijn oortjes vrolijk naar voren en het was zo leuk. Nu opeens doet hij zo raar, snap der niks van.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:33

Seltje schreef:
Paarden houden van routine, ik snap best dat ze elke keer datzelfde route lopen vele aangenamer vinden, dat is vertrouwd. Paarden denken niet zoals mensen! Ze willen niet, eens iets anders doen, ze doen liefst een hele dag hetzelfde.

Die van mij niet hoor haha. Die vind een minisprongetje oid super leuk voor de afwisseling.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:34

Maar in de zomer is het geen probleem, in de winter omdat het dan frisser is doet ze dan ineens zo :')

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:36

Denk ook dat dat komt omdat ze veel minder buiten staan.. Die van mij staat tenminste in de zomer 24/7 buiten.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:39

Hier staat ze nu niet meer op het land, omdat het veelste nat is en ze ijzers heeft, dus die dan verliest.
En de ''bak'' is 1 grote baggerbende dus daar kan ze ook niet in want dan verliest ze ook wrs een ijzer...
Dus dat is het waarschijnlijk ook wel, het gewoon minder naar buiten kunnen en het frisse weer.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:41

Jaa. Die van mij staat nogsteeds wel een paar uur per dag in de bak. Die is ook een beetje blubby maar hij heeft geen ijzers dus hij word alleen maar vies haha

ecarmene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:06

ik had hetzelfde :(
ik had aan mijn paardrij juf gevraagd!
zij zij een dunner bitje en de slofteugel:( (ze heeft mij wel goed uitgelecht hoe ik er mee moest rijden)
en nu rijd ik met de martagal, want het ging super (die is vriendelijker) hopelijk word jou probleem opgelost!

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:36

Ik wil geen hulpteugels gebruiken. Hij is nog jong en ik denk dat ik hem daarmee verpest.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:49

xTesslove schreef:
Ik wil geen hulpteugels gebruiken. Hij is nog jong en ik denk dat ik hem daarmee verpest.

Als je een thiedeman teugel goed afgesteld gebruikt kan dat weinig kwaad, die grijpt alleen maar in op het moment dat het echt nodig is. Als een haf zijn nek in de strijd gooit heb je niets meer te vertellen en met een thiedeman voorkom je dat.
Overleg maar eens met je instructrice.

En wat verpesten betreft, als je hem een tijdje zo door laat gaan dan verpest je hem echt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:02

Ik vind het eigenlijk juist wel goed dat TS eerst naar de andere opties kijkt voordat ze er een hulpteugel aanhangt. Kunnen veel mensen op bokt wat van leren denk ik zo.

Niet om te zeggen dat het altijd verkeerd is, dat is het zeker niet, maar dan inderdaad wel in overleg met je instructrice. Ik heb er buiten ook een ander bit in; safety first. Zolang je het maar als hulpmiddel ziet en niet als oplossing.

Het oplossen van het probleem heeft namelijk tijd nodig en is niet met een ander bit of een hulpteugel zomaar klaar.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:25

Hafjes hebben inderdaad echt zo een testfase. Zie dat de jouwe ook nog heel jong is, pubertje eigenlijk. Die van ons deed dit ook (is nu 7 en wordt steeds rustiger), maar gewoon in de bak tijdens de manegelessen (was eerst van de manege). Tegenwoordig doet hij het nagenoeg niet meer. Aan de hand heeft hij ons ook erg uitgeprobeerd, tot maaien met zijn voorbeen naar me, en steigeren en bokken aan de hand aan toe.
Je hoeft maar een of twee keer echt megaboos te worden en laten zien wie de baas is, dan is het over en doen ze netjes wat je verwacht. Alhoewel, die van ons verzint steeds weer iets nieuws, maar dat is vooral met hoeven uitkrabben enzo.
Verder ben ik het met de anderen eens, stoppen is stoppen en desnoods door hem 'om te trekken'....
Succes !

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:38

xTammyy schreef:
Gaat je paard er echt vandoor dat je hem met geen mogelijkheid meer terug krijgt?
Dat had ik namelijk, klinkt heel cru dit, maar ik heb hem toen een flinke mep met de zweep op zn kop gegeven en toen was ie weer terug op aarde.. Meneer heeft het nooit meer gedaan :=

Maar inderdaad, overgangen rijden, dat is de sleutel, zodra je merkt dat ze voorbij JOUW tempo gaat, onmiddelijk terug nemen!

Zal jou is een flinke mep op je kop geven _-:(

Of even serieus te kunnen reageren houd je pony inderdaad lekker bezig. In de bak ben je waarschijnlijk lekker met oefeningen bezig en buiten zit je misschien alleen maar lekker rond je te kijken? Als je je pony zodanig bezig houdt zul je merken dat hij minder op zijn omgeving kan letten en meer op jou moet gaan letten.

Ook zou ik dressuurmatig in de bak meer gaan schakelen in overgangen. Zodra jullie daar als duo beter gaan worden zul je merken dat het op buitenrit beter zal gaan. Daarnaast heeft een paard al heel snel door dat baasje even niet oplet en veel paarden maken hier dan ook jolig gebruik van.

Als het zich in echt gevaarlijke situaties uit zal ik misschien maar even een stapje terug gaan en niet alleen op buitenrit gaan. Het is natuurlijk uiteindelijk niet de bedoeling dat een fijne buitenrit in een ongeluk eindigt.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:19

ik kan maar 2 dingen zeggen:

je rijd alleen zeg je, paarden zijn kudde dieren en daarom al gespannen als ze alleen zijn. ik rijd met die van mij ook altijd buiten en altijd alleen. hij is een draak geweest, heeft over provinciale wegen gecrossd, heeft mij een keer de dijk af gegooid, is een keer achter een merrie aan gegaan op de weg... maar nu is die van mij super braaf geworden buiten. en weet je waarom?
omdat hij van mij mag gaan. als hij harder gaat draven, ga ik mee als hij gaat crossen ga ik mee.. paarden zijn

vluchtdieren. daarom wanneer ze gespannen zijn en jij gaat aan de teugels zitten (dan sluit je je paard als het ware op) dan is het nogal logisch dat ie uit zn stekker gaat hij wilt namelijk vluchten. je moet hem gewoon vertrouwen en durven te laten gaan.

je kunt het volgende doen (dit heb ik ook gedaan)

- je hebt nu al in je hoofd elke keer als je naar buiten gaat 'wat als'. ookal wil je het niet, toch denk je het. dit breng je al op je paard over. ga een paar keer op een paard een buitenrit doen die wel heel mak en rustig buiten is. mensen zeggen altijd dat je je paard moet vertrouwen maar dat is niet zo. je moet jezelf vertrouwen en dan vertrouw je elk paard.

- laat de teugels lekker lang dat ie met zn neus over de grond kan lopen zo lang... als die snel gaat draven kun je hoog uit je zadel gaan lichtrijden (zo hoog dat je net iets langzamer lichtrijd dan zijn tempo) daarmee rem je hem af. dit werkt bij elk paard overigens. en probeer lekker van je ritje te gaan genieten!

wat je beter niet kunt doen:

-met een ander paard samen naar buiten gaan... dit is wel makkelijke oplossing maar dan kan je nooit meer met jou paard alleen naar buiten.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:24

wow ik lees het nu pas van die flinke mep op zn kop geven!!! dat moet je zeker niet doen! je wilt toch een band met je paard?! of wil je dat die bang voor je word?!
en geloof me, wat wil je doen tegen een paard van 600 kilo?! denk je nou echt dat je die met kracht kunt overwinnen.... zo verpest je ze echt zoooo erg! ik ben het helemaal met oneside eens!

je kan paarden alles voor je laten doen dmv lichaamstaal. zelfs die eigenwijze fjord van mij kan ik rijden zonder zadel en hoofdstel en sturen waar ik heen wil... en nee ik heb hem nog nooit geslagen want met respect en vertrouwen win je veel meer.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:51

oja en anders kun je ook altijd eerst een paar keer aan de hand naar buiten gaan, misschien is ie dan wel rustig?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:39

Junia schreef:
Ik vind het eigenlijk juist wel goed dat TS eerst naar de andere opties kijkt voordat ze er een hulpteugel aanhangt. Kunnen veel mensen op bokt wat van leren denk ik zo.

Niet om te zeggen dat het altijd verkeerd is, dat is het zeker niet, maar dan inderdaad wel in overleg met je instructrice. Ik heb er buiten ook een ander bit in; safety first. Zolang je het maar als hulpmiddel ziet en niet als oplossing.

Het oplossen van het probleem heeft namelijk tijd nodig en is niet met een ander bit of een hulpteugel zomaar klaar.

Precies. Het werd nu wel heel grvaarlijk.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:43

Okee update!

Vandaag succes op buitenrit! Voor het eerst in een poos redelijk ontspannen kunnen rijden! Van Inge (mijn instrucrtice) had ikd e gouden tip gekregen om een waterballon mee te nemen op buitenrit, en als hij steigerde hem op zijn koppie stuk te slaan, zodat hij denkt dat hij zijn hoofd heeft gestoten en bloed. Nou dat werkte dus! Toen ik het hek uit reed begon hij meteen met steigeren dus ik sloeg de ballon stuk tussen zijn oren. Hij draafde netjes weg, tot ''art for kids''. Daar wilde hij weer terugrennen en steigeren, maar ik gaf hem een tik met m ijn hand tussen zijn oren. Nou braaf dat die was de rest van het rondje! Na een poosje werd het wel weer: oortjes gespitst en trippelen. Uit eindelijk heb ik hem weer rustig gekregen en hebben we normaal kunnen uitstappen, trots op mn liefje!

Ben benieuwd hoe het volgende keer gaat. Het werkt nu perfect eigenlijk.

Ohja ik rij nu buiten met een mexicaans hoofdstel. Ik rij met zachte hand (nu iig) dus het is niet echt gemener ofzo. Alleen: als hij het bit ontloopt straft hij zichzelf, perfect dus. Ik ga het natuurlijk weer probere af te bouwen maar eerst maar eens kijken hoe het nu de volgende keren gaat!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:51

Goed van je, toch zou ik uit veiligheid (stel hij doet t weer, kop omlaag en rennen... er kunnen veel slechte dingen gebeuren) een ketting door het bit te nemen, als een hengstenketting en dan als die zijn kop omlaag doet om weg te rennen, rukje eraan, bij hoofd op de goede plek uiteraard niks doen.
Vind t altijd fijn om zekerheid te hebben, net als sporen od (niet gebruiken, toch bij hebben. Helm gebruik je ook niet, heb je toch bij voor het geval dat...)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:56

xSlvna schreef:
Goed van je, toch zou ik uit veiligheid (stel hij doet t weer, kop omlaag en rennen... er kunnen veel slechte dingen gebeuren) een ketting door het bit te nemen, als een hengstenketting en dan als die zijn kop omlaag doet om weg te rennen, rukje eraan, bij hoofd op de goede plek uiteraard niks doen.
Vind t altijd fijn om zekerheid te hebben, net als sporen od (niet gebruiken, toch bij hebben. Helm gebruik je ook niet, heb je toch bij voor het geval dat...)

Ik snap je idee, maar het ging nu goed. Ik probeer het nu eerst gewoon zo. Volgende keer trouwens weer een ballonnetje mee in mn zak voor de zekerheid. Ik ben een beetje bang voor extra hulpmiddelen eigenlijk. Het liefst bitloos hoofdstel en zadel, maar dat gaat dus voorlopig niet. Ik probeer net nog even zo.

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:22

Ik vind het erg goed van je dat je aangeeft eerst alles rijtechnisch etc. te willen oplossen zonder hulpmiddelen en toch elke keer het weer probeert. Moet eerlijk zeggen heb niet het hele topic gelezen, wel een deel. Kan je instructrice niet een keer mee op buitenrit? Als hij zijn kop omhoog gooit is dan een martingaal niet wat, dat werkt alleen op dit moment in toch zodat jij wat meer grip houdt. Dan toch kiezen voor de veiligheid, je bent tenslotte op de openbare weg en het is tot nu toe altijd goed gegaan? maar stel hij rent tegen een auto of fietser op, met als gevolg blijvende schade, heb je een veel groter probleem. Die waterballon vind ik heel slim! Wat leuk om te lezen dat het ook werkt. Kun je anders niet eerst longeren voordat je met hem naar buiten gaat? Moet in ieder geval qua energie schelen. De eerste keer dat hij compleet moe is en dan laten zien dat het ook normaal kan en uitgebreid belonen misschien? Of een keer met een ander paard als hij het dan niet doet. Zo haal je jezelf ook even uit die angst, want jij zit nu ook al op het paard met de gedachte 'laat hem normaal doen' neem ik aan? Nogmaals respect voor jouw manier van aanpak, en ik hoop dat je er wat mee kan

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:26

Het is indd ook niet alleen gevaarlijk voor jou en je paard, maar ook voor wandelaars, automobilisten (?), fietsers, honden...
Ik zal nooit zonder hackamore (met lange scharen) of pelham/stang serieus gaan uitrijden, heb een paard dat zonder kettingen gewoon compleet kan wijgeren op de hulpen, vind ik wat te gevaarlijk want sturen zit er dan ook niet meer in, moet maar toevallig een tegenligger komen, nee dankje.
Je kunt niet alles rijtechnisch oplossen, ik ga soms ook buiten rijden met een touwhalstertje, gewoon een stukje stap heen en terug, maar meer ook niet (dan is ze gek genoeg gewoon rustig)...