Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Seltje schreef:Ik snap dat je niet 'gemeen' wil zijn, ik had toen met mijn paard echt geen zin in de noodrem, want ik wist aan zijn reactie dat hij pijn had. Maar het werd gevaarlijk, hij ging zo schuin door te bochten, en bleef maar versnellen, dat we op den duur onderuit zouden zijn gegaan. En dat wil je nog minder. Soms moet je veiligheid de voorrang geven.
Zoizo moet er gewerkt worden op vertrouwen, luisteren naar hulpen, enzovoort. Maar soms gaat veiligheid voor.
xTesslove schreef:xMarloes schreef:Ik wil juist niet met die gemene manieren werken.... want ik heb het idee dat ze dan ook alleen maar banger word van mij. (niet dat ik door een paard mij mee laat sleuren, dat totaal niet... )
Maar bedoel, als het vlucht gedrag is omdat ze iets eng vind of de omgeving niet kent ofzo, werkt dan soms het paard vertrouwen geven en op ze gemak stellen niet beter?
Ik ben dit namelijk nu zelf aan het uitproberen, als zoiets gebeurd. Het paard waar ik op rijd is namelijk echt eenkennig en vertrouwd je echt niet gemakkelijk... en als ik boos ga doen ben ik juist bang dat ik dat alleen maar erger maak. Niet dat ik haar maar lekker door laat rennen, maar vaak als ik dan afstap, en even naast haar loop is ze dan zo weer rustig. en dan denk ik, was je nou bang? stel je je aan? of heb je nou gewoon geen zin?
Nogal lastig, ik wil niet met me laten sollen, en ben ook gewoon de baas. Maar soms vind ik het nogal lastig....
Ik snap je wel.
Maar mijn paardje doet echt zijn best om ergens zogenaamd van te schrikken. Soms kan er een tractor met volle vaart langsrijden en hij schrikt niet, maar een vallend blaadje, ooooohhh die is toch zo eng
Seltje schreef:Paarden houden van routine, ik snap best dat ze elke keer datzelfde route lopen vele aangenamer vinden, dat is vertrouwd. Paarden denken niet zoals mensen! Ze willen niet, eens iets anders doen, ze doen liefst een hele dag hetzelfde.

xTesslove schreef:Ik wil geen hulpteugels gebruiken. Hij is nog jong en ik denk dat ik hem daarmee verpest.
xTammyy schreef:Gaat je paard er echt vandoor dat je hem met geen mogelijkheid meer terug krijgt?
Dat had ik namelijk, klinkt heel cru dit, maar ik heb hem toen een flinke mep met de zweep op zn kop gegeven en toen was ie weer terug op aarde.. Meneer heeft het nooit meer gedaan![]()
Maar inderdaad, overgangen rijden, dat is de sleutel, zodra je merkt dat ze voorbij JOUW tempo gaat, onmiddelijk terug nemen!
Junia schreef:Ik vind het eigenlijk juist wel goed dat TS eerst naar de andere opties kijkt voordat ze er een hulpteugel aanhangt. Kunnen veel mensen op bokt wat van leren denk ik zo.
Niet om te zeggen dat het altijd verkeerd is, dat is het zeker niet, maar dan inderdaad wel in overleg met je instructrice. Ik heb er buiten ook een ander bit in; safety first. Zolang je het maar als hulpmiddel ziet en niet als oplossing.
Het oplossen van het probleem heeft namelijk tijd nodig en is niet met een ander bit of een hulpteugel zomaar klaar.
xSlvna schreef:Goed van je, toch zou ik uit veiligheid (stel hij doet t weer, kop omlaag en rennen... er kunnen veel slechte dingen gebeuren) een ketting door het bit te nemen, als een hengstenketting en dan als die zijn kop omlaag doet om weg te rennen, rukje eraan, bij hoofd op de goede plek uiteraard niks doen.
Vind t altijd fijn om zekerheid te hebben, net als sporen od (niet gebruiken, toch bij hebben. Helm gebruik je ook niet, heb je toch bij voor het geval dat...)