jong paard staakt bij losrijden (aandraven)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 21:54

unicorn_kiss schreef:
Is hij nukkig met aandraven aan de longe?

nee, soms beetje met hoofd zwaaien maar na rondje is ie dan wel lekker voorwaarts

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:02

Lhundol schreef:
Bedoel je een les nemen met grondwerk Narita?

Ja, dat bedoel ik. :)

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 22:02

Ja hij wil echt altjd het middelpunt van de aandacht zijn. Als we de binnenbak inlopen gaat hij eerst uitgebreid alle mensen die langs de rand staan te kijken hhallo zeggen :-) maar wat ik zei hij claimt zn ruimte. Nu hij toch wat uren op stal doorbrengt (buitenbox met uitloop) is hij soms wat opdringeriger. Maar echt gek is ie eigelijk nooit. Hij loopt altijd keurig mee naar de paddock in de ochtend en soms geeft hij nog wel eens een bok bij losgooien na et rollen ofzo.
Hij luistert goed in algemeen maar hij heeft wel een ontzettende mening over alles en bemoeit zich dan ook nog met iedereen. Mensen in het bos die met de handen in hun jaszakken lopen zijn een prooi haha :-)
Ik heb gemerkt dat hij gevoelig is met alle hulpen. IN de mond is hij heerlijk zacht en dat houden we zo, op je zit is hij goed te rijden. Als ik te grof ben met een beenhulp dan kan dit hem ook irriteren. Hij heeft ook een paar maanden bv met aangaloperen of een grove been hulp gebokt of naar been getrapt.

Ik vind het heel lastig, hj komt verder totaal niet ongemakkelijk in het lijf over. Het staken was ook een maand ofzo weg en sinds deze week doet hij het weer. Als ik na instappen draf inzet en meneer gaat stil staan (het voelt een beetje als dreigen naar me, ga zo door baas en ik ga bokken ofzo, al heeft hij nog nooit echt gebokt). Naja dan zegt de baas kom op man draven en dan word mn been hulp ook wat grover. Als ik tijdens les geen reactie krijg op been zegt instructrice: ik zie een staart zwiep maar er gebeurd weinig, nog een keer been en nu strenger.

k moet maar eens fotos gaan uploaden haha. hij is nog niet erg barok hoor, slank typje

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 22:21

Afbeelding
Perdigon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:34

O gaaf! Leuk koppie, een schimmie *\o/*

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:52

Lhundol schreef:
Ja hij wil echt altjd het middelpunt van de aandacht zijn. Als we de binnenbak inlopen gaat hij eerst uitgebreid alle mensen die langs de rand staan te kijken hhallo zeggen :-) maar wat ik zei hij claimt zn ruimte. Nu hij toch wat uren op stal doorbrengt (buitenbox met uitloop) is hij soms wat opdringeriger. Maar echt gek is ie eigelijk nooit. Hij loopt altijd keurig mee naar de paddock in de ochtend en soms geeft hij nog wel eens een bok bij losgooien na et rollen ofzo.
Hij luistert goed in algemeen maar hij heeft wel een ontzettende mening over alles en bemoeit zich dan ook nog met iedereen. Mensen in het bos die met de handen in hun jaszakken lopen zijn een prooi haha :-)
Ik heb gemerkt dat hij gevoelig is met alle hulpen. IN de mond is hij heerlijk zacht en dat houden we zo, op je zit is hij goed te rijden. Als ik te grof ben met een beenhulp dan kan dit hem ook irriteren. Hij heeft ook een paar maanden bv met aangaloperen of een grove been hulp gebokt of naar been getrapt.

Ik vind het heel lastig, hj komt verder totaal niet ongemakkelijk in het lijf over. Het staken was ook een maand ofzo weg en sinds deze week doet hij het weer. Als ik na instappen draf inzet en meneer gaat stil staan (het voelt een beetje als dreigen naar me, ga zo door baas en ik ga bokken ofzo, al heeft hij nog nooit echt gebokt). Naja dan zegt de baas kom op man draven en dan word mn been hulp ook wat grover. Als ik tijdens les geen reactie krijg op been zegt instructrice: ik zie een staart zwiep maar er gebeurd weinig, nog een keer been en nu strenger.

k moet maar eens fotos gaan uploaden haha. hij is nog niet erg barok hoor, slank typje

Dat doet die van mij dus ook. Als er iets niet goed is (en dan mag jij uitvinden wat dat dan is) dan stopt ie. Ik krijg hem weer aan de gang door even te stappen en even te 'overleggen', d.w.z. letterlijk met hem praten dat ie het echt even moet proberen. En dat doet ie idd ook altijd voor me. Maar is er dan echt iets niet goed, stopt ie weer of laat ie het op andere manieren merken. Ze zijn gewoon heel gevoelig, maar ook heel communicatief. Bij Perre kan het iets kleins zijn, zoals een dekje waar een vouw in zit, maar ook echt iets groots, bij idd een slecht passend zadel (been there, done that meerdere keren). Een bijna passend zadel, waar een ander paard misschien nog wel genoegen mee neemt, is voor hem echt niet ok. Het moet goed zijn, zo niet, laat hij het merken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:46

Lhundol schreef:
unicorn_kiss schreef:
Is hij nukkig met aandraven aan de longe?

nee, soms beetje met hoofd zwaaien maar na rondje is ie dan wel lekker voorwaarts

Mijn ruin heeft opstartproblemen - OOK aan de longe - dan gaat hij zwiepen met staart of een bokje geven met aandraven. Dit komt door spierpijn bij die van mij, en zijn knieen. Ik zou misschien vooraf losgooien aan de longe, wie weet heeft hij wat tijd nodig om z'n spieren op te warmen en heeft hij ook echt moeite met het aandraven bij koude spieren.

Anoniem

Re: jong paard staakt bij losrijden (aandraven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:53

Dat is het venijnige aan paarden, daarvan zie je vaak niet dat ze ziek zijn, dat is niet echt te vergelijken met mensen. Staartzwiepen en hoofdschudden vind ik ook wel vallen onder verzet. Zij het niet in mindere vorm.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:04

He, dat is een bekend koppie! Wat leuk dat je Perdigon gekocht hebt (ik ken hem uit Wormerveer), hij is zooooooo leuk!

Vervelend dat hij nu wat staakgedrag vertoont. Je zou een fysio hem eens na kunnen laten voelen, kan natuurlijk best wat spierpijn zijn en daar hebben ze sneller last van in een bak waar hij moet draaien dan buiten waar ze lekker rechtdoor kunnen lopen. Heb je dat iig uitgesloten. Heb je de gelegenheid om vaker buiten de bak te trainen? Niets zo fijn voor jong grut als rechtdoor voorwaarts lopen.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 23:54

Ey!
Ah heeft hij bij jou op de wei gestaan?
Meneer staat altijd in de paddock voor et rijden, eerst stal schoon (warm je zelf ook lekker op ;-) ) Hij is dan al lekker los gespeeld voor et rijden.
Vandaag in het bos vloog hij weer, erg vrolijk en belangrijk zorgen dat het andere paard netjes achter hem loopt en niets stouts doet. Behalve bij viaduct dan mag hij even voorop van paard :-)
Ik ga een zadel maker naar het zadel laten kijken en zolang weer het toe laat rijden we alleen in de buitenbak of bos en even niet in die bak.
Vandaag paar keer met aandraven weer een links-rechts schud beweging maar dat zag er erg jolig uit volgens bos rijd buddy.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:05

mijn 5 jarige heeft het ook maanden gedaan,
eerste keer aandraven staken en omhoog komen, vooral als je even wilde doorpakken,
hoe meer been hoe harder ze ging stilstaan en omhoog komen.
zelfs als er iemand achter liep met longeerzweep.
zodra ze op gang was ging het goed.
nu is het over, ik heb haar elke keer als ze omhoog wilde komen omgetrokken/opzij getrokken,
dit heeft wel een aantal keren geduurd, maar werd op den duur minder en nu doet ze het niet meer,
ik hou het op puber gedrag,
ik kan haar nu meer aanpakken, dat kon eerst niet omdat ze recht omhoog ging en als ik haar dan eventueel met zweep voorwaarts wilde houden dan kwam er ook een bok achteraan,
daar wordt je zelf onzeker en zelfs wat bangig van,
nu probeert ze het niet meer omdat ik zekerder ben geworden en meer overwicht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:04

De mijne deed dit ook,en bleek zo scheef als een hoepel te zijn.
Zette zijn achterbeen compleet naast de massa en viel over de schouder weg.
Hij kon gewoon niet fatsoenlijk op een volte lopen.
Buiten alles prima,omdat hij daar rechtuit kan lopen.

Ik heb inmiddels al een half jaar les in rechtrichten,en het verbetert flink.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:27

hij is wat scheef op de rechterhand maar kan goed op de volte/buigen etc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:35

kun je het eens filmen?Ook hoe hij in de staak gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:35

Ik ben daar ook wel heen benieuwd naar!

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:49

Meestal ben ik alleen met rijden maar kan het zeker filmen als er iemand bij is of als de bijrijdster rijdt.
Hij heeft het een tijdje niet gedaan. Nu is het weer terug. We hebben besloten om de binnenbak even te vermijden en meer in buitenbak, springbak of bos te rijden en er komt een zadelmaker langs.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 10:22

Een kleine update:
We hebben Perdigon een aantal weken niet in de binnenbak gereden maar voor zover dit ging alleen in het bos en paar keer in de buitenbak.
Nu weer aan de slag 2 keer per week ongeveer en dat begon weer met gestaak en vooral erg dof op het been reageren en dit leidde weer tot confrontaties (ook met de bijrijdster). Nu dus met zweep aan het rijden en heb hem niet eens echt nodig, vasthoduen is genoeg. Meneer is goed aan de hulpen, geconcentreerd en schudt niet met hoofd (een ander trucje van hem). Gister een fijne les met hem gereden en zelfs paar pasjes zijwaarts gelopen, trots trots! In dat opzicht is zweepje fijn ook om net dat meenemen van achterhand duidelijk aan te leren.
We gaan even rustig zo door en bouwen dan zweep weer af (bv. halverwege wegleggen)