En zo kan je ook natuurlijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:21

0152141488 schreef:
Vind hier nog een filmpje op youtube, maar dan in galop.
[ Video ]

Volgens mij is dit de "redoppe" een haast vergeten klassieke oefening, galopversie van de piaffe, galop op de plaats.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:22

WhySoWhite schreef:
anneliesdj schreef:
Whysowhite; je snapt blijkbaar niet wat ik bedoel.
Wat je schrijft ben ik het allemaal mee eens maar het is niet wat ik bedoel.

Wil je even precies uit leggen wat je bedoelt dan? :')

Daar heb ik al een tijdje over zitten denken maar geloof dat ik dat niet zo kan zeggen. :')

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:49

Oke, probeer het is of vergelijk het is met iets :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:00

:=
Normaal heb je toch bij het achterwaarts stappen meer verzameling dan bij voorwaarts stappen, automatisch al. Maar piaffe is de hoogste vorm van verzameling, bij het achterwaarts gaan gaat de achterhand eruit, het achterbeen gaat naar achter weg dus komt er minder onder. Daarom voorwaarts rijden voor meer verzameling omdat hij dan het been voorwaarts wegzet dus meer onder de massa moet zetten. Dan zonder echt weg te rijden krijg je alweer meer verzameling erin.
Ik weet het niet, snap je 't? :')

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:07

anneliesdj schreef:
:=
Normaal heb je toch bij het achterwaarts stappen meer verzameling dan bij voorwaarts stappen, automatisch al. Maar piaffe is de hoogste vorm van verzameling, bij het achterwaarts gaan gaat de achterhand eruit, het achterbeen gaat naar achter weg dus komt er minder onder. Daarom voorwaarts rijden voor meer verzameling omdat hij dan het been voorwaarts wegzet dus meer onder de massa moet zetten. Dan zonder echt weg te rijden krijg je alweer meer verzameling erin.
Ik weet het niet, snap je 't? :')

Ja ik snap wat je bedoelt. Als je een paard gewoon halt zet en achterwaars zet dan gaat die inderdaad na voor leunen en achter grote stappen terug zetten. Hier gebeurt dat niet. Hier blijft er een zweef moment komen het paard houd de achterbenen '' onder de buik'' en piaffeerd zo na achter.
Ik snap wat je bedoelt maar dat is niet mogelijk in een piaffe aangezien die bekken zover gekanteld zijn dat het niet bestaat dat dat achterbeen stijl kan worden ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:12

WhySoWhite schreef:
Als je een paard gewoon halt zet en achterwaars zet dan gaat die inderdaad na voor leunen en achter grote stappen terug zetten.

Ik vraag me af of we mekaar snappen, dit volg ik niet. We hebben het toch beide over een goed afgericht paard neem ik aan?

Ik ga het filmpje nog eens kijken, wat jij zegt dat niet gebeurd, dat zie ik volgens mij toch wel.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:13

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:14

Mijn vergelijking was bijv aan de hand als je daar een paard achteruit druk dan krijg je als eerste reactie even tegen druk en dán stapt het na achter maar met een ''stijl'' achterbeen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:15

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:23

WhySoWhite schreef:
Mijn vergelijking was bijv aan de hand als je daar een paard achteruit druk dan krijg je als eerste reactie even tegen druk en dán stapt het na achter maar met een ''stijl'' achterbeen.

Ja ok, je bedoeld dat ze dan meer slepen met het been.

Die achterwaartse galop hierboven is wel beter dan eerder in het topic, maar je ziet ook al dat het paard dat maar 3 sprongen vol kan houden.
Die jambette in galop, waarom zou je dat toch willen? Zo onzinnig.

Dat filmpje wat youtube erna laat zien is wel grappig, piaffe en jambette op de maat.
Maar het gaat wel erg krampachtig vanuit het paard.

Laura_Zodine

Re: En zo kan je ook natuurlijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:30

HAHHAHAhhahahahaaha MOONWALK! ik dacht eerst serieus dat het filmpje achterstevoren afgespeelt werd :')

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:33

Dat 3poots gehuppel is echt puur circus daar houd ik niet zo van.. Ik heb wel zo mn vermoedens hoe dat aangeleerd word net als die caperiool en de piaffe bij 3 jarige :(

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 17:10

3 benig loopje vind ik niet echt confortabel uit zien.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:16

http://www.youtube.com/watch?v=WNuajy6YgvU

bartabas; een scene uit een film (verhaal: oficier wed dat ie een exercitieplaats in galop in een uur kan doorkruisen, achteraf moet ie ff patsen.)

Farnsje_70: Redop is een mezair of terre-a-terre in zijgang, zoals onderdeel van het baanfiguur Sarabande of in een repulon.

http://www.youtube.com/watch?v=Bc3VjYuY9rQ (verscheidene achterwaarts mezairs en repulons)

sarabande op 3:02
http://www.youtube.com/watch?v=QARmVFlx ... =endscreen

ter verduidelijking: de 3-takt galop veranderd in een 4 takt in rengalop, maar ook in een 4 takt als je hem verder verzameld. eigenlijk is maar een heel klein deel van de mogelijke galoparbeid ECHT 3 takt. in een zogenaamde terre-a-terre gaat dat dan naar een 2-takt toe. als het paard volledig rechtgericht is komt men tot de mezair die geen links of rechtsgalop meer laat zien. zonder mezair kom je niet tot een capriole.

Pluvinel beschrijft dat, zelfs nog mooier dan een capriole, het coolste wat een ruiter kan doen is een'passade in courbettes' (passade is een wending op de plaats in galop, gevolgd door een stuk rechtuit en vervolgens weer een wending) courbettes waren in deze tijd nog steeds een verheven versie van mezair en nog niet de sprongen die we tegenwoordig in wenen en Jerez als courbettes betiteld zien, die andere betekenis is relatief recent.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:36

Airnt schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=WNuajy6YgvU

bartabas; een scene uit een film (verhaal: oficier wed dat ie een exercitieplaats in galop in een uur kan doorkruisen, achteraf moet ie ff patsen.)

Farnsje_70: Redop is een mezair of terre-a-terre in zijgang, zoals onderdeel van het baanfiguur Sarabande of in een repulon.

http://www.youtube.com/watch?v=Bc3VjYuY9rQ (verscheidene achterwaarts mezairs en repulons)

sarabande op 3:02
http://www.youtube.com/watch?v=QARmVFlx ... =endscreen

ter verduidelijking: de 3-takt galop veranderd in een 4 takt in rengalop, maar ook in een 4 takt als je hem verder verzameld. eigenlijk is maar een heel klein deel van de mogelijke galoparbeid ECHT 3 takt. in een zogenaamde terre-a-terre gaat dat dan naar een 2-takt toe. als het paard volledig rechtgericht is komt men tot de mezair die geen links of rechtsgalop meer laat zien. zonder mezair kom je niet tot een capriole.

Pluvinel beschrijft dat, zelfs nog mooier dan een capriole, het coolste wat een ruiter kan doen is een'passade in courbettes' (passade is een wending op de plaats in galop, gevolgd door een stuk rechtuit en vervolgens weer een wending) courbettes waren in deze tijd nog steeds een verheven versie van mezair en nog niet de sprongen die we tegenwoordig in wenen en Jerez als courbettes betiteld zien, die andere betekenis is relatief recent.

Schitterend....

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 02:03

Klassieke term voor de achterwaartse galop (in ieder geval in de Franse school) is simpelweg galop en arrière.

@ Airnt: hey, eindelijk iemand anders die bekend is met Bartabas! :) Ik vind deze uitvoering zelf iets netter, wat minder 'gesleep' met het achterbeen:

Ik zie het nut wel van achterwaartse piaffe trainen. Achterwaartse galop is meer een patser-oefening, er zijn niet veel ruiters die zich eraan wagen. Ik meen me te herinneren dat een bekende klassieke trainer - dacht Nuno maar pin me er niet op vast - schreef dat het rijden van de galop en arrière door minder getalenteerde ruiters/paarden kan leiden tot tactverlies in de terre a terre.

Het is overigens geen onnatuurlijke beweging, zoals veel mensen lijken te denken, paarden zijn er ook toe in staat in vrijheid en ik heb het ook al eens (ongetraind) gezien bij een PRE waarmee ik tussen de lange lijnen aan het werken was.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:58

maroescha schreef:
Maar achterwaarts gaan, is toch niet iets speciaals ?

Ik zie anders weinig goed verzamelde en nageeflijke paarden achterwaarts gaan.. :=

(Ik en mijn knol ook niet overigens hoor :') Maar zo makkelijk als het klinkt is het niet.)

Prachtig filmpje die eerste. Wat een takt.. En de rest van de filmpjes zijn ook interessant :j
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 27-12-12 01:32, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 01:07

maureen58 schreef:
_/-\o_

Enof, er is wat comentaar op, maar probeer het maar eens. Denk dat menig dressuurpaard dit niet kan, zelfs niet de toppers.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 01:27

NeverGiveUp schreef:
maroescha schreef:
Maar achterwaarts gaan, is toch niet iets speciaals ?

Ik zie anders weinig goed verzamelde en nageeflijke paarden achterwaarts gaan.. :=

(Ik en mijn knol ook niet overigens hoor :') Maar zo makkelijk als het klinkt is het niet.)

Prachtig filmpje die eerste. Tweede heb ik geen zin meer in, slome laptop.

Klopt!
Correct achterwaarts is ook niet makkelijk, en dan heb ik het over een achterwaarts met impuls, dus waarbij de bekken gekanteld worden en niet geslof achteruit. Paard loopt van nature niet veel achteruit, dus achterwaarts gaan met impuls en recht is geen eitje. Hersens moeten ook aan het werk.
Dus voor er een nageeflijke en correcte achterwaarts uit komt heb je al wel wat training vooraf.

Vind het een fijn filmpje :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 01:33

Zit ik net mijn bericht te wijzigen zit jij hem te quoten :')

Maar inderdaad, dat bedoel ik :j
Net als halthouden, ook zo onderschat. :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:32

rider schreef:
Het is overigens geen onnatuurlijke beweging, zoals veel mensen lijken te denken, paarden zijn er ook toe in staat in vrijheid en ik heb het ook al eens (ongetraind) gezien bij een PRE waarmee ik tussen de lange lijnen aan het werken was.

Bedoel je nu de achterwaartse galop?
Het lijkt me sterk dat een paard dat in vrijheid gaat uitvoeren.
Maar piaffe wel idd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:46

Hengsten en ruinen als ze aan het spelen zijn :j

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:29

Dus deze hoge dressuur oefeningen zijn eigenlijk ook gewoon speelse bewegeningen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:37

Ja. Dressuur is het paard zijn natuurlijke evenwicht teruggeven onder de ruiter. (Onder andere)

En achterwaarts is een voorwaartse beweging. Die begrenst wordt waardoor de beweging naar achteren 'doorvloeit'.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:39

Oké.